Mun tekisi kovasti mieli kasvattaa pienimuotoisesti sekarotuisia koiria.
Mulla on itselläni aina ollut rotukoiria, jalostusuroksia ja olen näissä rotukoiratouhuissa ollut aika paljon mukana. Olen ajatellut että ehkä joskus sitten voisin hankkia sen nartunkin, ehkä sijoittaa sen, ja vihdoin teettää itsekin muutaman omia toiveita vastaavan pentueen, olisihan se ihan mielenkiintoista. Aika työlästä alkuvalmistelujen osalta, nämä on pienilukuisia rotuja ja sopivien jalostusyksilöiden löytäminen on vaikeaa (suvut lähinnä ongelma, ahtaat linjat, ss% korkeat, kaikenlaista milloin missäkin).
Mutta oikeasti huomaan innostuvani vasta kun selaan jotain Myydään sekarotuisia -palstoja. Tosi kauniita ja persoonallisen näköisiä eläimiä. Sukurasitteiden välttäminen olisi paljon helpompaa, kun ei tarvitsisi rajoittua yhteen rotuun. Eihän sitä ihan patenttiratkaisuja saisi, mutta musta sekarotuisten teettäminen olisi niin paljon mielenkiintoisempaa kuin rotukoirapentueen. Ei tarvitsisi kunnioittaa mitään rotumääritelmiä tai yrittää säilyttää hiipuvia linjoja. Voisi keskittyä luonteeseen ja terveyteen, "käyttöominaisuuksiin". Itseasiassa voisin sekarotuisia teettää ja pitää itselläkin vaikka ihan vain helppoina seurakoirina, vaikka en esim. puhdasrotuista cavalieria tai vastaava haluaisikaan ja omat koirat on aika paljon enempi harrastekoiria. Silti voisin vaikka heti etsiä muutaman cavalier-, sheltti ja vaikka villakoirapennun mahdollisimman terveistä taustoista, sijoittaa ne roduista kiinnostuneille, teettää terveystutkimuksia ja muutaman vuoden päästä masinoida pentueet niin että olisi myytävänä pienehköjä sekarotuisia seurakoiria terveistä vanhemmista. Tai sitten voisin hommata jotakin seurakoiramaista paimenkoiraa sijoitukseen, ja käyttää vaikka näitä omiakin koiria keskikokoisen harrastekoiran aikaansaamiseen.
Onko kaikki sekarotuisia teettävät joko tyhmiä tai rahanahneita? Entä sekarotuisia ostavat, etsiikö he vain jotain halpaa koiraa pihan perälle?
Kommentit (64)
En tiedä mitkä kaikki on APn viestejä, mutta kivalta vaikuttaa asenne rotukoriakasvattajia kohtaan. Jokuhan ne koirat kasvattaa mitä hän meinaa ostaa ja käyttää tuossa projektissaan.
mun mielestä kyllä hyvin pidetyille sekarotuisille, just semmosille tavallisille koirille, olisi kysyntää. ihmiset saattaa maksaakin siitä, että tietää pennun taustat ja on hyvä kasvattaja jolta saa apua jne.
Peukut kaikille, jotka uskaltavat kasvattaa tarkoituksella maailmaan saatetun sekarotuisen pentueen julkisesti, ihmisten ivan ja paskan kaatamisen keskellä. Sekarotuisissa lepää tulevaisuus, rotukoirakannat heikkenevät kun sisäsiittoisuus vie voiton. Kun teetetään sekarotuinen pentue tiettyyn tarkoitukseen tutkitusti terveistä, tervepäisistä vanhemmista, joiden rodut ja tausta on tiedossa, ja jotka sopivat toisilleen ominaisuuksiensa kanssa, olen pentueen kannalla ehdottomasti.
No jaa, kyllä mä luulen että moni pientä rotukoriaa etsivä ihan kunnollinen ihminen voisi haksahtaa sopivasti markkinoituun sekarotuiseen nimenomaan jos se hinta olisi samaa luokkaa niiden rotukoirien kanssa. Koska ostaahan ihmiset labradoodlejakin yms. Jos hinta on alhaalla niin luulisi houkuttelevan enemmän epämääräisiä ostajia.