Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja peruu sovitun kesätyöpaikan muutamaa päivää ennen töiden alkua!!!

Vierailija
23.05.2013 |

Olin pari kuukautta sitten sopinut suullisesti kesätöistä erään yrityksen kanssa. Olimme sopineet aloitus ja lopetuspäivistä ja 3 kk työ oli tiedossa. Tänään työnantaja sitten soitti että he tarvitsevatkin työntekijää vain muutamalle keskikesän ruuhkaviikolle ja lisäksi vielä hän pistäisi minut eri työpisteeseen (paljon huonompiin töihin) mistä alun perin oli puhetta. Suututtaa ihan vietävästi!! Arvatkaa huvittaako tuollaisen työnantajan yritykseen mennä enää töihin? Mutta tuskin saan enää muitakaan töitä kesäksi? Hän jotain selitteli puhelimessa että tilanne muuttui pari päivää sitten mutta selvästi huomasi äänestä että valehteli.. On tiennyt tilanteesta luultavasti jo kauan mutta ei ole ollut minuun yhteydessä että en ehtisi saada vielä muuta työpaikkaa kesäksi. Mitä tässä tilanteessa pitäis tehä?? Ei huvita mennä tuonne töihin, miten saan näin lyhyellä varotusajalla enää muita töitä ja ens kesän tulotki tippuu aikalailla. Hitto mikä kusipää!!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myös käynyt vastaava tapaus: olin ollut äippälomalla(ei vak työs) ja vauva oli vähän vajaa vuoden vanha kun luvattiin töitä,oli jo sovittu yksityiskohdista mutta ei tehty kirjallista sopimusta. Minulle oli imetys sujunut hyvin vauva oli ollut täys imetyksellä ja olin ihan onnessani kun oli vihdoin onnistunut.Nyt sitten olin pääsemässä töihin ja iski paniikki että vauva pitää vieroittaa rinnasta. Vieroitin sitten ja maidon tulo loppuikin pian. No työnantaja perui työt. Vitutti aika rankasti. Jälkeenpäin vasta hoksasin ajatella että olisin voinut jatkaa imetystä vaikka töissä olinkin, antaa iltamaitoa ja silloin kun olin kotona(vuorotyö) mutta enpä silloin sitä hoksannut, siihen aikaan ei puhuttu osaimetyksestä.

No olihan se vauveli jo iso ja maitonsa saanut, mutta silti tuli haikea mieli, kun tiesin että vimppa vauva...

Vierailija
22/34 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään yhteydessä työsuojeluun (en siis kuulu ammattiliittoon kun ammattia ei vielä ole). Asian voisi periaatteessa viedä oikeuteen asti, mutta ongelma on juuri siinä kun ei ole sopimuksesta mitään todisteita. Työnantaja voi siis periaatteessa kiistää kaiken. Lähetin työnantajalle tänään viestin jossa kerroin asiallisesti, kuinka inhottava tilanne on minun kannaltani taloudellisesti ja muutenkin, kun asiasta oltiin jo sovittu jne jne. Vastasi että "yritän kehitellä jotain". Mitähän saa kehiteltyä?? : D 

Työsuojelusta sanottiin että voin kysyä korvausta suoraan työnantajalta, mutta tuskin hän mitään suostuu maksamaan? Niin, voisin olla yhteydessä myös lakimieheen jos hän voisi lähettää korvausvaatimuksen, jos tosiaan se ei paljoa maksaisi? Työsuojelusta myös sanottiin että tämä on erittäin yleistä ja samantapaisia puheluita tulee usein erityisesti nuorilta työntekijöiltä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jotain tuttua lakimiestä laatimaan kirje asiassa. Kyllä tuo tekstaria ja sähköpostit tukenee tarinaasi.

Vierailija
24/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, että maksat myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut. SInulla ei ole mitään todistetta tai todistajaa siitä, että töitä olisi luvattu, joten miten osoitat sanasi todeksi? Et mitenkään, juttu raukeaa ja sinä maksat kulut.

Vierailija
25/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan se "yritän kehitellä jotain" -viesti riittänee todistukeksi että hän ei ole mitenkään kiistänyt väitettäsi, että oli sovittu pidempi työjakso. 

Jos ei siis aiempaa viestintää ole sähköisenä. 

Vierailija
26/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:19"]

Olin pari kuukautta sitten sopinut suullisesti kesätöistä erään yrityksen kanssa. Olimme sopineet aloitus ja lopetuspäivistä ja 3 kk työ oli tiedossa. Tänään työnantaja sitten soitti että he tarvitsevatkin työntekijää vain muutamalle keskikesän ruuhkaviikolle ja lisäksi vielä hän pistäisi minut eri työpisteeseen (paljon huonompiin töihin) mistä alun perin oli puhetta. Suututtaa ihan vietävästi!! Arvatkaa huvittaako tuollaisen työnantajan yritykseen mennä enää töihin? Mutta tuskin saan enää muitakaan töitä kesäksi? Hän jotain selitteli puhelimessa että tilanne muuttui pari päivää sitten mutta selvästi huomasi äänestä että valehteli.. On tiennyt tilanteesta luultavasti jo kauan mutta ei ole ollut minuun yhteydessä että en ehtisi saada vielä muuta työpaikkaa kesäksi. Mitä tässä tilanteessa pitäis tehä?? Ei huvita mennä tuonne töihin, miten saan näin lyhyellä varotusajalla enää muita töitä ja ens kesän tulotki tippuu aikalailla. Hitto mikä kusipää!!

[/quote]

Noin ei voi tehdä. Suullinen työsopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Nyt otat yhteyttä työsuojelupiiriin, ellet kuulu ammattiliittoon. Työnantajan on maksettava sulle sopimuksen mukainen 3 kk palkka ottipa sinut työhön tai ei, siitä ei pääse mihinkään. Viet asian lakitupaan asti ja takaan satavarmasti että voitat. Katso www.finlex.fi, siellä on vino pino vastaavia tapauksia.

[/quote]

Höpö höpö - syy ei saa olla epäasiallinen. Noissa tapauksissa on usein syy, että on löytynyt suvusta joku Mirkomarkometteri, joka tarttee kesätöitä ja hänet sitten palkataankin. Ei ole laillista. 

Vierailija
27/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustista listoista on kaverini kautta kokemustakokemusta. Hän riitautti irtisanomisaikansa (=työnantaja yritti käyttää liian lyhyttä aikaa, syynä taloudelliset ja tuotannolliset syyt). Hän voitti ja eipä ole sen jälkeen täällä töihin päässyt, ei edes haastatteluun vaikka on todella pätevä. Toki tämä on pienehkö kaupunki (alle 100 000 asukasta) ja Helsingin seudulla voi olla toisin.

Vierailija
28/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuohon toiseen viestiketjuun jo laitoin, niin nyt parin päivän päästä työnantaja laittaakin viestin, jossa sanoo järjestävänsä mulle duunia Lupaamalleen ajalleen ja pahoittelee tapahtunutta.

Tässä parhaillaan mietinkin et otanko siis työn nyt vastaan? (vai peruukohan hän tämänkin "lupauksensa" taas muutaman päivän päästä....) Onhan tästä jutusta jo aika paha maku jäänyt suuhun ja mietinki parhaillaan, että haluanko antaa työpanokseni yritykselle, joka kohtelee työntekijöitään miten sattuu.

Erittäin ikävä tuo 27. vastaajan kaverin kokemus "mustasta listasta". Mut onhan se totta et jutut lähtee aina jatkamaan matkaa ja värittyy ja muuttuu vielä matkalla eli pienellä paikkakunnalla/pienillä aloilla tuollainen on sitten kai mahdollista.....

Vierailija
29/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lta tuo 28. viesti

Vierailija
30/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 19:17"]

Kuten tuohon toiseen viestiketjuun jo laitoin, niin nyt parin päivän päästä työnantaja laittaakin viestin, jossa sanoo järjestävänsä mulle duunia Lupaamalleen ajalleen ja pahoittelee tapahtunutta.

Tässä parhaillaan mietinkin et otanko siis työn nyt vastaan? (vai peruukohan hän tämänkin "lupauksensa" taas muutaman päivän päästä....) Onhan tästä jutusta jo aika paha maku jäänyt suuhun ja mietinki parhaillaan, että haluanko antaa työpanokseni yritykselle, joka kohtelee työntekijöitään miten sattuu.

Erittäin ikävä tuo 27. vastaajan kaverin kokemus "mustasta listasta". Mut onhan se totta et jutut lähtee aina jatkamaan matkaa ja värittyy ja muuttuu vielä matkalla eli pienellä paikkakunnalla/pienillä aloilla tuollainen on sitten kai mahdollista.....

[/quote]

Miten niin otatko työn vastaan? Jos et ota, on se sopimusrikkomus, koska olet väittänyt, että sinulle on töitä luvattu ja työsuhde suullisesti solmittu. Ihan samalla tavalla sinut voi raastupaan haastaa lupauksen rikkomisesta kuin työnantajankin!

Vai oikeastiko oletat, että sopimukset eivät koske sinua?

Vierailija
31/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi 30? Tottakai sopimus pätee molemminpuolisesti, ehdottomasti. Tämä tilanne on nyt vain vähän eri kun työnantaja JO rikkoi meidän sopimuksemme ja tavallaan petti jo luottamukseni. Eli vähän semmonen fiilis että voiko tähänkään nyt luottaa ja mitä seuraavaksi?

Sehän on kyllä yleistä niinkin päin että työntekijä liusuu sopimuksesta kun saa paremman paikan jne. Minusta asia on vaan vähän eri niin päin, kun uuden työntekijän saa (useimmissa tapauksissa) helposti tilalle, mutta jos työnantaja rikkoo sopimuksen niin työntekijä ei uutta työpaikkaa niin vain välttämättä saakaan. Ap

Vierailija
32/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai otat työn vastaan, ap! Työnantaja on tajunnut, että toimi väärin ja on valmis hyvittämään virheensä, totta kai menet. Suullinen sopimus sitoo myös sinua.

Vierailija
33/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun ap taitaa olla nyt pakko ottaa se työ vastaan. Voi se olla ihan mukavaakin, ja jos ei ole, niin kestää kuitenkin vain 3 kuukautta. Sen ajan seisoo vaikka päällään, ja kärsimys kasvattaa. Itse olen näin jälkiviisaana tyytyväinen, että on tullut niitä paskojakin paikkoja vastaan, niissä sitä vasta onkin oppinut työelämän sosiaalisia taitoja.

Vierailija
34/34 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota, mutta käy hakemassa se sopimus nyt kirjallisena. Jos peruu uudestaan, niin sulla on mustaa valkoisella, ja jos ei peru, niin todennäköisesti työt sujuvat ihan hyvin. Tietysti kannattaa olla tarkka, että palkkakuitit ym. tulevat sinulle oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi