Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vettä on liikaa?

Vierailija
06.03.2013 |

Juon päivittäin selvästi yli 2 litraa vettä vaikken edes urheilisi. Välillä tulee ihan yhtäkkiä sellainen sekava olo, joka ymmärtääkseni sopisi myös siihen, että juon vettä liikaa. Olen 155cm pitkä ja vähän vajaan 40kg painava jos sillä on asian kanssa jotain merkitystä.

Itse en löytänyt selvää ohjeistusta sille, miten paljon vettä saa juoda ja mikä menee jo vaaralliseksi määräksi. Olisi ihanaa jos auttaisitte minua.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 2 litraa päivässä on mielestäni hyvin vähän, en ikinä selviäisi niin vähällä! Tiedän itse juovani aivan liikaa vettä, rakastan sitä, ja työni luonteesta johtuen (paljon puhumista työpäivän aikana) kurkkuakin kuivaa ihan oikeasti. Olen joskus laskenut määriä, ja tavallisena päivänä on saattanut mennä n. 7 litraa vettä, lisäksi tähän kahvit, teet ym. Olen juonut näin paljon niin kauan kuin muistan ja olen ihan terve ja hoikka. Minulla on oikeastaan aina vesilasi/-pullo käden ulottuvilla ja helposti tulee huono olo, jos vettä ei saa riittävästi.

Yritän toki säännöstellä veden juontiani hieman, mutta en koe tarpeelliseksi rajoittaa sitä liikaa niin kauan kuin voin hyvin. Ainoat ongelmat tulevat lähinnä siinä, että runsaan juomisen vuoksi saattaa syöminen unohtua, kun maha tuntuu täydeltä. Olen myös hieman huolissani elimistöni suolatasapainon vuoksi. Matkoilla lämpimämpiin kohteisiin mies on raukka kauhuissaan, kun vesipulloja joutuu joka päivä raahaamaan niin paljon ja silti olen koko ajan janoinen :)

Vierailija
2/17 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en korvaa ruokia vedellä vaan minulle on oikeasti jano. Muutenkin rakastan vettä. Jos näen vaikkapa kuvan jossa on lasi täynnä vettä, se saa minut himoitsemaan itsekin juomaan vettä. Vähän samoin kuin vaikkapa hyvien ruokien kohdalla.

En usko minulla olevan syömishäiriötä, koska en ole ikinä tavoitteellisesti laihduttanut. Olen 22-vuotias, eli en ihan teini kuitenkaan. Päätin kirjata tänään ylös juomani vesimäärän.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 10:10"] Päätin kirjata tänään ylös juomani vesimäärän.

ap

[/quote]

Kirjaa ne ruuat kanssa ja kerro tänne.

Vierailija
4/17 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 2 litraa päivässä -suositus siis sisältää myös kaiken ruuan ja ravinnon mukana tulevan veden. Kun juo kupin kahvia, siinäkin on suurin osa vettä, samoin ihan ruuassa, vaikkapa keittolautasessa jo ihan reilusti.

Vettä ei siis tarvitse juomalla juoda kahta litran pulloa päivässä. Ihmisellä on janorefleksi joka säätelee nesteen tarvetta, se ilmoittaa kyllä kun tarvitset juotavaa. Toki olosuhteet vaikuttavat tarpeeseen, kuumalla ilmalla hikoilee enemmän jne. Ahkeralla veden juonnilla puhutaan olevan kaikenlaisia terveysvaikutuksia mutta suurimmalla osalla näistä ei ole mitään fysiologisia perusteita - virtsan eritys vain lisääntyy.

THLn proffa avaa myyttejä Veden juonnista:

http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Vett%E4-voi-juoda-liikaa/695/?c=Terveys

Vierailija
5/17 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös se oo 10 % painosta on rajana ? eli sulla siis 4 litraa. Mutta kuuntele tietenkin kroppaas eli jos tulee huono olo tuosta määrästä niin älä juo niin paljo...

Vierailija
6/17 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sitä saa juoda ihan niin paljon kuin lystää, eihän vesi mitään myrkkyä ole.

Vierailija
7/17 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, jos tsekkaat laittamani linkin, löydät tietoa siitä miksi vettä nimenomaan ei kannata juoda ihan niin paljon kuin lystää, tosi isoissa määrissä munuaiset rasittuvat ja suolatasapaino heittää.

Veden juontia puffataan niin paljon että tämä puoli unohtuu kokonaan - ja lisäksi se ettei varsinaista hyötyä juuri ole.

14

Vierailija
8/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 litraa ei ainakaan oo liikaa, voi olla jopa liian vähän. Ite juon 3 litraa ja helteillä paljon enemmän. Faktaa mulla ei ole, eli ihan omaa kokemusta vaan. Sekava olo voi johtua nestehukasta tai monesta muusta asiasta. Käy lääkärissä, niin varmaan ottavat verikokeet jne.

Vierailija
9/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän 2-3 litraa vuorokaudessa riitä. Ei ole mitään syytä juoda enempää. Kun olet noin pienikokoinen, niin johtuisiko siitä että unohdat sitten syödä, kun vatsa täyttyy vedellä?

Vierailija
10/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko ap vettä poistaaksesi näläntunnetta (painosi oli 40 kg)? Sekava olosi voi johtua (ja uskonkin että tämä on oikeampi syy) siitä, että syöt yksinkertaisesti aivan liian vähän ja verensokerisi on alhainen. Osuinko kenties oikeaan?

Vierailija
11/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne. Aloitukseen laitoin tosiaan aika epäselvästi tuon juomani vesimäärän päivää kohden. Tämä johtuu siitä, etten oikeasti itsekään tiedä paljonko juon, mutta siis selvästi kuitenkin yli 2 litraa, ehkä 3-4 litraa. Toivottavasti ainakaan ei enempää. Juon ainoastaan janooni ja syönkin kolmen, neljän tunnin välein.

ap

Vierailija
12/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juot janoon noin paljon, niin sinun kannattaisi ehkä käydä sokerirasituksessa?

Vierailija
13/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 19:52"]

Jos juot janoon noin paljon, niin sinun kannattaisi ehkä käydä sokerirasituksessa?

[/quote]

Minulla on terveet elämäntavat, joten mietin pitäisikö lääkärikin minua vainoharhaisena jos niin tekisin? Myös jos kyse onkin mielenterveysongelmasta, yrittäisin ensin mielummin itse päästä eroon siitä ennenkuin hakisin ammattiapua.

Vierailija
14/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 19:31"]

2 litraa ei ainakaan oo liikaa, voi olla jopa liian vähän. Ite juon 3 litraa ja helteillä paljon enemmän. Faktaa mulla ei ole, eli ihan omaa kokemusta vaan. Sekava olo voi johtua nestehukasta tai monesta muusta asiasta. Käy lääkärissä, niin varmaan ottavat verikokeet jne.

[/quote]

Jos syö kasviksia ja hedelmiä suositusten mukaan, ei 2 litraa ole liian vähän, usein se on jopa liikaa jos ruoka on ollut nestepitoista. Ihminen tarvitsee sen pari litraa vettä vuorokaudessa, mutta suurin osa tulee ruuan mukana. Tätä ei moni tajua. Sekavuus voi hyvinkin johtua siitä, että elimistön suolatasapaino on häiriintynyt ja suoloja on liian vähän, koska ne on vedellä laimennettu pois. Helteilläkään ei saisi pelkkää vettä juoda litrakaupala janoon, ellei sitten napsi jotain mineraalipitoista pikkusuolasta sen kanssa. Vichy on parempi vaihtoehto helteillä.

Vierailija
15/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-50ml / kg

Vierailija
16/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaatko ruokia vedellä? Painosi ei vaikuta aikuisen ihmisen painolta. Jos olet teini, paino on ok. Monet mielenterveysongelmaiset juovat vettä liikaa ja siitä on vakavia seurauksia elimistölle.

Vierailija
17/17 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet noin pelokas hakemaan lääkäriltä oikeaa apua (av-neuvojen sijaan), niin sulla voi hyvinkin olla mielenterveysongelmia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi