Kuinka "helposti" työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee?
Tai joutuu, miten sen nyt haluaa ajatella. Itse haluaisin töihin, mutta jo kaksi vuotta on työttömyyttä takana eikä vaan natsaa. Lukemattomia hakuja, CV:n viilausta, täydennyskoulutusta, eri tilaisuuksissa rampaamista. Takki alkaa olla tyhjä tästä kaikesta. Pikku hiljaa on mieleen hiipinyt ajatus, että entä jos en olekaan työkuntoinen? Kaikki muut sen näkevät, paitsi minä. Tuleeko jossain vaiheessa työkkärin kanssa sellainen työkuntotesti, jossa määritetään, pystyykö enää ylipäätään töihin?
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 18:56"]
Vituttaa tommoset ap:n kaltaset terveet ihmiset joiden pitäisi päästä eläkkeelle "kun ei huvita".
T: oikeasti fyysisesti erittäin sairas, jolle ei muuta tipu kuin lämmintä kättä, välillä ei sitäkään kun ketään ei vaan kiinnosta.
[/quote]
Kylläpä kuule huvittaisi se työnteko! En vaan koskaan tule valituksi. Ajattelin, että meneekö tässä kohta henkisesti niin huonoon kuntoon, ettei kohta enää ole työkykyinen. Pahoittelut sinulle sairauksistasi, tarkoitus ei ollut vähätellä kenenkään vaivoja. A.p.
Lähtökohtaisesti työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy/joutuminen on pirun vaikeaa.
Tiedän rouvan jolla on nyt kolmatta kertaa syöpä uusiutunut agressivisesti ja silti hän joutuu taistelemaan byrokratian kanssa koska ei pääse eläkkeelle vaikka lääkärin todistuksiakin on.
Samaan aikaa eläkkeelle PÄÄSEE sekakäyttäjiä, mustalaisia, masentuneita yksinhuoltajia yms. joilla ei ole työhistoriaa ollenkaan.
Mun teoria on et kunnollinen, rehellinen, työssäkäynyt ja veroja maksanut aikuinen jolla on vähintään yksi ammatti ei pääse työkyvyttömyyseläkkeekke vaikka pää olisi kroonisesti siirtynyt kainaloon kun taas nää paniikkihäiriöistä, masennuksesta ja laiskuudesta "kärsivät" pääsevät koska mikään taho ei odota heiltä yhtään mitään koska yhteiskunta ei ole koskaan saanut heiltä yhtään mitään.
Mun teoria on et kunnollinen, rehellinen, työssäkäynyt ja veroja maksanut aikuinen jolla on vähintään yksi ammatti ei pääse työkyvyttömyyseläkkeekke vaikka pää olisi kroonisesti siirtynyt kainaloon kun taas nää paniikkihäiriöistä, masennuksesta ja laiskuudesta "kärsivät" pääsevät koska mikään taho ei odota heiltä yhtään mitään koska yhteiskunta ei ole koskaan saanut heiltä yhtään mitään
Olipas asenteellista tekstiä ja täyttä paskaa!
Ei millään diagnoosilla joudu työkyvyttömyyseläkkeelle helposti. Pitää olla vuosi sairauslomalla ennen kuin voi saada edes määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä ja hoitavan lääkärin pitää kirjoittaa c-lausunto, jossa määritellään miksi ja miten työkyvytön olet. Ja jos eläke on määräaikainen, se pitää aina aika ajoin hakea uudelleen, jos työkyvyttömyys jatkuu ja tällöinkin tarvitaan c-lausunto. Itse olen tällä hetkellä määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja yritän kuntoutua niin että voisin opiskella täysipäiväisesti ja toivottavasti tulevaisuudessa tehdä töitä. Tällä hetkellä opiskelu onnistuu vain välillä ja lyhyitä aikoja kerrallaan. Minä en todellakaan haluaisi tai toivoisi pysyvää eläkettä vaan haluan vain aikaa toipua työkuntoiseksi. Eläkkeeni on uusittu jo vaikka kuinka monta kertaa, mutta lääkäri ei ole kertaakaan edes ehdottanut pysyvän eläkkeen hakemista. Sellainen on ainakin nuoren ihmisen todella vaikea saada, pitää olla varma ettei enää ikinä tule työkuntoiseksi.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 19:33"]
Miksi hoitoala ei käy?
[/quote]
Puuttuu sekä soveltuvuus että motivaatio. Hoitoalalla olis töitä, mutta en yhtään näe itseäni vanhainkodissa tai päiväkodissa töissä. En ole empaattinen eikä ihmisten terveys ja hyvinvointi kiinnosta yhtään.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 18:56"]
Vituttaa tommoset ap:n kaltaset terveet ihmiset joiden pitäisi päästä eläkkeelle "kun ei huvita".
T: oikeasti fyysisesti erittäin sairas, jolle ei muuta tipu kuin lämmintä kättä, välillä ei sitäkään kun ketään ei vaan kiinnosta.
[/quote]
Kylläpä kuule huvittaisi se työnteko! En vaan koskaan tule valituksi. Ajattelin, että meneekö tässä kohta henkisesti niin huonoon kuntoon, ettei kohta enää ole työkykyinen. Pahoittelut sinulle sairauksistasi, tarkoitus ei ollut vähätellä kenenkään vaivoja. A.p.
[/quote]
Siis et olekaan työkyvytön??? Kuvittelet vissiin että eläkkeesi olisi isokin, vai?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:07"]
Miksi hoitoala ei käy?
[/quote]
Puuttuu sekä soveltuvuus että motivaatio. Hoitoalalla olis töitä, mutta en yhtään näe itseäni vanhainkodissa tai päiväkodissa töissä. En ole empaattinen eikä ihmisten terveys ja hyvinvointi kiinnosta yhtään.
[/quote]
Mikä sua sitten kiinnostaa? Ei mikään, luulen. Keksit vain itsellesi tekosyitä olla ottamatta vastuuta itsesi elättämisestä.
Isälläni on vaikeahkoja nivelvaivoja (joista siis kipuja jotka haittaavat nukkumistakin joka yö) ja hän ei ole kyennyt autonasentajan työhönsä n. kymmeneen vuoteen vaikka olisi halunnut. Nivelvaivat ovat etenkin sormissa pahat ja sormiahan asentaja tarvitsee koko ajan (vääntöä ja puristusta). Varsinkin puristusvoiman todettiin heikentyneen merkittävästi. Tuon n. 10v ajan hän oli työttömyyskorvauksella koska sai firmasta monon kuvan hanuriinsa työkyvyttömyyden takia. Kela vain kurssitti, kuntoutti ja tekotyöllisti säännöllisin väliajoin. Hieman vaikea keksiä uutta ammattia lähes 60v miehelle joka ei pysty edes kirjoittamaan muutamaa lausetta kynällä ilman särkyä. Vasta 61v 2kk ikäisenä hänelle myönnettiin oikea eläke. Viimein. Olikohan jo vetkuttelun makua byrokratian puolelta???
Minun isäni pääsi työttömänä sairaseläkkeelle selän takia. Selkä oli kylläkin oirehtinut jo parikymppsestä alkaen (fyysinen työ), jättäytyi työttömäksi, kun ei jaksanut ja siitä eläkkeelle muutaman vuoden päästä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:07"]
Miksi hoitoala ei käy?
[/quote]
[/quote]
Mikä sua sitten kiinnostaa? Ei mikään, luulen. Keksit vain itsellesi tekosyitä olla ottamatta vastuuta itsesi elättämisestä.
[/quote]
En ole tuo alkuperäinen, mutta hoitoalan esimiehenä todellakin toivon, että meille ei tule enää yhtään työntekijää, joka on hakeutunut hoitoalalle pakon edessä! Se ei ole kenenkään etu. Kaikista ei kerta kaikkiaan ole hoitajiksi, eikä tarvitsekaan olla, ja edelleenkin muitakin töitä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy/joutuminen on pirun vaikeaa.
Tiedän rouvan jolla on nyt kolmatta kertaa syöpä uusiutunut agressivisesti ja silti hän joutuu taistelemaan byrokratian kanssa koska ei pääse eläkkeelle vaikka lääkärin todistuksiakin on.
Samaan aikaa eläkkeelle PÄÄSEE sekakäyttäjiä, mustalaisia, masentuneita yksinhuoltajia yms. joilla ei ole työhistoriaa ollenkaan.
Mun teoria on et kunnollinen, rehellinen, työssäkäynyt ja veroja maksanut aikuinen jolla on vähintään yksi ammatti ei pääse työkyvyttömyyseläkkeekke vaikka pää olisi kroonisesti siirtynyt kainaloon kun taas nää paniikkihäiriöistä, masennuksesta ja laiskuudesta "kärsivät" pääsevät koska mikään taho ei odota heiltä yhtään mitään koska yhteiskunta ei ole koskaan saanut heiltä yhtään mitään.
Puhut asiaa!! Oon sun kanssa ihan samaa mieltä.
Sellasetkin jotka muka valittaa selkää, ei mee leikkaukseen, ei kuntoile/harrasta liikuntaa ja istuma-asento on mitä on niin kehtaa hakea eläkettä, ku TYÖNTEKO EI KIINNOSTA/ HUVITA!! Ja tiedän henkilön joka tekee näin.... LAISKUUTTA SE VAAN ON ja helpomman rahan perään ns. raha kiiluu silmissä!
Ei se eläkkeellä olo tosiaan mitään kahdittamisen arvoista ole. Aikaa on, mutta kun ei pääse edes lähikauppaan.
Sairastuin luuydinsyöpään. En suosittele.
Uutenavuotena kun muistaa juoda reilusti viinaa ja alkaa sitten touhuta ilotulitteiden kanssa, työkyvyttömyyseläkkeelle "pääsy" saattaa helpottua, jos silmät vairioituvat tarpeeksi perusteellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Voi hellan lettas, pitäisikö sinua sääliä. Tunnut todellakin olevan oikeasti sairas,muttet fyysisesti.
Olen sairaanhoitaja ja ollut 1.5v. jo määräaikaisella kuntoutustuella eli työkyvyttömyyseläkkeellä. Työni ei maita minulle ja olen keskivaikeasti masentunut. Mt ongelmilla pääsee helpolla pois työstä ja kukapa niitä pystyy todentamaan :)
Eläkkeelle pääsy vaatii melkoista rumbaa ja selvittelyä, mutta sossun vakiasiakkaaksi pääsee huomattavasti helpommin. Siis niin, että täyttelee vaan jatkohakemuksia vuodesta toiseen netissä, kun on joku lääkärin lausunto "alentuneesta työkyvystä" tms. Ei ne siellä sossussa jaksa harmitonta pummia kyylätä, jos ei aiheuta muuta hämminkiä (ei rikoksia, lasu-juttuja eikä päihteitä muutamaa kalsarikänniä per vuosi lukuun ottamatta). Työkkäriin saa suorastaan porttikiellon tietyn ajan jälkeen kun ei ne halua sinne ikityöttömiä.
Siitä vaan alat paperisotaan. Voi olla, että siinä viimeistään pääsi hajoaa. Onnea matkaan.