Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat! Rehellisesti, mitä ajattelet oppilaista/vanhemmista, jotka ei..

Vierailija
20.05.2013 |

anna mitään keväällä lahjaksi?

Mielenkiinnosta kysyn tällaista, vaikka itselläni ei vielä ole koululaisia:

Vaikuttaako oppilaasta luomaasi mielipiteeseesi edes hiukkasen se, ettei oppilas anna keväällä sinulle lahjaa? Entä jos ei tee korttiakaan?

Pidätkö vanhempia sen johdosta tylyinä tai ajattelemattomina vai muistatko edes seuraavana syksynä enää kuka antoi mitäkin ja kuka ei antanut mitään?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tunnustaa, että en edes muista kuka toi viime keväänä jotain... Muistaminen ilahduttaa, mutta en ajattele mitään negatiivista niistäkään, jotka eivät tuo mitään lahjaa.

Omat lapseni vievät jotain pientä omalle opelleen. Viime keväänä Kivi-tuikun (tiedän, että ope keräilee niitä) ja tänä keväänä varmaan jonkun pienen kesäkukan. Yksi vuosi annoimme erilaisia yrttejä kauniissa purkissa. Yhtenä vuonna lapset selvittivät opettajan lempiruusun värin ja sitten kaikki halukkaat luokan oppilaat veivät keltaisia ruusuja. Ope sai niistä kivan kimpun jne.

Osa itse saamistani lahjoista on käytössä, osa on pistetty kaikessa hiljaisuudessa kiertoon/kirppikselle. Lahjan antaja haluaa kuitenkin aina ilahduttaa, joten ilahtuneena lahjan otan vastaan :)

Vierailija
22/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tunnustaa, että en edes muista kuka toi viime keväänä jotain... Muistaminen ilahduttaa, mutta en ajattele mitään negatiivista niistäkään, jotka eivät tuo mitään lahjaa.

Omat lapseni vievät jotain pientä omalle opelleen. Viime keväänä Kivi-tuikun (tiedän, että ope keräilee niitä) ja tänä keväänä varmaan jonkun pienen kesäkukan. Yksi vuosi annoimme erilaisia yrttejä kauniissa purkissa. Yhtenä vuonna lapset selvittivät opettajan lempiruusun värin ja sitten kaikki halukkaat luokan oppilaat veivät keltaisia ruusuja. Ope sai niistä kivan kimpun jne.

Osa itse saamistani lahjoista on käytössä, osa on pistetty kaikessa hiljaisuudessa kiertoon/kirppikselle. Lahjan antaja haluaa kuitenkin aina ilahduttaa, joten ilahtuneena lahjan otan vastaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiasia on, että näissä lahjomisissa parhaiten pärjäävät ne jotka omasta firmastaan tai työpaikastaan voivat tehdä "lahjakortin", muut ihmiset käyttävät omia verotettuja varojaan tähänkin... 20 euron kukkapuska yksityiseltä tai firman piikkiin on aivan eri asia. Puhumattakaan muista kakuista, hieronnoista, liikelahjoista..

Vierailija
24/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistamisten jälkeen on kesäloma joten ei se vaikuta mitä mieltä on jostakin oppilaasta. Toki jotkut oppilaat jää vuoden ajalta mieleen, mutta ei siinä se yksi päivä ole merkittävä.

Vierailija
25/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahja on ajatuksella annettu, se ilahduttaa erityisesti. Myös lasten itse tekemät/kirjoittamat kortit ovat mieluisia. Mutta minä en piittaa kukista, kynttilöistä, kahvimukeista, makuteestä/kahvista, suklaasta, saunatuoksuista, tuoksusaippuoista... Nämä menee kaikki suoraan taloyhtiön kierrätyskaappiin. Olenkin jo monena vuonna saanut koko luokalta yhteisesti lahjakortin kirja- tai levykauppaan ja se on kyllä ollut mieluinen lahja, vaikken mitään odotakaan. Paras lahja on halaus lapselta uuden lukuvuoden alkaessa :)

Arvostan enemmän niitä vanhempia, jotka ylipäätään osallistuvat kevätjuhlaan, tulevat kättelemään ja kiittämään silmiin katsoen ja ovat ennemmin tuomatta mitään lahjaa, kuin että toisivat jonkun ällöttävän krääsälahjuksen. 

Vierailija
26/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:06"]

Wilmassa tulee luokanvalvojalle/luokanopettajalle noottia asiasta kuin asiasta, eli vastavuoroiseksi tarkoitetusta yhteydenpitovälineestä on tullut helppo ja kasvoton keino kielteisen palautteen antamiseen, kun vanhemmat luulevat tietävänsä asioiden tilan paremmin kuin opettajat ja koulujen muu kasvatukseen ja koulutukseen osallistuva henkilökunta. On todella kiitettävää huomata, että jotkut vanhemmat osaavat ajatella, että kiitostakin voi välittää Wilman kautta. Kunpa tuo ajatusmalli kantaisi muillekin Wilman käyttäjille, koska kiitosta opettajat toivovat saavansa edes vanhemmilta, kun oppilailta sitä harvemmin saa. Tai saa, mutta sitten joskus vuosien päästä, kun kuohut on kuohuiltu ja tajuttu, että oppilaan parasta opettaja kuitenkin ajatteli. Eli lyhyesti: kiittäkkää ihmeessä, jos siltä tuntuu!

[/quote]

Kiva kuulla. Nimittäin joskus kun on laittanut kiitosta jostain asiasta, miettii, että pitääkö se opettaja minua ihan idioottina, kun laitan palautetta. Olen tosiaan laittanut palautetta asioista, joista lapset ovat kotona kehuneet opettajaa. Juuri esimerkiksi siitä, että nuori tulee kotiin ja sanoo, että eka kertaa oli kiva liikkatunti kun ope teki sitä ja opetti tätä ja sanoi näin. Tai että nuori sanoo, että vitsit, kun on hyvä matikanope, kun tajusin eka kertaa yhtälöt. Olen sitten laittanut opettajalle viestiä, että tällaista palautetta tulee nuorelta ja olet löytänyt hyvän tyylin opettaa, kun lapset kehuvat kotona. Lisäksi olen saattanut laittaa siihen myös, että hienoa, kun olet jaksanut kerätä monisteeseen tärkeimmät kaavat ennen koetta, että niistä oli todella paljon hyötyä.

Olen ajatellut, että opettajia saattaisi kiinnostaa saada palautetta, onnistuuko heidän tapansa opettaa. 

Kiva kuulla, jos ajattelette positiivisesti, koska joskus on arasteluttanut laittaa kiitosta opetuksesta ja hyvin tehdystä työstä ja hyvästä ammattitaidosta

Vierailija
27/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista, että mun kouluaikana kukaan koskaan olisi vienyt opettajalle lahjaa itseltään tai vanhemmiltaan. Olen vuosimallia -79. Koskahan tämä perinne oikein on alkanut??

Vierailija
28/42 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamalaa kun jotkut eivät arvosta saamiaan lahjoja edes sen vertaa että muistaisivat keneltä ovat ne saaneet. Minun mieltä ainakin lämmittää kovasti jokainen pienikin muistaminen ja taatusti muistan keneltä olivat.

Vierailija
29/42 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:29"]

Mä en muista, että mun kouluaikana kukaan koskaan olisi vienyt opettajalle lahjaa itseltään tai vanhemmiltaan. Olen vuosimallia -79. Koskahan tämä perinne oikein on alkanut??

[/quote]

No, minä olen muutaman vuoden vanhempi, ja meillä vietiin opettajalle kukka joka kevät ala-asteella. Yläasteella ei enää niinkään.

Vierailija
30/42 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle mitään lahjaa tarvitse laittaa, mutta jos väkisin haluatte jotain, niin

-lahjakortti tai hemmotteluhoito tai koru tai herkkukori olis kiva. Riihikuiva rahakin piristäis mieltä.

Mutta ei minulle mitään tarvitse laittaa, koska saanhan palkan. Mutta kyllä se osoittaa vanhempien arvostusta työtäni kohtaan, jos jollain muistaa.

Vierailija
31/42 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 08:15"]

Ei minulle mitään lahjaa tarvitse laittaa, mutta jos väkisin haluatte jotain, niin

-lahjakortti tai hemmotteluhoito tai koru tai herkkukori olis kiva. Riihikuiva rahakin piristäis mieltä.

Mutta ei minulle mitään tarvitse laittaa, koska saanhan palkan. Mutta kyllä se osoittaa vanhempien arvostusta työtäni kohtaan, jos jollain muistaa.

[/quote]

Opettajathan ovat kuin se gigantin joululahjamainos

-haluan vain maailmanrauhaa.....ja 700 euron puhelimen ja 2000 euron taulutelevision ja...

Vierailija
32/42 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun ope ja aniharvoin saan mitään lahjoja, joten turha puhua yleisesti opettajien lahjomisperinteestä. Ne harvat kerrat, kun jotain olen saanut, on ollut niiltä luokan kilteimmiltä oppilailta, joiden eteen en ole välttämättä tehnyt yhtään mitään. Niiltä, joiden vuoksi olen puurtanut ja ahkeroinut ja nähnyt mielettömän määrän vaivaa ja ylimääräistä aikaa, en saa mitään koskaan.

Toisaalta mieltäni on lämmittänyt, kun olen saanut tämän lukuvuoden aikana kahdelta vanhemmalta kiitosviestin siitä, että olen jaksanut puurtaa juuri hänen lapsensa kanssa. Lämmittää mieltä enemmän kuin se "pakollinen kohteliaisuuskukka".

Oman lapseni päivähoidon henkilökunnalle vien jouluisin ja keväisin jotain. He ovat lapseni elämän tärkeitä henkilöitä, ja haluan kiittää siitä, että yhteistyö on sujunut hyvin ja lapseni on viihtynyt. Luultavasti jatkan perinnettä koulunkin puolella. Lahjoina olen vienyt teetä, erikoiskahvia, makeisia, yrttipurkin yms. pientä käytettävää. Tiedän, että makuja on monenlaisia mutta itse arvostan lahjoja, jotka eivät jää nurkkiin pyörimään. Minulle siis kelpaisi se 20 tuoksukynttilää tai makeisrasiaa  - jos en itse käyttäisi, voin aina antaa niitä eteenpäin.

Vierailija
33/42 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan aina lahjan, mutta kuitenkin tuntuu että opettajaa mielistellään ja kaikki tekee sen vain oman lapsensa takia. Aitous on aika kaukana. Musta kuopuksen opettaja saa sika hulppeita lahjoja, ei mitään paskaa.

Vierailija
34/42 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:43"]

Jatkokysymys: onko tökeröä lähettää lukuvuoden lopulla opettajalle Wilma-viesti, jossa kiittää kuluneesta lukuvuodesta, ja jostain erityisistä, lapseen liittyvistä seikoista?

[/quote]

Parasta on muistaminen. Monella opettajalla on raskas vuosi takana ja juuri keväiset muistamiset saa jaksamaan. Yleensä ne opettajaa arvostavat vanhemmat ovat talvella hiljaa, kun ei ole yhteydenpidon tarvetta. Kaikkein pieninkin muistaminen on tärkeää elämässä ja siitä saa seuraavina vuosina voimia. Kirjoittaminen Wilmaan on jo merkittävä muistaminen.

Vierailija
35/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele mitään. Mutta ilahdun kyllä kivoista muistamisista.

Kumpikin ok.

Vierailija
36/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilahdun tottakai, jos joku jotenkin muistaa ja kiittää työstäni, mutta en katso, että kenelläkään on velvollisuus lahjoa tai tuoda mitään tai muistaa mitenkään. En ajattele mitään erityistä, jos joku ei muista minua.

Olen kunnan virassa ja saan palkkaa. Ei terveyskeskuslääkärillekään viedä yleensä kukkia tai kynttilöitä, joten en näe, että minullekaan tarvitsisi tuoda. Mutta toki se on mukavaa, jos joku jotenkin haluaa muistaa.

Vierailija
37/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni opettaja ei tarvitse lahjoja. Rahan edestä tätäkin työtä tehdään.

Vierailija
38/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokysymys: onko tökeröä lähettää lukuvuoden lopulla opettajalle Wilma-viesti, jossa kiittää kuluneesta lukuvuodesta, ja jostain erityisistä, lapseen liittyvistä seikoista?

Vierailija
39/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:43"]

[/quote] Ei ole.

Vierailija
40/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykouluissa ei pahemmin anneta enää lahjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi