Romanttinen lomakohde Euroopassa?
Suositelkaa romanttista lomakohdetta Euroopassa, missä olisi kiva viettää 10-vuotis hääpäivää ilman lapsia. 4 päivää olisi tarkoitus viettää. Eikä olisi pahitteeksi jos lennot olisivat suoraan Oulusta, mutta käy myös Helsingistä lento.
Kommentit (49)
Suosittelen Budapestiä. Kaunis kaupunki, paljon nähtävää ja hyvää ruokaa. Ei liikaa turisteja.. tai ehkä kesällä.. Ihania kylpylöitä ja lyhyt lentomatka.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:46"]
Pariisi varmaan näin odotetusti vastattuna. Noita vaihtoehtoja on oikeasti paljon ja riippuu minkälaisesta paikasta tykkäätte. Venetsia oli minusta ihan kamala paikka noista yleisesti romanttisiksi mielletyistä kaupungeista ainakin.
[/quote]
Mikä Venetsiassa on kamalaa? Turisteja siellä varmasti on (ja sen takia hinnatkin lienevät korkeita) ja kuulemma kuumimpaan aikaan vuodesta siellä haisee. Joskus olisi tarkoitus käydä Venetsiassa, kun se toistaiseksi on jäänyt näkemättä.
Miten meikä vois tietää mitä lentoja Oulusta on ? Eiköhän sun kannattais aloittaa siitä . Itse olen matkustanut hyvin paljon, yli 70 eri maassa, yli 10 krt Nykissä,30 Lontoossa ja sata muuta matkaa mutta sattumoisin olen Venetsiassa käynyt vain kerran ja minusta kaupunki on aivan ihana.
on hyvin harvoja paikkoja joita ei saa romantiikkaa irti. Itse tänä päivänä valitsen kohteen lentotarjousten mukaan, usein Saksaan on päässyt 99 eurolla ja se maa on täynnä linnoja ja vaikka mitä aika erikoista.
Mikä tahansa kaupunki Euroopassa. Mistä pidätte? Romanttinen voi olla Sien, Köln tai Milano. Ehkä kandeisi valitajoku muu kuin pääkaupunki - tyyliin Köln. Itse sarsaamme kahden kesken -reissuilla laatuun. Hotelli pitää olla todella tasokas ja ihan keskustassa. Ei ole romanttista maata 2n tähden hotlan muhkurasängyillä tai kuluttaa aikaa julkisissa - vain päästäkseen kaupungin ytimeen. Pieni ja helposti hanskattava kaupunki voisi olla hyvä. Selvitä ensin mihin oulusta pääsee suoraan.
Praha. Ja ottakaa mukaan Mondon matkaopas.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 00:08"]
Itse paljon Euroopassa (ja erityisesti Italiassa) matkanneena en missään nimessä suosittelisi perinteisiä Pariisia, Roomaa, tai etenkään Venetsiaa kenellekään romantiikannälkäiselle. Kammottavalla tavalla turisticoja erityisesti sesonkiaikaan, paikalliset ovat pääsääntöisesti epäystävällisiä ja syystäkin niin leipiintyneitä matkailijoihin, että yrittävät vain hyötyä mahdollisimman paljon rahoistanne vailla kummempaa vastinetta.
Sen sijaan voin varauksetta suositella Cinque Terrea, joka on viiden vanhan kalastajakylän rypäs Italian luoteisrannalla. Henkeäsalpaavat näköalat jyrkästi Välimereen viettävien vuorenrinteiden laelta, erikokoisia ja hengeltään erilaisia kyliä, jotka henkivät historiaa ja luonnetta. Kohde ei kylläkään ole kaupunkimainen, mutta ravintoloita, baareja ja pieniä, persoonallisia kauppojakin löytyy sopivassa suhteessa arkkitehonisesti mielenkiintoisten rakennusten, kapeiden kujien, viinitilojen ja vaellusreittien ohella. Laskeutumalla vuorenrinteillä sijaitsevien kylien portaita alas on mahdollista päästä myös nauttimaan välimeren aalloista ja hauskoista kivikkoisista kalliorannoista. Kylien välillä pääsee kätevästi matkustamaan junalla, lautalla tai jopa apostolinkyydillä. :) Varmasti tarpeeksi tekemistä neljälle päivälle ja ilman "pakollisten" postikorttinähtävyyksien aiheuttamaa ähkyä!
Pisasta ja Milanosta pääsee suhteellisen nopeasti (muutama tunti) junalla. Vuokra-auton suhteen huono puoli on se, että joutuisitte jättämään sen kuitekin parkkihalliin, sillä kylissä ja niiden välillä autoilu on sallittu ainoastaan paikallisille poikkeusluvalla. Majoitusvaihtoehtoina paitsi eri hintaluokkien hotelleja, myös yksityishenkilöiden vuokraamia asuntoja. Asuin itse viime heinäkuussa kaksiossa, jossa upeista merinäköaloista huolimatta vuorokausitaksa oli n. 70€.
Ainoana miinuksena heinä-elokuun tuomat turistimassat - erityisesti ameriikkalaiset ovat tuntuneet ottaneen kohteen omakseen. Pienemmissä kylissä saa kuitenkin olla suhteellisen rauhassa. :)
Paikallisten ravintoloiden meren antimet ovat taatusti tuoreita ja valikoima on uskomaton. Jos pidätte kala- ja äyriäisruoista, niitä tarjoavia ruokapaikkoja löytyy aina pikaruokamaisemmista fine diningiin asti.
Romanttista matkaa teille, toivottavasti vietätte unelmienne hääpäivän!
[/quote]
Komppaan tätä!!!!
Kiitos mahtavista vastauksista! Nuo Italian pienemmät paikat hienoine maisemineen alkavat houkutella, samoin Barseloona kuulosta kivalta. Totta, mikä tahansa kaupunki voi olla romanttinen jos itsellä on romantiikkaa mukana ;) Turistirysät ja suuret kaupungit pitkillä välimatkoilla on niin nähtyjä, että ei kiitos (onko Barseloonakin sellainen?). Lisääkin saa suositella! Kiitos kaikille!
ap
Itse paljon Euroopassa (ja erityisesti Italiassa) matkanneena en missään nimessä suosittelisi perinteisiä Pariisia, Roomaa, tai etenkään Venetsiaa kenellekään romantiikannälkäiselle. Kammottavalla tavalla turisticoja erityisesti sesonkiaikaan, paikalliset ovat pääsääntöisesti epäystävällisiä ja syystäkin niin leipiintyneitä matkailijoihin, että yrittävät vain hyötyä mahdollisimman paljon rahoistanne vailla kummempaa vastinetta.
Sen sijaan voin varauksetta suositella Cinque Terrea, joka on viiden vanhan kalastajakylän rypäs Italian luoteisrannalla. Henkeäsalpaavat näköalat jyrkästi Välimereen viettävien vuorenrinteiden laelta, erikokoisia ja hengeltään erilaisia kyliä, jotka henkivät historiaa ja luonnetta. Kohde ei kylläkään ole kaupunkimainen, mutta ravintoloita, baareja ja pieniä, persoonallisia kauppojakin löytyy sopivassa suhteessa arkkitehonisesti mielenkiintoisten rakennusten, kapeiden kujien, viinitilojen ja vaellusreittien ohella. Laskeutumalla vuorenrinteillä sijaitsevien kylien portaita alas on mahdollista päästä myös nauttimaan välimeren aalloista ja hauskoista kivikkoisista kalliorannoista. Kylien välillä pääsee kätevästi matkustamaan junalla, lautalla tai jopa apostolinkyydillä. :) Varmasti tarpeeksi tekemistä neljälle päivälle ja ilman "pakollisten" postikorttinähtävyyksien aiheuttamaa ähkyä!
Pisasta ja Milanosta pääsee suhteellisen nopeasti (muutama tunti) junalla. Vuokra-auton suhteen huono puoli on se, että joutuisitte jättämään sen kuitekin parkkihalliin, sillä kylissä ja niiden välillä autoilu on sallittu ainoastaan paikallisille poikkeusluvalla. Majoitusvaihtoehtoina paitsi eri hintaluokkien hotelleja, myös yksityishenkilöiden vuokraamia asuntoja. Asuin itse viime heinäkuussa kaksiossa, jossa upeista merinäköaloista huolimatta vuorokausitaksa oli n. 70€.
Ainoana miinuksena heinä-elokuun tuomat turistimassat - erityisesti ameriikkalaiset ovat tuntuneet ottaneen kohteen omakseen. Pienemmissä kylissä saa kuitenkin olla suhteellisen rauhassa. :)
Paikallisten ravintoloiden meren antimet ovat taatusti tuoreita ja valikoima on uskomaton. Jos pidätte kala- ja äyriäisruoista, niitä tarjoavia ruokapaikkoja löytyy aina pikaruokamaisemmista fine diningiin asti.
[/quote]
Luulin jo itse kirjoittaneeni tähän ketjuun - niin tuttua tekstiä tässä on:D Ehdottomasti ei nuo perinteiset "romanttiset kaupungit". Joku pieni, viihtyisä kylä/kaupunki Italian tai Ranskan sydämestä on ihan jotain muuta:D
Itse majoittuisin ko tilanteessa johonkin Agriturismoon tai B&Bhen hotellin sijaan. Kodikasta, yleensä (Italiassa) viinitilalla tai maaseudulla - loistavaa ruokaa, paikallista viiniä ja täydellistä rauhaa. Silti voi piipahtaa isompaan kaupunkiin kuten Firenzeen tai Pisaan... Itse rakastuin Elban saareen! Cinque terrekin on ihana! Todellinen piilopaikka vaikka siellä onkin paljon turisteja kesäaikaan.
Näihin menisin itse jos hakisin romanttista lomaa:
http://www.agriturismoserafina.it/index_eng.asp
http://www.hotel-bellavista.it/home.html
Samaa kannatan kuin muutkin. Itse ottaisin varmaan lennot vaikka Venetsiaan (Finnair ja myös Norwegian menee suoraan) ja parissa tunnissa autolla Veronan lähettyville Valpolicellan viinialueelle. Useilla viinitiloilla on majoitusta, joka saattaa olla todella kaunnissa ympäristössä ihanissa vanhoissa taloissa maalaismaisemissa. Siinäpä sitä romantiikkaa riittäisi ja todellakin lomaa aikuisten kesken!
Lisää, kiitos! Tässähän alkaa innostua jo :)
ap
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 10:07"]
[/quote]
Luulin jo itse kirjoittaneeni tähän ketjuun - niin tuttua tekstiä tässä on:D Ehdottomasti ei nuo perinteiset "romanttiset kaupungit". Joku pieni, viihtyisä kylä/kaupunki Italian tai Ranskan sydämestä on ihan jotain muuta:D
Itse majoittuisin ko tilanteessa johonkin Agriturismoon tai B&Bhen hotellin sijaan. Kodikasta, yleensä (Italiassa) viinitilalla tai maaseudulla - loistavaa ruokaa, paikallista viiniä ja täydellistä rauhaa. Silti voi piipahtaa isompaan kaupunkiin kuten Firenzeen tai Pisaan... Itse rakastuin Elban saareen! Cinque terrekin on ihana! Todellinen piilopaikka vaikka siellä onkin paljon turisteja kesäaikaan.
Näihin menisin itse jos hakisin romanttista lomaa:
http://www.agriturismoserafina.it/index_eng.asp
http://www.hotel-bellavista.it/home.html
[/quote]
Tulin juuri Toscanan-lomalta. Agriturismo voi olla yllättävän kallis siihen verrattuna, mitä sillä hinnalla saa, joten olkaa tarkkoja sen valinnassa. Itse en juuri Toscanaa tunne, mutta itse tykästyi Luccaan.
Pisa on oikeastaan vain se torni, ei muuta. Sienaan asti emme kerenneet - ehkä ensi kerralla -, mutta monet ovat sitä kehuneet todella kauniiksi. Samoin Firenze on kaunis, mutta minun makuuni aivan liian turistien valloittama. Cinque Terrestä olen kuullut samaa.
Itse haluaisin mennä maistelemaan jäätelönvalmistuksen maailmanmestarin tuotoksia: http://www.gelateriadipiazza.com/english/coppa-del-mondo.html. Paikkakunta on siis Sienan lähellä San Gimignano -nimeltään.
30 jatkaa: Ranskan puolella vaikka tänne:
- Le Mur du Roy, Penvins. Atlantin rannalla, ihanaa ruokaa, Vannes kaupunkina lähellä. Rannat ihan käsittämättömän upeat! http://www.lemurduroy.com/fr/intro.php
- Cognacin kaupungin lähellä http://www.hedoniste.eu/index.php
- Loiren laaksossa http://www.la-rocheliere.com/suomi.htm
em ei ihan perinteisiä lomakohteita mutta ihania paikkoja!!
Espanjasta San Sebastian!
-
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 11:53"]
30 jatkaa: Ranskan puolella vaikka tänne:
- Le Mur du Roy, Penvins. Atlantin rannalla, ihanaa ruokaa, Vannes kaupunkina lähellä. Rannat ihan käsittämättömän upeat! http://www.lemurduroy.com/fr/intro.php
- Cognacin kaupungin lähellä http://www.hedoniste.eu/index.php
- Loiren laaksossa http://www.la-rocheliere.com/suomi.htm
em ei ihan perinteisiä lomakohteita mutta ihania paikkoja!!
Espanjasta San Sebastian!
-
[/quote]
30 jatkaa vieläkin:)
Ihana hotelli Lissabonissa http://www.hoteldochiado.com/fi/index.html
Täältä löytää Toscanan luostarihotellit http://www.castelli-del-chianti.com/itinerario_giallo_it.htm
Ja Chiantin alueella ihana "linnahotelli" http://www.spaltenna.it/english/home.html
Ei ihan halvimpia mutta hulppeita!!
Antibesista vielä lemppari B&B: http://www.lebosquet06.com/
Olet saanut paljon hyviä ehdotuksia, ja vastaukseni ei oikeastaan enää olekaan ap:lle.
Joku kysyi Venetsian "hirveydestä". Venetsia on hirveä, jos sinne menee pahimpaan turistiaikaan ja liikkuu akselilla Rialto-Markuksen tori.
Mutta, jos Venetsian kokee rauhassa, yöpyy siellä kaupungissa itsessään ja menee sinne joko keväällä ennen pahinta turistisesonkia tai vasta syksyllä, se on todella upea kaupunki!
Mä suosittelen Mallorcan saarta ja siellä saaren pääkaupunkia Palmaa.
Aivan ihana tunnelmallinen kaupunki. Suurkaupungin vilinää, mutta silti upeat rannatkin löytyvät aivan läheltä. Viime kesänä oltiin Mallorcalla lasten kanssa 2 viikkoa, kierreltiin vähän eri osissa, mutta tuo Palma ympäristöineen jäi mieleen sellaisena jonne päätettiin lähteä miehen kanssa uudestaan kahden kesken. Nyt sitten kesällä lähdetään viettämään viikoksi sinne hääpäiväämme.
Ryanair lentää Tampereelta edullisesti, mutta sitten joudutte olemaan viikon, koska lentää vain 1xvko. Mutta kyllä sinne mun mielestä Norwegiankin lentää.
Suosittelen lämmöllä!
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 12:26"]
Olet saanut paljon hyviä ehdotuksia, ja vastaukseni ei oikeastaan enää olekaan ap:lle.
Joku kysyi Venetsian "hirveydestä". Venetsia on hirveä, jos sinne menee pahimpaan turistiaikaan ja liikkuu akselilla Rialto-Markuksen tori.
Mutta, jos Venetsian kokee rauhassa, yöpyy siellä kaupungissa itsessään ja menee sinne joko keväällä ennen pahinta turistisesonkia tai vasta syksyllä, se on todella upea kaupunki!
[/quote]
Olen ollut 2x Venetsiassa enkä ole kokenut "hirveyksiä" kuin St Marcon torilla - jos sinne on pakko mennä. Toissavuonna olimme heinäkuussa ja esim Muranon ja Buranon saarilla oli täysin autiota, ihan rauhassa saimme tutustua paikkoihin koko päivän. Kaupungillakin löytyi hyvin ruokapaikkoja sivukujien varrelta, osan olimme varanneet etukäteen, toisiin mentiin vain katsomaan oliko tilaa - turistibaarit oli toki täynnä mutta niihin emme halunneet. Majoituimme "keskisaarella" kulman takana kävelykadusta ihan täydessä hiljaisuudessa
http://www.arcoanticovenice.com/
Venetsia on niin ainutlaatuinen että siellä (kuten Roomassakin) täytyy vain hyväksyä se että muutkin haluavat sen kokea. Mitään haju tms ongelmia en ole siellä huomannut.
30
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 09:53"]
Kiitos mahtavista vastauksista! Nuo Italian pienemmät paikat hienoine maisemineen alkavat houkutella, samoin Barseloona kuulosta kivalta. Totta, mikä tahansa kaupunki voi olla romanttinen jos itsellä on romantiikkaa mukana ;) Turistirysät ja suuret kaupungit pitkillä välimatkoilla on niin nähtyjä, että ei kiitos (onko Barseloonakin sellainen?). Lisääkin saa suositella! Kiitos kaikille!
ap
[/quote]
Barcelona on kyllä iso kaupunki, mutta kaikki on näppärästi lähekkäin. Siellä ei tarvitse kuin kävellä, niin pääsee joka paikkaan. Ja plussana tietysti se kaunis uimaranta mitä harvemmin isoissa kaupungeissa on. En voi kuin suositella!
Madridiakin on kehuttu ja se ei vielä ole sellainen suomalaisten turistirysäkään.
Minä lähtisin Italiaan myös, vaikka johonkin pieneen kylään Toscanaan :) ihania maisemia ja rentoa menoa