Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mun tosiaan äitiyslomalla tehdä kaikki kotityöt?

Vierailija
15.07.2020 |

Miten teillä tehdään? Ymmärtäisin jos mies elättäisi meidät mutta pärjään ihan samaan tapaan noilla Kelan tuilla kuin aiemminkin, maksetaan kaikki 50/50.

Eilen imuroin kämpän kahdesti, pesin koiran, tyhjensin ja täytin tiskikoneen. Siltikään en kuulemma mitään ollut tehnyt! Miehen tultua käytin koiran lenkillä, joka sekin oli väärin kun mies joutui taas ”töihin” heti töistä tultuaan, eli lasta vahtimaan. Kummasti lapsenhoito ei ole työtä kun minusta on kyse, mut hänelle se sit sitä on.

Mies sanoo että hän voi jäädä lapsen kanssa kotiin, jos mä menisin töihin. Veikkaan että saisin joka päivä tulla kaaokseen kotiin.

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sulla nyt aikaa, sähän olet lomalla.

Muistappa tuo kun olet isyysvapaalla tai kesälomalla. Hoida silloin kaikki kotityöt.

Mä olen jo eläkkeellä😁

Vierailija
42/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee kuka ehtii

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vessanpöntönkin pesee television mainoskatkolla, mutta mammat ne jaksaa ruikuttaa palstalla päivät maaten itkemässä kotitöistään 

No käy tekemässä se sitten kun on niin helppoa ja nopeaa? Ongelma on siinä että esim tänään vauva on herännyt viiden jälkeen. Se ei ole nukkunut päiväunia niin että olisin voinut tehdä mitään. Sitten kun se on hereillä niin tärkeämpää on olla vauvan kanssa kuin pestä vessaa imo.

Olet sitte ummessa, kun et vessassakaan voi käydä kun pitää olla kokoajan vaavin kanssa. Pöntön ny pesee 2 minuutissa, mutta jollei kiinnosta pestä, niin meneehän siinä vaikka viiikkotolkulla! 

Vierailija
44/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä moni mies ymmärtää vasta kunnon shokkihoidolla, ts. parin viikon täysi vastuu lapsista ja kodista.

Vierailija
45/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vessanpöntönkin pesee television mainoskatkolla, mutta mammat ne jaksaa ruikuttaa palstalla päivät maaten itkemässä kotitöistään 

No käy tekemässä se sitten kun on niin helppoa ja nopeaa? Ongelma on siinä että esim tänään vauva on herännyt viiden jälkeen. Se ei ole nukkunut päiväunia niin että olisin voinut tehdä mitään. Sitten kun se on hereillä niin tärkeämpää on olla vauvan kanssa kuin pestä vessaa imo.

Olethan nytkin palstalla, etkä vauvan kanssa...? Ja oikeesti, se vauva kannattaa opettaa viihtymään hetki itsekseenkin.

Vierailija
46/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vastaus ei nyt auta ketään mutta kerron silti. Kun pääsin äitiyslomalle, se tuntui lomalta. Olin pyörittänyt vuosia omaa yritystä tehden töitä 7 päivänä viikossa. Esikoinen ei ollut helppo lapsi mutta kodin hoito oli silti helppoa. Tein 3 lasta peräkkäin ja silti ehdin hoitaa kaiken, kotityöt, pihatyöt, yrityksen kirjanpidon ja autoin miestä sen omissa hommissa. Meillä siis maatila.

Olen tosin kiitollinen siitä miten mies arvosti kaikkea mitä tein. Monesti hänkin hämmästeli että miten kaikki sujuukin hyvin. Harrastin myös paljon urheilua, siitä sain laatuaikaa itselle ja mies lasten kanssa kahdenkeskistä aikaa.

Tosin siltä osin lasten kanssa oli helppoa kun ne nukkui ja söi hyvin, eivätkä sairastelleet koskaan. Olin jotenkin itsekkin siihen aikaan elämäni kunnossa, jaksoin vaikka mitä. Leivoin paljon, marjastin, käytiin kerhoissa ja paikoissa. Nykyään en jaksaisi, toki ikääkin tullut.

Ehkä asenne oli kohdillaan, elämäni ensimmäinen aika kun ei ollut aikatauluja eikä kiirettä. Nautin siitä kun sai nukkua pitkään ja tehdä mitä ikinä mieleen tuli tai olla tekemättä mitään. Kodinhoito minulta on käynyt aina kädenkäänteessä, en ole koskaan elänyt sotkussa tai kaaoksessa. Lapset viihdytti toisiaan ja jotenkin kaikki vaan sujui mukavasti. Opettelin tuona aikana myös remontoimaan ja tekemään käsitöitä, sitä aikaa tuntui olevan ihan älyttömästi kaikkeen.

Tiedän, ei tämä auttanut ap:tä ollenkaan, kuhan muistelin elämää kymmenisen vuotta taaksepäin. Meillä miehen kanssa on aina puhallettu yhteen hiileen, kyllähän se perheen elatus jäi miehen harteille tuolloin vaikka hyvät rahat sain itsekkin. Hänen työ oli ajoittain todella pitkää päivää, ei me koskaan verrattu kuka on tehnyt mitäkin enemmän, keskityttiin vaan siihen että kaikilla on hyvä olla ja leipää on pöydässä. Olisin voinut miestä moittiakin ettei ole koskaan kotona tai tee siellä mitään mutta eipä tullut ikinä aihetta.

Vierailija
47/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voisi mahdollisuuksien mukaan tehdä välillä etätöitä ja niinä päivinä töiden lomassa samalla laittaa ruoat ja siivota asunnon. Sinäkin olet töissä, lapsen hoitaminen on nyt työsi ja valtio maksaa siitä rahaa.

Se on aika epäreilua että kotityöpäivän jälkeen vain mies saa rentoutua illalla.

Kulujen jakaminen 50-50 on myös epäreilu. Sinun eläke pienenee kotona. Sinun tulotaso on tippunut kun hoidat yhteistä lasta kotona. Tulot pitäisi tasata. Sinun kotonaolo on panostus teidän yhteiseen tulevaisuuteen ja jälkikasvuun.

Vierailija
48/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt h-vetti ole vauvan kanssa jokaista sekuntia sen hereillä olon ajasta? Kuinka avuttomia ihmiset voivat olla?

Vierailija
49/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vi2erailija kirjoitti:

Meillä tehdään näin:

- Molemmat tekee omat ruoat ja pääasiassa myös ostaa ne. Noudatamme erilaisia ruokavalioita. Rahka, kahvi ja hedelmät ovat yhteisiä

- Pesemme pyykkejä vuorotellen, mutta omat vaatteet laitetaan itse vaatehuoneeseen

- Kerran viikossa siivouspäivä. Minä pyyhin pölyt ja siivoan vessan, mies imuroi. Mies vie roskat enimmäkseen. Järjestelen päivittäin täällä. Molemmat siivoaa omat jälkensä keittiöstä

- Minä huolehdin enimmäkseen vauvan ostokset ja vakuutukset, mies maksaa sähkön ja oman autonsa. Minä kuljen bussilla jos tarvitsen mennä yksin johonkin

- Hoidan yöherätykset, mutta mies järjestää minulle aikaa esimerkiksi treenaamiseen

- Vapaa-ajalla hoidamme vauvaa suunnilleen 50/50

Nyt hoitovapaalla ansiosidonnainen vanhempainpäivärahani loppui, joten en maksa enää osuuttani vuokrasta (tuloihin suhteutettuna maksoin aiemmin n. 40 %) ja mies alkaa käydä kaupassa, tai siirtää minulle rahaa. Työnjako pysyy samana.

No jos työnjaon on oltava 50/50 niin sitten on oltava tulojekin. Mene töihin tai ota lainaa että saat oman osuutesi hoidettua.

Perheen perustaminen on yhteinen valinta, samoin se kumpi jatkaa kotona äitiysloman jälkeen. Yleensä se on nainen, koska miehet edelleen tienaavat keskimäärin enemmän. Selvää on, että yhteisessä asiassa toinen maksaa enemmän, kun toisen maksukyky pienenee. Kotona olevan "työ" on hoitaa lasta/lapsia, sen mitä kotitöitä voi tehdä siinä sivussa on plussaa, mutta työssäkäyvälläkin on edelleen vastuunsa yhteisestä kodista. Ja jos kotona oleva lapsen päiväunien aikaan haluaa pitää taukoa, juoda kahvia ja lukea lehteä tai vaikka palstailla mieluummin kuin käy pesemässä vessan, hän todellakin ansaitsee sen siinä missä työssäkäyvä puoliso lakisääteiset taukonsa.

ohis

Vierailija
50/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Jos vessan peseminen vie minuutin ja pyykkikoneen napin painaminen sekunnin, miksi niiden tekeminen olisi työssäkäyvälle liian suuri urakka?

50

Vierailija
51/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan kotiäiti siivoa 8h kotona. Mene kuin tunti vaikka puunais kaikki paikat. Naurettavaa et ukon pitäs alkaa hommiin työpäivän jälkeen. Suurperheen äiti voi jo sanoa tehneensä työpäivän mut ei nämä yhden lapsen mammat.

Vierailija
52/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan kotiäiti siivoa 8h kotona. Mene kuin tunti vaikka puunais kaikki paikat. Naurettavaa et ukon pitäs alkaa hommiin työpäivän jälkeen. Suurperheen äiti voi jo sanoa tehneensä työpäivän mut ei nämä yhden lapsen mammat.

Työssäkäyvä ukko pystyy ostamaan kotisiivoojan ja aika ajoin lastenhoitoapua. Olkaa tarkkoina kenen kanssa lisäännytte!

Vierailija
53/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja mies voi jäädä lasten kanssa kotiin, kuten ehdotti. Meillä tämä auttoi paljon.

Vierailija
54/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en juuri ehdi tehdä kotihommia, koirat ulkoilutan ja tyyliin pesukoneen saan päälle. Miehen työpäivän jälkeen ja vkl tehdään hommat 50-50. Töistä kotiin tullessaan mies haluaa ensimmäiseksi olla lapsen kanssa. Kumpikin saa harrastaa silloin kun siltä tuntuu. Rahat menee kaikki samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki.

Muilla ehdoilla en olisi perhe-elämään suostunut, onneksi oltiin asioista samaa mieltä.

Siis teillä on yksi lapsi, etkä onnistu mitään muuta kotihommaa tekee ku pesukoneen päälle ja koiran ulkoikuttaminen? Ihan oikeesti, oot kyllä kohtuuton. Mies käy töissä ja lähes 50-50 hoitaa kotihommat. Ja rahatkin viet. Miksi kukaan suostuis tuollaiseen?

Ihme järjestelyjä perheissä..

Vierailija
55/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi2erailija kirjoitti:

Meillä tehdään näin:

- Molemmat tekee omat ruoat ja pääasiassa myös ostaa ne. Noudatamme erilaisia ruokavalioita. Rahka, kahvi ja hedelmät ovat yhteisiä

- Pesemme pyykkejä vuorotellen, mutta omat vaatteet laitetaan itse vaatehuoneeseen

- Kerran viikossa siivouspäivä. Minä pyyhin pölyt ja siivoan vessan, mies imuroi. Mies vie roskat enimmäkseen. Järjestelen päivittäin täällä. Molemmat siivoaa omat jälkensä keittiöstä

- Minä huolehdin enimmäkseen vauvan ostokset ja vakuutukset, mies maksaa sähkön ja oman autonsa. Minä kuljen bussilla jos tarvitsen mennä yksin johonkin

- Hoidan yöherätykset, mutta mies järjestää minulle aikaa esimerkiksi treenaamiseen

Nyt hoitovapaalla ansiosidonnainen vanhempainpäivärahani loppui, joten en maksa enää osuuttani vuokrasta (tuloihin suhteutettuna maksoin aiemmin n. 40 %) ja mies alkaa käydä kaupassa, tai siirtää minulle rahaa. Työnjako pysyy samana.

No jos työnjaon on oltava 50/50 niin sitten on oltava tulojekin. Mene töihin tai ota lainaa että saat oman osuutesi hoidettua.

Perheen perustaminen on yhteinen valinta, samoin se kumpi jatkaa kotona äitiysloman jälkeen. Yleensä se on nainen, koska miehet edelleen tienaavat keskimäärin enemmän. Selvää on, että yhteisessä asiassa toinen maksaa enemmän, kun toisen maksukyky pienenee. Kotona olevan "työ" on hoitaa lasta/lapsia, sen mitä kotitöitä voi tehdä siinä sivussa on plussaa, mutta työssäkäyvälläkin on edelleen vastuunsa yhteisestä kodista. Ja jos kotona oleva lapsen päiväunien aikaan haluaa pitää taukoa, juoda kahvia ja lukea lehteä tai vaikka palstailla mieluummin kuin käy pesemässä vessan, hän todellakin ansaitsee sen siinä missä työssäkäyvä puoliso lakisääteiset taukonsa.

ohis

Missä töissä on taukoja lakisääteisesti 2-3 h?

Vierailija
56/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi2erailija kirjoitti:

Meillä tehdään näin:

ohis

Pidätkö tosiaan kohtuullisena, että kotona oleva ja töissäkäyvä jakaa kotityöt 50-50?

Kyllä on aika sairasta, jos tuollaista pitää reiluna. Kyllä kotona olevan tulee ottaa suurempi vastuu kotitöistä.

Vierailija
57/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työssäkäyvillä sinkkumiehillä ole mitään kotitöitä vai tekeekö ne joku muu? Mihin ne miehen kotityöt häviää, kun mies muuttaa naisen kanssa yhteen?

Vierailija
58/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähimmäisvaatimus on, että ne ukot viitsisivät ilman nalkuttamista viettää työpäivän jälkeen aikaa OMIEN LASTENSA kanssa. Kyllä minä ihan hyvin voin kotitöitä tehdä silloin, kun mies on muksujen kanssa pihalla tai hoitaa iltatoimet. Voihan sitä tietysti aina erota, mutta omilla viikoillaan isä sitten tekee ihan itse työpäivänsä jälkeen kaikki kotityöt JA huolehtii lapsista.

Vierailija
59/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan mitä olet tehnyt, tiukalla äänellä ja kysyt, eikö ne ole töitä. Ja sanot että jätät tekemättä ne, niin huomaat kyllä.

Vierailija
60/142 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi2erailija kirjoitti:

Meillä tehdään näin:

ohis

Missä töissä on taukoja lakisääteisesti 2-3 h?

EI kai missään, mutta ei kovin moni kotona olevakaan pysty 2-3 tunnin taukoihin. Jos vauva vaikka heräilee ja valvoo öisin, on ehkä pakko nukkua päivällä silloin kun vauvakin. Äitiyslomalla ja hoitovapaalla ykkösasia on huolehtia lapsesta, kotityöt tulee siinä sivussa ja loput tehdään yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän