Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tänään haukut asiakkaalta

Vierailija
22.05.2013 |

Pomo tuli nauraen kertomaan, että asiakas ei ole ollut meihin tyytyväinen. Oli ilmoittautunut työttömäksi toukokuun alussa ja minä onneton olin mennyt esittelemään hänet työnantajalle, joka kutsui haastatteluun ja palkkasi määräaikaiseen tehtävään (perhevapaasijaisuus) alkaen kesäkuun alusta. Ongelmana on se, että asiakkaalla on kaksi pientä lasta ja hän oli nimenomaan sanonut, että aikoo hakeutua syksyllä lisäopintojen pariin avoimen AMK:n puolelle. Nyt meni kesä pilalle, koska talous ei kestä karenssia.

Hienoa. Kun työkkäri järjestää töitä, soitetaan perään ja moititaan. Näitä soittoja tulee muutama viikossa eli ei kelpaa työt vaan pelkät tuet.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 21:56"]

millä koulutuksella työkkäriin pääsee töihin?

[/quote]

Nyt palkattavista suuri osa on valtiotieteen tai hallintotieteen maistereita, määräaikaisesti voi päästä myös AMK-tutkinnolla. Muutama merkonomi on työnsuunnittelijoina.

[/quote]

Missä näin on? Ainakin meillä on tradenomeja suurin osa. Työnsuunnittelija on käytännössä sama kuin työvoimaneuvoja, mutta se titteli lisätään tukityössä perään, että saadaan kahden vuoden pesti. 

[/quote]

Siis mikä ihmeen neuvoja? Ei niitä ole TE-toimistossa enää!

[/quote]

Asiantuntija...voi luoja. Ap:kn varsinainen asiantuntija, hyvä esimerkki siitä, miten tolloja virkailjiat on. Sen myönnän, että osa neuvojista tai okootmitähyvänsä on ihan pihalla ja usein ne parhaat ovat niitä työllistettyjä - sillä HE ovat työttömyyden asiantuntijoita. 

[/quote]

Taidat unohtaa, että myös työnantajat ovat TE-toimiston asiakkaita. Työttömyyden asiantuntijuudesta ei ole mitään iloa silloin, kun täytyy kyetä asioimaan heidän kanssaan.

[/quote]

Eikä kyllä "asinatuntija"tädeillä ole paljon kokemusta yrittäjyydestäkään. Sekin on itse koettu. Niin ja sitten on erityisryhmiä, joiden kanssa täytyisi olla jotain hoito- tai sosiaalialan koulutusta, sekä erinäköisiä koulutusfirmojakin; ainakin haastatteluja tekee nämä asiantuntijat heidän kanssaan. No ovathan he jokainen varmaan jonkun koulun käyneet. Ei sekään, että on paljon erilaisia asiakkaita, tee kenestäkään asiantuntijaa. 

[/quote]

TE-toimiston tehtävänä ei ole tarjota hoitoa tai sosiaalipuolen palveluja, joten hoito- ja sosiaalialan koulutusta ei tarvita. Kuntouttava työtoiminta kuuluu kunnalle, vain hyvin pieni osa TE-toimiston asiakkaista on sen piirissä ja silloinkin  vain ne, jotka oikeasti on menossa töihin. Poikkeuksena työvooiman palvelukeskuksen asiakkaat, mutta siellä onkin terveydenhoitajia ja sossuja töissä.

Haastattelut työvoimakoulutuksiin tehdään tiimissä, siitäkin on hankintasopimuksessa oma pykälänsä. Jos olisit ollut TE-toimistossa töissä, tietäisit tämänkin.

[/quote]

Asiakkaana on erityisryhmiä. Kyllä ne vaan siitä infotiskin kautta monesti tulevat hakemaan töitä ensimmäistä kertaa ja sieltä sitten joudutaan katsomaan, mihin kuuluu.. Ei tartte olla työkkärissä töissä sen tietämiseen. Ei se mene minkään selkeän jaottelun mukaan. Joku adhd-tapaus tai vastaava ulee useimmiten normaalin työnhaun kautta. 

Asiat on muuttuneet, mutta täytyy olla ihmisessä jotain vikaa, jos näkee päivittäin työttömiä ja väittää että kukaan ei halua töitä. Suurin osa haluaa ja siihen riittää se tutkimus, kun itse juttelee työttömien kanssa. Justiinsa muutama viikko sitten yksi tuttu, nyt entinen työtön, hihkaisi kaupungilla "sain töitä". Sai niitäpä vieläpä KESÄKSI, ja oli tosi tyytyväinen. Kyllä näitä jokainen tuntee ja tietää, mutta koska se oman paremmuuden tunne itsetunnon kohottamiseksi pitää jostain saada, näitä ei olla näkevinään ja kuulevinaan. Kun itse sain vakipaikan, näin jopa pettymystä joidenkin silmissä. 

[/quote]

Ja sinä luulet, että siellä infossa on terveydenhoitaja haastattelemassa siltä varalta, että asiakas ei ole terve? Asiakas ilmoittautuu sähköisesti eikä infossa katsota, mihin hän kuuluu, alkuhaastattelussa se selviää. Jos on hoito- tai sosiaalipuolen tarvetta, ohjataan sinne eikä työkkärin omalle sosiaalihoitajalle.

Ja mitä ihmeen hoitoa se adhd-tarvitsee?

Vierailija
42/48 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutten tajunnu tilanteesta mitään. Olen nauttinut pari siideriä ja aihe työkkäri on mulle vieras. Siis kun mä luin tota juttua niin pääs vaan raksutti että mitääää. Pomo nauraa ja joku hei, niinku oikeestiii! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 21:56"]

millä koulutuksella työkkäriin pääsee töihin?

[/quote]

Nyt palkattavista suuri osa on valtiotieteen tai hallintotieteen maistereita, määräaikaisesti voi päästä myös AMK-tutkinnolla. Muutama merkonomi on työnsuunnittelijoina.

[/quote]

Missä näin on? Ainakin meillä on tradenomeja suurin osa. Työnsuunnittelija on käytännössä sama kuin työvoimaneuvoja, mutta se titteli lisätään tukityössä perään, että saadaan kahden vuoden pesti. 

[/quote]

Siis mikä ihmeen neuvoja? Ei niitä ole TE-toimistossa enää!

[/quote]

Asiantuntija...voi luoja. Ap:kn varsinainen asiantuntija, hyvä esimerkki siitä, miten tolloja virkailjiat on. Sen myönnän, että osa neuvojista tai okootmitähyvänsä on ihan pihalla ja usein ne parhaat ovat niitä työllistettyjä - sillä HE ovat työttömyyden asiantuntijoita. 

[/quote]

Taidat unohtaa, että myös työnantajat ovat TE-toimiston asiakkaita. Työttömyyden asiantuntijuudesta ei ole mitään iloa silloin, kun täytyy kyetä asioimaan heidän kanssaan.

[/quote]

Eikä kyllä "asinatuntija"tädeillä ole paljon kokemusta yrittäjyydestäkään. Sekin on itse koettu. Niin ja sitten on erityisryhmiä, joiden kanssa täytyisi olla jotain hoito- tai sosiaalialan koulutusta, sekä erinäköisiä koulutusfirmojakin; ainakin haastatteluja tekee nämä asiantuntijat heidän kanssaan. No ovathan he jokainen varmaan jonkun koulun käyneet. Ei sekään, että on paljon erilaisia asiakkaita, tee kenestäkään asiantuntijaa. 

[/quote]

TE-toimiston tehtävänä ei ole tarjota hoitoa tai sosiaalipuolen palveluja, joten hoito- ja sosiaalialan koulutusta ei tarvita. Kuntouttava työtoiminta kuuluu kunnalle, vain hyvin pieni osa TE-toimiston asiakkaista on sen piirissä ja silloinkin  vain ne, jotka oikeasti on menossa töihin. Poikkeuksena työvooiman palvelukeskuksen asiakkaat, mutta siellä onkin terveydenhoitajia ja sossuja töissä.

Haastattelut työvoimakoulutuksiin tehdään tiimissä, siitäkin on hankintasopimuksessa oma pykälänsä. Jos olisit ollut TE-toimistossa töissä, tietäisit tämänkin.

[/quote]

Asiakkaana on erityisryhmiä. Kyllä ne vaan siitä infotiskin kautta monesti tulevat hakemaan töitä ensimmäistä kertaa ja sieltä sitten joudutaan katsomaan, mihin kuuluu.. Ei tartte olla työkkärissä töissä sen tietämiseen. Ei se mene minkään selkeän jaottelun mukaan. Joku adhd-tapaus tai vastaava ulee useimmiten normaalin työnhaun kautta. 

Asiat on muuttuneet, mutta täytyy olla ihmisessä jotain vikaa, jos näkee päivittäin työttömiä ja väittää että kukaan ei halua töitä. Suurin osa haluaa ja siihen riittää se tutkimus, kun itse juttelee työttömien kanssa. Justiinsa muutama viikko sitten yksi tuttu, nyt entinen työtön, hihkaisi kaupungilla "sain töitä". Sai niitäpä vieläpä KESÄKSI, ja oli tosi tyytyväinen. Kyllä näitä jokainen tuntee ja tietää, mutta koska se oman paremmuuden tunne itsetunnon kohottamiseksi pitää jostain saada, näitä ei olla näkevinään ja kuulevinaan. Kun itse sain vakipaikan, näin jopa pettymystä joidenkin silmissä. 

[/quote]

Ja täytyy olla lukutaidossa vikaa, jos ei osaa lukea ap:n tekstiä: hän sanoo, että valituksia tulee pari kertaa viikossa. Ei hän kaikkia työttömiä tuomitse, mutta sinä nähtävästi olet sitä mieltä, että työtön on pohjasakkaa.

Vierailija
44/48 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n asiakkaan lapset ei varmaan olleet missään päiväkodissa. Ja nyt äiti joutuu kesäksi töihin ja lapset koko kesäksi päiväkotiin ties kuinka kauas kotoa. Ei varmaan noin nopeasti hoitopaikkaa saa. Ja jos lapsi onkin jo vaikka pieni koululainen niin vielä hankalampaa. 

Pakko ollut töitä hakea, kun muuten ei tuloja ole ja se koulu alkaa vasta syksyllä. 

Kyllä muakin vituttaisi. 

Vierailija
45/48 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:21"]

Sori mutten tajunnu tilanteesta mitään. Olen nauttinut pari siideriä ja aihe työkkäri on mulle vieras. Siis kun mä luin tota juttua niin pääs vaan raksutti että mitääää. Pomo nauraa ja joku hei, niinku oikeestiii! :D

[/quote]

En suosittelisi juomaan siideriä. Maksa menee siitä. 

Vierailija
46/48 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:45"]

Meillä töissä järjestettiin edellisen laman aikaan pestuutilaisuus yhdessä työkkärin kanssa. Haastateltiin 30 työkkärin esivalitsemaa ihmistä. Muutama sanoi suoraan, että muuten joo, mutta vasta syksyllä, kesäkuukaudet pitää saada olla vapaalla. Ei palkattu ketään ja annettiin palaute työkkärille.

[/quote]

No minkä takia ette voineet palkata jotain niistä päälle paristakymmenestä, joille kesän aikana työskentely olisi sopinut?

Vierailija
47/48 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 21:07"]

Pomo tuli nauraen kertomaan, että asiakas ei ole ollut meihin tyytyväinen. Oli ilmoittautunut työttömäksi toukokuun alussa ja minä onneton olin mennyt esittelemään hänet työnantajalle, joka kutsui haastatteluun ja palkkasi määräaikaiseen tehtävään (perhevapaasijaisuus) alkaen kesäkuun alusta. Ongelmana on se, että asiakkaalla on kaksi pientä lasta ja hän oli nimenomaan sanonut, että aikoo hakeutua syksyllä lisäopintojen pariin avoimen AMK:n puolelle. Nyt meni kesä pilalle, koska talous ei kestä karenssia.

Hienoa. Kun työkkäri järjestää töitä, soitetaan perään ja moititaan. Näitä soittoja tulee muutama viikossa eli ei kelpaa työt vaan pelkät tuet.

[/quote]

Voi niin tuttua niin tuttua! Kun etsin lastenhoitajaa kotiin jokunen vuosi sitten ja työkkäri lähetti ehdokkaita haastateltavaksi niin yksi soitti ja ilmoitti että ei aio tulla mutta että jos kerron työkkärille, niin hänellä on kavereita jotka hakkaavat mut ja muutenkin perästä kuuluu.

[/quote]Aika huono valinta virkailijalta, lähettää tälläinen henkilö lapsenvahti ehdokkaaksi. Taisit olla onnellinen kun selvisi heti minkälainen tyyppi oli, eikä vasta liian myöhään.

Vierailija
48/48 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama sanoi ettei teidän työ kelpaa ennen syksyä ? Siellähän jäi jäljelle melkein 30 muuta esivalittua henkilöä jotka olisi voineet aloittaa heti.

Täydellinen esimerkki vastuuttomasta yrityksestä joka haluaa veronmaksajien kustantavan rekrytointinsa ja sitten muuttavat mielensä palkkaamisesta. Toivottavasti osaatte seuraavan kerran rekrytoida itsenäisesti.

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:45"]

Meillä töissä järjestettiin edellisen laman aikaan pestuutilaisuus yhdessä työkkärin kanssa. Haastateltiin 30 työkkärin esivalitsemaa ihmistä. Muutama sanoi suoraan, että muuten joo, mutta vasta syksyllä, kesäkuukaudet pitää saada olla vapaalla. Ei palkattu ketään ja annettiin palaute työkkärille.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme