Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisissa asioissa olet "snobi"?

Vierailija
17.05.2013 |

Eli millaisia asioita tavallaan vähän "halveksut" samalla tajuten halveksuntasi hölmöyden eli naurat itsellesi niin tehdessäsi.

Itse suhtaudun noin mm. pieruhuumoriin, pakettimatkailuun aurinkorannoille, Seiska-lehteen ja erilaisiin tositvohjelmiin.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Small talk.

Pidän juntteina ihmisiä jotka tulevat johonkin perhejuhliin ja menevät nokka pystyssä kauimmaiseen nurkkaan istumaan. Ja paras selitys minkä olen kuullut tuollaiselta ihmiseltä oli että "ne tuli mulle juttelee kun ne on sieltä MAALTA ja siellä on sillai tapana niinku höpötellä kenen tahansa kanssa". Kyse oli pienimuotoisesta perhejuhlasta, ja mielestäni se että juttelee jonkun kanssa ylipäätään jotain kuuluu silloin hyviin käytöstapoihin eikä kyse ole mistään maalaisjunttien lörpöttelystä. Miksi mennä sosiaalisiin tilaisuuksiin jos on suorastaan loukkaantunut siitä jos joku kohteliaisuuttaan uskaltaa sanasen yrittää vaihtaa siellä.

Vierailija
42/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 14:13"]

Miten niin alemmuuskompleksi ja pätemisen tarve? Olen laatutietoinen koska minut on kotona opetettu arvostamaan hyvää ruokaa ja opetettu ostamaan harkiten mutta laatua. En minä ketään ääneen arvostele, avomiehelle enintään kerron kantani mutta ikinä en loukkaisi ketään.

[/quote]

Vahva sama. Elämme outoja aikoja, jos laadun arvostamista, vaativia makumieltymyksiä tai sivistystä joutuu erikseen puolustelemaan. Jonkinlaista maamme persuistumista kenties?

[/quote]

Sivistynyt ihminen on kaikkea muuta kuin snobi.

Tuntemani snobit ovat ylimielisiä pikkutärkeilijöitä, joilla ei ole ymmärtämystä tai empatiaa toisenlaisia ihmisiä kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se että osa ammattitutkinnon käyneistä pitää minua automaattisesti snobina ihan vaan sillä perusteella kun kerron mitä teen työkseni. Minä kun en arvostele ihmisiä sen perusteella minkä verran ovat opiskelleet ja mitä työkseen tekevät (toki kiva jos jotain tekevät). Ilmeisesti sellaiset ihmiset eivät ole kovin sinut valintojensa kanssa? Eli koko miehen suku pitää minua snobina. Ajattelevat että kaikki yliopiston käyneet ovat avuttomia tumpeloita jotka tuntevat ylemmyyttä tutkinnostaan. Eli syrjivät koulutustason perusteella, tekevät juurikin sitä mitä olettavat minun tekevän. Olen itse ihan perusduunariperheestä lähtöisin ja todellakin arvostan työtä kuin työtä (lorvintaa sen sijaan en arvosta, siinä olen kyllä snobi).

Miehen sukulaiset vittuilevat jos juon punkkua (se on ilmeisesti snobia, no sori tykkään punaviinistä), vittuilevat työstäni, pirulliseen äänensävyyn "nuo on niin hienoja juttuja että eihän tämmönen tyhmä duunari niistä mitään ymmärrä". Yritän olla puhumatta mistään omista asioistani koska kaikki tulkataan snobbailuksi, mutta sitten niistä kuitenkin udellaan, että pääsevät sitten seläntakana jauhamaan kuinka se on niin ollakseen. Huoh.

Vierailija
44/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn paljon pakettimatkoilla, ja valitsen aina hotellin parhaimman ja kalleimman huonetyypin merinäköalalla. Joskus lähetän jopa suoraan hotellille sähköpostia ja pyydän saada sen kaikista parhaan huoneen :-)

Vierailija
45/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mä olen juurikin sellainen kirjakyylääjä, myönnän ihan avoimesti :) Suurimmalla osalla mun ystävistä ei ole näkyvää kirjahyllyä (tuskin kirjahyllyä ollenkaan...), joten siksikin tää oma snobeilu naurattaa. Ehkä nämä snobitaipumukset nousevat pintaan uusien tuttavuuksien myötä, puolituntemattomia kun on helpompi arvostella oman päänsä sisällä. 

Lisäksi snobeilen tiettyjen matkakohteiden suhteen. Bulgarian Sunny Beach ja Turkin Alanya, voi hirvitys. 

Vierailija
46/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on mielestäni erehtymätön kyky tunnistaa hyvät ja huonot elokuvat - siis ei pelkästään niin, että mistä itse tykkään, vaan mitkä ihan objektiivisesti arvioituna on hyvin tehtyjä, ja mitkä perusroskaa.

Ruoanlaitosta tiedän niin paljon, että hämmästelen, kuinka vähän monet muut tietää.

Oon viskisnobi. Tää tuskin tarvitsee lisäselityksiä.

Kyllä, nää huvittaa mua itseänikin.

Vierailija
47/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson nenänvartta pitkin niitä, jotka lataavat kärryt täyteen einestä. Etenkin jos mukana on lapsia. Samalla häpeän omaa ostoskoriani, johon mies lataa aina pari pakettia makkaraa. Samoin säästösyistä ostetaan aina halvinta leikkelettä, juustoa jne... :D

Kyseenalaistan myös virikehoidon. En ennen ajatellut siitä mitään, mutta ihan pari päivää sitten huomasin katsovani nyreästi, kun joku vei vauva kainalossa isomman lapsen hoitoon. Hups. Vaikka noin periaatteessa olen sitä mieltä, että jokaisen oma asia ja isompi (4v+) lapsi kaipaa jo muutakin kuin kotia.

Vierailija
48/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:44"]

Käytöstavat ja etiketti; nautin small talkista kun joskus tulee vastaan toinen samanlainen, joka taitaa kepeän jutustelun taidon. Mutta tunnen lähinnä myötähäpeää niiden puolesta, jotka eivät edes työssään siihen kykene vaikka alan puolesta se olisikin suoranainen vaatimus...ja olen perunut työtilauksia ym. tämän vuoksi myös, siis jos toinen osapuoli on käyttäytynyt kuin juntti. ;)

Tykkään myös havannoida ihmisten käyttäytymistä vaikkapa liikenteessä tai ostoksilla. Hyvin usein muljauttelen silmiäni näiden touhuille mutta samalla minusta on hiton hauskaa kytätä toisten puuhia, ihan paheksunnan ilosta.

[/quote]

Hei, voitko antaa muutaman vinkin tuohon small talkiin? Itse olen juuri näitä sosiaalisesti kömpelöitä.

Vierailija
49/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 14:04"]

Olen ruoka ja ravintola snobi. Ruoka on aina itsetehtyä ja mielleeään lähi taikka luomua. Ravintolaan en viitsi edes lähteä jos ei tiedossa ole hyvä ravintola. Tosi niissäkin saattaa joutua pettymään. Enköä oikeastaan edes naura itselleni näiden takia.

[/quote]

Myönnän olevani kielisnobi: Minun on kovin vaikea ottaa vakavasti ihmistä, joka ei osaa oikeinkirjoitussääntöjä. Erityisesti huvittaa, jos hän on olevinaan jollain tavoin parempi kuin muut eikä kuitenkaan osaa edes kirjoittaa.

Vierailija
50/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin aikaisemmin että olen hajuvesisnobi. Nuorena olin myös drinkki ja juoma snobi, ja hiukan sinnepäin kallellaan vieläkin.

Lisäksi hiukan lahjasnobi- kun mennään jonkun esim 60 vuotis synttäreille niin lahja "pitää" olla hyvällä maulla valittu, jotain arvokristallia tms vaikka ei kyllä olisi varaa....

Vierailija
51/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:25"]

Katson nenänvartta pitkin niitä, jotka lataavat kärryt täyteen einestä. Etenkin jos mukana on lapsia. Samalla häpeän omaa ostoskoriani, johon mies lataa aina pari pakettia makkaraa. Samoin säästösyistä ostetaan aina halvinta leikkelettä, juustoa jne... :D

[/quote]

Heh, vähän samaa. Mä kerään kärryn täyteen vihanneksiä, hedelmiä, papuja/linssejä, mausteita, tomaattimurskaa, pastaa, jauhoja jne. ruoanlaittoaineksia, ja sit mies heittää sinne jotain nuudeleita ja pakastepizzoja ja suklaata jne. Argh, yritä siinä sitten snobbailla omilla, puhtaita ja terveellisiä raaka-aineita sisältävillä ostoksillasi.

Vierailija
52/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"laivamatkailu (minä en jalallanikaan astu niihin purtiloihin, jotka seilaavat Suomen satamista Tukholmaan, minä lennän sinne mieluummin)"

-No hyi, mikä ympäristöterroristi wt-juntti.

"Tuuri, Tallinnan piraatti-torit, Thaimaa... enkä edes perustele, jos joku ei ymmärrä niin voi, voi"

- Thaimaa? Ilmeisesti olet hiukan alempaa koulutusluokkaa, kun et tiedä, että sieltä löytyy muutakin kuin se Pattaya.

Ajattelin vain auttaa alkuun, kun kerran kirjoitit, ettet itse näe omaa naurettavuuttasi. :)

Vierailija
53/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä koe olevani siinä mielessä snobi, että muita halveksisin. Oman käytöseni puolesta snobia on se, etten ikinä lähde mukaan näihin "sehän on kauhean kallista!"-keskusteluihin mukaan enkä todellakaan aloita sellaista itse. En muutenkaan koskaan puhu rahasta, koska siitä puhuminen on minulle aina ollut vaivaannuttavaa.

Itseäni hellin liiankin avokätisesti. Mm. kosmetiikka on sellainen, jossa vain paras kelpaa minulle. Samoin jos nyt saan jonkin päähänpiston hankkia jotakin omaksi ilokseni, en hirveästi välitä siitä, paljonko se maksaa. Olen välillä yrittänyt opetella tästä tavasta eroon, koska turhia ostoksia on todellakin tullut tehtyä.

Vierailija
54/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käytöstapasnobi. Ihmiset, jotka eivät hallitse alkeellisimpiakaan käytöstapoja ovat mielestäni poikkeuksetta sivistymättömiä, vähä-älyisiä metsälaisiä. En itse voisi kuvitellakaan esim. rynniväni bussiin tervehtimättä kuskia tai astuvani jonkun varpaille pyytämättä anteeksi.

Nykyisin musta on tullut myös leffasnobi. En jaksa enää ollenkaan Hollywood-räiskintää/romanttista muka-hauskaa komediaa/animaatioita, joissa kaikissa sama juoni ja samat vitsit. Katselen enää vaan eurooppalaisia "taide-elokuvia" ja oikeastaan kaikkea muuta kuin Hollywood-tuotantoa.

Ruoan suhteen en puolestaan ymmärrä snobailua, vaan kokemukseni mukaan ns. arvostettu ruoka tyyliin tryffelikastike tai puoliraaka karitsafilee, on lähes poikkeuksetta pahempaa kuin tavallinen kotiruoka. Täälläkin kauhisteltuja pakastevihanneksia, marinoitua lihaa ja halpoja juustoja löytyy sen sijaan ostoskärrystämme joka viikko, enkä todellakaan jaksa tarkkailla lisäaineiden määrää yms. Ja olemme mieheni kanssa hoikkia, terveitä ja urheilullisia, ihan näin jälkihuomautuksena ;)

Vierailija
55/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 13:37"]

"laivamatkailu (minä en jalallanikaan astu niihin purtiloihin, jotka seilaavat Suomen satamista Tukholmaan, minä lennän sinne mieluummin)"

-No hyi, mikä ympäristöterroristi wt-juntti.

"Tuuri, Tallinnan piraatti-torit, Thaimaa... enkä edes perustele, jos joku ei ymmärrä niin voi, voi"

- Thaimaa? Ilmeisesti olet hiukan alempaa koulutusluokkaa, kun et tiedä, että sieltä löytyy muutakin kuin se Pattaya.

Ajattelin vain auttaa alkuun, kun kerran kirjoitit, ettet itse näe omaa naurettavuuttasi. :)

[/quote]

Juu, kiitos avusta. Thaimaa ei tosiaan huokuttele kun sen lähellä on niinkin kiehtovia maita kuin Vietnam, Laos ja Malesia.

Ja lentomatkailu tuottaa 2% maailman vuotuisista hiilidioksidipäästöistä, kun taas Itämerta seilaavat laivat saastuttavat merta pilalle tasaiseen tahtiin. 

T: snobi, jota lainasit

Vierailija
56/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 14:16"]

Numero 24 jatkaa:

Luin muiden vastauksia ja lisään omaan listaani vielä ilman perusteluja: kahvi, tupakoitsijat, karaoke-baarit ja Armaksen ja Onnelan tapaisissa kävijät, Bulgariaan ja Turkin turistirysiin (Istanbulia ei lasketa) matkustavat, huonosti pukeutuvat ihmiset, ja sellaiset, jotka ajavat kaupunkialueella asuessaan, kaupunkialueella sijaitsevalle kuntosalille aina autolla. 

:D

[/quote]

Kun kerran istanbul kelpaa, halveksitko vaikka kokkikurssille Chiang Maihin Thaimaassa suuntaavaa tai jooganopettajaksi opiskelevaa? Ihmettelen vaan tuota kategorisoinnin määrää ja jyrkkyyttä... 

MInä halveksin ihmisiä, jotka luulevat tietävänsä kaiken kaikesta ja ovat kovin äänekkäitä mielipiteineen. Siis juuri näitä, jotka tietävät Thaimaassa koskaan käymättä (tai korkeintaan Phuketissa tai vielä parempaa, Pattayalla käytyään) koko maasta kaiken. 

Vierailija
57/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 13:41"]

Olen käytöstapasnobi. Ihmiset, jotka eivät hallitse alkeellisimpiakaan käytöstapoja ovat mielestäni poikkeuksetta sivistymättömiä, vähä-älyisiä metsälaisiä. En itse voisi kuvitellakaan esim. rynniväni bussiin tervehtimättä kuskia tai astuvani jonkun varpaille pyytämättä anteeksi.

Nykyisin musta on tullut myös leffasnobi. En jaksa enää ollenkaan Hollywood-räiskintää/romanttista muka-hauskaa komediaa/animaatioita, joissa kaikissa sama juoni ja samat vitsit. Katselen enää vaan eurooppalaisia "taide-elokuvia" ja oikeastaan kaikkea muuta kuin Hollywood-tuotantoa.

Ruoan suhteen en puolestaan ymmärrä snobailua, vaan kokemukseni mukaan ns. arvostettu ruoka tyyliin tryffelikastike tai puoliraaka karitsafilee, on lähes poikkeuksetta pahempaa kuin tavallinen kotiruoka. Täälläkin kauhisteltuja pakastevihanneksia, marinoitua lihaa ja halpoja juustoja löytyy sen sijaan ostoskärrystämme joka viikko, enkä todellakaan jaksa tarkkailla lisäaineiden määrää yms. Ja olemme mieheni kanssa hoikkia, terveitä ja urheilullisia, ihan näin jälkihuomautuksena ;)

[/quote]

Mäkin olen leffasnobi ja katselen vain eurooppalaisia laatufilmejä. Erityisesti pidän vanhoista suomalaisista elokuvista 40- ja 50-luvuilta.

Vierailija
58/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen snobi vaatteiden ja erityisesti laukkujen ja kenkien suhteen. En ikinä edes harkitsisi mitään halpaa tekonahkalaukkua.

Vierailija
59/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mulla kans voisi listaan laittaa nuo käytöstavat, antaa todella huonon kuvan ihmisestä joka ei niitä hallitse. Palstallakin on muutama pipojen, lippisten ja huppujen pitämiseen liittynyt keskustelu saanut mulla karvat pystyyn ja verenpaineen koholle tosissaan.

Vierailija
60/89 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oluen ja teen kanssa.

Mä en juo mitään kotimaista bulkkikaljaa tyyliin Koff. Enkä Liptonin keltaista pussiteetä.

Enkä kyllä suostu syömään  mitään rasvaista mättöä hirveellä hinnalla jossain lapsiperhehelvetissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän