Jatkuva, tosi paha väsymys
Mikä minulla voi olla? Olen jatkuvasti todella väsynyt. Teen 2-vuorotyötä ja välillä nukun 6,5-7 tuntia (jos on esim. ilta-aamu yhdistelmä). Mutta tämä on silti ihan kohtalainen määrä unta ja siitä huolimatta olen jatkuvasti väsynyt. Eräänä vapaapäivänä olen nukkunut kahdet päikkärit ja seuraavana yönä vielä 8-9 tuntia. Ja siis iltavuorojen välissä ja vapailla nukun kyllä sen 8-9 t per yö, mutta se auttaa vain hetkellisesti. Riittää kaksi aamuvuoroa peräkkäin ja olen ihan zombie, rupean unohtelemaan asioita (esim. vaihdan roskapussit, sit vastaan puhelimeen ja puhelun jälkeen muistan et ai niin pitää vaihtaa roskapussit, vaikka olen just vaihtanut ne), en pysty keskittymään kunnolla. Aikaisemmin tein pelkkää aamuvuoroa ja se sopi minulle hyvin, joten en usko, että aamuvuoroissa on ongelma ja kun jotkut nukkuu jatkuvasti vain sen 7 tuntia per yö. Työterveydessä otettiin sit verikokeet ja kaikki oli kunnossa, mukaanlukien varastorauta ja hemoglobiini. Työterveyslääkäri tuumi siinä, että stressistä tuo johtuu, ja laittoi lähetteen psykologille. Töissä on kyllä ollut paljon stressiä mm. koronan takia, mutta elimistön reaktio tuntuu silti ihmeellisen voimakkaalta. Mikäköhän voi olla.
Kommentit (42)
Uniapnea? Tuntimääräisesti voi nukkua paljon mutta uni on katkonaista eikä virkistävää. Pyydä unipatjatutkimusta.
Unen laatu on syystä tai toisesta huonoa ja siksi mikään määrä unta ei virkistä. Lisäksi nukut liian vähän. Alle 7 tuntia ei ole riittävä määrä, vaikka moni niin kuvitteleekin. Univajeeseen tottuu liian helposti ja syntyy illuusio, että nukkuu riittävästi, vaikka oikeasti ei nuku.
Kilpirauhanen, uniapnea,burnout. Vaihtoehtoja.
Syö ja juo riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Unen laatu on syystä tai toisesta huonoa ja siksi mikään määrä unta ei virkistä. Lisäksi nukut liian vähän. Alle 7 tuntia ei ole riittävä määrä, vaikka moni niin kuvitteleekin. Univajeeseen tottuu liian helposti ja syntyy illuusio, että nukkuu riittävästi, vaikka oikeasti ei nuku.
Minä nukun juuri tuon n. 6-7 tuntia yössä ja jos en viikolla nuku päiväunia niin viikonloppuna en mitään muuta teekään kuin nukun. Ja kaiken lisäksi siitä tulee lähes 100% varmuudella pirullinen päänsärky kun nukkuu 12-14 tuntia putkeen, ja ei lähde millään määrällä buranaa. Pilalle menee koko lauantai, sunnuntainakin usein olen vielä ihan poikki.
Sitten onkin unirytmi sopivasti taas kääntynyt ja maanantaina töihin todella vähillä unilla.
Ite kans herännyt nyt lomalla aamuyöstä. Tosiaan olen ryystänyt kahvia varmaan 4-5 mukillista joka päivä. Kyllä univaje näkyy. Eilen rupesin epäilemään, että sanoinko puhelinnumeroni oikein yhdessä liikkeessä. No, kuitista pystyi tarkistamaan ja oikein oli, mutta mutta....
Voi olla se alhainen ferritiinikin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla se alhainen ferritiinikin vaan.
Et sitten lukenut aloitusta. Siinä sanottiin, että kaikki arvot, mukaan lukien varastorauta eli ferritiini, ovat kunnossa.
Itse huomannut tämän koronakevään/kesän väsyttävän henkisesti ihan hirveästi. Jatkuvaa uutisvirtaa viruksesta, kuolleita yms. Itselläni loppui työt vähän aikaa sitten ja väsymys oikein jysähti päälle.
Itseäkin painoi selittämätön väsymys, löytyi kasvain keskushermostossa.
Minä nukun 6-7 tuntia ja se riittää minulle hyvin jos päivärytmi on sama aina. Tietysti tapahtumat vaihtelee ja se on ok, mutta jos minulla olisi vaihteleva työvuoro, niin sitä kroppani ei mitenkään kestäisi. Olen testannut ja väsyn siitä mahdottomasti ja tarvin unta paljon enemmän. Kaikille vuorotyö ei sovi.
Mulla oli sama huhtikuussa, heti tyrkytettiin mielialaongelmaa. En sitten mennyt ”keskustelemaan” asiasta kun kuulosti aikamoiselta ajanhukalta, mieluummin lepään sen ajan. Kaksi viikkoa - kolme, alko henkeen ottaa. Eristäydyin ja uskon että koronaa siis. Nyt alkanut helpottaa eikä janota koko aikaa enää (ilmeisesti 1 koronan oire).
Ymmärrän että en itse tajunnut että vois olla koronaa, mutta että lääkärikin voi olla niin pihalla
Minäkin luulin, että mulla on luontaisesti unentarve vain 6-7h, kun jotenkuten pysyin tolpillani ja suoritin elämää sillä.
Nyt vapaalla oon vetänyt 9 tunnin yöunia ja vielä tunnin päikkärit ja ihan eri olo.
Univaje kroonistuu ja siihen tottuu.
Se että jotkut pärjää 7 tunnilla ei tarkoita että sinä pärjäät. Aikuisten keskimääräinen unen tarve on noin 8h, eli karkeasti yhtä 7 tunnin nukkujaa vastaan on yksi 9 tuntia tarvitseva. Entä jos sinä olet se jälkimmäinen?
"Nukun vähemmän kuin useimmat tarvitsee ja olen väsynyt. Kun nukun enemmän, olen vähemmän väsynyt, mutta sitten kun nukun taas vähemmän, väsymys palaa. Mistä ihmeestä voi olla kyse?" 🤦♀️
Kiitos vastauksista. Täytyy yrittää kääntää rytmiä ennen aamuvuoroja, vaikken ole siinä koskaan onnistunut. Nukahdan siinä 23-23:30 vaikka mitä tekisin. Kahvia en juo kun ehkä yhden kupin aamulla (joskus vielä puoli kuppia lounaan jälkeen) kun ei se kuitenkaan virkistä :D. Psykologille voisin mennä, vaikken tiedä mitä sanoisin hänelle. Ja nukun siis hyvin, minulla on älykello joka seuraa unen määrää ja laatua ja nämä ovat kunnossa. En juuri koskaan herää yön aikana, nukun myös riittävästi syvää unta ja unihygienia on muutenkin kunnossa. Onkohan sit kuitenkin aamuvuoroista kyse, että luontainen rytmi on tuo 23:30-8:00 ja kun uni jää liian lyhyeksi aikaisemman herätyksen vuoksi niin elimistö ei palaudu samalla tavalla. Toista se oli kyl nuorena :D ja kun en mä tee edes yövuoroja.. sit vasta olisin zombie.
Suurin syy kaikista on läskit ja ikä. Se on vaan fakta mitä vanhemmaksi tulee ei sitä enää jaksa. Hyvin harvalla on rauta-arvoista johtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy kaikista on läskit ja ikä. Se on vaan fakta mitä vanhemmaksi tulee ei sitä enää jaksa. Hyvin harvalla on rauta-arvoista johtuvaa.
Olen 31 ja painoindeksi 22 :)
Mulla löytyi reuma kun ensin oireilin tuolla väsymyksellä sen 6 vuotta. Se ei tosin ollut väsymystä mihin uni auttaisi, en vain jaksanut yhtään mitään. Kipuja ei ollut edes älyttömästi vaikka kuvattaessa tulehduksia löytyi ympäri kehoa kymmeniä.
Sama fiilis kuin olisi kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla löytyi reuma kun ensin oireilin tuolla väsymyksellä sen 6 vuotta. Se ei tosin ollut väsymystä mihin uni auttaisi, en vain jaksanut yhtään mitään. Kipuja ei ollut edes älyttömästi vaikka kuvattaessa tulehduksia löytyi ympäri kehoa kymmeniä.
Sama fiilis kuin olisi kipeä.
Tämä! Mä en siis välttämättä palaudu, vaikka olisi vapaa viikonloppu eli kaksi vapaata, jolloin nukkua. Se viikonloppukin menee ihan sumussa ja tuntuu, ettei pitkät yöunet aina edes auta.
Ihmiset on yksilöitä ja joku voi tarvita vaikka sen 9 tuntia unta, jos nukut 6,5-7 niin siitä jää parin tunnin univelka joka yö. Puhumattakaan jos unen laatu on vielä huonoa ja heräilee muutaman kerran niin se on sama kuin vielä 1-2 tuntia lyhyemmät unet.
Ei ihme että väsyttää. Mene aikaisemmin nukkumaan ja lopeta esim. jatkuva kahvin ryystäminen jos sellaista harrastat, kofeiini häiritsee unta ja tulee vieroitusoireita jos joku päivä ei ehdikkään niin montaa kuppia ryystämään.