Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työvoimapalveluiden alkuhaastattelu

Vierailija
13.08.2026 |

Kokemuksia? Onko se aina lähtökohtaisesti kasvokkain? Kuinka kauan se kestää? Mitä siellä kannattaa/ ei kannata sanoa? Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutulla oli aika haastatteluun. Se peruuntui ja jossain vaiheessa tehtiin puhelimitse. Vasta n vuoden päästä kävi työkkärissä. 

Vierailija
2/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kai on yleensä kasvokkain (mulla oli), mutta se riippuu kaupungistasi. Kaikissa kaupungeissa ei ole aikaa niillä tyypeillä.  Se on ihan rento tilaisuus, jossa kysyvät mitkä ovat omasta mielestäsi mahdollisuutesi työllistyä ja työkyvystä yms. Teette yhdessä suunnitelman, johon tulee työnhakuvelvoite (3-4 kuussa) ja vastaavaa.

Vapaa-aikasi ei kuulu heille muuta kuin siltä osin, että haet töitä. Nykyisin on ihan järjettömiä tapauksia, joissa ihmiset on kertonut miten saa aikansa kulumaan ja sillä perusteella on sitten evätty korvauksia. Minusta mikään mikä ei liity työnhakuun ja työllistymiseen ei kuulu heille. Itse ovat ne asiat niin sössineet ettei ihmiset enää uskalla heille mitään sanoa. Älä siis kerro harrastuksista tai miten saat ajan kulumaan tms. Älä juttele liikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään terveydestä asteikolla 1-10 kuinka työkykyinen olet. Jos vastaat 4 niin sinut lähetetään lääkäriin etkä saa työttömyysrahaa. Sitten kysytään jotain että miksi olet työtön. Itse vastasin että somalit ja irakin raiskaaajat vallanneet tämän maan joten suomalaisia ei palkata enää.

Vierailija
4/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo pyritään järjestämään kasvokkain. Tapaamisella kysellään, mitä olet tehnyt, opiskellut jne. ja mitä haluaisit nyt tehdä. Kysytään minkälaiset työnhakutaidot sinulla on ja neuvotaan työnhaussa noin alustavasti. Mieti jo etukäteen koetko, että sinulla olisi tarve jollekin CV:n ja hakemusten tekemiseen liittyvään kurssiin/neuvontaan. Niitä tarjotaan kyllä. Jos etsit kokoaikatyötä ja osaat hakea omatoimisesti työpaikkoja, kerro se selkeästi, ettei jää epäselväksi. Älä kerro harrastuksista tai mistään muusta vapaa-ajan vietosta, ettei tule selvitystä siitä, kuinka paljon harrastuksesi mahtaa viedä aikaa ja josko vaan olisitkin salaa yrittäjä, joka työllistää itsensä harrastuksellaan.

Vierailija
5/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan pitäjästä. Minä jäin työttömäksi Espoossa, niin soitti ja puhelu kesti oikeesti jonku alle 10min. Muutin siitä Jyväskylään, niin tätä eka naista en nähnyt vuoteen ja sit tuli tämä valtio kunta muutos ja vaihtu nainen sekä heti haluttiin nähdä. Tuota oon nähnyt sit jonkun 3 kertaa. Työttömänä ollut 3 vuotta eikä valoa näy.

Vierailija
6/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole kertaakaan pyydetty näytille irl. Ikä varmasti vaikuttaa tähän. Olen wanha 😀 Kuten yllä, keskustelu on epämuodollinen ja tärkeitä lienee kerätä tietoja työttömistä kuten määrittää kuinka paljon tarvitaan tukitoimia ja minkälaisia. Sekä mitkä on työttömän ajatukset työllistymisen osalta jne.

Yhtään ylimääräistä ei kannata lörpötellä. Kuten jos on joskus miettinyt omaa yritystä niin älä missään nimessä sano sitä ääneen. Mahdolliset opiskeluhalut voi ilmaista mutta kannattaa siinäkin käyttää harkintaa, sen sijaan vapaaehtoistyöt tms. pidä omana tietona. Varo ettei kukaan käräytä...

Vierailija
7/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kai on yleensä kasvokkain (mulla oli), mutta se riippuu kaupungistasi. Kaikissa kaupungeissa ei ole aikaa niillä tyypeillä.  Se on ihan rento tilaisuus, jossa kysyvät mitkä ovat omasta mielestäsi mahdollisuutesi työllistyä ja työkyvystä yms. Teette yhdessä suunnitelman, johon tulee työnhakuvelvoite (3-4 kuussa) ja vastaavaa.

Vapaa-aikasi ei kuulu heille muuta kuin siltä osin, että haet töitä. Nykyisin on ihan järjettömiä tapauksia, joissa ihmiset on kertonut miten saa aikansa kulumaan ja sillä perusteella on sitten evätty korvauksia. Minusta mikään mikä ei liity työnhakuun ja työllistymiseen ei kuulu heille. Itse ovat ne asiat niin sössineet ettei ihmiset enää uskalla heille mitään sanoa. Älä siis kerro harrastuksista tai miten saat ajan kulumaan tms. Älä juttele liikaa. 

Kävin omassani eilen, ja oli parempi kokemus kun etukäteen stressasin (juurikin julkisen keskustelun jne. perusteella). Olin ilmoitusta tehdessäni kertonu avoimesti tilanteestani, että missä tilanteessa olen nyt "ammatillisesti" (vasta opinnoista valmistinut, mielenterveyskuntouja. Ja itsellä halu päästä takaisin työelämään, löytää se työ mitä kykenee tekemään jne.). Itse myös mielenterveyskuntoutujana toin tämän puolen esiin, koska vaikuttaa työssä jaksamisessani, ja toivoin siihen asiaan myös tukea ja apua. Ja tämä otettiin tapaamisessa hyvin vastaan ja yhdessä pohdittiin vaihtoehtoja miten aloittaa työllistymisprosessi.

Taustani vuoksi toistaiseksi ei tullut työnhakuvaelvoitetta, mutta aloimme selvittämään työkokeiluasiaa ja mahdollisia paikkoja jotka tukee omaa työkokemusta sekä tutkinto(j)a. Hän teki keskustelun pohjalta sen työllistymissuunnitelman ja minä käyn sen hyväksymässä. Ja kertoi mitä aikoo sinne kirjata. 

Tässä välissä säpöllä tiedonvaihtoa liittyen työkokeiluun, seuraava yhteydentto sovittiin n.kk päähän puhelinaikana. Sanoi vielä, että jos tulee mitä vain kysyttävää asiasta, niin voi olla yhteydessä ja arvostaa, että on oma-alotteinen sen suhteen.

En minäkään sen kummemmin kertoillu harrastuksistani tms. Keskityttiin puhumaan työelämäkontekstissa tilanteestani ja millaisessa työssä näkisin itseni (alanvaihtaja). Eikä kyllä kysyttykkään noista asioista, mikä myös itselle antoi kuvan ammattitaitoisesta virkailijasta. 

Eli asialinjalla kun menee niin kaikki varmasti menee hyvin ja asiat etenee. 

Vierailija
8/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kasvokkain. Kyseli onko ajatuksia yrittäjyydestä ja kyseli tarkemmin harrastuksista ja vastuutehtävistä jotka voisivat estää työnhakua. Sitten kertoi että suunnittelemani opinnot eivät käy vaan minun tulee lopettaa ne, ja kyseli tarkkaan myös muista, suht tuoreista, opinnoista. Sitten kertoi mitä niiden verkkosivuilta löytyy.

Kannattaa:

- älä kerto liian avoimesti ja oma-aloitteisti, se voidaan tulkita aktiivisuudeksi

- vähättele harrastamistasi

- älä valehtele äläkä pimitä, mutta nyt ei ole kyse työhaastattelusta jossa tekemisestä palkittaisiin

Vierailija
9/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon vastauksista! Itsellä on kelan tukema terapia menossa ja paniikkikohtauksia, ahdistusta jne...minua mietityttää kuinka paljon noista kannattaa virkailijalle kertoa. Tosiasia on, että en tällä hetkellä varmastikaan pysty kokopäivätyöhön. Siellä työmarkkinatorin lomakkeessa, jossa ilmoittaudutaan työttömäksi työnhakijaksi, kysytään omaa näkemystä työkyvystä ja selkeästi lukee, että jos ei pysty kokopäivätyöhön, niin ei ole oikeutettu työttömyystukeen. Ymmärrän kyllä. Mutta mietin myös, että onkohan jotain välimuotoja olemassa, tai voidaanko näitä asioita katsoa tapauskohtaisesti. Hirveästi stressaa tämä koko asia......AP

Vierailija
10/10 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan stressaat. Työmarkkinatilanne pn sellainen, että todennäköisesti et saa töitä kuitenkaan. Joten turha pohtia tässä vaiheessa, pystyisitkö kokopäivätyöhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme