Mitä mieltä? Toiminko väärin?
Meillä on 3 vuotias poika. Anoppi ja mies olivat menneet sopimaan, ilman minulta kysymättä, että poika viettää siellä 1 viikon kesän aikana.
Näin alkuun, mielestäni poika on vielä liian nuori tollaiseen. Lisäksi itse en henkilökohtaisesti halua olla pojasta erossa viikkoa, mulle tulee hirveä ikävä ja se viikko menee varmasti perseelleen meikäläisen kohdalla, kun murehdin koko ajan. Toiseksi, anoppi asuu 400 kilometrin päässä. Eli jos jotain sattuisi me ei päästäisi millään salamana paikalle ja sekin asia ahdistaa minua. Omat vanhempani asuvat 30 kilometrin päässä ja sinnekkään en päästäisi poikaa vielä noin pitkäksi aikaa.
No nyt sitten mies suuttui minulle. Mököttää asiasta ja kertoo miten hänkin on tuon ikäisenä ollut sukulaisillaan monta viikkoa ja jne.
Mä olen itse sellainen, että poika on mulle niin rakas, että hän on maksimissaan ollut yhden yön yli kylässä isovanhemmilla ja seuraavana aamuna ollaan jo menty hakemaan, tai jääty vaikka päiväksi sinne.
Reagoinko liikaa, vai mitä mieltä olette? Miehen mielestä mulla on jotain vastaan hänen äitiään ja en kuulemma luota häneen äitiinsä. En tiedä, mua ahdistaa olla erossa 3-vuotiaasta viikon verran, lapsi ei itekkään ole niin kauan ollut meistä erossa. Lisäksi näkee niitä isovanhempia erittäin harvoin, tai jos jotain sattuu niin se on niin kaukana.
Kommentit (97)
Mua kiukuttaisi se, kun asioita sovitaan selän takana. Ei noin toimita perheenä. Asiat sovitaan yhdessä ja välillä joudutaan tekemään kompromisseja. Miehesi on toiminut väärin. Nyt keskustelua, keskustelua, keskustelua ja se on kyllä miehesi, kuka saa sitten soittaa anopille - päädyitte mihin ratkaisuun tahansa!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:43"]
Kuulostaa siltä ettei ap välitä pojastaan paljoakana. Lapsi on hänelle lelu, ei ihminen.
[/quote]
Selvitä toki minullekkin, missä vaiheessa sellaisen kuvan olet saanut?
ap
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:05"]
Pidä pääsi, lapsi on sinun eikä sinun todellakaan tarvitse antaa häntä yhtään minnekään.
[/quote]
Voi vittu, eiköhän lapsi ole aivan yhtä paljon niin isän kuin äidinkin...
[/quote]
Ei KUMPIKAAN saisi silti toiselta kysymättä sopia lapselle viikon reissua
Et todellakaan ole "turhan nipo". Ensinnäkään ei ole mitenkään normaalia ja tavallista 3-vuotiaan olla viikkoa erossa vanhemmistaan (siis nykypäivänä ja nykytiedon valossa). Jos joku haluaa oman 3-vuotiaansa mummolaan viikoksi, niin toki saa niin tehdä, mutta ei se mitenkään normaalia ja tavallista ole. Mä en ikinä olisi jättänyt, 4v esikoinen on ollut kerran 4 yötä hoidossa.
Toiseksi, jos sä ahdistut asiasta niin se on myös hyvä syy olla jättämättä lasta. Sun ei tarvi tehdä omia tunteitasi vastaan, kun kyse ei ole mistään välttämättömyydestä. Jos ahdistuisit vaikka siitä, että lapselle ei voi antaa joka päivä herkkuja, niin vika olisi sinussa, mutta 3-vuotiaan viikon hoitokeikka ei ole mikään pakollinen osa elämää (mun mielestä sen ei pitäisi olla osa kenenkään 3-vuotiaan elämää, mutta jokainen päättäköön itse, mutta on aivan normaalia, että äiti ei halua jättää 3-vuotiastaan viikoksi).
Komanneksi, toi on sen verran iso juttu, että toinen vanhemmista ei voi päättää sitä yksin.
Ap, pidä pääsi ja yritä kestää. Se on oikeasti paras ratkaisu kaikille.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:12"]
Et todellakaan ole "turhan nipo". Ensinnäkään ei ole mitenkään normaalia ja tavallista 3-vuotiaan olla viikkoa erossa vanhemmistaan (siis nykypäivänä ja nykytiedon valossa). Jos joku haluaa oman 3-vuotiaansa mummolaan viikoksi, niin toki saa niin tehdä, mutta ei se mitenkään normaalia ja tavallista ole. Mä en ikinä olisi jättänyt, 4v esikoinen on ollut kerran 4 yötä hoidossa.
[/quote]
Sori, mutta mistä ihmeestä sä olet repäissyt ton väitteen, että ei ole normaalia tai tavallista 3-vuotiaan olla viikkoa mummolassa?? Se on ihan normaalia ja ihan tavallista.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:59"]
Kuulostaa siltä ettei ap välitä pojastaan paljoakana. Lapsi on hänelle lelu, ei ihminen.
[/quote]
ap
[/quote]
Alkuperäisestä viestistäsi.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:59"]
[/quote]
ap
[/quote]
Alkuperäisestä viestistäsi.
[/quote]
Selvennä nyt hyvä ihminen, kun tulet tänne tuollaista kommentoimaan. Mielestäni alkuperäisestä viestistä käy vain ilmi se, että rakastan poikaani erittäin paljon ja hän on kaikkea muuta kuin lelu mulle.
ap
Kuinka monta yötä yhteensä lapsi on aikaisemmin ollut yötä vieraissa? Jos on ollut vain yhden yön, on minun mielestäni viikko liian pitkä aika..
Joo ei meilläkään 3v menisi viikoksi yhtään mihinkään kyläilemään. Itse olin kuulemma 2-vuotiaana just viikon sukulaisissa toisella puolella Suomea, ei mulla kai mitään traumoja ole, mutta en itse pystyisi olemaan lapsesta erossa. Muutenkin tollaiset asiat kuuluu sopia yhdessä, ei toinen vanhempi voi luvata tuollaista.
Ei kolmevuotiasta voi antaa yökylään kuin max kahdeksi yöksi, jos sinä ja miehesi olette molemmat pois. Kysykää keneltä vain asiantuntijalta, niin sanoo saman.
Tuo on lapselle todella pitkä ja jopa traumaattinen aika olla erossa vanhemmistaan, on sen verran pieni kuitenkin. Trauma syntyy hylkäämiskokemuksesta ja stressistä, jota erossa oleminen tuottaa, ja sitä stressiä tuon ikäinen ei osaa käsitellä. Ja miehesi on outo kun sopii tuollaisia selkäsi takana..
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:37"]
Kuinka monta yötä yhteensä lapsi on aikaisemmin ollut yötä vieraissa? Jos on ollut vain yhden yön, on minun mielestäni viikko liian pitkä aika..
[/quote]
1 yön on ollut vieraissa.
ap
Ei mulle ole tullut mieleenkään kolmivuotiaita sukulaismuksuja pyydellä tänne satojen kilometrien päähän yökylään saati viikoksi. Enkä laittaisi omaa kolmivuotiasta viikoksi noin vain jonkun luo missä ei ole ollut kertaakaan yökylässä.
Kolmivuotiaana kun tulee vielä illalla hetkeksi suru puseroon yhden yön kyläilynkin aikana isovanhemmilla joita näkee kuitenkin vähintään pari kertaa viikossa. Voi tuntea lapsi itsensä aika hylätyksi jos lähetetään viikoksi jonnekin, isovanhempia tai ei.
Minäminäminä ja mun pahaolo, jos lapsi on viikon poissa. Ketut siitä lapsesta, joka saisi kenties ihania muistoja isovanhempien hoivasta. Ja miehesi toimi väärin, mutta se on teidän ongelma, ei lapsen.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:37"]
Selvennä nyt hyvä ihminen, kun tulet tänne tuollaista kommentoimaan. Mielestäni alkuperäisestä viestistä käy vain ilmi se, että rakastan poikaani erittäin paljon ja hän on kaikkea muuta kuin lelu mulle.
ap
[/quote]
Kolmivuotiaasi ei ole itsellinen ihminen, jolle sallitaan omat sinusta riipumattomat imissuhteet eikä hänen isänsä ole kanssasi tasaveroinen vanhempi jonka näkemyksillä on sama paino kuin sinun näkemyksilläsi.
Kolmivuotiaasi on sinun "ikioma" lelusi jolla "muut ei saa leikkiä, jos ei samalla leiki sinun kanssasi".
Rakkaus ei mahdu tuollaiseen omistussuhteeseen.
Lapsiparka...
Niin me vanhemmat ollaan erilaisia... Miehen lapset vietti meillä 3 viikkoa, kun nuorempi oli just täyttänyt 2v. Olimme juuri muuttaneet miehen kanssa yhteen ja avioerostakin oli heillä aikaa vain puolisen vuotta. Äiti kävi kerran tapaamassa lapsia. Nyt tuosta on jo kohta 2 vuotta, ja nykyään lapset on päivähoidossa viikot ja viikonloput joko meillä tai mummolassa. Eipä heti tule mieleen, milloin olisivat olleet viikonlopun kotona. Sitten ihmetellään, kun on ne niin hankalia ja niin vilkkaita ja huomionhakuisia... Huoh. En viitsi tässä ruotia miehen roolia isänä, mutta itsekin äitinä minun on todella vaikea käsittää tuollaista, että riepotellaan lapsia paikasta toiseen ja itse nähdään heitä ehkä 4h/päivä iltaisin. Kuvioon toki kuuluu myös valittaminen siitä, että on se niin rankkaa olla yh.
Mun 3v ei menisi viikoksi yhtään mihinkään hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:42"]
Ei kolmevuotiasta voi antaa yökylään kuin max kahdeksi yöksi, jos sinä ja miehesi olette molemmat pois. Kysykää keneltä vain asiantuntijalta, niin sanoo saman.
Tuo on lapselle todella pitkä ja jopa traumaattinen aika olla erossa vanhemmistaan, on sen verran pieni kuitenkin. Trauma syntyy hylkäämiskokemuksesta ja stressistä, jota erossa oleminen tuottaa, ja sitä stressiä tuon ikäinen ei osaa käsitellä. Ja miehesi on outo kun sopii tuollaisia selkäsi takana..
[/quote]
Mies ajatteli, että mulla ei ole asiaa mitään vastaan, kun hänen mielestään kaikki tuon ikäiset voivat olla jo pois vanhempien luota viikonkin ajan. Hän on itsekin ollut niin ajattelee myös, että muutkin voivat. Ja nyt häntä sitten suututtaakin, kun olen niin ripustautunut poikaan, ja häntä ei voi edes anoppilaan kuulemma viedä. Sanoin, että en antaisi omille vanhimmellenikkaan viikoksi, vaikka asuvat lähellä. Niin varmaan totesi. Katsotaan illalla saadaanko aikaan kompromissi ja lapsi menee max. 3 päiväksi. Mies, kun tosta rauhottuu. Jollei se sovi, niin sitten ei mene yksin ollenkaan.
ap