Naapurissa asuva yrittäjä sanoi ettei palkkaa yhtään ulkomaalaistaustaista
yritykseensä niin kauan kuin hänessä henki pihisee.
On aika merkittävä työllistäjä tällä pienellä paikkakunnalla.
Tulipas jotenkin kurja olo. Tuollainen naapuri.
Kommentit (35)
Olinko se minä? =D
Olen samaa mieltä kuin hän paitsi en koskaan menisi sanomaan sitä ääneen kellekään.
Ennen kuin joku älähtää ja vetää rasismikortin esiin, mä en erottele ihonvärin tai uskonnon mukaan.
Palkkaan vain kantasuomalaisia.
Hyvä vaan. Natiiveille suomalaisille tälläisenä aikana kaikki työt ja sitten jos riittää muillekin niin sitten...
Muualla Euroopassa on otettu jo käytäntöön omien suosiminen ja muiden poispotkiminen. Sikäli inhottavaa että myös suomalainen on Suomen ulkopuolella ulkomaalainen ja aina ennen oman maan kansalaista poistettavissa joko työpaikalta ja hakujonosta. Tämän on moni joutunut huomaamaan ja paluu arkiseen Suomeen ollut edessä viimeisen vuoden aikana. Niin se vaan on että kun seinät kaatuu ympäriltä niin omat viedään turvaan ja muut jäävät seinien alle.
No, yrittäjä ei ole mikään hyväntekijä, vaan palkkaa parhaan mahdollisen. Monessa työssä jo maahanmuuttajan kielitaidon puutteet tekee työnteon mahdottomaksi. Monessa työssä pitää osata suomea, englantia ja ehkä vielä ruotsiakin. Suomi on vähän hankala maa muualta tulleelle juuri kieliongelmien takia.
Jep, ja minulla on oikeus olla käyttämättä hänen firmansa tuotteita ja palveluita. Ja oikeus kertoa eteenpäin ko. yrittäjän moraalista.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 11:43"]
Jep, ja minulla on oikeus olla käyttämättä hänen firmansa tuotteita ja palveluita. Ja oikeus kertoa eteenpäin ko. yrittäjän moraalista.
ap
[/quote]
Samaa oikeutta käyttäisin minä.
ap
[/quote]
Onko nimesi ahmed ahmed muhammed murmeli-viitakoski?
Minä en tajua, että jos sulla on hyvä pätevä ulkomaalaistaustainen hakija, niin miten on tuottavuuden kannalta varaa olla palkkaamatta hyvä tyyppi töihin? Tyhmää se on...
Jos yrittäjä pitäisi puotia Lappeerannassa, olisi venäläinen myyjä enemmän kuin tervetullut.
Kun tehdään bisnestä, silloin tehdään bisnestä. Ei siinä höpötykset puoleen tai toiseen painaa. Eli Moose on Mooses ja bisnes on bisnes.
Laki kieltää syrjimästä työnhakijaa iän, sukupuolen, uskonnon, etnisen alkuperän, ihonvärin tai seksuaalisen suuntautumisen takia.
Omiin ennakkoluuloihinsa ja rasismiinsa jymähtäneet yrittäjät menettävät aika hitosti innokkaita, eteenpäinsuuntautuneita ja näytöhaluisia ulkomaisia työntekijöitä, kun eivät palkkaa kuin kantasuomalaisia. Oma moka!
Minun perheessäni ei ole ulkomaalaistaustaisia mutta ystävissäni heitä on monta.
Esim. lapseni parhaan kaverin äiti on "mamu", ahkera ja tunnollinen mutta ei vaan saa töitä mm. ennakkoluulojen vuoksi. Suomea osaa hyvin ja ammattitaitoa on. Nimi valitettavasti paljastaa heti syntyperän.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 11:45"]
ap
[/quote]
Onko nimesi ahmed ahmed muhammed murmeli-viitakoski?
[/quote]
Mitäs jos olisi sanonut ettei palkkaa romaneja, olisiko ap yhtä äimistynyt...?
Minä palkkaisin oikein mielelläni, ellei kyseessä ole työ, missä tarvitaan äidinkielen tasoinen suomen kielen taito. Se pudottaa osan suomenruotsalaisistakin pois.
Mun tuttu, ulkommaalaistaustainen (nykyisin suomen kansalainen) yrittäjä, on palkannut useammankin kantasuomalaisen :)
Ap ja muut, ymmärtäkää et kielitaidoton, kouluttamaton, kenties epärehellinen ja työmoraaliltaan arveluttava ulkomaalainen voi pahimmassa tapauksessa viedä asiakkaat.
Asiakkailla on oikeus saada palvelua 100% suomen ja ruotsin kielellä. Mä en jaksa pelleillä enää yhdenkään ulkomaalaisen kanssa joka väittää ennen työn alkamista osaavansa suomea ja sit paljastuu ettei se osaa esim. kirjoittaa suomea ollenkaan.
Virolaiset ja venäläiset muuten ovat todella ylimielisiä hakiessaan töitä. He aidosti luulevat et se riittää kun he osaavat kevyttä keskustelua suomea murtaen ja kun heille selviää mitä kaikkea pitää tehdä eli se kirjoittaminen niin ääni muuttuu kellossa.
Pitäisikö mun ulkomaalaisten takia palkata vielä tulkitkin ja oikeinkirjoittajat? Maksatko ne AP?
Niinkuin joku sanoi, mun firma ei ole hyväntekeväisyyslaitos eikä mulla ole varaa ottaa suojatyöpaikkalaisia.
Onnesi mun tapauksessa on kyse pääkaupunkiseudusta jossa on paikkoja myös ulkomaalaisille kun taas AP,een tapaus koskee pientä paikkakuntaa jossa ilmeisesti kaikki tietää asian.
Tuskin ahmedin elämä kaatuu siihen että ei yhdestä firmasta satu saamaan töitä
Minä taas yrittäjänä haluaisin itselleni mahdollisimman paljon rahaa.
Oiva keino siihen on palkata parhaat työntekijät. Ihan sama mistä tulee ja miltä näyttää.
Mun työnantajani on maahanmuuttaja, perusti firman ja opetteli kielen, tekee hommia mahtavalla maailmanluokan asenteella, jota tuskin koskaan Suomessa näkee - täysin peloton ja korkealle kurottava tyyppi! Ihailen sen työtapaa ja opin siltä tosi paljon uutta koko ajan, etenkin just tosta asennepuolesta. Kyllä täällä Suomessa ollaan vielä aika nurkkapatriootteja eikä tajuta, mitä hyötyä eri kieliä ja kulttuureita osaavista työntekijöistä voidaan saada irti.
Ja sitten vielä mäkätetään, kun mamut eivät sopeudu tänne! Miten voivat ikinä sopeutua, jos eivät edes saa töitä!!
Mamujen kai pitäisi jollain tavalla elättää itsensä rehellisellä työllä olematta kuitenkaan minkään suomalaisen firman palkkalistoilla /viemättä suomalaisilta töitä. Sossun tukiinhan mamut ei saisi missään nimessä koskea, vaan töitä pitäisi tehdä niska limassa, niinkuin muutkin (vaikka siis töihin ei heitä oteta, koska ovat mamuja). Vähän ristiriitaista mielestäni!
On aika lailla eri asia karsia työntekijät puutteellisen kielitaidon vuoksi kuin suoraan etnisyyden vuoksi. Maahanmuuttajataustainen on saattanut asua vaikka vauvaiästä asti Suomessa ja kirjoittanut ylioppilaaksi suomen kielellä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 11:52"]
Ap ja muut, ymmärtäkää et kielitaidoton, kouluttamaton, kenties epärehellinen ja työmoraaliltaan arveluttava ulkomaalainen voi pahimmassa tapauksessa viedä asiakkaat.
Asiakkailla on oikeus saada palvelua 100% suomen ja ruotsin kielellä. Mä en jaksa pelleillä enää yhdenkään ulkomaalaisen kanssa joka väittää ennen työn alkamista osaavansa suomea ja sit paljastuu ettei se osaa esim. kirjoittaa suomea ollenkaan.
Virolaiset ja venäläiset muuten ovat todella ylimielisiä hakiessaan töitä. He aidosti luulevat et se riittää kun he osaavat kevyttä keskustelua suomea murtaen ja kun heille selviää mitä kaikkea pitää tehdä eli se kirjoittaminen niin ääni muuttuu kellossa.
Pitäisikö mun ulkomaalaisten takia palkata vielä tulkitkin ja oikeinkirjoittajat? Maksatko ne AP?
Niinkuin joku sanoi, mun firma ei ole hyväntekeväisyyslaitos eikä mulla ole varaa ottaa suojatyöpaikkalaisia.
Onnesi mun tapauksessa on kyse pääkaupunkiseudusta jossa on paikkoja myös ulkomaalaisille kun taas AP,een tapaus koskee pientä paikkakuntaa jossa ilmeisesti kaikki tietää asian.
[/quote]
Hänellä on oikeus palkata ketä haluaa ja olla palkkamatta, kunhan vain malttaa olla rikkomatta lakia :D