Naapurissa asuva yrittäjä sanoi ettei palkkaa yhtään ulkomaalaistaustaista
yritykseensä niin kauan kuin hänessä henki pihisee.
On aika merkittävä työllistäjä tällä pienellä paikkakunnalla.
Tulipas jotenkin kurja olo. Tuollainen naapuri.
Kommentit (35)
Pakko vielä jatkaa et mulla on kokemusta asiasta. Pari kesää sitten palkkasin kaksi virolaista tyttöä, täysikäistä kesätöihin tarkoituksena paikata vajetta kun vakityöntekijät on lomilla. Heille tehtiin selväksi palkkauksen syy ja työnkuva.
Tehtiin kirjallinen sopimus ja he saivat saman tuntipalkan kuin muutkin. Huoh...
Siitä ei tullut mitään. Ne oli jatkuvasti myöhässä, miltei päivittäin ja kun siitä sanottiin vastaus oli "mitä väliä tullaanko kasilta vai puol ysiltä kun muutkin on täällä vielä kahvilla" En saanut heitä ymmärtämään eroa. Työt lopetti usein ajoissa omin luvin ja meikkaaminen, hajuvesien ruiskuttelu alkoi jo kolmen aikaan kun asiakkaitakin lappoi vielä sisään.
Maanantaisin he ei aina tullut töihin ollenkaan ja perjantaisin piti päästä aikasemmin pois koska olivat menossa viikonlopuksi viroon lautalla ja on kiire.
Nää tytöt palkattiin kesälomasijaisiksi ja he oli viikoittain pois, enemmän kuin vakityöntekijät. En halunnut irtisanoakaan heitä koska sit ei olis ollut ketään tekemässä töitä viikolla päivisin.
Ai niin , ja yks aisa mistä tuli valitusta kaikilta oli se et ne oli jatkuvasti puhelimessa tai ainakin kännykkä kädessä.
Koskaan en palkkaa yhtään ainutta virolaista!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:03"]
Pakko vielä jatkaa et mulla on kokemusta asiasta. Pari kesää sitten palkkasin kaksi virolaista tyttöä, täysikäistä kesätöihin tarkoituksena paikata vajetta kun vakityöntekijät on lomilla. Heille tehtiin selväksi palkkauksen syy ja työnkuva.
Tehtiin kirjallinen sopimus ja he saivat saman tuntipalkan kuin muutkin. Huoh...
Siitä ei tullut mitään. Ne oli jatkuvasti myöhässä, miltei päivittäin ja kun siitä sanottiin vastaus oli "mitä väliä tullaanko kasilta vai puol ysiltä kun muutkin on täällä vielä kahvilla" En saanut heitä ymmärtämään eroa. Työt lopetti usein ajoissa omin luvin ja meikkaaminen, hajuvesien ruiskuttelu alkoi jo kolmen aikaan kun asiakkaitakin lappoi vielä sisään.
Maanantaisin he ei aina tullut töihin ollenkaan ja perjantaisin piti päästä aikasemmin pois koska olivat menossa viikonlopuksi viroon lautalla ja on kiire.
Nää tytöt palkattiin kesälomasijaisiksi ja he oli viikoittain pois, enemmän kuin vakityöntekijät. En halunnut irtisanoakaan heitä koska sit ei olis ollut ketään tekemässä töitä viikolla päivisin.
Ai niin , ja yks aisa mistä tuli valitusta kaikilta oli se et ne oli jatkuvasti puhelimessa tai ainakin kännykkä kädessä.
Koskaan en palkkaa yhtään ainutta virolaista!
[/quote]
Mulla on kyllä esimiehenä ollut tismalleen samoja kokemuksia ihan supisuomalaisten tyttöjen kanssa..
En ymmärrä miten millään työnantajalla on varaa valita joku muu kuin työhön parhaiten sopiva, paras mahdollinen hakija.
Miksi mamujen pitäisi sopeutua sinne Suomeen???
Hei, oikeesti. Luuletteko että ulkomailla suomalainen on etusijalla???tai että paikalliset pyrkivät tekemään kaikkensa jotta viihdyt. Ei todellakaan. Jos haluat olla maassa joka ei ole sun oma niin sun on taisteltava oma paikaksi siellä olit sitten Suomessa tai muualla. Miksiköhän en täÄllä ulkomailla ole koskaan nauttinut yhdestäkään sosiaalisesta edusta??? No siksi että jos ei hommia ole niin yhteiskunta olettaa että lähden takaisin omaan maahani tai mieheni elättää itsensä lisäksi myös minut. Miksi Suomessa pitäisi erityisesti antaa muualta tulleiden rahastaa valtiota? Jos ei onnaa niin reppu selkään ja menoksi.
Mä voin pitkällä kokemuksella sanoa että ne ulkkikset jotka oikeasti ovat sen arvoisia että ovat ansainneet paikkansa uudessa maassa, ne erottautuvat massasta. He eivät edes yritä tunkea itseään paikkoihin joihin heitä ei haluta. Tekevät vaikka mitä hommia jotta pääsevät rehellisen elämän alkuun. Ei haittaa paskahommat ja luukut kunhan setelinippu taskussa suurenee tasaista tahtia.
No, häneltä voi sitten jäädä potentiaalisesti hyviä työntekijöitä saamatta! Eiköhän kilpailijat sitten hyödynnä heidät, jos heillä on osaamista jolle on tarvetta.
Itse olen ulkomaalaistaustainen it-asiantuntija ja on kyllä kysyntää riittänyt paljonkin vaikka varmaan on niinkin että tälläkin alalla joku yksittäinen yrittäjä voi ajatella ettei ottaisi oudolla ulkomaalaisella nimellä varustettua ihmistä. Ulkomaalaisten varsinkin kannattaisikin panostaa koulutukseen ja tietysti kielitaitoon. On ihan varmasti vaikeaa päästä koulutusta tai erityisosaamista vaatimattomiin töihin joihin hakee myös iso joukko suomalaisia, mutta kun hankkii itselleen osaamista joilla on työmarkkinoilla kysyntää, niin kyllä pääsee kokemukseni mukaan töihin eikä ulkomaalaisuus ole haitta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 11:43"]
No, yrittäjä ei ole mikään hyväntekijä, vaan palkkaa parhaan mahdollisen. Monessa työssä jo maahanmuuttajan kielitaidon puutteet tekee työnteon mahdottomaksi. Monessa työssä pitää osata suomea, englantia ja ehkä vielä ruotsiakin. Suomi on vähän hankala maa muualta tulleelle juuri kieliongelmien takia.
[/quote]
Entäpä jos hakijana on Suomessa syntynyt maahanmuuttajataustainen henkilö? Suomessa on jo hyvin paljon nuoria, joiden vanhemmat ovat ulkomaalaisia, mutta jotka ovat itse syntyneet Suomessa ja käyneet läpi parhaimmillaan suomalaisen päivähoidon ja vähintään suomalaisen koulutuksen. Ei pitäisi tällöin jäädä ainakaan suomen ja englannin osaamisesta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 11:40"]
Olinko se minä? =D
Olen samaa mieltä kuin hän paitsi en koskaan menisi sanomaan sitä ääneen kellekään.
Ennen kuin joku älähtää ja vetää rasismikortin esiin, mä en erottele ihonvärin tai uskonnon mukaan.
Palkkaan vain kantasuomalaisia.
[/quote]
Kerro mulle miten määritellään kantasuomainen? Passi, kansalaisuus, syntynyt Suomessa, vanhemmat syntyneet Suomessa, isovanhemmat tai näiden vanhemmat? Mikä on Suomi? Mulla esim. neljästä isovanhemmasta kolme on syntynyt alueella, joka on nykyään Venäjää. Ja isovanhempien vanhemmista löytyy romani ja ruotsalainen. Että kelpaanko sulle töihin? Ai niin ja naimissa oon suomenruotsalaisen kanssa.
Ennakkoluuloja kyllä näkyy tässäkin ketjussa, päällimmäisenä tuo että maahanmuuttajan kielitaidossa olisi aina vakavia puutteita. Sehän ei todellakaan aina pidä paikkaansa. Mutta olen itsekin törmännyt siihen, että nimeni takia minulle puhutaan oletusarvoisesti englanniksi esim. työhaastattelutilanteessa, vaikka CV ja hakemus on ollut suomeksi ja papereista käy ilmi että tutkintoni on suomalaisesta yliopistosta. Olen jopa suorittanut sen virkamiesruotsin (tosin tunnustan etten kyllä ruotsia juurikaan osaa käytännössä).
t. 27
Palkatkoon sitten av-mammoja. Koulut jääneet kesken, on diagnosoitu masennusta, muunlaisia tauteja ja syömisongelmia piisaa. Kotona on vanuttu yhden lapsen kanssa vuosikausia. Taito käyttää suomen kieltä on korkeintaan auttava. Siinä naapuri-yrittäjälle menestyksen avaimet.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:14"]
Olinko se minä? =D
Olen samaa mieltä kuin hän paitsi en koskaan menisi sanomaan sitä ääneen kellekään.
Ennen kuin joku älähtää ja vetää rasismikortin esiin, mä en erottele ihonvärin tai uskonnon mukaan.
[/quote]
Kerro mulle miten määritellään kantasuomainen? Passi, kansalaisuus, syntynyt Suomessa, vanhemmat syntyneet Suomessa, isovanhemmat tai näiden vanhemmat? Mikä on Suomi? Mulla esim. neljästä isovanhemmasta kolme on syntynyt alueella, joka on nykyään Venäjää. Ja isovanhempien vanhemmista löytyy romani ja ruotsalainen. Että kelpaanko sulle töihin? Ai niin ja naimissa oon suomenruotsalaisen kanssa.
[/quote]
Kolme neljästä syntynyt alueella, joka on nykyään venäjällä? Hei, mä osaan suomen sotahistorian aika hyvin joten ei ihmisestä tule venäläistä vaikka rajoja siirrettäisiin.=)
Mä ilmaisin kantani ilmeisen väärin eli kantasuomalainen oli väärä sana tähän keskusteluun. Suomessa syntynyt ja /tai suomalaisille ulkomailla syntynyt ihminen joka osaa täydellistä suomea kelpaa jos muuta asiat on kondiksessa. Pitää olla meillä suomen kansalainen, mikään väliaikainen oleskelulupa ei myöskään käy juridisista syistä. Suomeen sitoutumaton henkilö on aika mahdoton saada käräjille ja korvausvastuuseen kun jotain tapahtuu ja tyyppi häippäsee suomesta.
Avioliitto ei kuitenkaan auta/vaikuta työnsaannissa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:14"]
Olinko se minä? =D
[/quote]
[/quote]
Kolme neljästä syntynyt alueella, joka on nykyään venäjällä? Hei, mä osaan suomen sotahistorian aika hyvin joten ei ihmisestä tule venäläistä vaikka rajoja siirrettäisiin.=)
Mä ilmaisin kantani ilmeisen väärin eli kantasuomalainen oli väärä sana tähän keskusteluun. Suomessa syntynyt ja /tai suomalaisille ulkomailla syntynyt ihminen joka osaa täydellistä suomea kelpaa jos muuta asiat on kondiksessa. Pitää olla meillä suomen kansalainen, mikään väliaikainen oleskelulupa ei myöskään käy juridisista syistä. Suomeen sitoutumaton henkilö on aika mahdoton saada käräjille ja korvausvastuuseen kun jotain tapahtuu ja tyyppi häippäsee suomesta.
Avioliitto ei kuitenkaan auta/vaikuta työnsaannissa.
[/quote]
Tarkoitin tuolla nykyään osa Venäjää, että palkkaatko Viipurissa syntyneen, joka puhuu täydellistä suomea, mutta passi on Venäläinen? Eli mikä sen määrittää: kielitaito? Suurin osa toisen polvenmaahanmuuttajista puhuu täydellistä suomea, mutta ovatko he "kantasuomalaisia" mielestäsi? Vai passin kansi, koska sitten taas Pohjanmaalta löytyy aika paljon porukkaa jolla on kyllä Suomen passi ja suvusta löytyy n-sukupolvea suomaisia, jotka eivät osaa edes auttavasti suomea.
Vai oisko kuitenkin reilumpaa sanoa, että palkkaat pärstän perusteella. Siniset silmät ja vaaleat/ maantienväriset hiukset ja perunanenä? Ja sitten toivotaan että homma toimii.
Heh, Suomessa ei rasismia? Näkeehän sen jo näistä vastauksista. Useimmat niputtavat kaikki ulkomaalaiset samaan lokeroon. Mieheni on pohjoiseurooppalainen ja rakentaa teidän kusipäiden talot. Kyllä silloin kelpaa.
Jotenkin tosi ristiriitainen tämä teksti.
"Luuletteko että ulkomailla suomalainen on etusijalla???"
-> ei kukaan sano että pitäisi olla etusijalla, vaan samalla viivalla muiden kanssa.
"Miksi Suomessa pitäisi erityisesti antaa muualta tulleiden rahastaa valtiota?"
= ei saisi nostaa tukia, mutta ei tarvitse töitäkään antaa. Loogista?
"Tekevät vaikka mitä hommia jotta pääsevät rehellisen elämän alkuun. Ei haittaa paskahommat ja luukut kunhan setelinippu taskussa suurenee tasaista tahtia. "
= tässähän ei just mamuille haluta antaa töitä, kukaan ei ole maininnut onko kyse "paskahommista" vai ei.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:08"]
Miksi mamujen pitäisi sopeutua sinne Suomeen???
Hei, oikeesti. Luuletteko että ulkomailla suomalainen on etusijalla???tai että paikalliset pyrkivät tekemään kaikkensa jotta viihdyt. Ei todellakaan. Jos haluat olla maassa joka ei ole sun oma niin sun on taisteltava oma paikaksi siellä olit sitten Suomessa tai muualla. Miksiköhän en täÄllä ulkomailla ole koskaan nauttinut yhdestäkään sosiaalisesta edusta??? No siksi että jos ei hommia ole niin yhteiskunta olettaa että lähden takaisin omaan maahani tai mieheni elättää itsensä lisäksi myös minut. Miksi Suomessa pitäisi erityisesti antaa muualta tulleiden rahastaa valtiota? Jos ei onnaa niin reppu selkään ja menoksi.
Mä voin pitkällä kokemuksella sanoa että ne ulkkikset jotka oikeasti ovat sen arvoisia että ovat ansainneet paikkansa uudessa maassa, ne erottautuvat massasta. He eivät edes yritä tunkea itseään paikkoihin joihin heitä ei haluta. Tekevät vaikka mitä hommia jotta pääsevät rehellisen elämän alkuun. Ei haittaa paskahommat ja luukut kunhan setelinippu taskussa suurenee tasaista tahtia.
[/quote]
Mielenkiinnosta kysyn...AP, Onko naapurisi mielestä ulkomaalaistaustainen myös sellainen, joka on syntynyt Suomessa, mutta toinen hänen vanhemmistaan ei ole syntynyt Suomessa?
Olen yrittäjä enkä palkkaa minäkään kun suomalaisia (ja suomenruotsalaisia) asiakasrajapintaan. Syy on yksinkertainen. Meidän alalla asiakkaat ei helposti hyväksy muita kun suomalaisia tekijöitä.