Elotähkät 2008 vko 31
Ajattelin aloitella meille omaa pinoa eli mahtaneeko täällä puolella jo pyöriä muita Elotähkiä tuolta odotuspuolelta? Tulkaahan kertoilemaan miten on vauva-arki alkanut sujua :)
Kohveli: muistan sut oikein hyvin - sairaalasta lähteissä taisin huikata sulle hyvät jatkot kun istuit siinä päivähuoneessa :) Toisaalta on hauskaa, että on yksi ns. tuttu joukossa. Missä päin muuten asustelette, Turussa vai jossain ympäristössä? Me asutaan pienessä maalaiskunnassa Turun kupeessa.
Mulle on vielä vähän uutta tämä vauvapuolen keskustelutouhu - aiemmista lapsista en ole tällä puolella kirjoitellut... mutta toivottavasti saadaan täälläkin juttu kulkemaan :) Pitäiskö muuten olla syntyneet lista vai riittääkö se mikä on jo tuolla odotuspuolella?
Onnittelut kaikille muillekin elovauvansa jo saaneille :)
Viltsu-Inkeri & marakatti 3 vkoa
Kommentit (36)
Meillä olisi tänään ollut laskettu aika, mutta onneksi tuo nyytti on jo kainalossa. Eka neuvola on nyt takana, paino oli pudonnut vielä sairaalan lähtöpainosta, mutta itse epäilen että on käynyt alempana ja on nyt jo noususuunnassa....
Sannami, meillä mennään rinnalla lähes kokonaan, mutta iltaa kohden ei selvästi omat maidot riitä ja öisin usein tankataan sekä rintaa että pulloa...hyvin syö molemmista joten en ole kovin huolissani...epäilen että tuo maidontulo tässä pikkuhiljaa lisääntyy ja päästään yöpullostakin eroon, mutta nyt näen täysimetystä tärkeämpänä sen että kolmen muksun kanssa saan myös nukkua jossain välissä.
huomenna alkaa sitten arki, mies menee töihin....hieman jännittää miten selvitään mutta eiköhän tämä ihan hyvin mene....
Kohveli: älä välitä vaikka menee isoja määriä, meidän 6pv vanha syö jo yli desin kerralla jos antaa pelkkää pulloa...viime yönä meni yhdellä syötöllä ensin molemmat tissit ja sitten 50ml pullosta...mutta on nuo vanhemmatkin lapset syöneet aina paljon ja ihan normaalin kokoisia lapsia ovat =)
palaillaan taas kun ehditään...
Mammeli
täällä tähkä kuoriutui 9.8,käynnistettiin kalvot puhkaisemalla ja siitä se sitten lähti käyntiin...kestoltaan oli 5 tuntia ja 10 min ponnistus vaihe:)
tulen paremmalla ajalla kun poika kitiää tissiä:D
Yritin tossa jo aikasemmin kirjotella tänne ja kirjotinkin pitkät jorinat, mutta sitten puuttui tekniikka peliin ja viesti katosi jonnekin. Keskustelut poistuivat väliaikaisesti käytöstä... aargh! Lievästi turhauttavaa...
Mutta uusi yritys. Eli OIKEIN PALJON ONNEA KAIKILLE UUSILLE ELOTÄHKILLE.
Meillekin syntyi poika 1.8. klo 00.38 (liekö ensimmäisiä elokuun vauvoja?) Ja mitat 4 240g ja 51cm. Synnytys kävi alateitse ja ponnistettavaa piisasi, mutta nyt kaikki onnellisesti ja poika syö ja nukkuu ja kasvaa entisestään.
Ollaan käyty jo muutaman kerran vaunuajelulla ja neuvolassakin piti käydä itse, ei siis tullut kukaan kotikäynnille täällä J:kylän mlk:ssa. Imetys alkaa pikkuhiljaa luistaa, kun maidontuotanto on tasaantunut ja rinnanpäät karaistuneet. Alkuun tuntui kyllä aika toivottomalta kun veri vuoti nänneistä ja tissit oli pakkaantuneet ja kuumottavat. Mutta sitkeesti jatkettiin, lypsin verisimmät maidot pois, ja nyt tuntuu helpottavan. Tosin pojalla on ilmennyt jonkinasteinen tissintuska. Hamuaa ensin kauheesti, mutta sitten ei muka saa otetta rinnasta ja repii ja riepottelee sitä. Siinä on auttanut että iskä on ottanut pojan syliin niin on rauhottunut siihen. Tuntuu, niinkuin maidontuoksu saisi pojan luulemaan, että täytyy syödä, vaikkei olisi nälkä. Hassu juttu. Sitten kun oikeesti on nälkäinen, niin saa kyllä ihan napakan kunnon otteen ja imee reippaasti. No hän on nyt vasta vajaat kaksi viikkoa (13pv) ja aika näyttää mihin suuntaan meidän rytmit lähtee kääntymään...
Mutta nyt taitaa poitsu heräillä uniltaan, täytyy mennä.
Onnellista päivänjatkoa... :)
Matuz ja "Masa"-vauveli
Eli meidän neiti syntyi 9.8.08 ja painoa 3700g ja pituutta 50cm.ollaan oltu kotona jo kaksi yötä, jotka ovat menneet itkuisesti, tissit on valtavavat mutta jostain syystä ei vauva saa maitoa tarpeeksi, ja tässä nyt yritetään saada inetys toimimaan.itse en ole siisi nukkunut oikeastaan paria tuntia pitempään yössä...
mutta eiköhän se tästä...palailen paremmalla ajalla..
miijo ja neiti 4vrk...
täältä vauvanhuuruisesta kodista. :) Paljoa ei muuta kerkeäkään kuin vauvaa hoitaa ja sitten on tässä nämä kaksi isompaakin mukana kuvioissa. Paljon on tänne poikia syntynyt, meillä taas pikku prinsessaa hoidetaan. Olen kahden pontevan pojan jälkeen tosi onnellinen pikku tytöstä, nyt saan siis olla molempien äiti. Onneksi mies on isyyslomalla niin sujuu tämä alku leppoisammin. Minä olen vielä sellaisessa vaiheessa että voisin ihan mieluusti olla yöpaidassa vauva kainalossa koko päivän. Tosin nyt alkaa tuntumaan siltä että täytyy pian alkaa tsemppaamaan. Vähän etukäteen jännittää miten sitten jaksamme kun mies menee töihin kun sitten minun täytyy herätä aikaisin poikien kanssa. Vauva kun tykkää valvoa iltaisin ja sitten on tietysti myös yösyötöt.
Osittaisimetyksellä mennään täällä. Näin on menty kahden aikaisemmankin vauvan kanssa ja tällä kertaa valmistauduin henkisesti jo etukäteen etten todennäköisesti tule täysimettämään tätäkään vauvaa ja nyt mammelin tavoin pidän tärkeämpänä että kolmen lapsen perheessä saisin välillä myös unta. Aikaisempia yritin pitkät ajat imettää jopa puolen tunnin välein ympäri vuorokauden jotta maito lisääntyisi mutta lopulta neuvolantäti teki siitä stopin kun olin ihan näännyksissä. Nyt menee paljon rennommin, imetän suurimmaksi osaksi ja lähinnä iltaisin ja öisin menee pulloa lisäksi ja öisin saankin kaksi jopa neljän tunnin unipätkää nukuttua kun menen vauvan kanssa samaan aikaan nukkumaan. Allergiat vähän pelottavat etukäteen kun keskimmäisellä on ruoka-aineallergiat ja astma mutta se on sitten sen ajan murhe, pakko vauvan on ruokaa nälkäisenä saada.
Mitäs muuta? Huomenna on eka neuvola meillä, terveydenhoitaja kävi kertaalleen täällä ja silloin tytön paino oli jo 6pv ikäisenä saavuttanut syntymäpainonsa.
Sitten vielä vauvan vaatteista. Eli etukäteen ajattelin etten edes tykkää vaaleanpunaisesta mutta tämä neiti on PAKKO pukea vaaleanpunaiseen koska hän on ihan kuin isoveljensä vauvana. Minulla ihan sydän särkyy jos hänet pukee veikan vanhoihin vaatteisiin.
Smaragdi ja tuhiseva pikkuprinsessa
meitä ylöspäin. Ja samalla kerron meidän neidin eiliset mitat, hyvin oli neuvolassa tullut painoa lisää sitä oli nyt 3340 gr ja pituutta 51 cm. Kumma miten sitä on jo tottunut tuohon vauvaan, hän ei enää näytä ollenkaan pikkuruiselta vaikka onhan tuo vielä ihan vastasyntyneen kokoinen. :)
Eihän tästä tuu mitään kun ei ehdi edes yöpukua vaihtaa pois kun on jo taas ilta... ;) Täytyy vaan yrittää perässä pysyä! Täällä mennään aikalailla samalla linjalla kun edellisessä viestissäni, mut tosiaan vauva näyttää vaan koko ajan isommalta ja isommalta ja jotenkin just vähemmän vauvalta..Nyyh!!Mut ensimmäiset oikein kunnon hymyt hereillä on saatu nähdä..Ihanaa! Huomenna tulee jo nejä viikkoa ikää, en voi käsittää!
Sitten hiukan tukea ja kokemuksia kaipaisin. Meillä siis nukutaan kovinkin rikkonaisesti ja haluaisinkin tietää onko ihan normaalia et vauva herää parin tunnin välein (vähintään) syömään? Ja kun en edes oo ihan varma onko sillä edes kunnolla nälkä. Miten tutin käyttö kannattaa aloittaa tai siis mistä tietää kannattaako?Voiko noin pieni syödä ns.turhaan vai annanko aina vaan tissiä kun kitisee? Nämä saattaa jonkun korvaan kuulostaa hölmöiltä jutuilta mut ensikertalaiselle kaikki on niin uutta eikä oikein osaa luottaa omaan tekemiseensä. Maanantaina on neuvola ja toki sieltäkin voi kysellä mut meillä on ollut sellainen tumpelo sijainen joka ei osaa vastata mihinkään kysymykseen suoraan! Mut jos teillä vinkkejä ja mielipiteitä niin kertokaa ihmeessä.
Sitten.. Mitenkäs muilla nimiasiat? Joko on ristiäispäiviä päätetty? Meillä on nimi jotakuinkin valmis ja ristiäiset 14.9 mut täytyy vielä sitä nimeä hiukan maistella ja haistella niin pääsee varmuuteen sen sopivuudesta. On muuten ärsyttävää kun ihmiset ovat siirtyneet siitä "jokos oot poksahtanu?"-kyselystä tähän nimen tenttaamiseen. Ja vaikka heti ilmoittaa et pidetään salaisuutena niin tenttaus vaan yltyy "kyllä sä mulle voit sanoa jne" HÖH!! Tekis mieli huijata! ;) Niin ja sit on kyllä itse meinannu mokata parikin kertaa kun on kutsunut vauvaa väärässä paikassa tuolla tulevalla nimellä.. Vaikka ei se mikään katastrofi olisi jos paljastuu, mut yritetään pitää salassa! Kummitkin on valittu ja niitä tuli hurjat 5 kun ei osattu oikein päättää. Onneksi sekin on kai aika yleistä nykyään et kummeja on enemmän kun tuo 2.
Mut nyt pitää rientää syöttöpuuhiin! Ja sitä piti viel sanoa et luulin tän hikoilun loppuvan kun synnyttää mut mulla tää vaan pahenee! HUH HEIJAA!! Hyvää viikonloppua kaikille!
Vaaka ja Helmi
Omaa tässä vielä odotellessa...
*Vaakalle* vain tulin heittämään pari idistä ilmaan (ilman, että haluan olla mikään besserwisseri ;) Ei mikään kysymys tai kokemuksen kertomisen pyytäminen oo mitään tyhmyyttä, vaan viisautta osata jakaa juttuja :)
Äidinmaitohan on helposti sulavaa ja monesti vauvoilla onkin tämän takia usein nälkä sekä toiset vauvat vain vaativat/tarvitsevat mm. kasvuunsa vain enemmän maitoa, ko toiset. Ihan normaalilta kuulostaa toi parin tunnin välein syöminen ja osa vauvoistahan olisi tissillä jatkuvasti, jolloin myös voi "saada aikaiseksi" tissitakiasen, kun sitä tissiä annetaan "liian herkästi" jokaiseen inahdukseen. Ja ns. liika syömisen huomaa kyllä sitten siitä, jos vauva pulauttelee paljon. Vauvoillahan on myös ne tiheän imun kaudet (olikos ne nyt 1kk, 3kk, jne...), jolloin imuteho on korkeella ja samalla tilaa lisää maitoa tisseistä. Joillakin auttaa tutin antaminen pahimpaan imun tarpeeseen ja kannattaa miettiä antaako sen tutin vaiko ei. Ja joillakin auttaa vain se tissi! Mutta tässä on hyvä sivusto, josta saat varmasti paljon tietoa kaikesta imetykseen liittyvästä:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php
-AJ&Elli 38+6-
Päivät menee kyllä nopsaa, vauvalla ikää vasta 2viikkoa, mutta jotenkin tuntuu että synnytyksestä on jo ikuisuus..
Vaaka: Jos et ole tutia antanu vauvalle vielä ollenkaan, voi se pitää tissiä huvituttina, kannattaa alkaa kokeilemaan tuttia, JOS siis haluat että vauva tutille oppii, mutta aika raskasta se on jos vauva tekee tissistä sen huvitutin. Annatko lisämaitoa ollenkaan? Herääkö sulla vauva yölläkin 2h välein syömään??Ei nuo "hölmöjä" kysymyksiä ole vaan jokainen äiti vaikka ois saanu 10 lasta miettii varmasti ihan samaa ;)
Itselläni kans poika imuttaa päivällä vähän väliä tissiä ja yöllä onneksi syöttäväli on sen 3-4h ja tuttia annan kans, mutta mä epäilen että pojalla alkaa olemaan hiukan maha vaivoja, joten se pikkasen voi kiukuttaa tai sitten ei mun maidot riitä...
Ristiäispäivä on päätetty mikäli se papille sopii, pitää ensi viikolla käydä papin juttusilla..Nimiä ei olla päätetty, kummeja on 2 toistaiseksi, halusin kyllä vielä pyytää yhtä pariskuntaa mukaan, mutta emme ole vielä mieheni kanssa asiasta päättäneet =) Nimi on kyllä tosi hankala varsinkin pojalle..huh..Esikoiselle se tuli kuin itsestään, mutta nyt..APUA..
Onko täällä ketään joka pitää pelkät nimiäiset vauvalle??
Mukavaa viikonlopun jatkoja kaikille =)
Sanna ja poika 2vk
Aika kiireinen tämä vauva-arki tuntuu olevan, jotenkin jo odotan että milloin syötöt sujuisi hieman nopeammin ja rytmi tasaantuisi, vaikka en toivokaan vauvan nopeasti kasvavan....mutta olisi se vain niin paljon helpompaa kolmen kanssa jos nuo imetykset eivät veisi näin kauaa, se on melkeinpä tunti per imetys mitä tällä hetkellä tuhraantuu....
Tuo vauveli pitää n.3-4h syöntivälejä, nukkuu paljon päivisin ja yöllä pitää hereillä ainakin pari tuntia syötön yhteydessä, saisi jo siirtää vähän valveillaolorytmiä tänne päivälle kun itse rupean väsymään heikkoihin yöuniin....
Vaaka, mulla tuli kanssa mieleen että joko vauva ei saa riittävästi maitoa kerralla ja imee siksi tiheästi, tai toinen vaihtoehto on että vauvalla on esim. masuvaivoja, sillä vauvat pyrkii poistamaan mahakivutkin imemällä kun eivät tunnista epämukavan olon syytä. Vielä en uskoisi vauvan oppineen tissille vain huvin vuoksi eli jos haluat tuttia kokeilla niin luulisi onnistuvan. Jos vauvalla on nälkä hän ei tyydy kuin hetkeksi imemään tuttia, joten nopeasti opit onko imuntarve nälkää vai mahanpuruja tms.
Toki tiheän imun vaiheita tulee vauvan kasvaessa mutta silloin vauvalla on myös ihan kunnolla nälkä, eivätkä nämä tiheän imun kaudet kestä kuin muutaman päivän kerrallaan.
Toivotaan että tasaantuu nuo syömiset sielläkin, pitkällä tähtäimellä on aika raskasta olla syötöllä parin tunnin välein.
Meillä on nimi pojalle valmiina, ja ristiäisiä varten on varattu tilat 4.10, pappia ei kyllä olla vielä soiteltu mutta eiköhän me joku saada tuo poitsu kastamaan. Kummeja tulee näillä näkymin kaksi virallista kummia ja yksi kirkkoon kuulumaton kummi, häntähän ei siis kirjoille saada.
Me käytiin eilen neuvolassa uudessa kontrollissa (tiistaina siis oli eka neuvola) kun terkkari halusi tarkistaa onko paino lähtenyt nousuun. Oli noussut hieman yli tarvittavat 20g/pv joten eipä siitä huolta...ihan pieneltä ja vastasyntyneeltä tuo vaikuttaa vaikka kokoa onkin, jalkoja hakee edelleen vahvasti sikiöasentoon yms.
Mulla rupeaa jälkivuoto jo loppumaan, niin hyvin on mennyt kaikki synnytyksen jälkeinen palautuminen että mä edelleen odotan jonkinlaista takapakkia tässä asiassa....mies sitten taas tuntuu olevan vain tyytyväinen että palautuminen sujuu hyvin, hän voi luuhata kavereiden kanssa ulkona kun minä pärjään yksinkin (kumman vähän on ollut kiinnostunut hyysäämään vauvaa kotona), ja kas kummaa, nyt se ei saa mun hipelöinnistä tarpeekseen vaikka juuri on pari kuukautta ollut täysin haluton....ja mä kun en ihan vielä kymmenen päivän jälkeen ole innostunut noista petipuuhista =P
eipä tässä muuta, jotenkin on niin väsynyt olo että ei ihan skarpisti pysty ajattelemaan....
Mammeli ja poitsu 10pv
Huomenna tulee jo viikko kotiutumisesta, että tää aika menee nopeesti nyt kun toivois ehkä vähän hitaamman kaavan mukaan.Alkuviikko meni kyllä huonosti, tyttö olisi vain ollut tississä koko ajan, toinen vaihtoehto, kauhea huuto,ja ite en nukkunut oikeastaan yhtään. meillä kun toi imetys ei oiken lähtenyt sujumaan ollenkaan niin kui ois pitänyt, no rintapumpun avustuksella ja pikkasen korviketta niin nyt on elämä alkanut voittamaan.
Torstaina kävi kotona neuvolantäti, ja kaikki oli ihan hyvin.
Oma palautuminen synnytyksestä on ehdottomasti nopein, kun vertaa aikasempia. olen käynyt jo 5km lenkeillä.Olin ihan yllättynyt kun painoakin tippunut jo yli 10kg.Ja voi , että kun olo on kevyt:)
jälkivuoto on kyllä vielä tosi runsasta mutta aikasemminkin kestänyt 8viikkoa, joten ei yllätä...toiv.ei pitemmän päälle tulisi heikkoa oloa..
Meillä ei kyllä miestä vielä noi sänkypuuhat kiinosta varmaan pitkään aikaan, joten siitä ei mulla huolta, ei ne kyllä kiinosta muakaan, ite en kyllä halua ennen ku jälkitarkastus on tehty ja vuoto loppunut, aikasemmin tuon 8viikon jälkeen kun on heti perään alkanut pitkäkestoiset menkat.
ainoa mistä olen kärsinyt niin tuntuu että maha tulee kipeäksi joka ruuan jälkeen, ja sitä kipiristelee jne...
Nimikin tuli päätettyä ja kastajaiset 28.9, kummeja on 4, joista 3kuuluu kirkkoon.Tytön 6v synttäritkin osuu syyskuulle, joten sehän on yhtä juhlaa meiän perheessä.
Isosiskot on kyllä tosi onnessaan vauvasta, ja ei yksin tarvitse tehdä mitään, jos ei halua,,apua kyllä piisaa...:) hyvä niin....
Miehellä alkaa ensiviikon jälkeen 3vko:n isyysloma jota odotan innolla..
mutta näin meillä..:)
miijo ja tyttö 8pv
Täällä menee oikein kivasti. :) Aika hyvin olen minäkin jo palautunut synnytyksestä, kiitos kuuluu vauvalle joka antaa nukkua hyvin yöt. Tosin paljon nukun vieläkin päiväunia enkä ole vielä edes kaupassa käynyt, mutta antaa ajan kulua rauhassa eteenpäin. Vauva nukkuu tosiaan hyvin, iltaisin annan imetyksen päälle lisämaitopullon jonka jälkeen hän nukkuu pitkän pätkän, jopa 4-5 tuntia. Siinä sitten imetetään ja tarvittaessa haetaan pulloa, jonka jälkeen nukkuu vielä 2-3 tuntia heräämättä valvomaan välillä. Tämän jälkeen menee sitten "väsytystaisteluksi" eli vauva herää tihenevään tahtiin mutta nukahtaa aina imetykseen kainaloon vielä torkkumaan. Tavallinen yö on siis että mennään nukkumaan 22 aikaan, ensimmäinen herätys tulee 2-3 aikaan, sitten 5-6 aikaan jonka jälkeen tulee tiheämpiä herätyksiä koska vauva haluaisi jo nousta mutta äiti ei. Tosi hyvin minun mielestäni vastasyntyneeksi, pojat ovat kyllä valvoneet paljon enemmän öisin aikoinaan.
Tästä pääsen Vaakan kysymykseen, eli mitä mieltä olisit jos kokeilisit illalla antaa vähän lisämaitoa vauvalle? Jos vauva aina syötön jälkeen nukahtaa uudestaan eikä pyri valvomaan, kuulostaa siltä että hän on nälkäinen noin usein? Ei vauva sitä maitopulloa juo jos hän ei ole nälkäinen. Ja lisämaito annetaan siis imetyksen päälle, ei koskaan korvaamaan imetystä, niin se ei vähennä oman maidon määrää niin paljoa kun syöttökerta ei jää väliin. Toinen mikä tulee mieleen on että herääkö vauva "oikeasti" vai reagoitko liian herkästi? Meillä ainakin tyttö välillä vähän itkaisee unissaan mutta kun en reagoi niin jatkaa pienen parkaisun jälkeen uniaan. Nälkäänhän liittyy aina myös hamuilua, se on ensimmäinen nälkäviesti ennen itkua. Sitten vielä tulee mieleen se tutti mitä voi kokeilla (meillä eivät ole suostuneet tutille vaikka mieluusti olisin antanut) ja se mitä oli pakko poikien kanssa pienenä tehdä eli vähän aikaa seurustella yöllä ennen kuin vauva suostui uudelleen vaipumaan umpiuneen.
Näistä vinkeistä kaikki eivät ole ihan neuvolan ohjeiden mukaisia, mutta tarkoitus oli antaa vinkkejä joista voit yrittää sellaisia jotka tuntuvat sinun mielestäsi hyviltä!
Smaragdi ja "maitotyttö" 2 viikkoa
Niin siis tyttö syntyi 4.8. suunnitelulla sektiolla. Oon ehtiny ainoastaan täällä käydä vilkasemassa juttuja kun tuntuu että kaikki aika ja energia menee arjen opetteluun tytön kanssa.
Onnittelut nyt jo heti alkuun kaikille elotähkänsä saaneille!Toivotaan että odottajat pääsisivät nopeasti tälle puolelle.
Meillä tosiaan arki on lähteny ihan suht hyvin pyörimään. Haasteellisin juttu on tähän mennessä ollut tuo tytön uneliaisuus. Nukkuisi vaan...täytyy herätellä kolmen tunnin välein syömään muuten kai unohtaisi sen kokonaan. Sairaalassa ollessa tytön paino tippui pikkusen liikaa ja siks nyt tuo herättely kun vieläkin ollaan syntymäpainoa jälessä parisen sataa grammaa. Ja nyt kun oon herätelly niin tyttö sitten syö ja syö kunnes oksentaa/puklaa ylimääräset pihalle. Pistääpähän miettimään että kuka hyötyy loppujen lopuksi ja mitä. Mutta siis ongelma on nyt että en tiedä kuinka kauan sitä tissiä pitäis antaa että on varmasti kyllänen mut ei oksentais. Kuinka kauan ja kuinka usein teillä vauvat syö?Meillä kun tuo syömisen pituus vaihtelee viidestä minuutista yleensä puoleen tuntiin.
Sektiosta oon ite parantunu tosi hyvin...kipulääkettäkään en enää oikeestaan tarvii ja pieniä vaunulenkkejä on jo heitetty. Täytyy sanoa että pelkäsin koko sektiota ihan turhaan. Se oli tosi ihana ja positiivinen kokemus.
Mutta nyt riitti omanapaisuus. Tännehän on jo aika paljon siirtyny porukkaa odottajien puolelta. Ihan kiva että päästään tännekin kehittelemään kunnon keskustelut. Aletaanko täälläkin pilkkomaan keskustelut ma-ke ja to-su aina viikoittain vai mitä ootte mieltä?Mun mielestä se on ainakin aika selkee systeemi ollu jo tuolla odotus puolellakin.
Muuten, tuli tossa mieleen että onko teillä kellään ollu ikävä sitä isoa raskausmahaa? Oon huomannu että aina väillä kaipaan sitä isoa massua...kuulostaa ihan hullulle kun raskausaikana sitä niin toivoi jo vauvan syntyvän ja pienemmän masun. Enkä oikeastaan kaipaa raskausaikaa vaan lähinnä mahaa. Oonkohan ihan outo?=)
Mutta nyt täytynee lopetella..yritän olla taas pikkusen aktiivisempi palstailija näin parin viikon tauon jälkeen.
Sismus & tyttö 13 vrk
Pikaisesti piipahdan täälläkin ennen kuin poika päättää syömään herätä.
Sismus: Meillä poika viihtyy turhankin paljon tissillä, tunti ja pikku nokoset ja taas puolesta tunnista tuntiin, nyt olenkin päättänyt että annan lisämaitoa imetyksen jälkeen ja katson mitä poika tuumaa. Eilen illallakin oli 4 tuntia tississä kiinni ja pikku nokoset vain otti siinä välissä..Toivoin niin kovasti ettei olisi tarvinnut alkaa värkkään tuttipullojen kanssa mutta vauva on tärkein tietysti..=) Olen lypsännytkin aamuisin ja joskus päivällä, josko sekin kiihdyttäisi maidon tuotantoa, mutta ei tai sitten poika vaan tykkää imuttaa tissiä???!!!!
Onko teillä muilla tullut mitään himoja synnytyksen jälkeen? Aika outoa mutta mua haluttaa koko ajan suklaata ja sehän yleensä aiheuttaa pikkuiselle myös mahavaivat, joten ei auta kuin kärsiä suklaan himossa ettei vain tule mahapurua pojalle =)
Kyllä mullakin välillä tulee ikävä mahaa ja tuntuu oudolta kun saa ja voi nukkua selällään..Vaatteista huomaa kyllä kanssa kun tuntuu ettei taas ole mitään päällepantavaa, äitiysvaatteita tuli käytettyä niin kauan =)
Pitää vielä kotihommat lähteä tekemään kun ei poika kerennytkään ainakaan vielä herään =)
Sanna ja poika
Onnittelut kaikille uusille elotähkille =)
Ja kiitos kaikille vinkeistä! Yritän niitä kokeilla ja katsotaan sit onko apuja, sillä niitä tarvitaan.. Viime yönä tyttö valvoi 7 tuntia yhteen menoon!!!!!! Ei kai se voi olla normaalia! Meinas kyllä jo itku tulla.. Hän siis heräsi puolenyön aikaan ja sit seitsemän aikaan aamulla vihdoin nukahti. Tähän väliin mahtui muutama pieni torkahdus tissille mut sit saman tien kun sänkyä lähestyttiin niin silmät auki ja niin pirteenä että.. Mitä ihmettä teen väärin? Vauva ei siis huuda, on vaan hiukan levoton ja jos sänkyyn laittaa niin itku tulee. Ja annoin korviketta aika reilustikin eli nälkää epäilen suuresti, pulauttikin pari kertaa ja luulen et johtu lievästä ylisyönnistä. Kyllähän nää yöt vielä näin menee muutaman viikon mut sit mies menee töihin ja valvominen jää aikalailla yksin minun harteille. Se hiukan pelottaa jo nyt! Mut kai siitä selviää, harmi vaan et olympialaiset loppuu, ois edes jotain katsottavaa! :(
No huomenna on neuvola ja ainakin saa varmuuden et maito riittää ja et muutenkin kaikki fyysisesti kunnossa!!!
Mut nyt täytyy äkkiä vielä käydä tuolla imetystuki-sivuilla ennen kuin vauva herää! Anteeksi omanapaisuus mut myöhemmin lisää! :)
Vaaka ja Helmi 4vko+1pvä
Olemme juuri sairastaneet elämämme ensimmäisen nuhan ja se tapahtui tietenkin kesälomareissulla.... Muutenkin on meno ollut aika hurjaa tämän vauvan kanssa, Santeria jopa on kutsuttu reissuvauvaksi, Koska olemme kiertäneet jo puolen suomea ja poika on vasta kuukauden....
Neuvolassa olemme myöskin ehtineet käydä ja poika on REIPPAASTI kasvanut sano neuvolantäti. vauva on ylittänyt jo 3,5 kilon ja neuvolassa sanottiin että taitaa tulla iso poika. täytyy kuulemma tarkkailla syömistä ku velliä on jo maisteltu ja sekään ei öisin tunnu riittävän. Meillä syödään noin kolme kertaa yössä ja 200ml kerralla..... KÄÄK!!!!
Muuten meillä on rauhallista, päivät menee ohitse ja nyt järjestetäänkin jo ristiäisiä...
mutta nyt menen jatkamaan remonttihommia...
T:Kohveli ja Santeri