Lisääntyneiden kavereiden naamoilla näkyy usein tunteita peitteleviä ilmeitä, kun luettelen heille lapsettomuuden hyviä puolia
Huonoja puolia en kyllä löydäkään. Samat kaverit ovat yllyttäneet minuakin lisääntymään ja ilmeisesti heillä on tarkoitus saada ns. vahinko kiertämään.
Ei onnistu Donks!
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs ne lapsettomuuden hyvät puolet sitten ovat?
En ole ap, mutta yksi tärkeimmistä on varmasti vapaus. Se menee lastenteon myötä.
Se vapaus tulee jossain vaiheessa takaisin. Itse olin tuossa kohtaa vähän päälle nelikymppinen.
Elinkautinen linnatuomiokin on keskimäärin lyhyempi vapauden menetys kuin lapsen hankinta.
Minä kyllä sain rakennettua itselleni hyvän elämän lasten kanssakin. En jäänyt tyhjän päälle kuten vankilasta vapautuva. Sen lisäksi minun lapset on tosi hyviä tyyppejä ja heidän kanssa on ollut mukava viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En keksi lapsettomuudessa mitään hyviä puolia, nyt kun lapset ovat jo aikuisia. Osaan arvostaa ihan uudella tavalla sitä, että voin olla pidempään töissä, jos huvittaa ja mennä joka päivä töistä jumpan kautta kotiin. Aikuisten lasten elämää on mukava seurata.
Sama. Silloin kun lapset olivat ihan pieniä, toki joskus toivoi enemmän omaa aikaa tai pidempiä yöunia, mutta nekin olivat järjestettävissä ja toki jokainen ymmärtää että lapset ovat pieniä vain muutaman vuoden. En kertakaikkiaan keksi miksi ihmeessä haluaisin nyt olla lapseton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta yksi tärkeimmistä on varmasti vapaus. Se menee lastenteon myötä.
Etkö käy töissä tai opiskele mitään? Onko sulla rajattomasti rahaa? Tämä on vapaus on tosiaan yksi asia, joka tällaisissa yhteyksissä mainitaan, mutta mitä se oikein tarkoittaa? Lapsettomillakin ihmisillä on valtavasti velvoitteita ja sitoumuksia, joiden myötä heidän on tehtävä tiettyjä asioita.
Voi valita asuinpaikan, työt, työajat, harrastukset, parisuhdemuodon, alan, tapansa, jne huomattavasti vapaammin kuin lisääntyja. Lisääntyja, vastuullinen sellainen, joutuu miettimään aina lapsen tarhan ja koulun ja kaverien sijainnin, lomajärjestelyt, lastensuojeluyhteensopivuuden, jne jne kaikissa päätöksissä. Samoin lapset vievät suunnattomasti rahaa, vähentäen valintojen mahdollisuuksia mm työssäkäynnin suhteen.
Perheelliset ihmisetkö eivät sinun käsityksesi mukaan koskaan muuta minnekään, vaihda työpaikkaa, aloita uusia harrastuksia, käy vuorotöissä, eroa tai seurustele, tapaile ihmisiä? Ja mitä ihmettä viimeinen lause tarkoittaa? Lapset vievät suunnattomasti rahaa, mikä vähentää valinnanmahdollisuuksia työssäkäynnin suhteen?
Itse sujuvasti kuuntelin lapsellisen ystävän väsynyttä itkemistä ja sitä miten ei enää pääse minnekään ja miten toivoo vain, että aika kuluu. Sanoi myös minulle, että lapsia kannattaa tehdä. Mietin mitkä olivat motiivinsa näin sanoessaan. No enpä tehnyt.
Niin ja olen se uniikki lumihiutale, josta joku kommentoija täällä kirjoitti: meistä jokainen on sellainen.
Aika moni kommentoija on sitä mieltä, että elämään saa merkityksen vain lisääntymällä. Lol! Kai ne hormonit menee uuteen asentoon kun saa lapsen vaivoikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on AP:n mielipide. Itselläni lapset ovat tuoneet niin paljon onnellisuutta elämään, että vaikea edes kuvitella ettei olisi lapsia. M42
Sinä oletkin mies. Tutkitusti lapset lisäävät miesten onnellisuutta, mutta vähentävät naisten onnellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on AP:n mielipide. Itselläni lapset ovat tuoneet niin paljon onnellisuutta elämään, että vaikea edes kuvitella ettei olisi lapsia. M42
Sinä oletkin mies. Tutkitusti lapset lisäävät miesten onnellisuutta, mutta vähentävät naisten onnellisuutta.
Ohis, mutta linkkaatko tämän tutkimuksen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, naisten onnellisuus lisääntyy lasten myötä! Ottaisin heti lapsia lisää jos vain ikä antaisi myöten, ihaninta aikaa elämässäni on ollut vsuvavuodet!
Lapsettomilta puuttuu tyystin resilienssi, lapsiperheen vanhemmilla sitä on.
Siksi palkkaan töihin perheellisiä, kovempi motivaatio, sietävät valittamatta kurjuuttakin paremmin.
T. Pomo
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kommentoija on sitä mieltä, että elämään saa merkityksen vain lisääntymällä. Lol! Kai ne hormonit menee uuteen asentoon kun saa lapsen vaivoikseen.
Niin no, ei se matkustelu ja viinin lipitys oikein pidemmän päälle tuo mitään merkitystä.
Avaukset joissa lapsia saaneet kritisoivat lapsettomien elämää ovat pääsääntöisesti typeriä.
Mutta ei tämä kyllä yhtään fiksumpaa ole näinkään päin.
t: onnellinen lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, ei se matkustelu ja viinin lipitys oikein pidemmän päälle tuo mitään merkitystä.
No jos on niin mielikuvitukseton kuin sinä olet, niin varmaan kannattaakin lisääntyä, niin voi olla merkityksellinen sen lapsen elämässä, kun omaan elämään ei keksisi muutenkaan muuta kuin viinin lipityksen tai matkustelun.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap tosi tökerö, jos oikeasti puhut kavereillesi tuollaista. Nuo "tunteita peittelevät ilmeet" ovat melko varmasti myötähäpeää.
En tiedä kumpi on huonompi vaihtoehto, passiivisagressiivisuus vai silkka idiotismi. Hehkuttaessasi lapsettomuuden hyviä puolia, arvostelet epäsuorasti muiden valintoja ja elämänlaatua omiasi huonommiksi. Epäilen että monellekaan evät juttusi mene ihon alle ja "kolahda", heitä vain nolottaa kuunnella sinua ja menevät siksi hämmentyneen ja vaikean näköisiksi.
Tätä ajattelin minäkin.
Tietenkin, jos kaverit eivät ymmärrä velan valintaa ja tyrkyttävät omaa tapaansa, niin ymmärrän puolustuskannan ja selitykset.
Mutta luennointi muuten vaan on kyllä asiatonta. Ihan kaikessa. Kaikilla on oikeus omiin valintoihin ja omanlaiseensa elämään. Turha sitä on arvostella tai ihmetellä "miksi tuokin on vela" tai "hankkinut lapsia".
Omalla kohdallani lapsi kyllä kasvatti ja kasvattaa edelleen. Uskon, että en olisi tässä tasapainosessa elämäntilanteessa ilman lastani. Pidän itsestäni ensimmäistä kertaa, opin vetämään rajoja ja heittämään hyväksikäyttäjät ulos elämästäni. Arvostan itseäni ensimmäistä kertaa ja huolehdin myös terveydestäni. Koska lapsi tarvitsee minut parhaimmillani. Annoin muiden kävellä yli ihan miten sattuu ja tajusin, etten halua lapseni oppivan samankaltaista käytöstä. Ehkä olisin jossakin vaiheessa elämää tajunnut nuo asiat, mutta veikkaan, että se olisi tapahtunut vasta paljon myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta linkkaatko tämän tutkimuksen ;)
No eipä taida löytyä. Mikä yllätys...
Ihan turhaa vääntöä. Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia ja haluavat elämässä eri asioita.
Meillä on kaksi lasta ja se on kyllä juuri sitä mitä me molemmat halusimme...perhe-elämää lapsiperheenä. Nyt nuo lapset ovat jo aikuisia ja meillä vanhemmilla alkaa taas uusi elämänvaihe näin 5kymppisinä. Aivan mahtavaa kun saa kaiken. Hullu nuoruus, opiskeluaika, aika kahden, perhe ja nyt taas kahden. Ja jos vielä joskus saisi lapsenlapsiakin niin se olisi ihan parasta mutta sehän ei ole meidän päätettävissä.
Mutta en luule että vain lapsia tekemällä voi olla onnellinen tai elää täysillä. Jokainen elää niinkuin itse haluaa. Jos ei halua lapsia ja/tai parisuhdetta niin sitten ei niitä hommaa. Fine. Kunhan ei tule myöskään minulle neuvomaan kuinka pitäisi elää ja olla. Osaan ihan itse.
Tuo on kyllä totta että lapset kasvattaa ja muuttaa ihmistä. Vaikka en todellakaan ole mikään muumimamma niin olen vähemmän itsekäs, empaattisempi ja monin tavoin tehokkaampi/kätevämpi ihminen kuin ennen lapsia. Osaan myös nauttia toisella lailla myös niistä elämän pienistä iloista ja olen saavuttanut jonkinlaisen sisäisen rauhan ja tyytyväisyyden. Vaikea selittää mutta olen onnellinen. Minulle siis sopii lisääntyminen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö käy töissä tai opiskele mitään? Onko sulla rajattomasti rahaa? Tämä on vapaus on tosiaan yksi asia, joka tällaisissa yhteyksissä mainitaan, mutta mitä se oikein tarkoittaa? Lapsettomillakin ihmisillä on valtavasti velvoitteita ja sitoumuksia, joiden myötä heidän on tehtävä tiettyjä asioita.
Käyn töissä ja silti ei ole rajattomasti rahaa. Joutuisin käymään töissä vaikka mulla olisi lapsiakin. Rajattomasti ei olisi rahaa silloinkaan, todennäköisesti omaan käyttöön vielä vähemmän kuin nykyään.
Minulle vapaus on sitä, ettei tarvitse huolehtia toisen ihmisen tarpeista. Ei tarvitse laittaa ruokaa jos ei viitsi, ei kuunnella kouluikäisen loputtomia kyselyjä. Kun tulen töistä kotiin, voin joko olla kotona ihan rauhassa tai lähteä jonnekin, ilman että tarvitsee sopia lapselle hoitajaa tms. Ei tarvitse miettiä voiko jäädä ylitöihin tai parille oluelle terassille kun ei tarvitse kiirehtiä hakemaan lasta hoidosta. Sellaisesta vapaudesta minä nautin.
Toiset haluavat lapsia ja toiset eivät, ei kai siinä ole mitään outoa? Antaa kaikkien elää omanlaistaan elämäänsä ilman että heidän valintojaan pitäisi kenenkään tuomita.
Teveisin 55 vuotias vela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä ja silti ei ole rajattomasti rahaa. Joutuisin käymään töissä vaikka mulla olisi lapsiakin. Rajattomasti ei olisi rahaa silloinkaan, todennäköisesti omaan käyttöön vielä vähemmän kuin nykyään.
Minulle vapaus on sitä, ettei tarvitse huolehtia toisen ihmisen tarpeista. Ei tarvitse laittaa ruokaa jos ei viitsi, ei kuunnella kouluikäisen loputtomia kyselyjä. Kun tulen töistä kotiin, voin joko olla kotona ihan rauhassa tai lähteä jonnekin, ilman että tarvitsee sopia lapselle hoitajaa tms. Ei tarvitse miettiä voiko jäädä ylitöihin tai parille oluelle terassille kun ei tarvitse kiirehtiä hakemaan lasta hoidosta. Sellaisesta vapaudesta minä nautin.
Tuossa piti olla ettei tarvitse kuunnella KYSELYIKÄISEN loputtomia kyselyjä... Hemmetin auto correct. 😖
Katkerien 🤭 siitä että elämälläsi ei ole syvempää tarkoitusta?