Mikä pikkulapsia vaivaa???
Meillä on kohta täysi-ikäisiä lapsia ja syksyllä tulossa vauva. Kauhulla odotan pikkulapsielämän aloittamista uudelleen - olen nyt erilaisissa juhlissa ja tapahtumissa seuraillut lapsiperheitä ihan eri silmällä kuin ennen ja järkyttynyt pahemman kerran. Joka ikinen kakara käyttäytyy kuin yhdessä oleminen ja käytöstavat olisi suoraan metsästä revitty!
Eilen sukujuhlissa tavattu alle 3-vuotias oli tyyppiesimerkki. Sen joka toinen lause alkoi: Mä en halua... Ja koko ajan sen lapsen ympärillä oli omituinen viihdytyksen ja jännityksen sekainen ilmapiiri, ikään kuin kaikkien aikuisten ensisijainen tehtävä olisi ollut pelätä kuollakseen, ettei lapsi vaan suutu/harmistu/tylsisty liikaa.
En kyllä tiedä miten jaksan hengailla tämän uuden lapsen kanssa tällaisissa porukoissa ja mistä mä löydän täysipäisiä aikuisia.. Meidän kaikki vanhemmat lapset on ihan hyvässä synkronoinnissa maailman kanssa, eivät oleta maailman pyörivän heidän ympärillään eivätkä odota sormi perseessä, että muut passaavat minkä ehtivät.
Tulevaisuudessa nämä oman napansa ympärille kasvatetut minä-minä-lapset eivät kyllä tule onnellisiksi ikinä.. Sellaisille ihmisille ei yllensä riitä koskaan mikään. Onpa surullista.
Kommentit (63)
Sori ap, mutta pidän kaikkein säälittävimpinä tapauksina teitä iltatähtiperheitä. Kun ei ole elämässä muuta niin tehdään lisää ja lisää lapsia, vaikka olisi jo kaikin puolin aika siirtyä muihin elämänvaiheisiin. Ehkä sinäkin koitat pysyä epätoivoisesti nuorena raskautumalla väen vängällä vielä kerran.
Älä huoli, luulen,että saat istua ihan rauhassa yksiksesi, kun muut äidit kiertävät sinut kaukaa :)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:50"]
Sori ap, mutta pidän kaikkein säälittävimpinä tapauksina teitä iltatähtiperheitä. Kun ei ole elämässä muuta niin tehdään lisää ja lisää lapsia, vaikka olisi jo kaikin puolin aika siirtyä muihin elämänvaiheisiin. Ehkä sinäkin koitat pysyä epätoivoisesti nuorena raskautumalla väen vängällä vielä kerran.
[/quote]
He hee, kyseessä kakkoskierros ja pikku yllätys, ihan oltiin jo valmiina siirtymään "muihin elämänvaiheisiin" mutta näillä nyt mennään. Hauskaahan tämä vain on, elämässä on tuskin mitään niin mahtavaa kuin lapset. AP
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:50"]
[/quote]
He hee, kyseessä kakkoskierros ja pikku yllätys, ihan oltiin jo valmiina siirtymään "muihin elämänvaiheisiin" mutta näillä nyt mennään. Hauskaahan tämä vain on, elämässä on tuskin mitään niin mahtavaa kuin lapset. AP
[/quote]
Heh, eli sinusta on kovaa vauhtia tulossa se mamma, jonka nicopetterianniinaa pitää kaikkien siellä häissä ihastella, koska eihän elämässä ole mitään niin mahtavaa kuin Meidän Lapsi. Kaikkien muiden pikkulapset ovat rasittavia riiviöitä, joita vanhemmat eivät osaa kasvattaa, mutta Meidän Lapsi on elämän mahtavin asia ja on vain söpöä kun hän kirkossa riekkuu ja huutaa ja hääjuhlissa vetää pöytäliinan tarjoilupöydästä..
Mitä jos juhlissa ei lasta myötäiltäisi ja hyssyteltäisi? Annettaisko vaan tehdä mitä huvittaa: kahmia kakkua paljain käsin ja juosta kirkossa, kun vihitään? Ai kauheeta mikä kauhukakara, vaikka juuri noinhan normaali lapsi haluaakin 2-vuotiaana usien käyttäytyä. Hänelle ei ole vielä juurtunut kalloon, että käsillä ruuan koskettelu on kiellettyä eikä että on paikkoja joissa ei vaan voi juosta. Näitä asioita siellä kuiskutellana korvaan ja hyssytellään. 2v_llä ei ole varmaan kovin monia isompia, hienompia juhlia takanaan ja kaikki on uutta lapselle ja myös vanhemmille. Joskus on juhla-aamu ollut aina hanurista, kun uhmis olisi halunnut lempparirytkytrikoomekkonsa eikä ällöä juhlamekkoa, ei halua pantaa päähänsä eikä' hiuksia harjattavan ja kaikki hommat tehdään kauheella väännöllä ja itkulla. Sitten juhliin, niin hiukkasen voi jännittää meneekö loppipäivä putkeen vai alkaako se uhmailu taas ja tädit mulkoilee hulluna.
Jos juhlissa alettaisiin järjestelmällisesti kouluttaa lasta kovan kautta ja vanhemmat vapautuisivat (ja niitäkin vanhempia on), niin että eniten istuttu penkki olisi jäähypenkki ja kitarisat punaisena muksu huutaisi kun ei saa suklaakeksejä ennen pääruokaa. Miten paljon tädit sitten mulkoilisi?
Meillä on teinejä ja pienempiä lapsia huushollissa ja kyllä minä mieluiten 2-vuotiaan kanssa juhlissa hyssyttelen ja pidän varani arvaamattoman 2-v:n suhteen, siinä sivussa opetan kuiskutellen juhlatapoja. Kuitenkin tekee niin tai näin, aina jonkun tädin mielestä väärinpäin.
Kyllä se ap:lle kin arki eteen tulee ;)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:01"]
Miten kodinhoidontuki tähän vaikuttaa, ei siis mitenkään!
[/quote]
Siten, että lapsi hoidetaan kotona eikä pistetä päiväkotiin. Päiväkodissa oppisi, että muitakin lapsia on olemassa, mutta kotona se maailma tosiaan pyörii vain sen pennut ympärillä.
[/quote]
Päiväkodin ylisuurissa ryhmissä luonnollisesti ei teekään mitään kyynärpäätaktiikalla ja oman itsensä esiin nostamisella. Siellä aivan itsestään oppii empatiaa ja kuuntelemisen taitoa. Niinkö? Hassulla tavalla rinnastetaan empatia ja yleensäkin toisten huomioiminen ja sitten se, että oppii pärjäämään isossa ryhmässä ja pitämään mölyt mahassa. Käsittääkseni empatia ja yleensäkin lämmin asenne toisia ihmisiä kohtaan on jotain sellaista, joka kehittyy, jos sellaista on itse saanut ottaa vastaan. Toki tätä voi oppia päiväkodissakin, mutta ei se äitikään nyt ihan maailman huonoin vaihtoehto kai ole. Tottakai päiväkotilapsi osaa ehkä sujuvammin toimia ryhmässä (ja sen taidon voi oppia muuallakin), mutta pidemmän päälle ihmisten kanssa toimeen tulemisessa auttaa enemmän ystävällinen asenne (vaikkei kaikki muotoseikat olisikaan hallussa), joka välittyy kaikkeen toimintaan. Minusta on aika hurja asenne, että lapsi laitetaan päiväkotiin, jotta siltä otetaan luulot pois, eikä kuvittele itsestään liikoja.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 09:11"]Onko se niin vaikea nähdä tilanne ulkopuolisin silmin tepienten lasten äidit? Kun esim. käy kaupassa, aina siellä on näitä kullannuppuja, joille ei kelpaa mikään ja kuitenkin ne haluavat kaikki ja äitihän ostaa. Ja sitten kaupan ulkopuolella kun esim. jäätelö avataan ja syödään, kullannuppu toteaa, en mä haluakaan tätä ja äiti saa syödä. Mä en ainakaan suostuisi tuollaiseen pyöritykseen, se ei ole normaalia. Normaalia on se että lapset tottelevat vanhempiaan ja tietävät mitä "ei" tarkoittaa.[/quote]
Aha, ja sinä sen päätöksen taas teet mikä on normaalia. Itse en pakota lasta syömään jäätelöä vaan opettelen tuntemaan hänet. En osta itselleni jäätelöä koska lapsi jättää syömättä ja roskiin menisi vaan ruokaa. Miten sinä sitten toimisit? Torut lasta siitä ettei hän tahdokaan kylmää jätskiä? :)
Tottakai lapsella voi ostaa, eikä hänen tarvitse siitä pitää. Mikä ihme sinun ongelmasi on?
[/quote]
Luitko mun tekstiä ollenkaan vai onko ymmärryksessä vikaa?
[/quote]
Luin mutta sinä et lukenut minun viestiäni kun et vastaa kysymykseeni miten toimisit itse äitinä tuolloin?
Et koskaan osta jätskiä? Lapsesi joutuu itkien syömään jätksin? Ostat itsellesikin vaikka tiedät että lapsi kylmää jätskiä tule loppuun saakka syömään?
Minä sanoin omasta puolestani vastauksen sinulle: Minulla on monta lasta ja olen tietoinen mistä mausta kukakin tykkää, voi olla meidän nyt 2. nuorin Paavo-poika joka on nyt 3- vuotias tahtoo saada ihanan mustakääreisen jätskin ja tiedän ettei hän sitä pidä mutta ostan sen pienen keskustelun jälkeen että jäätelö on musta mutta hän tahtoo sen silti, niin VOI OLLA että tänään on sellainen tilanne että ostan sen ja päädyn syömään jäätelön itse koska lapsi ei sitä sitten tykkää syödäkään! IHAN KAMALAA!! :D
Pahintahan on että juksaan lasta sillä että ostan sitten hänen lempparinsa päärynätuutin "itselleni" ja teemme vaihdon koska lapsi nurisee omastaan: aivan kuten tiedän käyvän!
Käytän lapsiini tavallisia: kiristys, lahjonta ja uhkailu. Yleensä auttaa jäätelöherkku kauppareissun päälle, joskus pitää uhata ettei saa jäätelöä jos riehuu. Polkupyöräkielto päiväksi toimii yms.
Mä kysyin sinulta. Kun sinä siinä kaupassa pyörittelet silmiäsi sille kun syön lapsen "en tykkää" niin mitä sinä teet? Heität kaatopaikalle? Et osta salmiakkijäätelöä ollenkaan lapselle testiin koska hän ei siitä pitäisi?
Mikä siinä taas on että se oma tapa on niin pirun oikein ja paras? Minun lapsiin tehoaa erilailla eri tyylit eri yksilöihin. Tämä 2. nuorin vaikka on paljon arempi ja rauhallisempi kuin esikoinen aikanaan samassa iässä. Äitinä minulla on ihana tilaisuus tutustua lapsiini ja tiedän miten he käyttäytyvät. On se vaan kummallista kun kasvatustavat vaihtelee.
Eli voisitko lukea viestini ja vastata kysymykseeni. Minä vastasin sinun kirjoitukseeni, ehkä ymmärsin sen väärin mutta pitääkö siitä sitten alkaa vittuilemaan? Tuo taitaa olla vaan sinun ihanaa käytöstä: tuijottaa haavi auki muita ja arvostella ja haukkua. Tuleeko hyvä mieli?
Mä haluan muuten nähdä sen lapsen joka alle 3 veenä esittäytyy. Hei olen Nicoliina Petterson ja haluaisin lainata värikynääsi tai voin minä näin 2 veenä odottaakin hiljaa ja kauniitsti kunnes olet värittänyt teoksesi loppuun.
Sinulla se yksioikoinen kuva taitaa olla. Onko 16 samanikäisen lapsen ryhmä muka luonnollinen "heimo"? Kotona lapset ovat eri ikäisiä mikä on lapsen kehitykselle paljon parempi asia kuin samalla kehitysasteella olevat. Alle 3-vuotias ei opi muilta samanikäisiltä sosiaalisia taitoja vaan ne opettaa aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:36"]
Sulla on vähän yksioikoinen kuva päiväkodista. Ei siellä lasten tarvitse yksikseen pärjätä viidakon lakien mukaan. Pienillä pitää olla yksi aikuinen 4 lasta kohden, monella on ihan kotonakin samanlainen kokoonpano, mikä on sinänsä ok. Pieni ydinperhe ei ole ihmislajilla luonnollinen yksikkö. Lajille tyypillisin on 20 hengen "heimo".
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:26"]
[/quote]
Siten, että lapsi hoidetaan kotona eikä pistetä päiväkotiin. Päiväkodissa oppisi, että muitakin lapsia on olemassa, mutta kotona se maailma tosiaan pyörii vain sen pennut ympärillä.
[/quote]
Päiväkodissa alle 3-vuotiaan on juuri vaikea opetella niitä sosiaalisia taitoja. Alle 3-vuotiaat oppii päiväkodissa selviytymään eli käyttämään aggressiota välinnenä eivätkä aitoja sosiaalisia taitoja, jotka ovat välttämättömiä sosio-emontionaaliselle kehitykselle. Ja selitys sille miksi lapsi useimmiten on kiltisti päiväkodissa ja kiukuttelee vanhemmille minkä kerkeää on se, että lapsi on kiintynyt vanhempiinsa ja uskaltaa sen turvin näyttää aidot tunteensa. Eri asia on sitten se annetaanko kiukuttelun jatkua uhmaiänkin yli. Ja uhmaikä on kehitykselle välttämätön, jotta lapsi voi irrottautua ensisijaisesta hoitajastaan ja huomata minuutensa. Samasta syystä teini-ikäinenkin kapinoi myöhemmin.
[/quote]
[/quote]
Sinulla se yksioikoinen kuva taitaa olla. Onko 16 samanikäisen lapsen ryhmä muka luonnollinen "heimo"? Kotona lapset ovat eri ikäisiä mikä on lapsen kehitykselle paljon parempi asia kuin samalla kehitysasteella olevat. Alle 3-vuotias ei opi muilta samanikäisiltä sosiaalisia taitoja vaan ne opettaa aikuinen.
Sulla on vähän yksioikoinen kuva päiväkodista. Ei siellä lasten tarvitse yksikseen pärjätä viidakon lakien mukaan. Pienillä pitää olla yksi aikuinen 4 lasta kohden, monella on ihan kotonakin samanlainen kokoonpano, mikä on sinänsä ok. Pieni ydinperhe ei ole ihmislajilla luonnollinen yksikkö. Lajille tyypillisin on 20 hengen "heimo".
[/quote]
[/quote]
Päiväkodissa alle 3-vuotiaan on juuri vaikea opetella niitä sosiaalisia taitoja. Alle 3-vuotiaat oppii päiväkodissa selviytymään eli käyttämään aggressiota välinnenä eivätkä aitoja sosiaalisia taitoja, jotka ovat välttämättömiä sosio-emontionaaliselle kehitykselle. Ja selitys sille miksi lapsi useimmiten on kiltisti päiväkodissa ja kiukuttelee vanhemmille minkä kerkeää on se, että lapsi on kiintynyt vanhempiinsa ja uskaltaa sen turvin näyttää aidot tunteensa. Eri asia on sitten se annetaanko kiukuttelun jatkua uhmaiänkin yli. Ja uhmaikä on kehitykselle välttämätön, jotta lapsi voi irrottautua ensisijaisesta hoitajastaan ja huomata minuutensa. Samasta syystä teini-ikäinenkin kapinoi myöhemmin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No eihän ole tarkoituskaan että lapset keskenään jätetään oppimaan, aikuinen nimenomaan ohjaa sitä kanssakäymistä. Ilman kanssakäymistä ei kuitenkaan voi oppia.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:54"]
Alle 3-vuotias ei opi muilta samanikäisiltä sosiaalisia taitoja vaan ne opettaa aikuinen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten noita lainauksia muka laitetaan. Tuo jonkun tyypin viesti ei mitenkään näy tuossa.
Täällä lainaukset ei jostain syystä onnistu läheskään aina. mikä lie bugi.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:57"]
Miten noita lainauksia muka laitetaan. Tuo jonkun tyypin viesti ei mitenkään näy tuossa.
[/quote]
Tietenkin aikuiset ohjaa sitä oppimista. En minä ole päinvastaista sanonutkaan. Lapset vaan on tutkitusti aggressiivisempia jos ovat alle 3-vuotiaina päiväkodissa. se nyt vaan on totuus. Päiväkodin hoitajat eivät pysty puuttumaan kaikkeen. Aggressiivinen käytös leviää nimittäin niin helposti. Aikuisen pitäisi kerjetä puuttua jokaiseen aggressiiviseen tilanteeseen, jotta lapsi ei oppisi, että jospa tällä kertaa minä saisin asiani läpi repimällä tukasta. Pientä lasta ei ole tarkoitettu selviytymään niin suuressa ryhmässä kuin päiväkodeissa. Eikä varsinkaan yli kuutta tuntia päivässä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:56"]
No eihän ole tarkoituskaan että lapset keskenään jätetään oppimaan, aikuinen nimenomaan ohjaa sitä kanssakäymistä. Ilman kanssakäymistä ei kuitenkaan voi oppia.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:54"]
Alle 3-vuotias ei opi muilta samanikäisiltä sosiaalisia taitoja vaan ne opettaa aikuinen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo lapsi tarvii sosiaalisia virikkeitä, mutta ei se tuo mitään lisäetua, että niitä tulvii ovista ja ikkunoista kahdeksan tuntia päivässä. Kyllä valtaosa kotiäideistä käy kerhoissa ja puistoissa. Joku valitti, että kerhoissa toiminta on liian ohjattua, eikä vapaata kanssakäymistä synny, mutta kyllä noissa kerhoissa ihan kiitettävästi käy äitejä, jotka juoruaa kahvikupposen ääressä, kuinka raskasta kaikki on, ja samalla kultanuppu vetää toisia lapsia hiuksista viereisessä huoneessa ja suo kaikille mahdollisuuden sosiaaliseen kasvuun. Keijo Tahkokallio on minusta ihan arkijärkisesti sanonut, että lapselle voi opettaa sos. taitoja vain sellainen, jolla niitä on, eli aikuinen. Tietysti lasten keskinäinen vapaa leikki on tärkeää, mutta valvottuna, ja siihen on mahdollisuus kotiäideilläkin. Mutta ei se sitäkään poissulje, etteikö hyviä päiväkotejakin olisi. Olen itse siis kotiäiti, mutta eskari oli esikoiselleni tosi hieno kokemus.
[/quote]
Jos kirjoittaa oman viestinsä lainausketjun yläpuolelle, se ei tule mukaan lainaukseen. Alapuolelta se taas tulee mukaan. Toki väärään kohtaan kirjoitetun viestin voi kopioidakin oikeaan kohtaan lainausketjua, niin mä usein teen.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:58"]
[/quote]
[/quote]
Jos vastaan viestiisi - kas näin - sinun kirjoituksesi ei lainaudu, koska olet kirjoittanut sen väärään kohtaan, lainauksen ylle.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:58"]
[/quote]Täällä lainaukset ei jostain syystä onnistu läheskään aina. mikä lie bugi.
[/quote]
...mutta jos kopioin sen oikeaan kohtaan quote-tagien väliin, niin johan näkyy!
Meillä oli toisen lapsen uhmaikä jotain aivan kauheaa... Varmasti olisikin ollut jännittynyt ilmapiiri sukujuhlissa, että muksu pysyisi hyvällä tuulella eikä saisi uhmakohtausta. Kotona voi jäähyttää ja normittaa ja olla tiukkana, mutta sukujuhlissa olisin varmasti yrittänyt keksiä kaikki lahjonta- ja lepyttelykeinot, ettei olisi tullut uhmahuutokohtausta.
Kyllähän jotkut väittää, ettei oikeanlaisella kasvatuksella tule uhmaa ollenkaan. Voipi olla, en ole mikään ammattilaisäiti muutenkaan.