Onko susta ok olla saikulla mutta roikkua silti facessa koko päivä?
Jos siis teet työsi tietokoneella ja saikun syy on kurkkukipu?
Kommentit (13)
On Ok. Voihan sitä käyttää konetta vaikka sängyn pohjalla makaillessa enkä minä ainakaan haluaisi saada tartuntaa työkaverilta.
Tottakai, miksei olisi. Flunssaisena en ole siinä kunnossa että voisin lähteä työpaikalle, istua koko päivän pöydän ääressä ja keskittyä työtehtäviini. Facebookkaaminen vällyjen välistä kyllä onnistuu. Se ei vaadi kamalasti keskittymistä :)
Tuollaiset asenteet ovat peräisin siltä ajalta kun suurin osa työstä oli suorittavaa ja fyysistä. Jos on flunssassa, eikä jaksa olla kokonaista päivää työssä tehtaassa, ei katsota hyvällä jos silti tekee tehdastöitä huvikseen saikun aikana.
Entä jos työn voi tehdä kotoa käsin? Silloin ei tartuta muita. Jos työssä ei tarvitse puhua muiden kanssa ja työtä tehdään tietokoneella niin miten silloin ei voi facen sijasta tehdä sillä läppärillä töitään? On kyllä minusta outoa.
Sairaana facebookissa roikkumista voisi verrata vaikka leffan katsomiseen. Se onnistuu ihan hyvin. Sen sijaan leffan käsikirjoituksen tekeminen ei välttämättä flunssaisena onnistu, tai vaativien raporttien kirjoittaminen ym. oikea työ.
On se hienoa. En siis enää ihmettele kun teen työkaverin kaikki työt. Helppoa olla saikulla vähän väliä se 3 pv, roikkua facessa ja tehdä kaikkea kivaa ja tulla sitten taas töihin kun muut on tehneet rästityöt pois. Tiedä sitten miten tuollaisen työntekijän vastuunkantoa voisi kuvailla...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 10:08"]
Entä jos työn voi tehdä kotoa käsin? Silloin ei tartuta muita. Jos työssä ei tarvitse puhua muiden kanssa ja työtä tehdään tietokoneella niin miten silloin ei voi facen sijasta tehdä sillä läppärillä töitään? On kyllä minusta outoa.
[/quote]
Tässä tapauksessa on kyllä outoa, siis jos työn tekisi kotoa samalla vaivalla kuin Facebookissa roikkumisen. Mutta se että pitää raahautua johonkin toimistolle kurkkukivussa on eri juttu, silloin voi mun puolesta tehdä kipeänä kotona mitä lystää :)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 10:09"]
Sairaana facebookissa roikkumista voisi verrata vaikka leffan katsomiseen. Se onnistuu ihan hyvin. Sen sijaan leffan käsikirjoituksen tekeminen ei välttämättä flunssaisena onnistu, tai vaativien raporttien kirjoittaminen ym. oikea työ.
[/quote]
Kun ei ole edes flunssassa, kurkku on vain kipeä. Ja työ ei sisällä vaativien raporttien kirjoittamista.
Onko ok kirjoittaa tällainen viesti saikulla olevasta työkaverista kello 9.58 joka roikkuu facessa, ilmeisesti kirjoitettu tänne av:lle sieltä sorvin äärestä ja käyty myös facebook tsekkaamassa ja työaikaa käytetään työkaverin saikun oikeutukseen?
En tiedä sellaista konttorirottatyötä jota tehtäisi virka-ajan ulkopuolella...
En tajua, miksei olisi? Itse olen juuri nyt "saikulla" omasta yrityksestä, mutta roikun silti täällä, lähettelen tyhjäpäisiä sähköposteja kavereille ja etsin Yle Areenasta jotain mielenkiintoista katsottavaa.
Minkälaisia töitä te oikein teette, jos ne ovat vaativuudeltaan verrattavissa Facebookissa roikkumiseen? Minulla ei kyllä kuumeisena aivokapasiteetti riitä oikeiden, keskittymistä vaativien töiden tekemiseen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 10:15"]
Onko ok kirjoittaa tällainen viesti saikulla olevasta työkaverista kello 9.58 joka roikkuu facessa, ilmeisesti kirjoitettu tänne av:lle sieltä sorvin äärestä ja käyty myös facebook tsekkaamassa ja työaikaa käytetään työkaverin saikun oikeutukseen?
En tiedä sellaista konttorirottatyötä jota tehtäisi virka-ajan ulkopuolella...
[/quote]
Kyllä, kävin facessa varta vasten katsomassa onko se siellä, kuten normaalisti saikullaan. Ja siellähän se oli. Ja tulin itse roikkumaan tänne, miksi mun pitäisi hoitaa nyt sen kaikki hommat jotta on kiva taas tulla töihin kun kaikki rästihommat olen tehnyt pois ja pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä. Varsinkin kun työnteko on sitten puhelimessa puhumista siskon/äidin/kenen lie kans roikkumista, ruokatunnit kestää tosiaan tunnin, joka päivälle on kynsihuoltoa ja ties mitä ja hups, en tänäänkään oikein saanut mitään tehtyä. sanoo ihan itse että kun en saanut tänään mitään aikaiseksi. Ja kas, taas meillä on iso suma hommia purettavana...
huoh
Ois aika leppoisaa jos työ vastais vaativuudeltaan facessa roikkumista. :)
Musta on ihan päivänselvää että facebookkailla voi sairaanakin jos vaan jaksaa. Miksi ei saisi? Jos työkyky on alentunut sairauden takia ja työpaikalle raahautuminen & työnteko pitkittäisi paranemista ja tartuttaisi mahdollisesti työkavereita, on ihan perusteltua olla saikulla vaikkei pää kainalossa oiskaan.
No sekin riippuu vähän.. Jos työhön sisältyy myös puhumista ja ihmisten kanssa tekemisissä olemista niin on ok olla saikulla ja jokainenhan saa saikulla tehdä mitä jaksaa.