Millaisissa asioissa olet "snobi"?
Eli millaisia asioita tavallaan vähän "halveksut" samalla tajuten halveksuntasi hölmöyden eli naurat itsellesi niin tehdessäsi.
Itse suhtaudun noin mm. pieruhuumoriin, pakettimatkailuun aurinkorannoille, Seiska-lehteen ja erilaisiin tositvohjelmiin.
Kommentit (89)
Merkkituotteet ja lutkavaatteet
Minä halveksin sellaisia ihmisiä, jotka vaikuttavat siltä, että luulevat olevansa korkea-arvoisempia kuin muut siksi, että käyttävät vain merkkituotteita ja vaatteita. Samat ihmiset ostavat yleensäkin kalleinta mahdollista tavaraa aina, vaikka rahaa ei olisikaan.
Jos ihmisella on paljon rahaa, niin suon hänelle merkkituotehienostelun! =)
Hiukan halveksin myös liian avoinaisia ja liian tiukkoja vaatteita pitäviä ihmisiä.
Yksi ruokasnobi ilmoittautuu! Meiltä ei löydy marinoituja lihoja, mitään epäkermoja, broileria eikä ulkomaisia liha- ja maitotuotteita. Luomua ja lähiruokaa aina kun mahdollista. Onneksi kohta saa vihannekset omasta puutarhasta.
Pakko tunnustaa, että halvimman tuotteen metsästäjät saa mut vähän nyrpistämään nenää. Jotenkin oletan, että pakkausselosteisiin tutustuminen on ihan jokaisen velvollisuus, ettei sitten tarvitse hämmästyä, jos joku halpaketjun myymä liha ei olekaan kotimaista.
Käytöstapojen noudattaminen ja etiketin tunteminen on kanssa semmoinen asia, jota arvostan. Yhteiset säännöt kun helpottaa vieraissa tilanteissa ja väkisinkin pidän vähän moukkana ihmisiä, jotka niistä eivät piittaa.
Huonekalut pitää olla oikeaa puuta, eikä mitään paperoitua lastulevyä ja jos ostaa koruja, niin niiden pitää olla aitoja, ei värjättyjä kiviä ja jos koru on muovia, sen pitää sitten näyttää siltä eikä esim lasihelmiltä, jotka on ihan ok, kunhan eivät yritä näyttää jalokiviltä, hopea hopean värisenä jne.
Varmasti löytyy paljon muitakin, taidan olla snobi aika monessa asiassa.
"Thaimaa ei tosiaan huokuttele kun sen lähellä on niinkin kiehtovia maita kuin Vietnam, Laos ja Malesia"
Watch out guys, we have a badass over here! Melkonen seikkailija. :)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 15:42"]
"Thaimaa ei tosiaan huokuttele kun sen lähellä on niinkin kiehtovia maita kuin Vietnam, Laos ja Malesia"
Watch out guys, we have a badass over here! Melkonen seikkailija. :)
[/quote]
Miksi pidät itseäsi tärkeämpänä siksi, että pidät Thaimaasta ja minä en pidä? En ole edes kertonut, missä olen matkustanut tai miksi nuo kolme maitsemaani maata kiinnostavat minua. Minullahan voi olla vaikka sujujuuret jossain siellä, kävikö mielessä? ;)
No, jatkan nyt listaani: puhun Suomessa suomea, enkä yritä pönkittää egoani tai yritä saada parempaa kuvaa itsestäni vaikka maailmanmatkaajana puhumalla suomenkielisille englantia.
Olen kahvisnobi ja juon vain tiettyä sorttia. Jos ei saatavilla olen ilman.
Olen hajuvesisnobi. Erotan todellakin niissä laadun.
Olen ruokasnobi. En syö mitään, mikä on pahaa ja yleensä halpikset on.
Olen matkailusnobi. Aiemmin mainitut Thaimaa ja Tallinna ovat minullekin kauhistus
Yleensäkin kaikki missä tarjolla huonoa ja halpaa ei kiinnosta. Olen myös olosuhdesnobi. En viihdy missään likaisessa, liian kuumassa tai muuten epämiellyttävässä paikassa.
Olen laatusnobi. Kaikki halvalla väännetty ja feikki etoo. Erotan esim. laadukkaan kengän jo kilometrien päähän.
"Miksi pidät itseäsi tärkeämpänä siksi, että pidät Thaimaasta ja minä en pidä? En ole edes kertonut, missä olen matkustanut tai miksi nuo kolme maitsemaani maata kiinnostavat minua. Minullahan voi olla vaikka sujujuuret jossain siellä, kävikö mielessä? ;)"
Pidän itseäni tärkeämpänä? Johan menee överiksi. Tarkoituksenani oli piikitellä tuota perusteetonta Thaimaan-matkaajien halveksuntaasi, josta sai sen käsityksen, että kaikki Thaimaassa lomailijat ovat niinku tosi noloja ja so last season (mutta jos ylittää rajan, onkin yhtäkkiä ah niin cool ja jotain erityistä).
"No, jatkan nyt listaani: puhun Suomessa suomea, enkä yritä pönkittää egoani tai yritä saada parempaa kuvaa itsestäni vaikka maailmanmatkaajana puhumalla suomenkielisille englantia."
"Watch out guys..." on todella tunnettu meemi, olen pahoillani jos viittaus meni sinulta ohi.
Olen snobi sisustusmateriaalien suhteen. Pukeudun mieluummin itse vaikka h&m:n kuteisiin kuin laittaisin Kodin Ykkösen verhot ikkunaan...
"Olen snobi sisustusmateriaalien suhteen. Pukeudun mieluummin itse vaikka h&m:n kuteisiin kuin laittaisin Kodin Ykkösen verhot ikkunaan..."
Haa, ostin just eilen Kodin Ykkösestä ihanan Vallilan verhokankaan! :)
Ei oikein tule mieleen. Johtuu kai siitä, että olen naimisissa snobin kanssa, joten minä olen periaatteessa antisnobi. Tosin arvostan yleissivistystä, ja tunnen eläväni vähän eri planeetalla kuin ne, jotka eivät tiedä noita toisessa viestissä mainittuja holokaustia, feminismiä, kapitalismia yms.
vähän kahvisnobi: suodatinkahvi on yleensä kauheeta kuraa, vaikken kylässä ollessani siitä kieltäydykään, koska kotona olen tottunut kahvikoneeseeni ja tietyn merkkisiin luomupapuihin.
vähän ravintolasnobi: En mielelläni mene ketjumättölöihin, joista löytyy lasten leikkipaikka. Pidän sitä merkkinä ravintolan huonosta laadusta. Teen itse parempaa ruokaa kuin tällaisista paikoista usein saa. Kohteliaisuudesta voin tällaiseen ravintolaan kuintekin mennä jos vaikka joku tuttava kutsuu syömään sellaiseen.
Juoma-/alkoholisnobi: En todellakaan juo halpoja esanssilitkuja vaan juomia joista vain todella pidän. Haluan nauttia lempichardonnayni oikean lämpöisenä. Huomaan pitäväni ihmisiä, jotka vain "riipaisevat kännit" millä vain euroshoppersiidellä vähän "huonompina", ajattelen että he eivät tiedä mistä jäävät paitsi kun piheilevät juomiensa suhteen :D typerää, tiedän.
Kaikista typerin ja naurettavin snobijuttu mulla on se, että pidän nolona lounareilla maksamista ravontolassa tai hienoon ja kalliiseen ravintolaan menemistä jollain grouponin lahjakortilla. Olen tehnyt molempia mutta se on musta noloa vaikka sisäisesti naurankin nolostelulleni :D
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 17:27"]
Kaikista typerin ja naurettavin snobijuttu mulla on se, että pidän nolona lounareilla maksamista ravontolassa tai hienoon ja kalliiseen ravintolaan menemistä jollain grouponin lahjakortilla. Olen tehnyt molempia mutta se on musta noloa vaikka sisäisesti naurankin nolostelulleni :D
[/quote]
Sama! :) Musta on jopa noloa kysyä tarjouksia tms. vaikka mulla olisikin jonkun paikan kanta-asiakaskortti. Siksi mun ei kannata hankkia Cityshopparia :P
Ja todellakin tiedostan tämän snobeilun ilmenemismuodon naurettavuuden.
Ns. halpakaupoissa kuten Tokmanni käyminen. Ja kyllä, käyn niissä satunnaisesti itsekin, koska jotkut tuotteet vaan ovat niissä halvempia! Silti katselen niissä käyviä ihmisiä vähän vinoon :D Äly hoi.
En oikein keksi, missä asiassa olisin snobi. Jos nyt jotain pitää keksiä, niin kummastelen ihmisiä, jotka haluaa pukeutua samanlaisiin tuulipukuihin (tuulipuku itsessään on Suomessa ihan toimiva vaate, kunhan se ei kauheesti kahise), katsovat Salkkareita tai Big Brotheria. Myös suomiräpin ja -reggaen kuuntelijat sekä hipsterit ovat vähän outoja.
Mieheni on terveellinen ruoka -snobi, joka ylpeilee sillä, ettei osta halvinta marinoitua lihaa, vaaleaa leipää tai eineksiä, eikä syö herkkuja muutoin kuin viikonloppuna. Välillä hän mainitsee, miten vähän on jonain päivänä syönyt, ja minä pyörittelen silmiäni, koska en ikinä itse eläisi niin vähällä ruualla. Tosin hän tekee istumatyötä ja minä en.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 14:13"]
Olut ja teesnobi olen. Ärsyttää, kun menee tapahtumiin, joissa noista on tarjolla vaan mauttominta Liptonia tai Lapin kultaa. Usein johonkin sukulaisten rippijuhliin tai häihin mennessä pidän laukussa omaa teelehtipussia, josta sujauttelen asialliset liuotteet mukiini.
[/quote]
Minä!
Tosin mun listaan kuuluu myös makkaran syönti ja täysi ignooraus tehotuotannolle+kaikenlaiselle eettisesti perustellulle ajattelulle
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:37"]
Olut ja teesnobi olen. Ärsyttää, kun menee tapahtumiin, joissa noista on tarjolla vaan mauttominta Liptonia tai Lapin kultaa. Usein johonkin sukulaisten rippijuhliin tai häihin mennessä pidän laukussa omaa teelehtipussia, josta sujauttelen asialliset liuotteet mukiini.
[/quote]
Ei!
Väärä lainaus!
Oikea tullee tähän alle...
t. epäonninen lainaaja-snopi
Minä!
Tosin mun listaan kuuluu myös makkaran syönti ja täysi ignooraus tehotuotannolle+kaikenlaiselle eettisesti perustellulle ajattelulle
[/quote]
LAINAUS: "Minä olen snobi näissä asioissa:
- ruoka (en kertakaikkiaan ymmärrä eineksiä ja pakastevihanneksia ja valmiita leipiä, lihaliemikuutioita tai ruokakermoja)
- ravintolat (en syö missään "ählämipitsa-paikassa", enkä ketjuravintoloissa poikkeuksena El Toro)
- lehdet (en ymmärrä miksi kukaan haluaa lukea Seiskaa tai muita roskalehtiä!)
- televisio-ohjelmat (tarviiko edes perustella, miksi tosi-tv ja esim. Salkkarit on minusta pelkkää kuraa?)
- laivamatkailu (minä en jalallanikaan astu niihin purtiloihin, jotka seilaavat Suomen satamista Tukholmaan, minä lennän sinne mieluummin)
- Tuuri, Tallinnan piraatti-torit, Thaimaa... enkä edes perustele, jos joku ei ymmärrä niin voi, voi
Ja hei, en edes naura itselleni minäkään, vaan lähinnä nauran teille muille."
Typerä typerä nettisivu ei anna lainata oikein!
T. se epäonninen-snopi joka ei osaa edes lainata
[/quote]
valmiitä leipiä? :D siis mitä :D ei oo enään snobia vaan sairasta.
piti siis yläpuolella oleva lainata :D joka sanoi ettei valmiita leipiä voi syödä..
Snobbailen sillä, että asun Vantaalla. Musta on ihanaa mainita aina asuinpaikallaan kehuskeleville, missä ghettolähiössä asun. Yleensä ihmiset vaivaantuu ja aloittaa puolustelemaan mua "eihän se nyt NIIN paha paikka ole". Hih!