Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mun tosiaan äitiyslomalla tehdä kaikki kotityöt?

Vierailija
15.07.2020 |

Miten teillä tehdään? Ymmärtäisin jos mies elättäisi meidät mutta pärjään ihan samaan tapaan noilla Kelan tuilla kuin aiemminkin, maksetaan kaikki 50/50.

Eilen imuroin kämpän kahdesti, pesin koiran, tyhjensin ja täytin tiskikoneen. Siltikään en kuulemma mitään ollut tehnyt! Miehen tultua käytin koiran lenkillä, joka sekin oli väärin kun mies joutui taas ”töihin” heti töistä tultuaan, eli lasta vahtimaan. Kummasti lapsenhoito ei ole työtä kun minusta on kyse, mut hänelle se sit sitä on.

Mies sanoo että hän voi jäädä lapsen kanssa kotiin, jos mä menisin töihin. Veikkaan että saisin joka päivä tulla kaaokseen kotiin.

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ehdottomasti annat miehen jäädä lapsen kanssa kotiin isyyslomalle ja niin että itse menet siksi aikaa töihin. Ei tuo asenne ja ymmärrys muuten muutu.

Muutenhan kaikki riippuu siitä mitä sovitaan ja millainen tilanne on. Esim. Itse jaksoin hyvin kotityöt ja ne rytmitti päivää kun meillä oli 3v ja helppo vauva. Sit taas kun esikoinen oli vauva ja oli koliikkia ja refluksia ja yöt valvottiin eikä päivisinkään sen paremmin mennyt, niin en välillä edes jaksanut/muistanut syödä itse, kotitöistä puhumattakaan.

Ex ei kyllä koskaan valittanut kotitöistä tms, mutta ei hän myöskään koskaan tajunnut mitä se vaati että meillä oli aina siisti koti, lapset hoidettu, hänellä puhtaat vaatteet pinossa kaapissa, koira hoidettu jne. Hän ei pitänyt vanhempainvapaista päivääkään.

Vierailija
2/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on laiska ja yrittää nakittaa omat hommansa sinun niskoille. Moni nainen on tehnyt sen virheen, että on äitiysvapaan aikana tehnyt kaikki kotityöt, niin minäkin. Töihin palattua mies kuvitteli, että kaikki jatkuu kuten ennenkin eli miehelle riittää se, että käy töissä. Siinä oli ihan hirveä homma, että tilanteen sai muuttumaan. Jos miestä ei kiinnosta olla oman lapsen kanssa, niin mitä sellaisella miehellä tekee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät kotityöt tekemättä. Eiköhän mies ala nopeasti huomaamaan että mitä se todella on kun "mitään" et ole tehnyt.

Vierailija
4/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää. Ja varsinkin sitten, kun siirryt kodinhoidontuelle, koska siihenhän se tuki on tarkoitettu. Miehellä on oikeus hengähtää raskaan työpäivän jälkeen. Itsehän oot saanut olla rauhassa kotona koko päivän.

Vierailija
5/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää. Ja varsinkin sitten, kun siirryt kodinhoidontuelle, koska siihenhän se tuki on tarkoitettu. Miehellä on oikeus hengähtää raskaan työpäivän jälkeen. Itsehän oot saanut olla rauhassa kotona koko päivän.

Ikävä kyllä Suomessa ei makseta kodinhoidontukea kenellekään.

Vierailija
6/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miten haluat, eihän pakko ole tehdä mitään.

Vierailija
7/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään näin:

- Molemmat tekee omat ruoat ja pääasiassa myös ostaa ne. Noudatamme erilaisia ruokavalioita. Rahka, kahvi ja hedelmät ovat yhteisiä

- Pesemme pyykkejä vuorotellen, mutta omat vaatteet laitetaan itse vaatehuoneeseen

- Kerran viikossa siivouspäivä. Minä pyyhin pölyt ja siivoan vessan, mies imuroi. Mies vie roskat enimmäkseen. Järjestelen päivittäin täällä. Molemmat siivoaa omat jälkensä keittiöstä

- Minä huolehdin enimmäkseen vauvan ostokset ja vakuutukset, mies maksaa sähkön ja oman autonsa. Minä kuljen bussilla jos tarvitsen mennä yksin johonkin

- Hoidan yöherätykset, mutta mies järjestää minulle aikaa esimerkiksi treenaamiseen

- Vapaa-ajalla hoidamme vauvaa suunnilleen 50/50

Nyt hoitovapaalla ansiosidonnainen vanhempainpäivärahani loppui, joten en maksa enää osuuttani vuokrasta (tuloihin suhteutettuna maksoin aiemmin n. 40 %) ja mies alkaa käydä kaupassa, tai siirtää minulle rahaa. Työnjako pysyy samana.

Vierailija
8/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai miehen raskaan työpäivän jälkeen? Mä odotan, että pääsen takaisin työelämään, että voisi vähän " lepäillä" töissä.

t. 1kk, 2,5v ja 3,5v lasten kotona oleva äiti

P.S täällä ei lepäillä

Vierailija
9/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen noin "kaiken". Olisi kohtuutonta, että mies vielä joutuisi illatkin olemaan "erossa" lapsestaan, kun illat on sitä heidän yhteistä aikaa. Viikonloppuisin sitten käydään yhdessä kaupassa ja tehdään yhdessä isompia määriä ruokia, joita voi sitten arjessa lämmittää, jne. Meillä on myös robotti-imuri, jota suosittelen lämpimästi.

Vierailija
10/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vika, että sinä imuroit KAHDESTI päivässä?

Vierailija
11/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska töitään luettelee.

Vierailija
12/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juuri ehdi tehdä kotihommia, koirat ulkoilutan ja tyyliin pesukoneen saan päälle. Miehen työpäivän jälkeen ja vkl tehdään hommat 50-50. Töistä kotiin tullessaan mies haluaa ensimmäiseksi olla lapsen kanssa. Kumpikin saa harrastaa silloin kun siltä tuntuu. Rahat menee kaikki samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki.

Muilla ehdoilla en olisi perhe-elämään suostunut, onneksi oltiin asioista samaa mieltä.

Vierailija
13/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla nyt aikaa, sähän olet lomalla.

Vierailija
14/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota miehelle kotisiivoojan palkkaamista. Ainakin hoitaisi oman osansa siivoojan kautta tai hyvässä tapauksessa molempien. Jos mies ei halua hankkia apua tai ottaa osaa kotitöihin kysyisin itseltäni mitä oikeastaan teen tuollaisella miehellä?

Vierailija
15/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat puolet kaikesta, niin myös hoidat puolet kaikesta (vauvan hoito, kotityöt). Meillä yhteiset rahat ja lapset ja koti hoidetaan kummankin tilanteen/voimavarojen suhteen. Äitiyslomalla minä enemmän, koska kotona olin, mutta töistä tultuaan mies osallistui ihan samalla panoksella ja esim hoiti vauvaa sen aikaa, kun otin päikkärit. Perhe on meidän yhteinen projekti.

Vierailija
16/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomailija tekee kotityöt, eikö tuo nyt ole päivänselvää? Ihmeellistä ulinaa taas.

Vierailija
17/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai miehen raskaan työpäivän jälkeen? Mä odotan, että pääsen takaisin työelämään, että voisi vähän " lepäillä" töissä.

t. 1kk, 2,5v ja 3,5v lasten kotona oleva äiti

P.S täällä ei lepäillä

Hyvin sä uhriudut. Tuskin ahnaaseen römpsääsi siemeniä väkisin työnnettiin.

Huppu kikkeliin niin ei tule vahinkoja

Vierailija
18/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä se sun hommaksi jää.

Vierailija
19/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomailija tekee kotityöt, eikö tuo nyt ole päivänselvää? Ihmeellistä ulinaa taas.

Haha! Me ei olla edes vanhempainvapaalla ja siltikin maksamme hyvillä mielin ulkopuoliselle siivouksesta. Kuka jaksaa kaikki vapaat käyttää siivoamiseen?

Vierailija
20/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on äitiysvapaa eli tarkoitettu vauvan hoitamista varten. Ei siksi, että aikuinen, terve mies saa vapautuksen omasta osuudestaan kotitöistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi