Pitääkö mun tosiaan äitiyslomalla tehdä kaikki kotityöt?
Miten teillä tehdään? Ymmärtäisin jos mies elättäisi meidät mutta pärjään ihan samaan tapaan noilla Kelan tuilla kuin aiemminkin, maksetaan kaikki 50/50.
Eilen imuroin kämpän kahdesti, pesin koiran, tyhjensin ja täytin tiskikoneen. Siltikään en kuulemma mitään ollut tehnyt! Miehen tultua käytin koiran lenkillä, joka sekin oli väärin kun mies joutui taas ”töihin” heti töistä tultuaan, eli lasta vahtimaan. Kummasti lapsenhoito ei ole työtä kun minusta on kyse, mut hänelle se sit sitä on.
Mies sanoo että hän voi jäädä lapsen kanssa kotiin, jos mä menisin töihin. Veikkaan että saisin joka päivä tulla kaaokseen kotiin.
Kommentit (142)
Vi2erailija kirjoitti:
Meillä tehdään näin:
- Molemmat tekee omat ruoat ja pääasiassa myös ostaa ne. Noudatamme erilaisia ruokavalioita. Rahka, kahvi ja hedelmät ovat yhteisiä
- Pesemme pyykkejä vuorotellen, mutta omat vaatteet laitetaan itse vaatehuoneeseen
- Kerran viikossa siivouspäivä. Minä pyyhin pölyt ja siivoan vessan, mies imuroi. Mies vie roskat enimmäkseen. Järjestelen päivittäin täällä. Molemmat siivoaa omat jälkensä keittiöstä
- Minä huolehdin enimmäkseen vauvan ostokset ja vakuutukset, mies maksaa sähkön ja oman autonsa. Minä kuljen bussilla jos tarvitsen mennä yksin johonkin
- Hoidan yöherätykset, mutta mies järjestää minulle aikaa esimerkiksi treenaamiseen
- Vapaa-ajalla hoidamme vauvaa suunnilleen 50/50Nyt hoitovapaalla ansiosidonnainen vanhempainpäivärahani loppui, joten en maksa enää osuuttani vuokrasta (tuloihin suhteutettuna maksoin aiemmin n. 40 %) ja mies alkaa käydä kaupassa, tai siirtää minulle rahaa. Työnjako pysyy samana.
No jos työnjaon on oltava 50/50 niin sitten on oltava tulojekin. Mene töihin tai ota lainaa että saat oman osuutesi hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vi2erailija kirjoitti:
Meillä tehdään näin:
- Molemmat tekee omat ruoat ja pääasiassa myös ostaa ne. Noudatamme erilaisia ruokavalioita. Rahka, kahvi ja hedelmät ovat yhteisiä
- Pesemme pyykkejä vuorotellen, mutta omat vaatteet laitetaan itse vaatehuoneeseen
- Kerran viikossa siivouspäivä. Minä pyyhin pölyt ja siivoan vessan, mies imuroi. Mies vie roskat enimmäkseen. Järjestelen päivittäin täällä. Molemmat siivoaa omat jälkensä keittiöstä
- Minä huolehdin enimmäkseen vauvan ostokset ja vakuutukset, mies maksaa sähkön ja oman autonsa. Minä kuljen bussilla jos tarvitsen mennä yksin johonkin
- Hoidan yöherätykset, mutta mies järjestää minulle aikaa esimerkiksi treenaamiseen
- Vapaa-ajalla hoidamme vauvaa suunnilleen 50/50Nyt hoitovapaalla ansiosidonnainen vanhempainpäivärahani loppui, joten en maksa enää osuuttani vuokrasta (tuloihin suhteutettuna maksoin aiemmin n. 40 %) ja mies alkaa käydä kaupassa, tai siirtää minulle rahaa. Työnjako pysyy samana.
No jos työnjaon on oltava 50/50 niin sitten on oltava tulojekin. Mene töihin tai ota lainaa että saat oman osuutesi hoidettua.
Just tämän takia otin ulkomaalaisen miehen. Huolehtii etten uuvu liikaa ja tarjoutuu auttamaan vaikka käykin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää. Ja varsinkin sitten, kun siirryt kodinhoidontuelle, koska siihenhän se tuki on tarkoitettu. Miehellä on oikeus hengähtää raskaan työpäivän jälkeen. Itsehän oot saanut olla rauhassa kotona koko päivän.
Eli se mitä nainen tekee kotona on rauhassa lomailua mutta sitten jos miehen tulisi tehdä samoja asioita työpäivän jälkeen niin se onkin jotain kauhean rankkaa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla nyt aikaa, sähän olet lomalla.
Muistappa tuo kun olet isyysvapaalla tai kesälomalla. Hoida silloin kaikki kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vi2erailija kirjoitti:
Meillä tehdään näin:
Hoitovapaalla ollessa pitää huomioida se säästö, joka tulee päivähoitomaksun puuttumisesta. Mies voi myös miettiä arvon sille, minkä hän saa, kun ei tarvitse ottaa huomioon lapsen hoitoaikoja ja sairastamisia. Lomatkin mies voi ottaa niin, että niitä ei tarvitse sumplia vaimon lomien kanssa. Muuten omalla lomallaan mies hoitaa lasta eikä vie tätä joka päivä päivähoitoon.
Lapseen saa luotua siteen vain olemalla tämän kanssa. Mitä pienempi lapsi on, sitä enemmän hänen kanssaan oleminen on ihan perushoivaa. Luulisi, että nykypäivänä miehiä kiinnostaa, millaiset välit heillä on omiin lapsiinsa. Yksikään lapsi ei halua samanlaista isäsuhdetta mitä vielä 70-luvulla oli. Siinä isä oli joku mies, joka asui samassa taloudessa, ihan vieras.
Vierailija kirjoitti:
Just tämän takia otin ulkomaalaisen miehen. Huolehtii etten uuvu liikaa ja tarjoutuu auttamaan vaikka käykin töissä.
Tämä. Miehen pitää olla perhekeskeinen, ja silloin lapsesta huolehtiminen tai siivoaminen on luonnollista.
Monelle suomalaiselle miehelle parisuhde/perhe tuntuu olevan kamala taakka. Lapsen kanssa ”pitää” viettää aikaa ja akka nalkuttaa siivoamisesta.
Ehdota miehelle, että luovutte koirasta, jos sen takia pitää siivota noin armottoman paljon.
Yleensäkään se, joka ei mitään kotitöitä tee tai hoida kokopäiväisesti lapsia, ei käsitä alkuunkaan miten paljon hommaa kotitöissä ja lapsissa on. Sinähän olet VAIN kotona, sanotaan.
No, sopii kokeilla. Jätä aluksi mies yhdeksi viikonlopuksi kotiin lapsen kanssa ja laita lista tehtävistä töistä, ei itse kumminkaan ymmärrä. Sitten ihmettelet palattuasi miten tämä ja tämäkin asia on tekemättä, eiköhän silmät ala aueta pikku hiljaa. Siivous, ruuanlaitto, syöttämiset, vaipanvaihdot, pyykit, pukemiset etenkin talvella, ulkoilut, kaupassakäynnit, lapsen kanssa leikkiminen jne. kyllä käyvät työstä, moni palaisi mielellään työpaikalle lepäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Miehen pitää olla perhekeskeinen, ja silloin lapsesta huolehtiminen tai siivoaminen on luonnollista.
Monelle suomalaiselle miehelle parisuhde/perhe tuntuu olevan kamala taakka. Lapsen kanssa ”pitää” viettää aikaa ja akka nalkuttaa siivoamisesta.
Oliko mulla viimeinen suomalainen mies, jolle perhe oli tärkeintä elämässä (vm -78)? Kaikki tulot ja menot yhteisiä ja töitä riitti perhevuosina kahdelle kotonakin, palkkatöiden ohella. Eipä oltaisi enää yhdessä, mikäli jompikumpi ei olisi ymmärtänyt laittaa yhteistä etua omansa edelle.
vessanpöntönkin pesee television mainoskatkolla, mutta mammat ne jaksaa ruikuttaa palstalla päivät maaten itkemässä kotitöistään
Ihmettelen aina sitä valtavaa kotitöiden määrää, mikä kaikilla tuntuu olevan. Koneet pesee ja kuivaa astiat ja pyykit, ruuanlaitossa voi välillä oikaista ja siivotakaan ei koko ajan tarvitse, kun ei sotke.
Meillä on kaksi tervettä lasta isolla ikäerolla niin kotityöt ovat hoituneet siinä sivussa ilman mitään ongelmia. Ei mies kuitenkaan missään täysihoitolassa asunut missään vaiheessa. Sain myös omaa aikaa jos sitä halusin tai tarvitsin. Helppo elämä ja hyvä parisuhde. Yhteiset rahat ja omaisuus. Elämän parasta aikaa oli kun lapset oli pieniä. Toki elämä on nytkin erittäin ok mutta aina välillä haikeudella muistelen pikkulapsiaikaa.
Vierailija kirjoitti:
vessanpöntönkin pesee television mainoskatkolla, mutta mammat ne jaksaa ruikuttaa palstalla päivät maaten itkemässä kotitöistään
Hyi! Et näemmä osaa itse pestä pyttyä ison hädän jälkeen 🤮
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina sitä valtavaa kotitöiden määrää, mikä kaikilla tuntuu olevan. Koneet pesee ja kuivaa astiat ja pyykit, ruuanlaitossa voi välillä oikaista ja siivotakaan ei koko ajan tarvitse, kun ei sotke.
Valitettavan monien äidit on opettaneet poikansa liian hyvälle. Vieläkin näkee pohjoisessa kuinka teineille kannetaan ruuat pöytään ja siivotaan huoneet, kun kyllähän äiti hoitaa!
Kuka pakottaa siivoamaan ja tekemään kotitöitä. Se kellä on nälkä tekee ruuan tai kärsii nälästä, se imuroi ketä pölyt häiritsee. Helppoa kun ei tarvitse moisista ottaa murheita. Kunhan lapsesta hulehtii, niin kaikki on hyvin.
Mistä tollasia miehiä tulee? Meillä ei juuri siivota. Pidän huolen että keittiö on suht siisti ja vaatteet puhtaita. Muu saa olla..
Älä valita kirjoitti:
Kuka pakottaa siivoamaan ja tekemään kotitöitä. Se kellä on nälkä tekee ruuan tai kärsii nälästä, se imuroi ketä pölyt häiritsee. Helppoa kun ei tarvitse moisista ottaa murheita. Kunhan lapsesta hulehtii, niin kaikki on hyvin.
Perhetyöntekijältä tulee äkkiä sanomista. Meidän kunnassa sellainen tulee käymään jokaisessa taloudessa heti vauvan synnyttyä.
Vierailija kirjoitti:
av-mamman kodinkone on älykännykkä, läppäri ja tabletti. Niitä se osaa käyttää, aamusta iltaan.Ei siinä ehdi pesukonetta tyhjentämään
Vierailija kirjoitti:
No käy tekemässä se sitten kun on niin helppoa ja nopeaa? Ongelma on siinä että esim tänään vauva on herännyt viiden jälkeen. Se ei ole nukkunut päiväunia niin että olisin voinut tehdä mitään. Sitten kun se on hereillä niin tärkeämpää on olla vauvan kanssa kuin pestä vessaa imo.
sähön siellä kotona makaat ja sotket. sama kuin odottaisi t että joku pyyhkii perceesi.
Ja ihan siivousfiikilrä kuulostat