Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisillä on mielikuva, että Helsingin ulkopuolella auto olisi pakollinen?

Vierailija
13.07.2020 |

Yleinen mielikuva ihmisillä on, että Helsingin ulkopuolisessa Suomessa bussiliikenne olisi heikkotasoista, joten autolle ei ole vaihtoehtoa. Mutta pitääkö yleinen käsitys paikkaansa?

Täältä näkee paikallista bussiliikennetarjontaa eri puolilla:
http://opas.matka.fi
http://maps.google.fi (valitse hakutuloksista bussin kuva)

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä niitä on kaksi ja ensi vuonna kolme kun vanhin lapsista tulee ajokortti-ikään.

Oman auton mukavuutta ja kätevyyttä ei mikään voita.

Vierailija
2/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en pääse mökille ilman autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska monelle se on.

Vierailija
4/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen käsitys pitää paikkaansa

Vierailija
5/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsellaan sitä yksityisautoilua uudemman kerran sitten kun koronaa ei ole. 

Siinäpä hallitukselle ilmastotavoitetta: Koronasta eroon ihan ekana! 

Vierailija
6/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingin lisäksi 5 muussa kaupungissa ja onhan se hankalaa kun bussi kulkee vain kerran tai pari tunnissa ja kiertelee kaikki lähiöt siinä matkalla niin että suhteellisen lyhyessä matkassa menee puoli tuntia.

Kyllä sitä ilman autoa pärjää jos hermot kestää ja voi joustaa menojen kanssa.

Vierailija
7/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta auto on pakollinen laadukkaaseen lapsiperhe-elämään Helsingissäkin.

Vierailija
8/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen taas ihmetellyt sitä päinvastaista että miten kuvitellaan että Helsingissä kaikki pärjäisivät mukavasti ilman omaa autoa? Kyllä minulla ainakin menisi elämä varsin hankalaksi ilman omaa autoa, vaikka kehä 1 sisällä asunkin.

Vierailija
9/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Oulun alueella syrjäkylillä, ja kyllä se ihan totta on, että ei täällä ilman autoa pärjää. Lähin bussipysäkki on 9km päässä. Siitä kulkee bussi vain koulupäivisin, ja sekin on tarkoitettu lukiolaisille, eikä muut saa mennä kyytiin. Seuraavaksi lähin bussi menee 30km päästä. Kävelemälläkö sinne pitäisi mennä?

Vierailija
10/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keravalla, eli ihan Vantaan naapurissa. Auto oli pakko hankkia viime syksynä, sillä HKL pisti bussilinjansa uusiksi ja tämän myötä työmatkani muuttui paitsi vaikeaksi, mutta siihen myös kului aikaa puolitoista tuntia per suunta. Käyn töissä Helsingissä. 

Jos tilanne on tämä ihan pk-seudun ulkopuolella, en usko että se on kovin paljoa parempi muuallakaan. 

Vierailija
11/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska bussipysäkki ei vielä tarkoita, että sitä voisi käyttää esimerkiksi työmatkoihin. Jos se bussi kulkee tasan kaksi kertaa päivässä ja työvuorosi eivät siihen aikatauluun sovi, kyllä se auto vain on pakollinen. 

Vierailija
12/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Salossa.

Palvelut kävelyetäisyydellä (Urheilupuisto, arjen peruspalvelut, kulttuuripläjäyksiäkin)

Juna kulkee Helsingin ja Turun väliä. Bussi tekee saman lenkin. Bussilla pääsee lentokentälle öiseen aikaankin.

Bussilla pääsee luontokohteisiinkin jossei jostain kumman syystä jaksa fillaroida

Lähin merenranta taitaa olla 4 km päässä.

Mökillekin pääsee bussilla.

Eli tällainen kävelymatka -> Tallinna - Helsinki - Espoo - Salo - Turku - Tukholma ja toisinpäin.

Vierailija
13/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtateillä kulkee kyllä busseja useamman kerran päivässä eikä ole vaikea elää ilman autoa vaikka Vuotsossa. Jos siellä asuva haluaa tavata sukulaisia tai harrastaa paikalliseen tapaan marjastusta, metsästystä ja poronhoitoa, ilman autoa ei pärjää. Mainitussa kylässä tosin pääsee aika pitkälle veneellä, moottorikelkalla ja mönkijällä, ja maalikyliin pääsee linja-autolla.

Helsingissä asuvat tutut ovat pärjänneet ilman omaa autoa tähän mennessä noin 40 vuotta. Matkoja varten ovat vuokranneet tai lainanneet autoa.

Vierailija
14/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voi se auto olla Helsingissäkin "pakollinen", jos esim. työajat ovat sellaiset, ettei julkisilla ehdi, eikä taksiin ole varaa. Ja vastaavasti peräkylässä ei tarvitse autoa, jos elämä pyörii kävely-/polkupyörämatka sisällä.

Oma auto ja ajokortti lisää elämänlaatua, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Itse olen valmis maksamaan yksityisautoilusta todella paljon, koska minulla on viikossa rajallinen määrä tunteja vapaa-aikaa, jonka pystyn viettämään hereillä. Tyypillisesti en halua käyttää niitä bussissa istumiseen.

Vierailija
15/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyin edellytyksin se ei olekaan pakollinen. Itse asun pienessä maalaiskunnassa, ihan keskellä kirkonkylää ja kaikki palvelut on kävelymatkan päässä. Jos työpaikkakin olisi yhtä lähellä, en autoa tarvitsisikaan mihinkään.

Valitettavasti vain työpaikalle on matkaa 40 km, joten auto on pakko olla. Julkisella liikenteellä sinne suuntaan pääsee kai pari kertaa viikossa. Ei ihan riitä.

Vierailija
16/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en pääse mökille ilman autoa.

Pääsetpäs. Taksi on keksitty.

Vierailija
17/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole kuin pakko lähinnä hengittää..

Vierailija
18/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Hämeenlinnassa. Bussi periferiasta kulkee kerran päivässä keskustaan ja takas (pysäkille on matkaa kilometrejä). Toisen kerran joutuu odottamaan suuremmassa taajamassa tunteja. Ja näin kesällä bussi ei kulje. Tosin kerran viikossa on sitten "mummobussi" suurempaan taajamaan. Jee!

Vierailija
19/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörällä on hyvin pärjännyt koko elämän, kesät talvet. Ei ole autolle ollut tarvetta.

Olisihan se auto luksusta, mutta toisaalta polkupyörä vakiovälineenä ei ainakaan pääse lihomaan.

Itse ihmettelen syvästi heitä, jotka menee autolla kaikkialle vaikka matkaa olisi vain pari kilometriä (esim. lähikauppa). Sen matkan voi taittaa hyvin polkupyörälläkin, reppu selkään ja ostokset reppuun ja kuntokin kohenee.

Vierailija
20/49 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, juu näkee. Silti bussit ei kulje täälläpäin, ei ole kulkenut 20 vuoteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän