Kesäaika vituttaa, kaikki rahat menee muiden lahjoihin ja juhliin :(
Ottaa niin päähän tämä kevät- ja kesäaika kun tuntuu, että kaikki pakollisten laskujen ja ruokien jälkeen jäävä raha menee pelkästään toisten ihmisten juhliin ja lahjoihin. Kesällä olisi ihan omastakin takaa rahan menoa ja sitten kauheita summia menee lahjoihin, matkakuluihin ja omaan ja lasten juhlavaatetukseen :(
Meillä on taas ihan mahdoton kesä tulossa. On esim. kolmet häät. Pakko ostaa uusi mekko kun pyöristymään päin oleva raskausmaha tuskin mahtuu enää kesällä vanhoihin mekkoihin. Lapsille ei mene enää viime kesän juhlavaatteet, aika kallista tulee nekin taas uusia tähän samaan saumaan. Kolmet häät tarkoittaa myös kolmea suht kallista lahjaa. Samaten 3 polttarit mulle ja 3 miehelle. Aivan helvetillisen hintaista. Yhdet häät on vielä niin kaukana, että on pakko yöpyä hotellissa.
Sitten on kahdet lakkiaiset, lähipiirissä vielä, joten lahjoihinkin pitää pikkuisen enemmän panostaa. Oman siskon ja miehen kummipojan.
2 valmistujaiset, toisen siskoni ja parhaan ystäväni juhlat. Pakko jotain viedä sinnekin.
Ystävän kolmekymppiset. Sinne ollaan värväämässä yhteislahjaa.
Miehen äiti täyttää 60v. ja pitää isot juhlat. kai sekin on pakko noteerata ja ei sinne minkään kympin konvehtirasian kanssa voi mennä.
Pari läheistä ystävää saa (toivottavasti) vauvan ihan lähiviikkoina. Vauvoille haluan jotain viedä, tulemme olemaan toisen kummejakin, joten ihan jo siksi tuntuu kivalta muistaa. Niin joo, ristiäiset on varmaan sitten loppukesästä. Ei se kummilusikkakaan taas mikään ilmainen ole.
Yhdet rippijuhlatkin olisi vielä, mitähän sinnekin sitten veisi. Huoh. Onneksi on "vain" serkun, että ehkä ei niin kovin akllista tarvitse sentään ostaa.
Tässäpä nämä ihan pakolliset jutut. Sitten aina tulee vielä jotain yllättävää menoa :( Tuliaisia viemisinä kyläpaikkaan jne.
Muutenkin tuntuu, että valtaosan kesän viikonlopuista saa taas viettää näissä juhlissa. Onhan ne kivoja, ei siinä mitään. Ja oikeasti on mukava onnitella valmistuneita, iloita häissä jne. Mutta kyllähän se vähän harmittaa kun kesällä olisi kivaa olla myös ihan rauhassa oman perheen kesken, rentoutua ja hengähtää. Häät polttareineen jo vie aika siivun vapaista yhteisistä viikonlopuista miehen kanssa :( Mutta kun ovat läheisiä ystäväpariskuntia niin minkäs teet.
Olenko aino, jota ottaa tää päähän?
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:08"]
Helppohan se on huudella täällä erakkomammojen, että opetelkaa sanomaan ei ja älkää menkö. Mutta jos kyse on hyvin läheisistä ystävistä tai omista sisaruksista/vanhemmista niin eihän sieltä voi olla pois. Se olisi tosi moukkamaista! Ilmeisesti te olette sitten vain niin juntteja ja itsekkäitä, että surutta valehtelette olevanne töissä kun sisaruksenne menee naimisiin.
[/quote]
Joo junttejahan me. Tai sitten meillä on vaan sukulaiset jotka ymmärtävät oman ajan tärkeyden.
Olleessani opiskelija ja hyvä ystäväni meni naimisiin, mä tein suunnitelman. Mun äidiltä löytyi pellavakangasta, ompelin kahdet pyyhkeet ja ostin pellavalankaa. vuoden aikana virkkasin langasta pitsin ja ompelin kiinni. Mekon löysin parilla eurolla kirppikseltä, väriaineen ostin ja värjäsin sen. Hääpaikalle liftasin, 600 km pet suunta. Hääpaikka oli vuokrattu pe illasta su päivään ja mulla oli mukana retkipatja, tyyny ja ohut peitto. Juhlien jälkeen laitoin yläkertaan pedin itselleni ja aamulla häippäsin ennen kuin paikkaa tultiin siivoamaan. Häihin meni alle 10 e rahaa ja hyvät juhlat olivat. Olin viime kesänä hääparilla kylässä ja heillä on vieläkin pyyheliinat käytössä, siltä kantilta katsottuna hyvä lahja.
Jos ei ole rahaa, pitää keksiä lahjaksi jotain. Esim ystäväni ja hänen miehensä olivat opiskelujoita meidän häiden aikaan ja saimme heiltä hääkuvauksen lahjaksi. Harrastelijoits mutta loistavia sellaisia.
polttarit voi jättää ekana pois vedoten rahapulaan, itse olen tehnyt niin monta krt. Yhtä kertaa lukuunottamatta en ole ollut ainoa ja budjettia on tiputettu. Vaatteet löytyy omasta kaapista, kavereiden tai kirppikselät, vaivaa pitää vaan nähdä.
olen tyytyväinen että sulla on noin paljon juhlia.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:17"]
ymmärrän. tosi hyvin. tuota paskaa jaksoin itsekin monta kesaa. sitten muutettiin miehen kotimaahan jossa liian kalliit lahjat on isku vasten kasvoja. tajusin etta nain on myos naapurimaissa. ihmiset tulevat juhlimaan ja tuovat jonkun viinipullon tai kukkasen tai herkkuja mukanaan. haihin ja lasten syntymaan yleensa annetaan rahaa ja esimerkiksi ystavaporukat keraavat oman yhteisen lahjan jolloin vaikka 10 ihmista tulee antaneeksi satasen kuoressa.
suomessa juhliminen on kallista vieraallekin. ihan perseesta. niille ystaville kaikille kun olen kivituikkuja, iittalaa, ja pentikia toivelistan mukaisesti aikoinaan lahjonut; eipa ole kuulunut heista mitaan moneen vuoteen. kankkulan kaivoon meni. ystavalle voi hyvin lahjaksi vieda vaikka kukkakimpun tai hyvaa suklaata.
[/quote]
olis kiva tietää mistä maasta on kyse. Mieheni on asiantuntija kansainvälisessä firmassa ja ollaan asuttu 6.ssa er maassa. Olen ollut vaihto-oppilaana ja opiskelijavaihdossa, hyvin monissa häissä ulkomailla ja Suomessa annetaan pienimmät lahjat.
Siis moukkamaista on mielestäni ajatella niin että häälahjojen kuuluisi kattaa häiden tarjoilujen kulut. Ei todellakaan tarvitse. Ne jotka häitä järjestävät, ovat tietoisia siitä että ne rahat menevät siihen eivätkä takaisin tule. Unohtakaa ne kalliit design-tuotteet eikä häissä siltikään tarvitse paastota. Kukaan ei järjestä häitä siksi että omat saisi takaisin tai voitolle jäisi. Jokainen häät järjestänyt tietää hyvin että persnettoa tulee, mutta meneepähän ainakin hyvään tarkoitukseen: siihen että vieraat ja hääpari viihtyvät ja näkee kaikkia samaan aikaan ym.
Menet tai et mene - välittääkö siitä kukaan muu kuin sinä? Luulen, että tää on sulle suurempi ongelma kuin juhlien järjestäjille. Sulla ja sun miehellä on myös maailman paras syy olla lähtemättä minnekään - ei raskaana olevan tarvitse joka paikkaan sännätä. Ota iisisti, valitse ne juhlat joissa haluat oikeasti olla mukana ja jätä muut väliin. Mä en ainakaan haluaisi juhliini jotakuta, jota ei oikeasti huvita olla siellä.
kuN olette persaukisia niin miksi kummassa pitää vielä lykätä lisää elätettävIä.Ei sekään mukiloi taida teitä tulevaisudessa kiittää kun rahaa ei saa mihinkään kun sisaruksia on liuta.
ap, jättäkää oikeasti menemättä joihinkin juhliin, niin tekee muutkin ihan vaan siksi että nyt on meillä loma ja oma lomamatka (tai vaikka oma muu ohjelma, keksi selitys). älä uuvuta kuuluaisuudellasi itseäsi.
opiskeluaikoina jätin esim jotkut häät väliin, suunnittelin hyvissä ajoin sen, miksi " en päässyt" mukaan.
Minä menisin vain osaan juhlista. Jättäisin etäisimpien juhlat väliin, polttareihin en menisi ollenkaan. Mikä pakko juhliin on muka mennä?
Meillä ei ole onneksi noin paljon juhlia, ja ymmärrän että aloittajaa harmittaa. Kesäviikonloppuja ei montaa ole, ja monilla ei ole paljoa lomaakaan. Jos ne harvinaiset hetket, kun saisi viettää rennosti aikaa oman perheen kesken, menevät juhliin, niin saa se ärsyttää. Lahjoista, matkakuluista, yöpymisistä, vaatteista tms. tulee helposti satoja euroja. Meillä on tälle kesälle vain kummilapsen rippijuhlat, parit viisikymppiset, kahdet valmistujaiset eikä luojan kiitos mitään enempää.
Ymmärrän harmistuksesi, kun juhlia kertyy samalle kesälle noin monet. Meillä on pitkästä aikaa yhdet kesähäät tulossa ja odotan niitä innolla. Harmi vaan, kun sattuvat samaan päivään mummuni syntymäpäivän kanssa. Menee aikamoiseksi sumplimiseksi. Taitaa joutua poika edustamaan meitä synttäreillä, jos aikataulut sattuu päällekäin.
Niin ihan hyvä idea mennä vain läheisimpien juhliin. mutta kun kyseessä on nyt läheisten ystävien ja omien sisarusten häistä, kolmekymppisistä, valmistujaisista jne. Eihän niistä mitenkään kehtaa olla pois kun ovat suurimmalti osin olleet tiedossakin jo yli vuoden päivät. Ei siis voi oikein lintsata sanomalla, että oli ehtinyt jo sopia muuta :(
Ne yhdet rippijuhlat ehkä kehtaisi jättää väliin. Aika paljon ollaan samaisen serkun perheen kanssa tekemisissä, mutta ehkä silti voisi jättäytyä sieltä pois. Varmaan se lahja olisi silti kohteliasta antaa, kuitenkin monta kertaa vuodessa olemme nähneet ja kutsukin tuli.
Läheisten ystävien ja omien sisarusten pitäisi ymmärtää, etteivät teidän rahanne voi riittää kaikkeen mahdolliseen.
No et ole ainoa. Ihan sama vituttaa, mutta mä oonki just yleensä "matkoilla". Oikeesti mulla ei ole rahaa matkustaa monta kertaa toiselle puolelle suomee puhumattakaan uusista juhlavaatteista tai lahjoista.
Vituttais muaki. Nyt kun päässyt kavereiden häistä yli, niin olen tehnyt sen periaatepäätöksen etten osallistu enää yksiinkään juhliin. Paitsi hautajaisiin.
Liika on liikaa. Meillä oli yhtenä kesänä niin paljon juhlia, että toukokuu-heinäkuu joka ikinen viikonloppu oli jotain menoa. Silloin ei ollut lapsia ja molemmat töissä niin ei tehnyt tiukkaa. Nyt tuollainen määrä juhlia olisi ihan täysi katastrofi taloudellisesti ja hermot menisi kun pitäisi joka viikonloppu juhlia (=vahtia) lasten kanssa tai etsiä lapsenvahti.
Oi, ihana aloitus. Ihan samat mietteet! Rahanmeno on ihan järjenvastaista vaikka meillä ei ole kuin "vaan" kahdet häät, kahdet polttarit ja kahdet ristiäiset. Kaikkiin noihin voi varata noin 100 euroa/juhla lahjoineen, vaatteineen ja matkoineen ja äitiyslomalaisena ja pienituloisen miehen vaimona voin kertoa, että se ei ole meille vähän... Harmittaa kaikista omista menoista pihistely vaikka sinänsä juhlista kovasti tykkäänkin...
Omat häät on ensi kuussa, kurjaa jos vieraalle se tarkoittaa tollasta draamaa.
On meilläkin kolma lasta ja aina saa ostaa vaatetta mutta minkäs tekee kun ne tuppaa lapset kasvamaan? Puhumattakaan että on itse pinnallinen ja tykkää että vaatteet on kivat.
Jos tekee tiukkaa, niin jätä tulematta! Tai jätä lapset pois juhlista? Tai koita keksiä joku edullinen majoitus. Tartteeko sen olla Cumullus?
Jos polttarit maksaa niin älä mene. Itse olen ollut aina polttareissa joissa ei itse makseta. Mutta me varmaan liikutaan eri piireissä? :D
Minä otan kesäjuhlat rennosti. Lähjaksi voi kyllä etsiä halvemmankin ketjun. Kenelle se lahjan arvo on oleellista? Sinulle vai kaikille lahjan saajille? Ainakin minua miellyttää lahjan saajana aina ajatus, se että antaja on jotenkin ajatellut minua kuin ostaa vaan jonkun todella tyyriin -jota ei sitten koskaan välitä koskea-
Yhdet kivat vaatteet hommaat niin kyllähän niillä menee joka juhlissa! Ja jotain perusnättiä, asusteilla voi leikitellä niin jää rahaa muuhunkin.
Minusta ongelmaa saa tehtyä tälläisestäkin väkisin. Ajattele jos sinua ei mihinkään kutsuttaisi? Kyllä juhlista voi ja saa kieltäytyä. Mutta kun on vaa pakko valittaa.
Ap ymmärrän täysin harmistuksesi! Meillä on vähän sama tilanne ollut monena kesänä. Itku meinasi kerrankin tulla kun tuntui,että koko palkka meni vuokraan ja junalippuihin kaksiin häihin ja lahjat ja hotellit päälle. Ja pakkohan molempiin oli mennä kun toisissa häissä olin kaasona ja toiset oli miehen veljen häät. Polttarit vielä molemmista juhlista niin kyllä tuntui.
Polttarit ja babyshowerit on menneet ihan överiksi mielestäni. Meilläkin on ystäväpiirissä monta kertaa ollut 70-100€ pelkästään mökki, ohjelma ja ruoka. Siihen vielä matkat päälle niin eihän se mitään halpaa ole. Ja tuntuu ettei muille se ole mitenkään ongelma :-/ Babyshowerit on niin ällöimelä juhlakin, että voisi koko teennäisen touhun lopettaa.
Helppohan se on huudella täällä erakkomammojen, että opetelkaa sanomaan ei ja älkää menkö. Mutta jos kyse on hyvin läheisistä ystävistä tai omista sisaruksista/vanhemmista niin eihän sieltä voi olla pois. Se olisi tosi moukkamaista! Ilmeisesti te olette sitten vain niin juntteja ja itsekkäitä, että surutta valehtelette olevanne töissä kun sisaruksenne menee naimisiin.