Romanttinen lomakohde Euroopassa?
Suositelkaa romanttista lomakohdetta Euroopassa, missä olisi kiva viettää 10-vuotis hääpäivää ilman lapsia. 4 päivää olisi tarkoitus viettää. Eikä olisi pahitteeksi jos lennot olisivat suoraan Oulusta, mutta käy myös Helsingistä lento.
Kommentit (49)
Itsekin olen kuullut, että Venetsia onkin ollu aika kauhea. Onko muita ehdotuksia? Tai jos Pariisi saa lisää ääniä, niin miksi? :)
ap
Mä en usko, että mikään kaupunki on erityisen romanttinen, mutta kaikesta saa romanattisen tekemällä. Oma suosikki kaupunki euroopassa on Lontoo.
Kertoisitteko vielä peruseluja.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:50"]
Itsekin olen kuullut, että Venetsia onkin ollu aika kauhea. Onko muita ehdotuksia? Tai jos Pariisi saa lisää ääniä, niin miksi? :)
ap
[/quote]
Ihan vierestäkin löytyy Tukholma jonka vanhakaupunki on ihana.
menkaa dubliniin. sopivan kokoinen kaupunki. vahan shoppailua, visiitti joko guiness tehtaalle tai jamieson viski tehtaalla (ite tykkasin jamiesonista enempi), pikkasen kulttuuria -book of kells ja sitten paljon ihanaa syotavaa ja istuskelua pubeissa joissa monessa live musiikkia ja hyva fiilis.
Kööpenhamina :) Tunnelma on rento ja tanskalaiset ihmiset todella hyväntuulisia. Vaikkei Kööpenhamina ole kovin "ilmeinen" romantikkojen kaupunki, uskon sen viehättävän ja jopa ihastuttavan ihmisiä, jotka tykkäävät konstailemattomasta ystävällisestä tunnelmasta :) Plus ruoka on hyvää.
t. Yksi juuri sydämensä Kööpenhaminalle ja Tanskalle menettänyt <3
Lontoo vastaa. Paljon loistavia ravintoloita, hyvää teatteria West Endisssä, nähtävyyksiä, museoita, mukavia pubeja, shoppailua, puistossa picnic paikkoja, helppo liikkua. Ja siinä kaupungissa on vain sitä jotain.
dublinia suosittelut jatkaa. munchen saksassa on kiva. isot kavelykatu-alueet. ja nyt toistan itseani, shoppailua, beer-kellereissa istumista jne. tulee nakojaan meikalaisen huvit esille... heh. entapa nizza. pienia kujia, markkinat. on kuitenkin iso kaupunki, mutta rantakin on upea. mulla muistona pienella kujalla ollut pieni ravintola jossa lunchilla ja viinilla ulkopoydilla. kaunista.
Lontoossa ja Nizzassa olen näistä ehdotetuista käynyt (Lontoossa asunutkin pidemmän aikaa) ja Nizza enemmän kiinnostaa, eli jotain sen suuntaisa ehkä. Lisää ehdotuksia? :)
ap
4 jatkaa. Mä en henkilökohtaisesti oikein nähnyt Nizzan tai Pariisin erikoisuutta. Oli mukava loma, mutta ei sen kummempaa. Milano, Toscana ja Valencia voisi olla mielestäni varteenotettavia paikkoja.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:50"]
ap
[/quote]
Sekä Pariisia että Venetsiaa vaivaa sama ongelma - kliseisyys ja turistipaljous.
Italiassa löytyy parempia kohteita (romanttisimpia pienet kylät) ja sama Ranskassa, etenkin Provancessa.
Itse menisin "tyhmästi" esim. Puolaan tai Liettuaan johonkin pieneen kylään, jossa puolessa tunnissa leviäisi tieto romantiikankaipuustanne ja teitä todellakin hemmoteltaisiin - ilman että joutuisitte konkurssiin.
Ette ehkä näkisi Suuria Nähtävyyksiä, mutta kahdenkeskinen yhdessäolonne olisi viimeisen päälle upeaa.
Omista lomistame nuo ovat olleet romanttisimpia.
Toki olemme Venetsian gondolit, Pietarin kirkon, Eiffeltornin, Avilan, Stonehengen, Kachanaburin, Greenwich Villagen, Masai Maran, Iguazun jne nähneet, mutta romanttisimpiin ne eivät kuulu.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 23:26"]
4 jatkaa. Mä en henkilökohtaisesti oikein nähnyt Nizzan tai Pariisin erikoisuutta. Oli mukava loma, mutta ei sen kummempaa. Milano, Toscana ja Valencia voisi olla mielestäni varteenotettavia paikkoja.
[/quote]
Italialaiset on aika yäk! Ranskan kohteet selvästi parempia.
Amalfi, Annecy, Lugano.
Pienemmässä mittakaavassa romantiikkakin ottaa helpommin haltuun :)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 23:33"]
Italialaiset on aika yäk! Ranskan kohteet selvästi parempia.
[/quote]
Italialaiset ovat reheviä, iloisia ja anteliaita.
Ranskalaiset koppavia, epäkohteliaita ja epäsiistejä snobeja.
Tuo on kuitenkin vain kärjistetty subjektiivinen mielipide 3-4 kesälomailukokemuksen perusteella kummassakin maassa. Todellisuudessa kyse on aina siitä, millaisia yksittäisiä persoonia sattuu kohtaamaan.
Kummastakin maasta on sekä positiivisia, että negatiivisia kokemuksia.
Musta Pariisi ei ollut romanttinen, se oli sellanen iso kaupunki, pitkillä etäisyyksillä, paljon turisteja. Ei ollut mun makuun. Mutta toki siitä varmaan moni saa romanttisen ihan sillä fiilstelyllä, että on Pariisissa ja tämänhän pitää olla romanttista kun elokuvissakin on :)
Minä olin mieheni kanssa Barcelonassa ja se oli ihana paikka lomailla yhdessä. En tiedä kuinka romanttiseksi sen voi luokitella, mutta siellä oli meidän kuherruslomalle ainakin kaikki tarpeellinen. Oli ranta missä pystyi köllöttelemään drinkit kädessä kainalokkain, oli todella hyviä ruokapaikkoja joissa istuimme iltaa ja katselimme kaupungin menoa, oli nähtävyyksiä, shoppailtavaa ja oikeastaan kaikki mitä me kahdenkeskeiseltä lomalta haimme. Meillä oli kyllä tosi kiva ja romanttinen hotelli ja se teki kyllä paljon!
Itse paljon Euroopassa (ja erityisesti Italiassa) matkanneena en missään nimessä suosittelisi perinteisiä Pariisia, Roomaa, tai etenkään Venetsiaa kenellekään romantiikannälkäiselle. Kammottavalla tavalla turisticoja erityisesti sesonkiaikaan, paikalliset ovat pääsääntöisesti epäystävällisiä ja syystäkin niin leipiintyneitä matkailijoihin, että yrittävät vain hyötyä mahdollisimman paljon rahoistanne vailla kummempaa vastinetta.
Sen sijaan voin varauksetta suositella Cinque Terrea, joka on viiden vanhan kalastajakylän rypäs Italian luoteisrannalla. Henkeäsalpaavat näköalat jyrkästi Välimereen viettävien vuorenrinteiden laelta, erikokoisia ja hengeltään erilaisia kyliä, jotka henkivät historiaa ja luonnetta. Kohde ei kylläkään ole kaupunkimainen, mutta ravintoloita, baareja ja pieniä, persoonallisia kauppojakin löytyy sopivassa suhteessa arkkitehonisesti mielenkiintoisten rakennusten, kapeiden kujien, viinitilojen ja vaellusreittien ohella. Laskeutumalla vuorenrinteillä sijaitsevien kylien portaita alas on mahdollista päästä myös nauttimaan välimeren aalloista ja hauskoista kivikkoisista kalliorannoista. Kylien välillä pääsee kätevästi matkustamaan junalla, lautalla tai jopa apostolinkyydillä. :) Varmasti tarpeeksi tekemistä neljälle päivälle ja ilman "pakollisten" postikorttinähtävyyksien aiheuttamaa ähkyä!
Pisasta ja Milanosta pääsee suhteellisen nopeasti (muutama tunti) junalla. Vuokra-auton suhteen huono puoli on se, että joutuisitte jättämään sen kuitekin parkkihalliin, sillä kylissä ja niiden välillä autoilu on sallittu ainoastaan paikallisille poikkeusluvalla. Majoitusvaihtoehtoina paitsi eri hintaluokkien hotelleja, myös yksityishenkilöiden vuokraamia asuntoja. Asuin itse viime heinäkuussa kaksiossa, jossa upeista merinäköaloista huolimatta vuorokausitaksa oli n. 70€.
Ainoana miinuksena heinä-elokuun tuomat turistimassat - erityisesti ameriikkalaiset ovat tuntuneet ottaneen kohteen omakseen. Pienemmissä kylissä saa kuitenkin olla suhteellisen rauhassa. :)
Paikallisten ravintoloiden meren antimet ovat taatusti tuoreita ja valikoima on uskomaton. Jos pidätte kala- ja äyriäisruoista, niitä tarjoavia ruokapaikkoja löytyy aina pikaruokamaisemmista fine diningiin asti.
Romanttista matkaa teille, toivottavasti vietätte unelmienne hääpäivän!
no ei ehka pitkalle viikonlopulle tarvitse suunnitella mitaan liian monimutkaista. eiko pietarin risteily ois mitaan? kaunis kaupunki. barcelona on kaunis ja ihana. budapest??
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 00:08"]
Itse paljon Euroopassa (ja erityisesti Italiassa) matkanneena en missään nimessä suosittelisi perinteisiä Pariisia, Roomaa, tai etenkään Venetsiaa kenellekään romantiikannälkäiselle. Kammottavalla tavalla turisticoja erityisesti sesonkiaikaan, paikalliset ovat pääsääntöisesti epäystävällisiä ja syystäkin niin leipiintyneitä matkailijoihin, että yrittävät vain hyötyä mahdollisimman paljon rahoistanne vailla kummempaa vastinetta.
Sen sijaan voin varauksetta suositella Cinque Terrea, joka on viiden vanhan kalastajakylän rypäs Italian luoteisrannalla.
[/quote]
Kiitos hyvästä vinkistä. Olen monen vuosikymmenen "etsinnän" jälkeen pikkuhiljaa totaalihurahtamassa Italiaan, missä meillä on olleet parhaat - niin kahdenkeskiset kuin perhelomatkin.
Gardajärvillä olemme paljon lomailleet, mutta, kuten varmaan tiedät, siitä alueesta on hyvää vauhtia tulossa pohjoismainen turistirysä...
Luultavasti tulevaisuudessakin haluan Nykin, Tokion ja Lontoon trippini (ja muut vastaavat), mutta pikkuhiljaa olisi kiva kiintyä myös johonkin "Omaan lomakylään", ostaa tai vuokrata talo, sopia huollosta ...ja tietää että aina on niin minulle, miehelle, lapsille kuin lapsenlapsillekin paikka , johon voi mennä onnellistumaan.
Kokeilen kesällä suositustasi.
Ehkä se on "Se", mitä haen...
Pariisi varmaan näin odotetusti vastattuna. Noita vaihtoehtoja on oikeasti paljon ja riippuu minkälaisesta paikasta tykkäätte. Venetsia oli minusta ihan kamala paikka noista yleisesti romanttisiksi mielletyistä kaupungeista ainakin.