Usassa sairaanhoitajat ovat hyvätuloisia!
Törmäsin eilen netissä keskusteluun, jossa amerikkalaiset puhuivat sairaanhoitajaopinnoista. Monen kommentti oli: ”The money is good, but you really need to want it” tarkoittaen, että jos kutsumus puuttuu, työtä ei pysty tekemään hyvästä palkasta huolimatta.
Rupesi kiinnostamaan, että miten hyvä palkka siellä hoitajilla on ja laitoin Googlen laulamaan. Osavaltiosta riippuen totta tosiaan, palkka on todella hyvä. Californiassa jopa yli 100 000 dollaria vuodessa. Olen aina pitänyt hoitajia sielläkin huonosti palkattuina, mutta olen ollut väärässä.
Noin sen pitääkin mennä. Ja ei, en ole hoitaja enkä hoitoalalla.
Usassa valtaosa lienee yksityisellä sektorilla töissä, koska koko sairaanhoitojärjestelmä perustuu yksityiseen hoitoon ja vakuutuksiin. Että sikäli sen kyllä ymmärtää, kun palkka ei tule suoraan veronmaksajien pussista, mutta kyllä hoitajat silti Suomessakin ansaitsevat tuntuvan palkankorotuksen.
Kommentit (2)
Kun hommassa pyörii rahaa, niin sitä päätyy tekijöillekin. Suomessakin potilamaksut moninkertaisiksi, niin voidaan nostaa palkkojakin.
Netin mukaan Usassa sairaanhoitajan palkka on n 50 000 - 100 000 e. Pitää huomioida, että siellä esim lasten päivähoito maksaa n 1000-2000 e kuussa ja muutenkin 50 000 Usassa ei ole hyvä palkka toisin kuin täällä, koska siellä pitää maksaa itse niin paljon sellaista mitä täällä ei.