Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaat ulkoilee keskenään Helsingin kantakaupungissa. Mitä mieltä?

Vierailija
19.05.2013 |

Saman talon nelivuotiaat ulkoilevat kerrostalomme pihalla. Vierestä menee kävelytie. Vanhemmat sanovat, että lapset osaavat ovikoodin ja pihan säännöt.

Itselläni on vasta vuoden ikäinen lapsi, mutta eikös neljävuotias ole aika pieni vielä? Mitä jos joku vieras aikuinen tulisi houkuttelemaan lasta mukaansa, osaisiko kieltäytyä? Eihän tuon ikäiset osaa selvittää vielä riitojakaan keskenään.

Eräs äiti kertoi nukkuneensa päiväunia, kun hänen neljävuotiaansa ulkoili pihalla. Onko tää tosiaan ihan ok vai olenko mä jotenkin ylivarovainen?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole päästänyt alle kouluikäistä yksin ulkoilemaan. Yksikään lapsistani ei ole edes pyytänyt päästä yksin ulos, enkä tiedä miksi heidät yksin olisin ulos toimittanutkaan.

Ulkoilen kyllä toisinaan vieläkin lasteni kanssa, vaikka nuorinkin on jo koululainen. Pelataan esim. pallopelejä pihalla tai urheilukentällä ihan koko perheen voimin. Usein siihen tulee naapuruston lapsia ja lasten kavereita mukaan pelaamaan.

Niitä yksin ulkolevia pieniä näkyy meilläkin päin. Heidän vanhempansa yleensä painottavat sitä kuinka taitavia ja itsenäisiä pienet lapsensa ovat. Minusta he eivät kuitenkaan näytä yhtään sen taitavammilta tai itsenäisemmiltä kuin muutkaan pihalla olevat pienet lapset. Enemmän vaan kaipaavat aikuiskontakteja (huutavat jokaiselle ohi kulkevalla aikuiselle 'katomuakatomuakatomuakatomua') ja usein pyytävät päästä mukaan jos huomaavat jonkun aikuisen lähtevän lastensa kanssa pois piha-alueelta.

Vierailija
22/22 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voivat olla pihalla, puistossa tms. lähimaastossa. Kauemmas kaupungin kaduille en itse päästäisi. Toisaalta kun lapset opetetaan ja kasvatetaan niin kai joku voi päästääkin ja se on ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä