Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lopettaa liikunta jotta laihtuisin?

Vierailija
20.05.2013 |

Harrastan pitkäkestoista kestävyysliikuntaa kolme kertaa viikossa (8-10h/vko) ja lisäksi käyn salilla 2-3 kertaa. Kunto on hyvä ja lihasta on kivasti, mutta tätä läskikerrosta en vaan saa pois. Kroppa on malliltaan päärynä/kitara, ja persuuksista en edes odota saavani läskejä pois, mutta muualta kropasta voisi pienellä laihdutuksella lähteäkin ylimääräinen. BMI on 25,7, eli lievän ylipainon puolella. Ongelmana on, että nälkä vaivaa ihan kamalasti kun yritän vähentää syömistä. Jos vähennän hiilareita rankasti (alle 50g/vrk), en jaksa liikkua vaan alan nähdä tähtiä. Kun talvella olin vähäisemmällä liikunnalla, paino tippui aika helposti normaalipainon puolelle, mutta ne kilot tuli melko pian takaisin kun lisäsin liikuntaa.

Mikä neuvoksi? Pitääkö vaan olla tiukempi ja kärsiä nälkää?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. No kuule jos neljä tuntia liikkuu aktiivisesti, niin kyllä siinä aika paljon kaloreita kuluu. Usko pois tai kokeile itse

Vierailija
22/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 00:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:06"]

Vyötärö sinänsä on ihan jees, on ihan selkeästi alle sen maagisen vyötärylihavuusrajan, eli 74cm.

Yritän syödä vähintään 750g kasviksia päivittäin. mustikoita, rasvatonta piimää, mysliä, mantelirouhetta, ja pala ruisleipää graavilohella. Omega-3 kapseli ja magnesiumia. 1,5 litraa laimeaa urheilujuomaa, energiapatukka ja kanelipulla. palautusjuoma, annos pastaa tomaatti-broilerikastikkeella, juustoraastetta ja brokkolia, jälkkäriksi hunajamelonia. Sitten alkoikin suu napsaa, ja kiskoin enemmän ruisleipää, päällä pestoa ja juustoa ja tomaattia, mansikkarahkaa, banaanin... [/quote]

Ei juma... tämä on Provo. Ihan sairaita määriä mätetään ruokaa ja vyötärö on muka alle 74 cm, hah! Ja bmi 25,7?? En usko hetkeäkään.

[/quote]

Vyötärölihavuusraja naisilla on 80cm, mun vyötärö ei ole alle 74cm, vaan 74cm. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärö sinänsä on ihan jees, on ihan selkeästi alle sen maagisen vyötärylihavuusrajan, eli 74cm.

Yritän syödä vähintään 750g kasviksia päivittäin. mustikoita, rasvatonta piimää, mysliä, mantelirouhetta, ja pala ruisleipää graavilohella. Omega-3 kapseli ja magnesiumia. 1,5 litraa laimeaa urheilujuomaa, energiapatukka ja kanelipulla. palautusjuoma, annos pastaa tomaatti-broilerikastikkeella, juustoraastetta ja brokkolia, jälkkäriksi hunajamelonia. Sitten alkoikin suu napsaa, ja kiskoin enemmän ruisleipää, päällä pestoa ja juustoa ja tomaattia, mansikkarahkaa, banaanin... [/quote]

Ei juma... tämä on Provo. Ihan sairaita määriä mätetään ruokaa ja vyötärö on muka alle 74 cm, hah! Ja bmi 25,7?? En usko hetkeäkään.

[/quote]

Kannattaisi joskus kokeilla: parin tunnin fillarilenkki(reilu 50km)+tunnin juoksu mäkimaastossa (10-11km)+24kg kahvakuulalla tunnin kyykkytreeni tai body pump. Kuluu hieman enemmän energiaa kuin kävelylenkeillä ja kotona pyörimällä.

t.vy 69cm, BMI 27

Vierailija
24/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:35"]

Onko pakko harrastaa noin paljon sitten? Kilpailetko? Vähempikin riittäisi peruskunnon ylläpitoon. Eikä hiilareita tosiaankaan kannata noin paljon vähentää, mutta esim. 100g/vrk olisi riittävästi ja liikuntaa vähemmälle sen verran, ettei se ainakaan aiheuta liiallista nälkää.

[/quote]

Kyllä se nälkä vaivaa, jos esim. juokset 80-100km viikossa. Syömättä et voi olla, koska et jaksa juosta. Laihduttaminen ei siis onnistu tässä vaiheessa, vaan talvella peruskuntokaudella.

Tämä on ihan oikeasti ongelma monella paljon liikkuvalla. Pakko syödä, että jaksaa liikkua, mutta paino ei siten tipu.

Vierailija
25/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä käsitä miksi sun painon pitäis pudota. Liikut niin paljon että se on lihas joka siellä nostaa sun painoindeksin yli 25. Mun BMI on 27,5, mutta en liikuu ollenkaan, mulla ei ole lihasta nimeksikään ja olen nyt aloittanut liikunnan jotta saisin niitä lihaksia ja NÄYTTÄISIN HYVÄLTÄ, en siksi että paino putoaisi lisää.

Vierailija
26/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 08:00"]

Mä en kyllä käsitä miksi sun painon pitäis pudota. Liikut niin paljon että se on lihas joka siellä nostaa sun painoindeksin yli 25. Mun BMI on 27,5, mutta en liikuu ollenkaan, mulla ei ole lihasta nimeksikään ja olen nyt aloittanut liikunnan jotta saisin niitä lihaksia ja NÄYTTÄISIN HYVÄLTÄ, en siksi että paino putoaisi lisää.

[/quote]

Mua on tosiaan häirinnyt nimenomaan noi luvut, eli että BMI:n mukaan en ole normaalipainoinen, ei niinkään se miltä näytän. Mikä on tietenkin aika älytöntä. 

Tän ketjun antia on ollut, että lopetan nyt sekä painon kyttäämisen että ruoka-asioiden miettimisen. Sitten syksyn/talven tullen voin miettiä asiaa uudelleen, onko tarvetta tai halua tiristää vähän rasvaa pois.

Kiitos teille, jotka olette kommentoineet ja antaneet vinkkejä!

Vierailija
27/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 00:42"]

[/quote]

Vyötärölihavuusraja naisilla on 80cm, mun vyötärö ei ole alle 74cm, vaan 74cm. Ap.

[/quote]

En kyllä minäkään jaksa uskoa että vyötärö on 74 jos bmi on 25,7. Nimimerkillä vyötärö 80, bmi tasan 24.

Vierailija
28/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ No älä usko sitten. Mutta ihmiset vaan on erimuotoisia, toisilla läski kertyy enimmäkseen mahaan, toisilla taas vaikka lanteille ja reisiin tai tasaisesti koko kroppaan. Jos on vaikka ripakintut ja kaikki läski keskikehossa, BMI voi olla aika alhainen ja vyötärönympärys reilusti yli 80cm. Ap.

Vierailija
29/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 09:03"]

[/quote]

[/quote]

En kyllä minäkään jaksa uskoa että vyötärö on 74 jos bmi on 25,7. Nimimerkillä vyötärö 80, bmi tasan 24.

[/quote]

No tuota, kertoisitko sinä sitten kuinka paljon liikut viikottain ja minkälaista sen sun liikunta on? Ja onko kenties tullut mieleen, että ihmisten kropat ovat erilaisia. Joillakin jokainen ylimääräinen rasvasolu varastoituu vyötäröön, jollain taas ahteriin ja vyötärö voi hyvinkin olla kapea vaikka ns. ylipainoa onkin.

Mutta ap:lle sanoisin ihan sitä samaa mitä muutkin, että unohda se vaaka ja älä kyttää niitä syömisiä liikaa. Myös minulla on ihan mahdoton tiputtaa painoa kun liikun paljon. Jos tosiaan aikoo jatkaa liikkumista, niin syödä pitää.

Vierailija
30/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän samantyyppinen ongelma, vaikka en varmasti yhtä hyvässä kunnossa olekaan. Teen salilla kerran viikkoon alakropan, kerran yläkropan, minkä lisäksi käyn 1-2 krt pumpissa ja 2-3 krt hölkkälenkillä (n. 7 km). Paino vain jumittaa, tällä hetkellä mitat ovat 158/66. Huomaan kyllä itse, että lihasta on tullut mukavasti ja että esimerkiksi kädet ovat paljon kivemman näköiset salilla käymisen aloittamisen jälkeen, mutta silti löllyä on vielä paljon. Minulle antoi PT ohjeeksi niinkin itsestäänselvän asian, että hölkkäpäivinä syö vähemmän ja puntti-/pumppipäivinä tankkaa energiaa. Yleensä siis teen vain jompaa kumpaa per päivä. Näillä mennään, ja kyllä tämä tästä.

Vierailija
31/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä en jaksa uskoa että bmi on sinulla normaali, kun vyötäröllä kuitenkin on selvästi liikaa tavaraa.

Vierailija
32/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, kysyin täällä pari viikkoa sitten liikkumisistani (½ tuntia päivässä) ja syömisistäni ja sain ohjeeksi liikkua enemmän. Puoli tuntia päivässä kuulemma ihan liian vähän jos meinaa laihtua. Mutta siis paljon liikkuva ei voi laihtua näiden tietojen mukaan. Olen ihan sekaisin...

Vierailija
33/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 09:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No tuota, kertoisitko sinä sitten kuinka paljon liikut viikottain ja minkälaista sen sun liikunta on? Ja onko kenties tullut mieleen, että ihmisten kropat ovat erilaisia. Joillakin jokainen ylimääräinen rasvasolu varastoituu vyötäröön, jollain taas ahteriin ja vyötärö voi hyvinkin olla kapea vaikka ns. ylipainoa onkin.

Mutta ap:lle sanoisin ihan sitä samaa mitä muutkin, että unohda se vaaka ja älä kyttää niitä syömisiä liikaa. Myös minulla on ihan mahdoton tiputtaa painoa kun liikun paljon. Jos tosiaan aikoo jatkaa liikkumista, niin syödä pitää.

[/quote]

Juuri näin. Mun tyttökaveri painoi mua 20kg enemmän, mutta sillä oli kapeampi vyötärö kuin mulla. Minä olen taas malliltani lantiosta kapea, mutta keskeltä paksu.

Vierailija
34/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 10:25"]

Jännä juttu, kysyin täällä pari viikkoa sitten liikkumisistani (½ tuntia päivässä) ja syömisistäni ja sain ohjeeksi liikkua enemmän. Puoli tuntia päivässä kuulemma ihan liian vähän jos meinaa laihtua. Mutta siis paljon liikkuva ei voi laihtua näiden tietojen mukaan. Olen ihan sekaisin...

[/quote]

Pelkästään liikkumalla voi olla vaikea laihtua, juuri koska ruokahalu kasvaa samalla kun liikuntaa lisää. Jos siis laihtumista ajattelee pelkästään painonpudotuksen näkökulmasta, liikkumalla ja treenillä kun voi muokata kroppaa vaikkei paino putoaisikaan.

Olen jostain lukenut, että intervalli-treeni voi tässä suhteessa olla parempi vaihtoehto kuin pitkäkestoinen matalatehoisempi. Intervalleja tehdessä kaloreita palaa, mutta ruokahalu ei kasva samassa suhteessa. En tiedä pitääkö paikkansa.

Vierailija
35/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoilija ei tarvitse palautusjuomia  yms. sotkuja, joissa on ihan käsittämättömän paljon turhaa energiaa, jota et todellakaan tarvitse. Urheilujuomaksi vesi ja patukat ja palarit pois.

Vierailija
36/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 10:35"]

Kuntoilija ei tarvitse palautusjuomia  yms. sotkuja, joissa on ihan käsittämättömän paljon turhaa energiaa, jota et todellakaan tarvitse. Urheilujuomaksi vesi ja patukat ja palarit pois.

[/quote]

Hah hah :-) Ai että useita tunteja putkeen liikkuessa pelkällä vedellä pitäisi mennä?

Vierailija
37/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaikki kaverit jotka treenaa on huippuhyvän näköisiä mutta bmi-taulukon mukaan läskejä. unohda noi taulukot, treenaava lihaksikas ihminen ei niitä tarvitse.

ps itse olen läski ja laiskakin vielä

Vierailija
38/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, eihän nuo BMI:t päde urheilijoihin joilla on paljon lihasta! EIkö tää ole ihan perustietoa.

Vierailija
39/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No onhan se ihan eri asia liikkua puoli tuntia päivässä kuin ap:n tapauksessa päivittäin vähintään 2 tuntia. Ja sillä liikunnan tehollakin on aika paljon vaikutusta....

Siihen puoleen tuntiin/pvä ja triathlon-harjoittelun väliinkin mahtuu vielä aika paljon harmaan sävyjä.

Vierailija
40/67 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 10:32"]

[/quote]

Pelkästään liikkumalla voi olla vaikea laihtua, juuri koska ruokahalu kasvaa samalla kun liikuntaa lisää. Jos siis laihtumista ajattelee pelkästään painonpudotuksen näkökulmasta, liikkumalla ja treenillä kun voi muokata kroppaa vaikkei paino putoaisikaan.

Olen jostain lukenut, että intervalli-treeni voi tässä suhteessa olla parempi vaihtoehto kuin pitkäkestoinen matalatehoisempi. Intervalleja tehdessä kaloreita palaa, mutta ruokahalu ei kasva samassa suhteessa. En tiedä pitääkö paikkansa.

[/quote]

Kenellä kasvaa kenellä ei. Mä kuulun niihin joilla urheilu ei aiheuta nälkää, mieluummin päinvastoin. Ei liikunnan jälkeen tee mieli kuin korkeintaan jotain hedelmää. Että ei tämä mikään yleispätevä totuus ole. Mä olen laihtunut tavallaan pelkästään liikuntaa lisäämällä eli en tehnyt tietoisia muutoksia ruokavaliooni vaan syöminen väheni automaattisesti liikunnan lisääntymisen ohessa.