Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuva, tosi paha väsymys

Vierailija
14.07.2020 |

Mikä minulla voi olla? Olen jatkuvasti todella väsynyt. Teen 2-vuorotyötä ja välillä nukun 6,5-7 tuntia (jos on esim. ilta-aamu yhdistelmä). Mutta tämä on silti ihan kohtalainen määrä unta ja siitä huolimatta olen jatkuvasti väsynyt. Eräänä vapaapäivänä olen nukkunut kahdet päikkärit ja seuraavana yönä vielä 8-9 tuntia. Ja siis iltavuorojen välissä ja vapailla nukun kyllä sen 8-9 t per yö, mutta se auttaa vain hetkellisesti. Riittää kaksi aamuvuoroa peräkkäin ja olen ihan zombie, rupean unohtelemaan asioita (esim. vaihdan roskapussit, sit vastaan puhelimeen ja puhelun jälkeen muistan et ai niin pitää vaihtaa roskapussit, vaikka olen just vaihtanut ne), en pysty keskittymään kunnolla. Aikaisemmin tein pelkkää aamuvuoroa ja se sopi minulle hyvin, joten en usko, että aamuvuoroissa on ongelma ja kun jotkut nukkuu jatkuvasti vain sen 7 tuntia per yö. Työterveydessä otettiin sit verikokeet ja kaikki oli kunnossa, mukaanlukien varastorauta ja hemoglobiini. Työterveyslääkäri tuumi siinä, että stressistä tuo johtuu, ja laittoi lähetteen psykologille. Töissä on kyllä ollut paljon stressiä mm. koronan takia, mutta elimistön reaktio tuntuu silti ihmeellisen voimakkaalta. Mikäköhän voi olla.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea? Tuntimääräisesti voi nukkua paljon mutta uni on katkonaista eikä virkistävää. Pyydä unipatjatutkimusta.

Samaa mieltä, kannattaa tutkituttaa ettet sairasta uniapneaa. Siihen liittyy krooninen väsymys ja huono uni ei sitä korjaa

Vierailija
22/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adrenaalit alhaalla. Kokeile adrenaalibuusti-lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpihaussairaus oireilee myös noin ,lisäksi vuoro tai yötyö ei sovi kaikille,itselle ei yövuoro tai vuorotyö sopinut oli samoja ongelmia kuin ap:llla

Vierailija
24/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä unitarve 9h vrk. Eihän se onnistu kun herätys on töihin 4.30. Pitkien vapaiden jälkeen innolla odotan sitä univelan määrää mikä tulee. Apua! Ensi viikolla alkaa työt.

Tosin tuntuu että olen muutaman vuoden ollut väsynyt kaikki lomatkin, ehkä se on myös ikä mikä väsyttää, vaikka olen vasta kolmekymppinen. Kaikki verikokeet on otettu kun väsymys alkoi muutama vuosi sitten, kaikki hyvät ja viitearvoissa, myös vitamiinit. Eli myös ne kilpirauhasarvot ja ferritiini!(olen itsekkin ottanut selvää oikeista viitearvoista).

Sen olen huomannut että kun syön joka päivä ja joka aterialla tuoreita kasviksia tai hedelmiä saan kunnon energiaboosteja.

Mutta kun tämä lipsuu alkaa jatkuva väsymys, vaikka syön muuten hyvin ja olen normaalipainoin ja kuntoilen.

Eli ruualla on kyllä hirveän iso vaikutus!

Ensi viikolla alkaa myös tipaton ja loppuu viikonloppujen kesätissuttelu, saa nähä kuinka vaikuttaa pirteystasoon! Voihan se olla että on jokin piilevä sairauskin tai kenties allergia, mistä noita tietää.

Vierailija
25/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea? Tuntimääräisesti voi nukkua paljon mutta uni on katkonaista eikä virkistävää. Pyydä unipatjatutkimusta.

Samaa mieltä, kannattaa tutkituttaa ettet sairasta uniapneaa. Siihen liittyy krooninen väsymys ja huono uni ei sitä korjaa

https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/miehen-kuorsaus-ja-lapsen-haeaet…

;-)

Vierailija
26/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;-)

https://www.apteekkituotteet.fi/Guarem-500g

tuossa luki aikoinaan, että a i h e u t t a a uniapneaa. Siis se GUAR-lisäaine.

Vierailija
27/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain yksilöllinen unentarve voi olla jopa 9 tuntia. Lisäksi kannattaa mittauttaa ferritiini asap, se voi johtaa vetämättömyyteen ja uupumukseen, kun keho ei palaudu unessa.

Vierailija
28/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;-)

https://draxe.com/nutrition/guar-gum/

Vierailija
29/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tokkurassa koko päivän, jos en saa nukuttua 8.5h öisin. Arkisin en vuorotöissä pysty, joten se kostautuu vapailla, nukkuen joskus iltapäivään saakka. Olo on aivan toinen, kun saa nukuttua niin pitkään kuin haluaa.

Vierailija
30/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;-)

https://draxe.com/nutrition/guar-gum/

vähän todellisempaa kuvaa;-)

Vierailija
31/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana?

Vierailija
32/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kilpihaussairaus oireilee myös noin ,lisäksi vuoro tai yötyö ei sovi kaikille,itselle ei yövuoro tai vuorotyö sopinut oli samoja ongelmia kuin ap:llla

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…

Onko tuttua sulle? Mahtaako aiheuttaa sellaisia vaivoja? Palkokasvi, mut onko siinä lektiinejä, kuten pavuissa on?

Vierailija
33/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli kanssa aikalailla vuosi takaperin samaa ongelmaa. Jatkuvaa väsymystä ja ärtyneisyyttä eikä mikään määrä unta tuntunut auttavan. Testosteronitkin kävin mittauttamassa muttta niistä ei vikaa löytynyt.

Urheilen paljon ja etenkin tavoitteellista saliharrastusta on tullut touhuttua jo päälle 7 vuotta. Kuvittelinkin, että sen vuoksi olen osannut ruokavalionkin koota hyväksi koska tulostakin on tullut.

Näin ei kuitenkaan ollut, vaan itseopiskelin ravinnosta lisää. Korvasin eläinperäistä rasvaa runsaasti kasvikunnan tuotteilla, kuten oliiviöljyllä, avokadolla, siemenillä yms. Lisäsin vihreää ylipäänsä todella paljon ruokavalioon ja kiinnitän hiilihydraattien määrään ja eritoten laatuun huomiota.

Suosin täysjyvää ja suolistoa kuunnellen käytän kuitulisää jos se aiheelliselta tuntuu. Korvasin myös ison osan punaisesta lihasta kalalla ja kanalla, otin myös joka aamuiseksi tavaksi juoda aamupalalla monivitamiini juomaa ja ottaa omega 3 tabuja.

Vaikutus vireystasoon on ollut aivan älyttömän positiivinen. Kroppakin on samalla tiivistynyt, vaikka liikuntatottumuksia en olekkaan muokkaillut, suosittelen kokeilemaan, ravinto on kumminkin kropalle polttoainetta ja sen laatuun kannattaa panostaa. :)

M29

Vierailija
34/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli kanssa aikalailla vuosi takaperin samaa ongelmaa. Jatkuvaa väsymystä ja ärtyneisyyttä eikä mikään määrä unta tuntunut auttavan. Testosteronitkin kävin mittauttamassa muttta niistä ei vikaa löytynyt.

Urheilen paljon ja etenkin tavoitteellista saliharrastusta on tullut touhuttua jo päälle 7 vuotta. Kuvittelinkin, että sen vuoksi olen osannut ruokavalionkin koota hyväksi koska tulostakin on tullut.

Näin ei kuitenkaan ollut, vaan itseopiskelin ravinnosta lisää. Korvasin eläinperäistä rasvaa runsaasti kasvikunnan tuotteilla, kuten oliiviöljyllä, avokadolla, siemenillä yms. Lisäsin vihreää ylipäänsä todella paljon ruokavalioon ja kiinnitän hiilihydraattien määrään ja eritoten laatuun huomiota.

Suosin täysjyvää ja suolistoa kuunnellen käytän kuitulisää jos se aiheelliselta tuntuu. Korvasin myös ison osan punaisesta lihasta kalalla ja kanalla, otin myös joka aamuiseksi tavaksi juoda aamupalalla monivitamiini juomaa ja ottaa omega 3 tabuja.

Vaikutus vireystasoon on ollut aivan älyttömän positiivinen. Kroppakin on samalla tiivistynyt, vaikka liikuntatottumuksia en olekkaan muokkaillut, suosittelen kokeilemaan, ravinto on kumminkin kropalle polttoainetta ja sen laatuun kannattaa panostaa. :)

M29

Kyllä se näin on. Olet mitä syöt. Eihän pelkästä perunasta, pastasta, lihasta ja voista saa millään kaikkia ravinteita mitä ihminen tarvitsee. Lisäksi vielä kaikki prosessoitu ruoka vie energiaa kun elimistö joutuu tekemään töitä sen sulattamiseksi.

24 vastannut

35/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut jonkun iskun päähäsi, mitä et ole välttämättä noteerannut liiemmin? Nuo oireet lukeutuvat myös aivovamman jälkitilaan. Myös aivoinfarkti, aivotärähdys ja aivoruhje ovat aivovammoja. Sen kanssa eläminen on hyvin haastavaa etenkin, jos ei tiedosta sitä. Vaikeusasteesta riippuen se voi vaikuttaa jokapäiväiseen elämiseen hyvinkin paljon. Aivot ei palaudu enää samalla tavoin kuin ehjänä. Rasituksen jälkeen (olkoon se työpäivä tai pari hoidettavaa asiaa) aivot voivat tarvita paljon lepoa. Joskus voi mennä jopa viikkoja palautumiseen, jos ne on menneet ikäänkuin "ylikierroksille". Aivovamman muut oireet kuten muistivaikeudet korostuvat väsyessä. Tätä väsymystäkään ei osaa aina tunnistaa, koska se voi ilmetä muutenkin kuin perinteisenä väsymyksen tunteena, esim. muistiongelmina, aikaansaamattomuutena, ärtyneisyytenä.

Toivottavasti tällaista ei ole sattunut sinulle, mutta saat ainakin poissuljettua tämän asianhaaran sitten.

Vierailija
36/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin ketoruokavaliota. Se auttaa jos elimistössä on tulehdus.

Vierailija
37/42 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon se sun ferritiini eli varastorauta oli oikeesti? Lääkärit sanoo "kunnossa", kun on viitteissä, vaikka olis raudanpuute. Hyvä arvo on yli 100.

Kilppariarvot kandee tarkistuttaa, samoin D-vit ja B-12-vitamiini (aktiivinen). 

Vierailija
38/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa naamaa? kirjoitti:

Paljon se sun ferritiini eli varastorauta oli oikeesti? Lääkärit sanoo "kunnossa", kun on viitteissä, vaikka olis raudanpuute. Hyvä arvo on yli 100.

Kilppariarvot kandee tarkistuttaa, samoin D-vit ja B-12-vitamiini (aktiivinen). 

79 oli ferritinit. Kiitos, noi täytyy tsekata 👍

Vierailija
39/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaana?

se kyllä väsyttää valtavasti ja silloin täytyy nukkua kahden/kolmen edestä:-)

Vierailija
40/42 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli syöpä. Nyt terveenä on ihmeellistä, kun on virkeä olo. Tosin siitä, kun nukkuu päikkärit, seuraa hirveä ahdistus, että nyt on syöpä uusinut.