Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävyys katkolla rahan takia?

Vierailija
17.05.2013 |

Ehdotimme ystäväpariskunnan kanssa kahvitellessamme ex tempore yhteistä teatteri-iltaa, johon he suostuivat oitis. Sovimme, että mieheni ostaa kaikkien liput yhdellä kertaa, jotta emme joudu katsomossa hajalleen. Koska emme kumpikaan olleet aktiivisia teatterissa kävijöitä, emme sopineet mistään tietystä esityksestä tai näytösajasta.

Mieheni lunasti liput ja ilmoitimme saman tien ystäväpariskunnalle näytöksen ajankohdasta (reilun kuukauden päässä). Koska lippujen tai rahojen kanssa ei ollut mikään erityinen kiire, asia sai olla pari viikkoa.

Lopulta mieheni alkoi hermostua pariskunnan aloitekyvyttömyyteen. Liput oli ostettu ja maksettu, mutta takaisinmaksu ei selvästikään ollut ykkösprioriteetti. Kun huomautin asiasta ystävättärelleni, sain yllättäen kuulla, että hänen tekevä miehensä on työvuorossa esityksen aikaan, eikä pääsekään tulemaan. Selitys kuulosti vähintäänkin epäilyttävältä, sillä mies tekee valkokaulustyötä, jossa kuukauden päässä olevista työvuoroista sopiminen tuskin on ylivoimainen este. Ystävättäreni kuitenkin ilmoitti, että hän selvittää, josko joku hänen kavereistaan haluaisi käyttämättä jäävän lipun.

Ai se maksuko? No, sillä ei näköjään edelleenkään ollut kiire.

Mieheni alkoi hermostua. Hän ei ole mikään läheinen ystävä kyseille pariskunnalle, vaan tuntee heidät lähinnä minun kauttani. Teatterilippujen suuruinen summa ei ollut jotain, mitä hän olisi ollut valmis vain painamaan villaisella. Lähetin ystävättärelleni painokkaan tekstiviestin, jossa kehoitin häntä siirtämään maksamattomien teatterilippujen hinnan mieheni tilille.

Sitä seurasi pitkä hiljaisuus, kunnes viimein sain vastauksen.

Kävikin ilmi, että ystävättäreni mies oli käynyt katsomassa saman esityksen oman työporukkansa kanssa! Meidän olisi kuulemma pitänyt varmistaa, että esitys ja sen ajankohta sopii heille ennen lippujen ostamista. Mistään tällaisesta ei ollut puhettakaan alkuperäisessä kahvipöytäkeskustelussa, vaan päinvastoin saimme nimenomaan carte blanchen valintaamme.

Ystättäreni ilmoitti, että hänen miehensä voisi EHKÄ katsoa saman esityksen uudestaan, mutta ensi kerralla... Siihen mieheni totesi, että mitään ensi kertaa ei tule. Mieheni on nyt niin suivaantunut pariskunnan epälojaalista käytöksestä, että ajatus yhteisestä teatteri-illasta on muuttunut täysin mahdottomaksi. Vaikka he muuttaisivatkin vielä mielensä, heidän rahansa ja seuransa ei miehelleni enää kelpaa.

Koko ystävällinen tarjouksemme on kääntynyt totaaliseksi umpisolmuksi, jossa kahden teatterilipun hinta näyttäisi painavan ystävättäreni vaakakupissa enemmän kuin lapsuudesta asti jatkunut ystävyytemme. Mieheni näkökulmasta välit tähän pariskuntaan ovat nyt pysyvästi poikki. Tilanne on kaikin puolin ikävä.

Emme tietenkään olisi ehdottaneet koko asiaa, jos olisimme vähänkään osanneet epäillä pariskunnan luotettavuutta.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:00"]Ei kai tässä rahasta ole kyse, vaan siitä, että ystäväpariskunnan käytös osoittaa tiettyä välinpitämättömyyttä ja epäkunnioitusta teitä kohtaan. [/quote]

Ilmaisit asian laidan oikeastaan paremmin kuin minä alkuperäisessä viestissäni.

Jos he katsovat asiakseen käyttäytyä näin epälojaalisti minua ja etenkin miestäni kohtaan, niin mitä se oikein kertoo ystävyydestämme? Mieheni tokaisi, että jos tilanne olisi toisin päin, niin hän ei kuuna päivänä edes harkitsisi toisten maksamien lippujen lunastamatta jättämistä. Vaikka se kuinka kirpaisisi, niin sovittu mikä sovittu.

ap

Vierailija
22/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitkos ap nyt vastata voidaanks ruveta järjestelmään sitä yhteistä teatteri reissua? en viittis koko yötä täällä roikkuu vastausta odottamassa? t: toi yx joka kyselee ylempänä mist päin ootte

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:05"]

Ehkä ystävän miestä ei yhtään kiinnosta teatteri, mutta ei kehdannut sanoa siinä kun kahvittelitte. Ja sitten vielä menitte ostamaan liput kysymättä heiltä mitään. Veikkaan, että jotenkin näin on mennyt ja sitten keksivät tuollaisen hätävalheen.

[/quote]

Mieheni ja minä olemme käyneet ystävättäreni kanssa teatterissa aiemminkin, joten kyse ei sinänsä ollut uudesta asiasta. Ystävättäreni mies on sitten vähän kysymysmerkki, koska heidän seurustelusuhdettaan on jatkunut vasta puolisen vuotta. Mistä sen tietää, vaikka kyse todella olisikin teatterivihaajasta. Tosin, eihän pari-kolme tuntia gylddyyrielämystä luulisi olevan ylivoimainen rasti aikuiselle ihmiselle.

ap

Vierailija
24/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:00"]Ei kai tässä rahasta ole kyse, vaan siitä, että ystäväpariskunnan käytös osoittaa tiettyä välinpitämättömyyttä ja epäkunnioitusta teitä kohtaan. [/quote]

Jos he katsovat asiakseen käyttäytyä näin epälojaalisti minua ja etenkin miestäni kohtaan, niin mitä se oikein kertoo ystävyydestämme? Mieheni tokaisi, että jos tilanne olisi toisin päin, niin hän ei kuuna päivänä edes harkitsisi toisten maksamien lippujen lunastamatta jättämistä. Vaikka se kuinka kirpaisisi, niin sovittu mikä sovittu.

ap

[/quote]

No mikä nyt mättää sitten? Ei ystävyys ole mitenkään pakollista, sen kun lopetat sen.

Vierailija
25/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:09"]

Voisitkos ap nyt vastata voidaanks ruveta järjestelmään sitä yhteistä teatteri reissua? en viittis koko yötä täällä roikkuu vastausta odottamassa? t: toi yx joka kyselee ylempänä mist päin ootte

[/quote]

Sori, olemme jo ehtineet tarjota lippuja muualle, joten ne eivät juuri tällä hetkellä ole myytävänä.

ap

Vierailija
26/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:00"]

Toisaalta oletko sinä valmis heittämään ystävyytenne romukoppaan muutaman teatterilipun hinnan takia? Maksa vaikka itse miehellesi menetetty summa niin lopettaa nipottamisen. Ei se teatterissa käyminen nyt niin kallista ole. Tai sitten olette tosi tiukalla taloudellisesti... Ystävän mies on tökerö mutta monesti elämässä miehet vaihtuu mutta ystävät pysyvät. 

[/quote]

Ehdin jo tarjoutua lippujen maksajaksi, mutta mieheni vastaus sanasta sanaan oli: "Sinun rahasi eivät kelpaa."

Kuten jo sanoin, miehelleni tässä on kyse periaatteesta, ei niinkään rahasta.

Meillä on ihan OK taloudellinen tilanne, joten teatterilipuissa ei sinänsä ole kiinni kuukauden ruokarahat  tai mitään sellaista. Tämän toisen pariskunnan kanssa ihan sama juttu eli lippujen maksamattomuus kielii enemmän asennevammasta kuin maksukyvyttömyydestä.

ap

Vierailija
27/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin maksaa ne liput sun miehelle, jos et koskaan enää itke tällä palstalla. Laitatko tilinumeron, kiitos!

Vierailija
28/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, sun miehes on varmaan järkky tiukkis. Onks DI? Siis ymmärrän vitutuksen kyllä, mutta kyllä tollaset "periaatteen miehet" on kyllä ihan pahimpia. Mun mies viittais kintaalla tollaselle. Mutta mitä sun persettäs kaivaa, jos miehes ei halua olla tekemisissä tyyppien kanssa. Voithan sä silti olla. Onks miehes muuten ns. tarkan markan mies? Mites seksielämä? 

Vierailija
29/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:12"]

ap

[/quote]

No mikä nyt mättää sitten? Ei ystävyys ole mitenkään pakollista, sen kun lopetat sen.

[/quote]

Vierailija
30/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus: Älä maksa kenenkään puolesta mitään.

Vierailija
31/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:12"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
32/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ehdotitte, te maksatte!

Mikä tuossa on epäselvää?

Vierailija
33/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:20"]

Huh, sun miehes on varmaan järkky tiukkis. Onks DI? Siis ymmärrän vitutuksen kyllä, mutta kyllä tollaset "periaatteen miehet" on kyllä ihan pahimpia. Mun mies viittais kintaalla tollaselle. Mutta mitä sun persettäs kaivaa, jos miehes ei halua olla tekemisissä tyyppien kanssa. Voithan sä silti olla. Onks miehes muuten ns. tarkan markan mies? Mites seksielämä? 

[/quote]

Sanotaanko näin, että kyllä siinä ystävyys näyttäytyy vähän uudessa valossa, jos he tekevät tunnontuskitta tällaisen tempun miehelleni.

Mitä analyysisi tulee, niin suosittelen pitämään kiinni päivätyöstäsi (sikäli kun sinulla on sellainen).

ap

Vierailija
34/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:19"]

Mä voin maksaa ne liput sun miehelle, jos et koskaan enää itke tällä palstalla. Laitatko tilinumeron, kiitos!

[/quote]

Sepä kilttiä! 

Handelsbank 

iban: HA1574 00000 00000

bic: 51N4PA5K4

ap

Vierailija
35/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää sinulle ap. Toivottavasti löydätte toisia kavereita kanssanne teatteriin. Itse olen niin kiihkeä teatterin ystävä ja ystävä muutenkin, etten kovin hyvällä tuollaista kaveria katsoisi.

Vierailija
36/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:34"]

[/quote]

Sepä kilttiä! 

Handelsbank 

ap

[/quote]

Tuliko hyvä mieli?

Vierailija
37/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:51"]

[/quote]

Sepä kilttiä! 

Handelsbank 

ap

[/quote]

Tuliko hyvä mieli?

[/quote]

Ei: Lippujen hinta ja lupaus olla itkemättä täällä, katotaan sitten.

Vierailija
38/51 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:51"]

[/quote]

Sepä kilttiä! 

Handelsbank 

ap

[/quote]

Tuliko hyvä mieli?

[/quote]

Ei: Lippujen hinta ja lupaus olla itkemättä täällä, katotaan sitten.

[/quote]

No et kovin kivasti käyttäydy itsekään.

Vierailija
39/51 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 22:18"]

Tottakai miehesi olisi pitänyt varmistaa ensin, että sopiiko kyseinen päivä toiselle pariskunnalle.

[/quote]

Mutta kaikesta päätellen kyse ei ollut oikeasti mistään päivämäärän sopimattomuudesta, vaan siitä, että lipuista kieltäytyneen pariskunnan mies oli käynyt katsomassa saman esityksen omin päin.

[/quote]

Mitä väärää siinä on? Aina pitää erikseen varmistaa että sopiiko sinulle se ja se paikka ja se ja se ohjelma?

Vierailija
40/51 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Mitä porukkaa täällä on taas kommentoimassa? Ihmeellisiä kommentteja, joissa hyökätään ap:ta vastaan.

Ap, kaverisi teki moukkamaisen tempun. Sinuna nostaisin kissan pöydälle ja kertoisin, kuinka paha mieli asiasta tuli. Ehkä hän oli jotenkin ajatuksissaan, eikä halunnut tahallaan käyttäytyä noin sikamaisesti. Ehkä saatte vielä asian sovittua! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi