Kesäaika vituttaa, kaikki rahat menee muiden lahjoihin ja juhliin :(
Ottaa niin päähän tämä kevät- ja kesäaika kun tuntuu, että kaikki pakollisten laskujen ja ruokien jälkeen jäävä raha menee pelkästään toisten ihmisten juhliin ja lahjoihin. Kesällä olisi ihan omastakin takaa rahan menoa ja sitten kauheita summia menee lahjoihin, matkakuluihin ja omaan ja lasten juhlavaatetukseen :(
Meillä on taas ihan mahdoton kesä tulossa. On esim. kolmet häät. Pakko ostaa uusi mekko kun pyöristymään päin oleva raskausmaha tuskin mahtuu enää kesällä vanhoihin mekkoihin. Lapsille ei mene enää viime kesän juhlavaatteet, aika kallista tulee nekin taas uusia tähän samaan saumaan. Kolmet häät tarkoittaa myös kolmea suht kallista lahjaa. Samaten 3 polttarit mulle ja 3 miehelle. Aivan helvetillisen hintaista. Yhdet häät on vielä niin kaukana, että on pakko yöpyä hotellissa.
Sitten on kahdet lakkiaiset, lähipiirissä vielä, joten lahjoihinkin pitää pikkuisen enemmän panostaa. Oman siskon ja miehen kummipojan.
2 valmistujaiset, toisen siskoni ja parhaan ystäväni juhlat. Pakko jotain viedä sinnekin.
Ystävän kolmekymppiset. Sinne ollaan värväämässä yhteislahjaa.
Miehen äiti täyttää 60v. ja pitää isot juhlat. kai sekin on pakko noteerata ja ei sinne minkään kympin konvehtirasian kanssa voi mennä.
Pari läheistä ystävää saa (toivottavasti) vauvan ihan lähiviikkoina. Vauvoille haluan jotain viedä, tulemme olemaan toisen kummejakin, joten ihan jo siksi tuntuu kivalta muistaa. Niin joo, ristiäiset on varmaan sitten loppukesästä. Ei se kummilusikkakaan taas mikään ilmainen ole.
Yhdet rippijuhlatkin olisi vielä, mitähän sinnekin sitten veisi. Huoh. Onneksi on "vain" serkun, että ehkä ei niin kovin akllista tarvitse sentään ostaa.
Tässäpä nämä ihan pakolliset jutut. Sitten aina tulee vielä jotain yllättävää menoa :( Tuliaisia viemisinä kyläpaikkaan jne.
Muutenkin tuntuu, että valtaosan kesän viikonlopuista saa taas viettää näissä juhlissa. Onhan ne kivoja, ei siinä mitään. Ja oikeasti on mukava onnitella valmistuneita, iloita häissä jne. Mutta kyllähän se vähän harmittaa kun kesällä olisi kivaa olla myös ihan rauhassa oman perheen kesken, rentoutua ja hengähtää. Häät polttareineen jo vie aika siivun vapaista yhteisistä viikonlopuista miehen kanssa :( Mutta kun ovat läheisiä ystäväpariskuntia niin minkäs teet.
Olenko aino, jota ottaa tää päähän?
Kommentit (64)
Minä jättäisin polttarit väliin ja teennäiset 30v synttärijuhlat (mikä ihmeen villitys ihmisille on tullut pitää jotain hemmetin 30v ja 40v synttäreitä)
Aina voi sopivasti sairastua synttärijuhlan aamuna mahatautiin vaikka. Sairastumista ja lasten sairastumista voi käyttää muutenkin tekosyynä.
Itse karsisin todella rankalla kädellä noita juhlia
No omien juhlien suhteen olen niillä linjoilla että minulle on ihan tuon taivaallisen sama antaako kukaan mitään lahjaa, tärkeintä on että on kivat juhlat ja vieraat viihtyvät. Luultavasti sellaiset jotka hampaat irvessä konkurssistaan ovat pakon vuoksi lahjan hommanneet, eivät tule juhlista nauttimaan. Matkakustannuksille minä en voi mitään ja ymmärrän kyllä jos joku pitkän maanieteellisen välimatkan takia jättää tulematta, en siitä ala herneitä vedellä.
Opiskeluaikana kävin kaukana ystävän häissä, maksoin majoitukseni ja bensat ja pienen lahjan, konkurssissa olin mutten kadu että menin, sitten vaan pihistelin jonkun aikaa kaikesta muusta. Jos samaan ryssäkkään olisi ollut monet juhlat kaukana niin en kyllä olisi sitten päässyt menemään.
Tosi kurjaa, että pääsääntönä juhliin on viedä kallis lahja! Mun ystävä- ja sukulaispiireissä ollan sen verran leväperäisiä, ettei ikinä katsota ketään kieroon, vaikka veisi häälahjaksi pelkän suklaarasian. Kohta on tän kesän ensimmäiset isot sukujuhlat, enkä ole vielä edes ajatellut lahjaa - luultavasti vien viiniä, jota sitten illemmalla viiniä tarvitsevat voivat kippailla, tai jos löydän antikvariaatista jonkun ihan pimeän kirjan, vien sen, tai hätävaruiksi valmistan jonkun esityksen, runonlausuntaa tai sen sellaista, koska esitykset ovat juhlissa hauskinta.
Toivoisin totisesti, että Suomessa tulisi AIDOKSI käytännöksi se hieno lause: "Lahjassa ajatus on tärkein" mutta kuulostaa siltä, että enemmistö kokee pakkona ostaa jonkun kalliin tavaran,..
Olet raskaana. Se on hyvä syy skipata kaikki polttarit. Kaikki ymmärtää kun sanot, että supistelee tosi pahasti.Et voi valvoa yhtään ylimääräistä.
Kun aloitat nyt heti kertomaan tarinaa, niin hyvällä lykyllä voit sanoa hyvästit kaikille (haluamillesi) juhlille kesällä tai sittan käytte vain kääntymässä. Kukaan ei huomaa, kun olette suurissa juhlissa vain tunnin, puolitoista. Uimavehkeet mukaan ja kotimatkalla rannalla. Käykää vain 'syömässä' juhlissa. Helpottaa jo arkeakin. :-)
Samalla syyllä voit laitaa joihinkin juhliin miehen lapsineen. Äiti tarttee vähän ylimääräistä lepoa....
Olet jäämässä äitiyslomalle -> tulot tippuu ei silloin tarvitse ostaa kalliita lahjoja. Esim. 60v lahja voi olla enemmän ajatus kun arvo. Löydätte antiikkiliikkeestä jonkin sopivan jutun ja hyvä tarina päälle! Tai ostatte kasvohoito lahjakortin/hieronnan, mikä ei maksa maltaita.
Voisiko vauvalahjaksi viedä kierrätystä? Onko teillä ylenmäärin leegoja tms? Viette leegoja/kirjoja tms. kassillisen. Varsinkin jos on ensimmäinen lapsi, niin varmasti ilahtuvat enemmän, kun jostain pienestä ja kalliista. Tai sitte annat lahjakortin: 2 h lasten hoitoa : luksus hetki mammalle!
Nyt mielikuvitusta kehiin. Kaikille ei kalliita lahjoja 'tarvitse' antaan.
Ihania juhlia ja hyvää vauvan odotusta!
Mä olisin kytännyt juhlavaatteita kirpparilta ja alennuksista jo koko vuoden ja lahjat samaten. Tässä on ollut sekä Prisman että Sokoksen asiakasomistajapäivää, eli kaikki -15 %, ja silleen.
Ennakointia, ennakointia, eikä nyyhkimistä toukokuun lopussa kun ei ole mitään hankittuna eikä rahaa mihinkään.
ymmärrän. tosi hyvin. tuota paskaa jaksoin itsekin monta kesaa. sitten muutettiin miehen kotimaahan jossa liian kalliit lahjat on isku vasten kasvoja. tajusin etta nain on myos naapurimaissa. ihmiset tulevat juhlimaan ja tuovat jonkun viinipullon tai kukkasen tai herkkuja mukanaan. haihin ja lasten syntymaan yleensa annetaan rahaa ja esimerkiksi ystavaporukat keraavat oman yhteisen lahjan jolloin vaikka 10 ihmista tulee antaneeksi satasen kuoressa.
suomessa juhliminen on kallista vieraallekin. ihan perseesta. niille ystaville kaikille kun olen kivituikkuja, iittalaa, ja pentikia toivelistan mukaisesti aikoinaan lahjonut; eipa ole kuulunut heista mitaan moneen vuoteen. kankkulan kaivoon meni. ystavalle voi hyvin lahjaksi vieda vaikka kukkakimpun tai hyvaa suklaata.
No mun mielestä raha ei tuossa se suurin asia, vaan että kaikki viikonloput on kiinni. AIna on joku meno, joka pitää ottaa huomioon.
Meillä oli tuossa noin 27-32-vuotiaina monta kesää noin, aina oli häät tai polttarit. SIihen päälle ylppärit, rippijiuhlat jne. Mä tein kanssa jossain vaiheessa niin, että vaan ilmoitettiin ettei päästä, kun olisi kiva olla ihan vapaaviikonlopulla.
On epäkohteliasta mennä kukkakimpun kanssa juhliin. Vähintään oman tarjoilun verran pitää laittaa lahjatilille. Häihin n. 50 euroa per nokka ja lapsista ehkä 25 euroa. Se on kallista tilata ruoat ja tarjoilut ja juomat.
Vain suomalaiset on niin juntteja, että menevät häihin ryystämään viinaa ja syömään ilmaiseksi suklaalaatikon hinnalla.
Halvemmista lahjoista on usein enemmän hyötyäkin kun jostain hiton "tyylikkäästä" kalliista roinasta. Kerran kerättiin kimppalahjaan rahat ja yksi porukasta lupasi hommata lahjan kun hänellä kuulemma ideoita riittää. Lopputulos oli se saamarin aaltomaljakko. Siinä sitten lahjan saaja yritti näytellä kiitollista ja minä mietin että sama kun olisi vessanpöntöstä ne setelit vetänyt alas, sille nimenomaiselle vaasille kun ei kenelläkään ole mitään käyttöä koskaan, enkä ainakaan minä edes pidä sitä mitenkään esteettisessäkään mielessä kauniina.
Opinpahan että jos kimppalahjaan annan rahaa niin sitten olen myöskin vaikuttamassa siihen mitä sillä rahalla ostetaan. Varmasti tuokin lahjan saaja olisi ollut paljon ilahtuneempi vaikkapa suklaarasiasta: siitä on sentään jotain iloa, ei jää nurkkiin pölyä keräämään!
Ymmärränkö nyt ihan oikein, että ap valittaa siitä että hänellä on laaja ystävä- ja sukulaispiiri???
Ok, rahanmeno varmaan harmittaa mutta ihan oikeasti nyt vähän suhteellisuuden tajua! Haluaisitko todellakin olla esim. minun kengissäni: olen elämäni aikana käynyt kahdesti häissä (12 ja 27 vuotiaana) ja kerran yo-juhlissa. En ikinä polttareissa, en rippijuhlissa, en nimiäisissä/kastajaisissa, jne jne.
Minulla ei ole juuri sukua, eikä montaa ystävääkään (usko pois, olen yrittänyt hankkia eli ei ole vapaaehtoinen valinta). Minua ei siis kutsuta minnekään, enkä itsekään voi pitää juhlia kun ei ole ketä kutsua. Jee, mulla ei mene rahaa rakkaiden ystävien ja sukulaisten lahjoihin, jee mulla ei mene aikaa siihen että viettäisin heidän kanssaan aikaa ja juhlisin heidän elämänsä tähtihetkiä?
Ihan oikeasti ap, mietipä nyt hetki mistä valitat. Ottaisitko oikeasti mieluummin minun osani? Minä voin sanoa, että vaihtaisin kanssasi osia välittömästi ja riemusta kiljuen; ihan sama mitä se maksaisi, sosiaaliset suhteet ovat kaikkea rahaa arvokkaampia. Kevät ja kesäaika ovat minulle oikeasti vaikeita kun luen näitä juhlavalituksia ja muita juhla-aiheita. Itse en saanut pitää edes yo-juhlia, ja jos joskun menen naimisiin on mahdolliset kutsuttavat laskettavissa sormilla.
Me teimme ystäväporukalla niin, että lainailimme toisiltamme lapsille juhlavaatteita. Se on suuri säästö. Poikien kauluspaidat ja suorat housut kiersivät monet eri juhlat - eri perheillä. Luotin siihen, ettei kukaan ehdi tarkkailla toisten lasten jalkineiden kuntoa, joten pojille laitettiin arkikäytössä olevat lenkkarit (tytöillä ei ehkä toimi). Meillä oli taloudellisesti todella tiukkaa eikä olisi ollut mahdollisuutta hankkia joka kesälle uusia juhlavaatteita tavallisten arkivaatteiden lisäksi. Tänäkin keväänä puen pojat kevätjuhlaan peruskauluspaitaan ja farkkuihin.
Saattoipa olla, että alipukeuduin joihinkin tilaisuuksiin raskausaikana, kun ei ollut varaa ostaa arkivaatteista poikkeavia juhlatamineita. Asustamalla, kivalla käsilaukulla, kengillä tai huivilla, vaatteista sai kohtuullisen juhlakelpoiset (viritin kerran tavalliset juhlahousut pitkähelmaisen topin alle irtonaisella kuminauhajatkeella kiinni, vetoketju ei mahtunut enää lähellekään kiinni). No, senkin jälkeen, kun lapset olivat syntyneet, kävin juhlissa ja käyn edelleen sama musta mekko päällä, vaikka olisikin kesäjuhlat. Jotain väriä asusteisiin ja se on siinä.
Jos lahjan saaja on läheinen, niin hänelle voi antaa toki jotain persoonallista ja itse tehtyä. Minä en häpeile myöntää, että olen usein lyöttäynyt vanhempieni kanssa samaan lahjaan ja osallistunut hiukan pienemmällä osuudella. Samoin miehen puolen suvussa olemme usein keränneet kolehdin ja hankkineet sillä kivankin porukkalahjan. Osuuteen riittää silloin 20 euroakin.
Polttareiden kustannukset ovat karanneet käsittämättömiksi. 50 e on vielä ok hyvän ystävän juhlimiseen. Mieheni kävi vähän etäisemmän kaverin polttareissa. Elämysseikkailu ja viikonlopun vuokra mökistä matkoineen teki matkasta loppujen lopuksi lähes 300 e, kun useampi perui ajankohdan tullessa lähemmäksi ja loput joutuivat tasaamaan kustannukset. Äääk!
Meillä tulossa onneksi vain yhdet häät, mutta nekin vetävät opiskelevan lapsiperheen talouden tiukille:( Piti hommata kaikki juhlavaatteista junalippuihin. Ja samaan syssyyn hajosi puhelin ja tietokone. Ottaa pannuun.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:26"]
On epäkohteliasta mennä kukkakimpun kanssa juhliin. Vähintään oman tarjoilun verran pitää laittaa lahjatilille. Häihin n. 50 euroa per nokka ja lapsista ehkä 25 euroa. Se on kallista tilata ruoat ja tarjoilut ja juomat.
Vain suomalaiset on niin juntteja, että menevät häihin ryystämään viinaa ja syömään ilmaiseksi suklaalaatikon hinnalla.
[/quote]
Riittääkö ap:n osalta halvempi lahja koska ei voi raskaana ollessaan ryystää viinaa? Ja pitääkö vierailla ennen juhlia tiedustella juhlakalulta millainen ruoka- ja juomatarjoilu on tiedossa? jos onkin halvat tarjoilut niin vähäisempi lahja kelpaa....
Voisiko noille läheisille antaa lahjaksi vaikka siivouslahjakorttia tms tai sanoa ihan suoraan, että nyt ei ole rahaa ja antaa jotain pientä ja vaikka jouluna vähän enemmän. Ne yhdet rippijuhlat ei taida enää paljon siellä seassa painaa, kun vaatteet teillä jo on ja sen lahjan ei kait tarvitse olla hirveän suuri.
Meidän häistä aikanaan jäi muutamia läheisiä ihmisiä pois rahavaikeuksien takia, eivät pystyneet kustantamaan matkaa häihin. Kaikkia osapuolia tietysti harmitti, mutta ymmärsimme tilanteen eikä meille tullut mieleenkään olla näille pois jääneille vihainen. Useimmat häälahjat olivat sieltä edullisemmasta päästä, mutta eihän häitä lahjojen takia järjestetä. Se oli meille tärkeintä, että useimmat kutsutut pääsivät paikalle, ja lahjat olivat vain plussaa.
Muutama vuosi sitten meille sattui useamman läheisen pariskunnan häät sellaiselle kesälle, että meillä oli tosi pahoja terveys- ja rahaongelmia. Minkäänlaista matkustaminen ei olisi meiltä onnistunut, mutta onneksi häät järjestettiin lähellä ja pääsimme paikan päälle. Ystävät ymmärsivät tilanteen ja iloitsivat siitä, että olimme mukana häissä, vaikka saavuimmekin melkein tyhjin käsin.
Ratkaisuna näkisin sen, että polttareista ainakin osa jätettäisiin väliin joko hyvällä syyllä tai hyvällä tekosyyllä, tai sitten osallistytaan vain osaksi aikaan (jolloin ei yleensä tarvitse maksaa niin paljoa polttareista).
Voisitteko esimerkiksi serkulle hankkia lahjan yhdessä vanhempienne kanssa (kumman suvun kautta ko. juhlat sitten onkaan)? Eli ei tarvitsisi kustantaa niin paljoa.
Lisäksi tarvitseeko niille omille vanhemmille nyt ihan oikeasti hankkia jotain kallista, jos ei ole rahaa? Meillä on ainakin saanut ihan hyvällä omalla tunnolla jättää vanhemmille hankittavat lahjat pois. Voisiko lapset vaikka askarrella kauniit kortit ja menette sitten lahjaksi auttamaan sinne juhliin? Uskoisin vanhempien ymmärtävän..
Suosittelen hankkimaan mahdollisimman paljon yhteislahjoja, jotta jokainen ei anna jotain pientä.
Kaikilla näillä keinoilla saa kuluja pienemmäksi.
Jos sua yhtään lohduttaa niin me ei päästä juhliin koskaan. Mulla pieni suku ja kaikki vanhoja ja paljon lapsettomia. Miehellä ei ole sukua ollenkaan, kun on asunut lastenkodissa. Suuri rikkaus on iso suku ja vielä hyvät välit. Olet kuitenkin onnekas. Muista minut niin se lohduttaa sua rahapulassasi.
Meilläkin olis vaikka mitä juhlaa tänä kesänä.
Polttareihin en aio osallistua, olen silloin "töissä" tai "meillä on remontti nyt just pahassa vaiheessa".
Juhlavaatetta haen kirpparilta, lapset jätämme juhlista suosiolla kotiin niin ei tarvitse hommata niille vaatetta.
Yhdet häät on satojen kilometrien päässä, nukutaan miehen kanssa joko autossa tai sitten motellissa, halvempaa kuin hotelli.
Kyllä suomalaiset on ihmeellisiä... Että juhlistakin keksitään valittaa.
Ap täällä taas...
Onhan tämä poikkeuksellinen kesä jossain määrin. Mutta kyllä meillä vaan on tuntunut jo pari edellistäkin kesää/vuotta menevän näin. Ollaan juuri siinä iässä, että kaveripiiri ja suvun samaa ikäluokkaa olevat alkavat mennä naimisiin ja perheellistyä. Meillä on laaja ystäväpiiri ja isot suvut molemmilta puolilta. Suvut on läheisetkin, koska ison väkimäärän takia juhlia tulee usein ja siis usein tulee jo ihan senkin puolesta silloin nähtyä.
Ollaan opiskeltu pitkät koulutukset ja me aloitimme opinnot muutaman vuoden vanhempina kuin kurssikaverit. Siksi kai me ehdittiin jo naimisiin ja lapsiakin on pari, kolas tulossa. Nyt alkaa suma kun tiiviissä kaveriporukassa kummankin puolelta valmistumisia tulee jatkuvasti, kolmekymppisiä, vauvakutsuja, polttareita, häitä, uusia vauvoja, kummilapsiakin. Tohtoriksi väittelyäkin juhlineen tiedossa tulevana vuotena ja useampi sitten tod.näk. seuraavana.
Sama tuntuu olevan meininki suvun puolella, häitä on tiedossa jo alkuvuoteenkin taas, että ei jää pelkkiin kesähäihin tämä häähumu. Ja samaten nyt on juuri alkamassa se ryysis näistä pyöreistä vuosista. Omat vanhenpamme täyttävät kaikki 4kpl 60v. parin vuoden sisällä. Juhlia epäilemättä tiedossa. Sitten on kenties 50v.-juhlia, väitöskaronkkaa, rippijuhlaa, lakkiaisia melkein joka vuosi ja niitä valmistuneita. Juhlat ei juhlimalla lopu kyllä.
Älkää käsittäkö väärin sitä valitustani juhlien määrästä jne. Olen oikeasti pohjimmiltani kiitollinen,että meillä on isot ja tiiviit suvut ja iso ja läheinen kaveriporukka sekä miehen että minun "puoleltani". Onhan se rikkaus!
Mutta sitten tämmöisinä hetkinä kun koko ajan on jotain muiden juhlaa niin kyllä se kirpaisee. Me ei olla pienituloisia, mutta ei sitä rahaa nyt kuitenkaan niin paljon ole, etteikö sen perään pitäisi vähän katsoa ja budjetoida. Varsinkin suvussa ja varmasti ystäväpiirissä ammattimme kuulostavat siltä, että rahaa olisi keskivertotaloutta enemmän. Ja eihän ihmiset varmasti tajua kuinka paljon meillä on näitä juhlia tosiaan kerääntynyt. Joten sitä esim. vuoden aikana pelkkiin lahjoihin menevää isoa summaa ei ehkä kukaan tule ajatelleeksi. Ja ei siitä tietenkään halua päivitellä ystäväpiirissä, koska silloin siitä tulee päivänsankareille paha mieli ja syyllinen olo! Sitä en missään tapauksessa halua!!! Häissäkin nykyään usein pyydetään rahaa tilille ja stressiä tulee siitä kun emme voi esim. häihin antaa lahjaksi mitään paria kolmekymppiä koska meidän tulot mieleltään ammatin vuoksi sen verran isommiksi, että sitä pidettäisiin epäkohteliaana. Luulisin niin. Mutta satasen lahja, hotellit ja bensat päälle on valtava lovi meidän talouteen kun auto- ja asuntolainaakin on. Ja olisihan se kiva ihan perheenkin kanssa vaikka joskus lomailla sillä itse ansaitulla "ylimääräisellä" rahalla. Sen vuoksi sitä kuitenkin motivoi itsensä kouluttautuman hyvään ammattiin, että joskus olisi aikaa ja rahaa sitten perheenäkin nauttia siitä.
Koitan tässä justiinsa miettiä mistä kehdattaisiin lintsata. Ainakin nyt osa polttareista on pakko jättää väliin kun raskaana en kuitenkaan aktiviteetteihin voi osallistua. Mutta ihan oikeasti en keksi noista juhlista mitään mistä kehtaisi olla pois "ihan muuten vaan". Tekosyitä ei voi enää keksiä, ksoka ovat tosiaan olleet tiedossa niin pitkään. Ja kyllä hyvät ystävät nyt olettavat meidän häihiinsä saapuvan.
Joku koki tarpeelliseksi vittuilla siitä, että meille on tulossa lisää lapsia. Toden totta, kaksi lasta on ja kolmas (ja viimeinen) on tulossa. Hui kauhistus, ollaanpa edesvastuuttomia! Olisi pitänyt nekin vauvaan aikojen saatossa hupenevat rahat vissiin kirjoittajan mielestä sijoittaa muihin. Vai?