Miksi ihmisillä on mielikuva, että Helsingin ulkopuolella auto olisi pakollinen?
Yleinen mielikuva ihmisillä on, että Helsingin ulkopuolisessa Suomessa bussiliikenne olisi heikkotasoista, joten autolle ei ole vaihtoehtoa. Mutta pitääkö yleinen käsitys paikkaansa?
Täältä näkee paikallista bussiliikennetarjontaa eri puolilla:
http://opas.matka.fi
http://maps.google.fi (valitse hakutuloksista bussin kuva)
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en pääse mökille ilman autoa.
Pääsetpäs. Taksi on keksitty.
Eikö taksi ole auto? Vain toisen omistama auto, oletko yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Helsingin lisäksi 5 muussa kaupungissa ja onhan se hankalaa kun bussi kulkee vain kerran tai pari tunnissa ja kiertelee kaikki lähiöt siinä matkalla niin että suhteellisen lyhyessä matkassa menee puoli tuntia.
Kyllä sitä ilman autoa pärjää jos hermot kestää ja voi joustaa menojen kanssa.
Vau, sehän on luksusta jos bussit kiertää jopa noin usein. Täällä kulkee vain koululaisbussit eikä ne kesällä kulje yhtään. Muita bussivuoroja ei sitten olekaan. Ei auta hyvät hermot tässä.
1/5. Tulihan tässä keskustelua, jonka asiasisällön toki kaikki tunsivat.
Vierailija kirjoitti:
Asun Oulun alueella syrjäkylillä, ja kyllä se ihan totta on, että ei täällä ilman autoa pärjää. Lähin bussipysäkki on 9km päässä. Siitä kulkee bussi vain koulupäivisin, ja sekin on tarkoitettu lukiolaisille, eikä muut saa mennä kyytiin. Seuraavaksi lähin bussi menee 30km päästä. Kävelemälläkö sinne pitäisi mennä?
Kuuluuko Oulu Suomeen? T. Kallion vihervasuri.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörällä on hyvin pärjännyt koko elämän, kesät talvet. Ei ole autolle ollut tarvetta.
Olisihan se auto luksusta, mutta toisaalta polkupyörä vakiovälineenä ei ainakaan pääse lihomaan.
Itse ihmettelen syvästi heitä, jotka menee autolla kaikkialle vaikka matkaa olisi vain pari kilometriä (esim. lähikauppa). Sen matkan voi taittaa hyvin polkupyörälläkin, reppu selkään ja ostokset reppuun ja kuntokin kohenee.
Osa tekee niin paljon ostoksia, ettei mikään reppu riitä. Itse ostan vähintään viikoksi ruoat kerralla lapsiperheeseen, kaksi isoa kestokassia on perusvarustelu mukanani.
Näkee että ihmisten asenteita on yritetty muokata, ei tämmöistä keskustelua muuten käytäisi.
Muualla maailmassa auto on ihan tavallinen hankinta, se ei maksa maltaita kuten täällä meillä eikä autoilijaa veroteta kuoliaaksi.
Lähtö kotoa.
Kävely päiväkodille 15min. Aukeaa klo 7.
Kävely päiväkodilta pysäkille 5min. Bussi kaupunkiin lähtee ehkä 7:30.
Bussimatka 21km keskustaan 30min.
Kävely seuraavalle bussille 5min. Näitä menee useammin, eli ei lasketa odottelua.
Bussi työpaikalle 15min.
Kävely 3 min.
-> Töissä 8:30 mennessä. 8h liukuva työaika (lounas 30min) ja kotiin voi lähteä 16:30.
Päiväkoti menee kiinni klo 17, ennenkuin olisin edes keskustasta kotiinpäin menevässä bussissa.
Sama matka autolla 25min ja olen aamulla töissä jo 7:30.
Mä olen pari kertaa tuon bussimatkan aamulla kulkenut, ilman päiväkotikeikkaa. Pahimmillaan kesäaikatauluilla matkaan meni 1,5h kun keskustassa piti odottaa vartti vaihtobussia. Se matka ehkä maksaa 3€, mutta ei todellakaan ole hintansa arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörällä on hyvin pärjännyt koko elämän, kesät talvet. Ei ole autolle ollut tarvetta.
Olisihan se auto luksusta, mutta toisaalta polkupyörä vakiovälineenä ei ainakaan pääse lihomaan.
Itse ihmettelen syvästi heitä, jotka menee autolla kaikkialle vaikka matkaa olisi vain pari kilometriä (esim. lähikauppa). Sen matkan voi taittaa hyvin polkupyörälläkin, reppu selkään ja ostokset reppuun ja kuntokin kohenee.
Läskit alapeukuttaa.
-eri
Sinkku toki hakee eväänsä pyörällä kätevästi. Jos perheessä on kuitenkin aikuisten lisäksi urheilevia teinipoikia,ä eikä halua käydä joka päivä kaupassa, ei sillä repulla ja pyörällä pärjää. Tai voi toki hankkia niin trendikkään marimekkomamman pyöräkärryn....🤦🏻♀️ Toki se auto pitää silti olla, koska työmatka vaihtelee 3-70 kilsaa.
Asun saaressa ja omalla veneellä pärjää aika hyvin. Kalaa kyllä syön aika paljon, ja kasvimaallakin kuluu aikaa.
Jos asuu kaupungin keskustassa ja liikkuu vain kaupungin keskustassa, pärjää polkupyörällä, julkisilla ja jalkaisin. Mutta heti kun mennään hiemankin kaupungialueen ulkopuolelle joko asumaan tai työskentelemään tai molempia, ei käytännössä pärjää ilman omaa autoa.
Asun ns. eteläisessä "ruuhka-suomessa", keskisuuressa kaupungissa. Minulla on useamman kerran kuussa asiaa lähikaupunkeihin, yleisimmin työn puolesta, joskus myös huvin vuoksi.
Julkista liikennettä ei moneenkaan lähikaupunkiin yksinkertaisesti ole. Kahteen pääsee junalla melko hyvin, junia kulkee useampi kumpaankin suuntaan päivässä. Useampaan ei pääse junalla eikä bussilla. Busseja menee yksi päivässä ja vain yhteen suuntaan. Ainoa vaihtoehto olisi matkustaa ensin Helsinkiin (sinne pääsee sekä junalla ja bussilla hyvin) ja siellä vaihtaa ja lähteä takaisinpäin vieruskaupunkiin. Eli joutuu tekemään tuplamatkan sekä kilometreissä että ajassa, että pääsee naapurikaupunkiin.
Tätä se on julkisen liikenteen todellisuus Etelä-Suomessa. Että kyllä se on oma auto pakollinen Helsingin ulkopuolella, jos haluaa järjellisesti kulkea. Lähiajelusta Prismaan ja takaisin en kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa voi käydä polkupyörällä ja olen käynytkin. Tosin nelihenkisen perheen ostokset eivät mahtuneet reppuun, vaan minulla oli peräkärry.
Parin kilometrin matkan ajaminen autolla on minusta ihan perusteltua, jos on enemmän kannettavaa (ostokset) tai sää on erityisen huono. Eihän sitä ihminen pyykinpesukonettakaan tarvitse, tiskikoneesta puhumattakaan. Hoituisihan tuokin käsin, mutta helpompi koneella.
Edes Helsingissä ei ole toimivaa joukkoliikkennettä, käytännössä auto on pakollinen koko Suomessa jos asut Helsingin ydinkeskustan ulkopuolella, kuten 98% suomalaisista tekee.
Vierailija kirjoitti:
Edes Helsingissä ei ole toimivaa joukkoliikkennettä, käytännössä auto on pakollinen koko Suomessa jos asut Helsingin ydinkeskustan ulkopuolella, kuten 98% suomalaisista tekee.
Bussilla kehä ykköstä pitkin Helsingistä Espooseen saa kulumaan helposti saman ajan kuin ajamalla omalla autolla Helsingistä Tampereelle.
Minulla ei ole autoa ja se vaikeuttaa moneen paikkaan menoa. Esim. omalla autolla pääsisin erääseen työpaikkaan n. 25 minuutissa. Linja-autolla matkaan menisi n. 1,5 tuntia plus odottelu bussipysäkillä 5-15 minuuttia työvuorosta ja linja-auton aikataulussa pysymisestä riippuen. Eli pahimmillaan työmatkoihin menee päivässä melkein neljä tuntia, omalla autolla korkeintaan tunti. Kieltäydyin työstä.
Kiinnostaisi tietää, pyöräileekö myös esim. Ohisalon öljysheikkipuoliso? Vai ajaako sittenkin (firman) Audilla tai Bemarilla? Ja onko mökillä moottorivene ja tallissa iso moottoripyörä? Älä tee niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon.
Riippuu kaupungista. Esimerkiksi Tampereella on todella hyvä julkinen liikenne ja ympäristökunnistakin pääsee helposti bussilla Tampereelle. Täällä siis voi pärjätä ihan hyvinkin ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku pääkaupunkiseudulla. Työpaikka on ihan kodin vieressä. Autolla ajaa muutaman sadan metrin matkan kauppaan. Hän tosin painaa yli 150 kg. No kukin tavallaan.
Mummolan pihaan ei kulje bussia.
Ja töissäkin pitää autolla käydä.
Milläs ne viikon ruuat raahaisit?
Korona aikaan julkisia vältettävä kuin ruttoa.