Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja peruu sovitun kesätyöpaikan muutamaa päivää ennen töiden alkua!!!

Vierailija
23.05.2013 |

Olin pari kuukautta sitten sopinut suullisesti kesätöistä erään yrityksen kanssa. Olimme sopineet aloitus ja lopetuspäivistä ja 3 kk työ oli tiedossa. Tänään työnantaja sitten soitti että he tarvitsevatkin työntekijää vain muutamalle keskikesän ruuhkaviikolle ja lisäksi vielä hän pistäisi minut eri työpisteeseen (paljon huonompiin töihin) mistä alun perin oli puhetta. Suututtaa ihan vietävästi!! Arvatkaa huvittaako tuollaisen työnantajan yritykseen mennä enää töihin? Mutta tuskin saan enää muitakaan töitä kesäksi? Hän jotain selitteli puhelimessa että tilanne muuttui pari päivää sitten mutta selvästi huomasi äänestä että valehteli.. On tiennyt tilanteesta luultavasti jo kauan mutta ei ole ollut minuun yhteydessä että en ehtisi saada vielä muuta työpaikkaa kesäksi. Mitä tässä tilanteessa pitäis tehä?? Ei huvita mennä tuonne töihin, miten saan näin lyhyellä varotusajalla enää muita töitä ja ens kesän tulotki tippuu aikalailla. Hitto mikä kusipää!!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn nykyään allekirjoittamassa sopparit saman tien kun työpaikasta sovitaan.

Vierailija
2/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:19"]

Olin pari kuukautta sitten sopinut suullisesti kesätöistä erään yrityksen kanssa. Olimme sopineet aloitus ja lopetuspäivistä ja 3 kk työ oli tiedossa. Tänään työnantaja sitten soitti että he tarvitsevatkin työntekijää vain muutamalle keskikesän ruuhkaviikolle ja lisäksi vielä hän pistäisi minut eri työpisteeseen (paljon huonompiin töihin) mistä alun perin oli puhetta. Suututtaa ihan vietävästi!! Arvatkaa huvittaako tuollaisen työnantajan yritykseen mennä enää töihin? Mutta tuskin saan enää muitakaan töitä kesäksi? Hän jotain selitteli puhelimessa että tilanne muuttui pari päivää sitten mutta selvästi huomasi äänestä että valehteli.. On tiennyt tilanteesta luultavasti jo kauan mutta ei ole ollut minuun yhteydessä että en ehtisi saada vielä muuta työpaikkaa kesäksi. Mitä tässä tilanteessa pitäis tehä?? Ei huvita mennä tuonne töihin, miten saan näin lyhyellä varotusajalla enää muita töitä ja ens kesän tulotki tippuu aikalailla. Hitto mikä kusipää!!

[/quote]

Noin ei voi tehdä. Suullinen työsopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Nyt otat yhteyttä työsuojelupiiriin, ellet kuulu ammattiliittoon. Työnantajan on maksettava sulle sopimuksen mukainen 3 kk palkka ottipa sinut työhön tai ei, siitä ei pääse mihinkään. Viet asian lakitupaan asti ja takaan satavarmasti että voitat. Katso www.finlex.fi, siellä on vino pino vastaavia tapauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana ja ennen työsuhteen alkua voi työnantaja koska tahansa sanoa, että työt on nyt loppu, selitellä ei tarvitse. Sama työntekijällä eli jos ei naama mielltä, voi lähteä.

Vierailija
4/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä vielä löytää muu kesätyö. Tuonne voit sitten ilmoittaa samalla tavalla, pari päivää ennen kuin sinun siellä pitäisi aloittaa. Pidän peukkuja, että saat toisen paikan!

Vierailija
5/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi suulliset sopimukset on tosi ikäviä. Lain mukaan ne on ihan yhtä päteviä kuin kirjallisetkin, mutta milläs todistat =(

Vierailija
6/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis 3, ei ole noin.

Koeajalla ei saa esim. irtisanoa tuotannollis-taloudellisista syistä. Tai saa, mutta silloinkin on irtisanomisaika.

Työnantaja ei myöskään voi valita yhteen tehtävään kymmentä tyyppiä ja lempata hetken päästä yhdeksää pihalle.

Vierailija
7/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen tilanne vuosi sitten, suullisesti oli luvattu töitä mutta sitten ei otettukaan. Menin ihan shokkiin, jouduin jäämään ihan tyhjän päälle. Tiesin ettö suullinenkin sopimus on pitävä, mutta siinä on se todistemisen vaikeus. Ja olin kuitenkin ihan varma että jos olisin lähtenyt taistelemaan, olisi työnantaja jonkun porsaanreiän löytänyt, joten jäin vain nuolemaan haavojani :(

Vierailija
8/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläki oli eka ajatus et eihän näin voi tehä? Et pakko olla joku laki tms. Mut sit mietin et omaa tyhmyyttäni en oo tehny kirjallista sopimusta aiemmin.. Mut emmää aikasempinakaan vuosina oo tehny sopimuksia montaa kuukautta ennen työn alkua.. Viime kesänäki työpaikasta sovittiin suullisesti puolta vuotta aiemmin. Ei vaan käyny mielessäkään et vois käyä näin?? Huomenna otan kyl yhteyttä johonki. Tekis mieli sanoa tuolle työnantajalleki pari valittua sanaa mut toisaalta en haluu pilata meijän välejä jos käyki niin et pakko mennä sinne jos ei saa enää muita töitä 

Vierailija
9/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:30"]

Mulla oli samanlainen tilanne vuosi sitten, suullisesti oli luvattu töitä mutta sitten ei otettukaan. Menin ihan shokkiin, jouduin jäämään ihan tyhjän päälle. Tiesin ettö suullinenkin sopimus on pitävä, mutta siinä on se todistemisen vaikeus. Ja olin kuitenkin ihan varma että jos olisin lähtenyt taistelemaan, olisi työnantaja jonkun porsaanreiän löytänyt, joten jäin vain nuolemaan haavojani :(

[/quote]

Jos näistä lähtee käräjöimään, ei ole lopputulokssesta ole mitään takeita. Lisäksi pääsee työnantajien mustalle listalle. Sellaisiahan ei tietenkään muka ole, mutta onpa kuitenkin.

Vierailija
10/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lakimiehen juttusille. Ei koeaika päde koska itse työsuhde ei ole edes alkanut. Hyvällä tuurilla paskoo lakimiehen kirjeestä housuihinsa ja tarjoaa jotain korvausta. Itse vaatisin 1,5kk palkan. Tuossa on ihan perusteetkin työoikeudellisesti.

t. Lakimies

Vierailija
11/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöissä nyt ei yleensä edes ole mitään koeaikaa, koska kyse on niin lyhyestä pätkästä.

Vierailija
12/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei voi todistaa mitään, joten kukaan muu ei pasko housuihinsa kuin hän. lakimies ottaa 1400 e siitä, että häviää jutun.

Vierailija
13/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimekesältä samanlainen kokemus ja soitin liiton edunvalvontaan, sieltä lakimies totesi samantien että suullinen sopimus on pitävä ja pätevä sekin ja että koska minulla on myös tekstiviestit kys työpaikan pomolta joissa hän ilmoitti töistäni, työvuoroistani jne niin olen oikeutettu saamaan kys ajalta myöskin palkan vaikka eivät töitä sitten antaneetkaan, peruivat siis juurikin muutama päivä ennen ensimmäisen työvuoron alkamista työni vedoten "asiakkaan sairaalassa oloon" joten eivät tarvitsekaan lisää hlökuntaa.

No, hyvin kävi, sain 1kk palkkani kys firmalta vaikken heillä sitten töissä ollutkaan, oli ihan tervetullut raha.

Vierailija
14/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 20:50"]

Viimekesältä samanlainen kokemus ja soitin liiton edunvalvontaan, sieltä lakimies totesi samantien että suullinen sopimus on pitävä ja pätevä sekin ja että koska minulla on myös tekstiviestit kys työpaikan pomolta joissa hän ilmoitti töistäni, työvuoroistani jne niin olen oikeutettu saamaan kys ajalta myöskin palkan vaikka eivät töitä sitten antaneetkaan, peruivat siis juurikin muutama päivä ennen ensimmäisen työvuoron alkamista työni vedoten "asiakkaan sairaalassa oloon" joten eivät tarvitsekaan lisää hlökuntaa.

No, hyvin kävi, sain 1kk palkkani kys firmalta vaikken heillä sitten töissä ollutkaan, oli ihan tervetullut raha.

[/quote]

Täällä myös nuoren kohdalle sattui samanlainen tapaus kaksi vuotta sitten. Tekstarit todistivat työsuhteesta sovitun ja nuori sai 1,5 kk palkan. Eikä kyllä millekään mustalle listalle joutunut koska sai töitä sekä viime että tänä vuonna kesäksi. Kyllä näistä pitää työnantajat nakittaa, koska ei työntekijöitä saa kohdella miten vain.

Vierailija
15/34 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tässä on juurikin se kun mulla ei ole mitään todisteita, että sopimus oli tehty. Vaikka nimenomaan tarkat päivätki oli jo sovittu mitkä hänkin ihan minun nähteni kirjoitti ylös. Mutta eikö työntekijä osapuolta pitäis uskoa tällaisessa tilanteessa? Miks joku alkais keksimään tällasia juttuja?

Tuo työnantaja vielä kertoi tän asian niin ärsyttävän kylmän viileesti, ei yhtään pahoitellut tilannetta tai muuta sellaista. "Tää on bisnestä eikä me voia ylimääräsiä työntekijöitä palkata". Aijaa?

Mikä työnantajien musta lista? Asun Helsingissä joten tuskin täällä mitään huonoa mainetta tai harmia mulle aiheutuis vaikka veisinki asiaa eteenpäin?

Vierailija
16/34 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sovittu koeaika niin silloin voi Sopimuksen purkaa "asiallisilla perusteilla", johon käytännössä sopii mikä vain kunhan ei ole syrjintää.

Vierailija
17/34 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 07:45"]

Jos on sovittu koeaika niin silloin voi Sopimuksen purkaa "asiallisilla perusteilla", johon käytännössä sopii mikä vain kunhan ei ole syrjintää.

[/quote]

Eihän sitä voi soveltaa kun itse työsuhde ei ole vielä edes alkanut. Työoikeuden perusteet ihmisillä hukassa.

Tuskin tuttu juristi yhdestä kirjeestä vaatii mitään. Itsekin voisin hoitaa pro bono.

Vierailija
18/34 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 07:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 07:45"]

[/quote]

Eihän sitä voi soveltaa kun itse työsuhde ei ole vielä edes alkanut. Työoikeuden perusteet ihmisillä hukassa.

Tuskin tuttu juristi yhdestä kirjeestä vaatii mitään. Itsekin voisin hoitaa pro bono.

[/quote]

Miten työsuhde voi edes alkaa kun siitä on vain ap:n oma sana? Jos ei ole mitään dokumenttia tai todistajia, ei tuo riitä.

Tekstiviestikään ei aina riitä todisteeksi, koska se pitää olla lähetetty työnantajan puhelimesta (tai yrityksen). Kaverin lähettämä tekstari ei kelpaa!

Vierailija
19/34 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmettelette, kun töitä ei saa. Pienelle yrittäjälle mahdottomat vaatimukset pystyä ennakoimaan kaikki mahdollinen. Tästä syystä en lupaa mitää ja otan pätkätöihin. Tiukassa, ehkä työntekijää tiukemmassa ,se on yrittäjänkin leipä.

Vierailija
20/34 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin kerran haastatteluun, oltiin puhelimessa puhuttu iltatyöstä joka oli tarjolla (opiskelin silloin). Haastattelussa työ muuttuikin aamutyöksi ja ihan eri paikassa. Otin työn kuitenkin vastaan, tein kello kuudesta lounasaikaan töitä ja menin sitten loppupäiväksi yliopistolle. Poissaoloja seminaareista ja luennoilta alkoi pakostikin tulla vähän liikaa, ja yöunet jäivät parituntisiksi kun korvasin poissaoloja milloin milläkin tehtävillä. Lopetin työn sitten. Totesin että mieluummin olen köyhä ja valmistun joskus kuin tienaan vähän enemmän ja mokaan opiskelut työn takia. Ei jäänyt harmittamaan. Olisin pystynyt iltatyötä tekemään vaikka parikin vuotta, mutta tuo aamutyö vaan oli aika vaikea järjestää.

Työnantaja saattaisi saada pidempiaikaista työvoimaa antamalla työntekijälle niitä töitä joita hän on hakenut eli jotka hänen on mahdollista toteuttaa jatkossakin. Oli tietysti omakin vikani kun en sanonut että ei pysty, mutta otatko vaikka yhteyttä heti kun niitä iltatöitä oikeasti on tarjolla.