Mikä pikkulapsia vaivaa???
Meillä on kohta täysi-ikäisiä lapsia ja syksyllä tulossa vauva. Kauhulla odotan pikkulapsielämän aloittamista uudelleen - olen nyt erilaisissa juhlissa ja tapahtumissa seuraillut lapsiperheitä ihan eri silmällä kuin ennen ja järkyttynyt pahemman kerran. Joka ikinen kakara käyttäytyy kuin yhdessä oleminen ja käytöstavat olisi suoraan metsästä revitty!
Eilen sukujuhlissa tavattu alle 3-vuotias oli tyyppiesimerkki. Sen joka toinen lause alkoi: Mä en halua... Ja koko ajan sen lapsen ympärillä oli omituinen viihdytyksen ja jännityksen sekainen ilmapiiri, ikään kuin kaikkien aikuisten ensisijainen tehtävä olisi ollut pelätä kuollakseen, ettei lapsi vaan suutu/harmistu/tylsisty liikaa.
En kyllä tiedä miten jaksan hengailla tämän uuden lapsen kanssa tällaisissa porukoissa ja mistä mä löydän täysipäisiä aikuisia.. Meidän kaikki vanhemmat lapset on ihan hyvässä synkronoinnissa maailman kanssa, eivät oleta maailman pyörivän heidän ympärillään eivätkä odota sormi perseessä, että muut passaavat minkä ehtivät.
Tulevaisuudessa nämä oman napansa ympärille kasvatetut minä-minä-lapset eivät kyllä tule onnellisiksi ikinä.. Sellaisille ihmisille ei yllensä riitä koskaan mikään. Onpa surullista.
Kommentit (63)
Miten kodinhoidontuki tähän vaikuttaa, ei siis mitenkään!
No jopas on aika kullannut muistot ;) pian ihmettelet itse, miten se uhmiksen kanssa sukujuhlissa oleminen onkin niin "ihanaa" kun kontrollifriikit sukulaistädit pyörittelee silmiään "kasvatuksen puutteelle" ja "huonosti käyttäytyvälle" alle 3-vuotiaallesi ;D alle 3 v on kaksivuotias hyvänen aika!!! Se jännitys vanhemmille tulee siitä, kun huomaavat että tilanne on epälapsiystävällinen ja silti on se parivuotias siinä riekkumassa eikä kesken kahvikupin kehtaa lähteä vaikka se naama norsunveellä oleva sukulaistäti kuinka mulkkaa.
Normaalia tuonikäisille. Maailma pyörii vielä oman navan ympärillä. Vanhemmista riippuu, miten se maailmankuva muuttuu.
Onko se niin vaikea nähdä tilanne ulkopuolisin silmin tepienten lasten äidit?
Kun esim. käy kaupassa, aina siellä on näitä kullannuppuja, joille ei kelpaa mikään ja kuitenkin ne haluavat kaikki ja äitihän ostaa. Ja sitten kaupan ulkopuolella kun esim. jäätelö avataan ja syödään, kullannuppu toteaa, en mä haluakaan tätä ja äiti saa syödä. Mä en ainakaan suostuisi tuollaiseen pyöritykseen, se ei ole normaalia. Normaalia on se että lapset tottelevat vanhempiaan ja tietävät mitä "ei" tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:04"]
No jopas on aika kullannut muistot ;) pian ihmettelet itse, miten se uhmiksen kanssa sukujuhlissa oleminen onkin niin "ihanaa" kun kontrollifriikit sukulaistädit pyörittelee silmiään "kasvatuksen puutteelle" ja "huonosti käyttäytyvälle" alle 3-vuotiaallesi ;D alle 3 v on kaksivuotias hyvänen aika!!! Se jännitys vanhemmille tulee siitä, kun huomaavat että tilanne on epälapsiystävällinen ja silti on se parivuotias siinä riekkumassa eikä kesken kahvikupin kehtaa lähteä vaikka se naama norsunveellä oleva sukulaistäti kuinka mulkkaa.
[/quote]
En kyllä ihan usko, että tässä puolen vuoden aikana kaikki kohtaamani lukuiset tämänkaltaiset "Iik, lapseni ei ole tyytyväinen!" -tilanteet on jonkinlaisia poikkeuksia normista.. Esitin nimenomaan yleistyksen, johon olen valitettavasti päätynyt, ja tämä eilinen tapahtuma toimi esimerkkinä. AP
No joo, kyllä 2-vuotiaan kasvatus on vielä kesken ;) Tottakai pitäisi olla johdonmukainen, eikä liikaa kuulostella, onko lapsella tylsää tms., mutta eihän tuo tilanne mitään normiarkea olekaan. Ehkä jossain sukujuhlissa voi vähän helpommin antaa periksi joissain asioissa, ettei tarvi vanhempien koko juhlaa käyttää ihan pelkkään jäähypenkkijuoksutukseen ja kaikkien muiden kuunnella rääkymistä. Toki lapset myös oppivat käyttämään hyväkseen sitä, jos huomaavat vanhempien pelkäävän heidän reaktioitaan, eli liiallisuuksiin ei saisi mennä. Mutta vaikka meillä on aika hyvin käyttäytyvät lapset, eivät sukujuhlat ole aina meille olleet mitään juhlaa. Eli suosittelen, että jatkat havainnointiasi tavallisessa arjessa :)
Vaikka ap.lla olisi ollut jo omia lapsia niin aika kultaa muistoja. ;)
On minullakin viisi lasta ja isommista ajattelee heidän lapsuuttaan melko seesteisenä aikana, sama jos olin kotona hoitamassa niin sairauksiin suhtautui todella leppoisasti mutta kun meni töihin niin alkoi kiinnittämään huomiota siihen miten usein oli kuumeen takia poissa. ;)
Minusta pitää muistaa että taaperot ja leikki-ikäiset on normaaleja kun ne ilmoittaa suustaan totuuksia: en tykkää, Mummun tekemät lihapullat on pahoja. Kyllä ne siitä menee ohi!
Lapsien uhmaiät ja muut vastaanlaittamiset kuuluu osana kasvamiseen. On todella outoa että aikuisella ihmisellä olisi tuollaisia ajatuksia lapsista.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:15"]
[/quote]
En kyllä ihan usko, että tässä puolen vuoden aikana kaikki kohtaamani lukuiset tämänkaltaiset "Iik, lapseni ei ole tyytyväinen!" -tilanteet on jonkinlaisia poikkeuksia normista.. Esitin nimenomaan yleistyksen, johon olen valitettavasti päätynyt, ja tämä eilinen tapahtuma toimi esimerkkinä. AP
[/quote]
Jos puhutaan edelleen alle 3-vuotiaista tai uhmaikäisistä lapsista, niin kyseessä voi yksinkertaisesti olla se, että kotien ilmapiiri on vapautunut siihen, että lapset voivat aidosti näyttää tunteensa ja uhmansa. En alkaisi syyllistämään vanhempiea uhmäikäisen käytöksen perusteella huonoiksi vanhemmiksi.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:11"]Onko se niin vaikea nähdä tilanne ulkopuolisin silmin tepienten lasten äidit? Kun esim. käy kaupassa, aina siellä on näitä kullannuppuja, joille ei kelpaa mikään ja kuitenkin ne haluavat kaikki ja äitihän ostaa. Ja sitten kaupan ulkopuolella kun esim. jäätelö avataan ja syödään, kullannuppu toteaa, en mä haluakaan tätä ja äiti saa syödä. Mä en ainakaan suostuisi tuollaiseen pyöritykseen, se ei ole normaalia. Normaalia on se että lapset tottelevat vanhempiaan ja tietävät mitä "ei" tarkoittaa.[/quote]
Aha, ja sinä sen päätöksen taas teet mikä on normaalia. Itse en pakota lasta syömään jäätelöä vaan opettelen tuntemaan hänet. En osta itselleni jäätelöä koska lapsi jättää syömättä ja roskiin menisi vaan ruokaa. Miten sinä sitten toimisit? Torut lasta siitä ettei hän tahdokaan kylmää jätskiä? :)
Tottakai lapsella voi ostaa, eikä hänen tarvitse siitä pitää. Mikä ihme sinun ongelmasi on?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:19"]
[/quote]
[/quote]
Jos puhutaan edelleen alle 3-vuotiaista tai uhmaikäisistä lapsista, niin kyseessä voi yksinkertaisesti olla se, että kotien ilmapiiri on vapautunut siihen, että lapset voivat aidosti näyttää tunteensa ja uhmansa. En alkaisi syyllistämään vanhempiea uhmäikäisen käytöksen perusteella huonoiksi vanhemmiksi.
[/quote]
Ei täällä mitään huonoista vanhemmista ole puhuttu. Mä oon samaa mieltä, nykyään lapsia kasvatetaan huomioimaan vaan itsensä, ja sitä pidetään ihan tavallisena ja hyvänä asiana. Ja ihan varmaan lapsista tulee aikuisina ahdistuneita kun sitten kaikki ei menekään enää oman pään mukaan.
Lapsi oppii aika arveluttavaai vallankäyttöä tuolla sinun tavallasi. Äiti menee täysillä lapsen oikkujen mukaan?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:11"]Onko se niin vaikea nähdä tilanne ulkopuolisin silmin tepienten lasten äidit? Kun esim. käy kaupassa, aina siellä on näitä kullannuppuja, joille ei kelpaa mikään ja kuitenkin ne haluavat kaikki ja äitihän ostaa. Ja sitten kaupan ulkopuolella kun esim. jäätelö avataan ja syödään, kullannuppu toteaa, en mä haluakaan tätä ja äiti saa syödä. Mä en ainakaan suostuisi tuollaiseen pyöritykseen, se ei ole normaalia. Normaalia on se että lapset tottelevat vanhempiaan ja tietävät mitä "ei" tarkoittaa.[/quote]
Aha, ja sinä sen päätöksen taas teet mikä on normaalia. Itse en pakota lasta syömään jäätelöä vaan opettelen tuntemaan hänet. En osta itselleni jäätelöä koska lapsi jättää syömättä ja roskiin menisi vaan ruokaa. Miten sinä sitten toimisit? Torut lasta siitä ettei hän tahdokaan kylmää jätskiä? :)
Tottakai lapsella voi ostaa, eikä hänen tarvitse siitä pitää. Mikä ihme sinun ongelmasi on?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei täällä mitään huonoista vanhemmista ole puhuttu. Mä oon samaa mieltä, nykyään lapsia kasvatetaan huomioimaan vaan itsensä, ja sitä pidetään ihan tavallisena ja hyvänä asiana. Ja ihan varmaan lapsista tulee aikuisina ahdistuneita kun sitten kaikki ei menekään enää oman pään mukaan.
[/quote]
Mahdollisesti näin. Toisaalta osa vanhemmista kasvattaa lapsistaan erittäin empaattisia ja ajattelevaisia lapsia. Nämä ääripäät sitten loitontuvat entisestään.
MUTTA ap:n aloituksesta sai käsityksen, että hän alle 3-vuotiaiden lasten käytöksen perusteella kategorisoi lapset onnistuneisiin ja epäonnistuneisiin kasvatustuloksiin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:01"]
Miten kodinhoidontuki tähän vaikuttaa, ei siis mitenkään!
[/quote]
Siten, että lapsi hoidetaan kotona eikä pistetä päiväkotiin. Päiväkodissa oppisi, että muitakin lapsia on olemassa, mutta kotona se maailma tosiaan pyörii vain sen pennut ympärillä.
[/quote]
MUTTA ap:n aloituksesta sai käsityksen, että hän alle 3-vuotiaiden lasten käytöksen perusteella kategorisoi lapset onnistuneisiin ja epäonnistuneisiin kasvatustuloksiin.
[/quote]
Eiköhän kaikki tee niin :) Totta puhuen minua huolestuttaa lähinnä kaksi asiaa: Miten jaksan viettää aikaa tämänkaltaisten VANHEMPIEN kanssa ja toinen onkin se, mitä eläkeiässä tapahtuu - en usko että nämä itsenäisyyden ja individualismin nimissä kasvatetut lapset suostuvat maksamaan minulle mitään eläkettä ikinä.. AP
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:20"]
[/quote]
Luitko mun tekstiä ollenkaan vai onko ymmärryksessä vikaa?
No mutta, nythän ap:lla on hyvä mahdollisuus päästä vaikuttamaan nykyajan äiteihin. Nostat perhekerhossa kissan pöydälle ihan reippaasti ja opetat äidit toimimaan lastensa kanssa oikein.
onhan se jonyt nähtävissä, suurituloiset kultalusikka suussasyntyneet itkee täällä miten epäreilua on että yli 5000 bruttopalkasta joutuu maksamaan enemmän veroja kuin 1500 bruttopalkasta ja et laspettoimat ei halua tukea lapsiperheitä tulonsiirroilla jne. yhteisöllisyys on niin jäänyt pois mutta se on kyllä jo vanhempien vanhempien syy. ollaan kasvatettu yksilöitä joilla on vaan oikeuksia ei velvollisuuksia..
Vanhempien hysteerinen hyssyttely sukujuhlissa johtuu siitä, että nykyisin on ihan ok mulkoilla "huonosti käyttäytyvää kakaraa" ja juuri jossain häissähän lapset eivät saa näkyä eivätkä kuulua vaikka heidät kutsuttaisiinkin. Nettipalstat pullollaan vaahdotaan kauhukakaroista, joita "vanhemmat eivät osaa kasvattaa". Vähän siinä tulee tilanteessa hiki, kun tietää mitä kaikki naapuripöydissä istuvat ajattelevat. Ja heti jos lapsi vähänkin inahtaa, netti räjähtää "taas kauhukakara pilasi mun häät huudollaan"-vuodatuksista. Vaikka lapsi olisi siis aivan normaali lapsi, eikä oikeasti edes huutaisi kurkku suorana koko juhlien ajan. Lapsi aistii vanhempien ja muiden aikuisten stressin tilanteessa ja käyttäytyy levottomasti.
JA ei, tämä _ei_ tarkoita että lasten pitää antaa huutaa ja riehua kirkossa niin, että papin puheesta ei kuule sanaakaan.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mikä näitä nykyajan äitejä vaivaa?