Mokkapalakuorrute, help, kuinka valmistat!
Tehtailen taas mokkapaloja lapsen joukkueen myyjäisiin. Olen kokeillut monia reseptejä, ja en saa onnistumaan. Netti on pullollaan ohjeita, mutta enkä löydä ihan yksityiskohtaisia ohjeita. Olen oppinut, että tomusokeri, kahvi ja rasva pitää keittää kattilassa yhteen ja jäähdyttää. Mutta sitten kahvia ilmeisesti tarvitsee paljon vähemmän kuin jos sotkee aineet kylmänä. Ja tarkoittaako "paketti" isoa vain pientä pakettia? Siispä noista ohjeista ei ota selkoa, jos on vain lueteltu valmistusaineet...
Ja lapset ei tykkää ihan kauhean kahvisesta versiosta?
Kuinka sinä valmistat? Nyt on taas uuni lämpiämässä...
Kommentit (17)
Kiva että olet löytänyt jo hyvän ohjeen, ettei sentään mene pohja pilalle.
Itse asiassa ma aloitan niin etta sulatan hieman suklaata voin kanssa, lisaan siihen sitten kuumaa vahvaa kahvia, kunnolla sekoittaen, sitten lisailen tomusokeria kunnes koostumus on oikea. Kaikki ainekset laitetaan sormituntumalla, tarkkoja mittoja ei ole mutta hyvaa tulee joka kerta.
Kutonen vielä perästä huutelee, että mun ohjeen mukaan ei siis kuumenneta kattilassa muuta kuin voi/margariini. :-) Kiva, että herkut onnistuivat!
Tee jotain muta kuin niitä iänikuisia mokkapaloja.
Sekoitan yhteen kuuman kahvin, voin, kaakaojauheen ja tomusokerin. En käytä kattilaa vaan ihan vispaan sekaisin.
Sitten kaadan jäähtyneen pohjan päälle jähmettymään.
Sulatan voin ja vispaan siihen tomusokerin sihdattuna, kahvia lisäilen tarpeen mukaan, niin, ettei tahna ole liian tönkköä eikä juoksevaa.
No tässä versio josta lapset tykkää..
Sulatan 100g margariinia.
sekaan 3 ruokalusikallista kaakaojauhetta (ja käytän sitä lasten maitokaakaojauhetta)
sitten reilu puol pakettia tomusokeria (ennen meni kokonainen pieni mutta nykyään erikoikoinen paketti)
Kattila mulla on kokoajan levyllä miedolla lämmöllä.. visplällä sekottelen hetken ja sitten lisään ihan pienen lorauksen kahvia ja jatkan sekoittamista.. jos jää vielä paakkuiseksi laitan toisen pienen pienen lirauksen kahvia ja sekoitan tasaiseksi massaksi joka on suunnilleen yhtä notkeaa ja taipuisaa kuin kinuski.
Tämän seoksen kaadan heti jäähtyneen pohjan päälle ja levitän koska se kiinteytyy tosi nopeasti.
Viimeksi lauantain tein näin ja hyvää tuli:
Sekoita 4 rkl sulaa voita/margariinia ja 4 rkl kylmää, vahvaa kahvia. Lisää pari ruokalusikallista tummaa kaakaojauhetta ja 1 tl vanilliini-/vaniljasokeria. Sekoita vispilän avulla tomusokeria niin paljon, että koostumus on hyvä (ehkä noin puoli pakettia).
Kutonen jatkaa vielä, että tästä kuorrutteesta ei tule kaadettavaa vaan levitettävä. Maku on näin subjektiivisesti sanottuna tosi hyvä.
Minä olen tehnyt monasti tällä ohjeella, ihan iinasen vähemmän vaan kahvia. Ja olennaista on, että kakkupohja on ehtinyt vähän jäähtyä, eikä päällysmassan saa antaa jäähtyä, vaan se on kuumaa.
Mä tein elämäni ekat mokkikset Kinuskikissan reseptillä 2 vuotta sitten - toimii !
11-vuotias teki niitä taannoin ihan itse - taas toimi !
Ja kaikki meni - hyvää oli !
tosin en noita koristeita pursotellut
Nenännyrpistelijät voi antaa kansallisaarteemme mokkapalojen olla syömättä. Syökööt jauhoisia cupcakejaan tai mitä ikinä haluavatkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:44"]
Viimeksi lauantain tein näin ja hyvää tuli:
Sekoita 4 rkl sulaa voita/margariinia ja 4 rkl kylmää, vahvaa kahvia. Lisää pari ruokalusikallista tummaa kaakaojauhetta ja 1 tl vanilliini-/vaniljasokeria. Sekoita vispilän avulla tomusokeria niin paljon, että koostumus on hyvä (ehkä noin puoli pakettia).
[/quote]
ja et siis kuumenna kattilassa?
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:36"]
No tässä versio josta lapset tykkää..
Sulatan 100g margariinia.
sekaan 3 ruokalusikallista kaakaojauhetta (ja käytän sitä lasten maitokaakaojauhetta)
sitten reilu puol pakettia tomusokeria (ennen meni kokonainen pieni mutta nykyään erikoikoinen paketti)
Kattila mulla on kokoajan levyllä miedolla lämmöllä.. visplällä sekottelen hetken ja sitten lisään ihan pienen lorauksen kahvia ja jatkan sekoittamista.. jos jää vielä paakkuiseksi laitan toisen pienen pienen lirauksen kahvia ja sekoitan tasaiseksi massaksi joka on suunnilleen yhtä notkeaa ja taipuisaa kuin kinuski.
Tämän seoksen kaadan heti jäähtyneen pohjan päälle ja levitän koska se kiinteytyy tosi nopeasti.
[/quote]
tämä kuulostaisi tosi hyvältä lasten myyjäisiin. taidanpa kokeilla, Kiitos!
t. ap
6rkl sulaa voita
7rkl kylmää kahvia
3rkl kaakaojauhetta
3tl vaniljasokeria
300g tomusokeria (5dl)
sekoita ensin kuivataineet yhteen ja sitten kahvi ja rasva. Jos näyttää että jää liian jänkiksi niin sitten lisää 1rkl kerrallaan kahvia ja rasvaa, helppoa, ei tarvi kattilaa. Heti levityksen jälkeen nonparellit/kookoshiutaleet päälle.
ap tässä taas! Ensimmäiset kaksi vuokaa uunissa :)
Pohjan olen tehnyt tällä kotikokki.net ohjeella, joka toimii mielestäni tosi hyvin:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/888/Mokkapalat/
siinä ja valion ohjeessa on ongelmana kuorrute. Ja erityisen epäselvästi kirjoitettu tuossa kotikokki ohjeessa. Valion kuorrute tulee minulla ja kommenttien mukaan myös muilla liian löysäksi. Mutta tosiaan, tuossa kinuskikissalla on enemmän tomusokeria kuin Valion ohjeessa.
13, Valion ohje toimii vallan hyvin, kahvia voi panna hiukan yli puoli dl sen 0,75 desin sijasta.
ps. Kinuskikissan ohjeella onnistui erinomaisesti!
t. ap