Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsytän työkavereita olemuksellani ja minusta ei pidetä - mikä neuvoksi?

Vierailija
12.07.2020 |

Olen nuori ja työskentelen oman alani työpaikalla, jossa lähes kaikki työkaverit ovat minua 10-20 vuotta vanhempia. Olen edennyt alallani hyvää vauhtia tämän ikäiseksi. Olen vaihtanut työpaikkoja edetäkseni ja minusta varmasti näkee sen, että "en kaipaa eläkevirkaa", vaikka vakituisessa paikassa olenkin. Olen kouluttautunut työn ohessa maisteriksi valmistumisen jälkeen. Haluan edetä uralla pitkälle, olen ahkera, innokas, hoidan työni hyvin ja panostan työhöni. Kehitän itseäni myös ammatillisesti työn ohessa ja hankin erityisosaamista, jota harvalla alallani on. Esimiehet kehuvat ja asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä. Työ merkitsee minulle paljon ja nautin työstäni. Kahvipöytäkeskustelun sijaan teen mieluummin intensiivisesti töitä työajan, jotta vapaalla voin olla rauhassa vapaalla. En ymmärrä kuppikuntajuoruilua tai turhia ylimääräisiä palavereita, jos työt voi tehdä tehokkaasti. Olen ystävällinen ja toisaalta melko kiltti, mutta en suostu sietämään työpaikalla mitä tahansa.

Olen erityisesti nyt nuorena halunnut edetä töissä ja satsata töihin, koska se on ollut minulle lapsettomana helppoa. En odota muilta samanlaista paloa/satsaamista työhön, koska kaikkien elämäntilanne ei ole sellainen, että satsaaminen olisi mahdollista. Eikä kaikki ole työn suhteen intohimoisia, eikä tarvitsekaan. Minulle työ on tosi tärkeä juttu, mutta ymmärrän, ettei kaikille ole. Suhtaudun muiden työntekoon kannustavasti, kehun työkavereita aina kun on aihetta ja kuuntelen toisia, mutta en ole mikään päällepäsmäri vaan enemmän hiljainen puurtaja.

Ongelmani on se, että ahkeruuteni, innokkuuteni, tavoitteellisuuteni ja kunnianhimoisuuteni vuoksi ärsytän osaa työkavereistani. Ärsytän heitä, jotka tekevät samassa tiimissä töitä, muut suhtautuvat yleensä hyvin, arvostavat ja kehuvat työtäni. Miehet eivät ole minulle ärsyyntyneitä, vaan ongelma on nimenomaan näiden itseäni vanhempien naisten kohdalla. 40-50 v naiset ovat minulle töissä todella ilkeitä, mutta +50 naisissa on todella mukavia ja ihania työkavereita. Työtäni vähätellään jatkuvasti, jopa asiakkaiden kuullen. Kun olen päätöksenteossa tehnyt johdon kanssa jonkun ratkaisun, niin päätökset kyseenalaistetaan ja kysytään, eikö vielä voisi palauttaa johdolle mietittäväksi. Kaikki tekemiseni kyseenalaistetaan ja paikoitellen työkaverien käytös menee jo kiusaamisen puolelle (epäilevät ääneen mielenterveyttäni, kuvailevat, kuinka ovat saaneet ihmisiä savustettua ulos tästä työpaikasta jne). Nämä ärsyyntyneet työkaverit jaksavat hokea, kuinka "sinulla ei ole tarpeeksi osaamista ja kokemusta, toisin kuin minulla on", vaikka olen ollut työelämässä jo vuosia. En vähättele toisten osaamista, mielelläni otan vastaan vinkkejä ja hyviä neuvoja vanhemmilta kollegoilta, mutta haluan tehdä työtä viimeisimmän koulutuksen mukaisella otteella. Kaipaankin nyt vinkkejä, mikä neuvoksi tällaisessa tilanteessa? Minulle on muussa yhteydessä kommentoitu, että ahkeruuteni ja innokkuuteni voi ärsyttää toisia, "koska se alleviivaa sitä, etteivät se halua/pysty/viitsi tehdä samalla tasolla töitä". En ymmärrä, miksi minun pitäisi "pienentää" itseäni tai tehdä vähemmän, jotta en ärsyttäisi? Miksi minun pitäisi pyydellä anteeksi, että nautin aidosti työstäni ja haluan edetä minulle tärkeän asian parissa?

Etsin koko ajan uutta työpaikkaa, mutta koronan vuoksi työtilanne alallani on jäissä toistaiseksi.

Ap

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Kun sanoin, etten välitä kahvitauoista, niin tarkoitin etten käy kahvitauoilla näiden minulle ilkeiden työkaverien kanssa. Pääsen välillä kahvittelemaan muiden kuin näiden työkaverien kanssa ja nuo kahvitauot on tosi mukavia ja ihmiset ystävällisiä.😊

Mun on ollut vaikea tutustua noiden ilkeiden työkaverien kanssa, koska minuun suhtauduttiin jo valmiiksi ikävästi. Nämä naiset olisivat halunneet tilalleni toisen työntekijän, mutta hän jäi varasijalle minun jälkeeni. Kun aloitin tuolla työpaikalla, minulle kerrottiin moneen otteeseen, kuinka nämä naiset olisivat halunneet tuon toisen henkilön sijastani tuonne töihin. Nämä naiset valittivat vielä kuukausia valintani jälkeen johdolle, miksi tulin valituksi eikä tuo varasijalle jäänyt. On vaikea tutustua ihmisten kanssa, jotka jo valmiiksi suhtautuvat sinuun penseästi.😔

Ap

Kuulostaa todella ikävälle käytökselle, johon esimiehen tulisi puuttua. Neuvoisin viettämään lounas- ja kahvitauot sinuun mukavasti suhtautuvien työkavereiden kanssa.

Olen vienyt asian esimiestasolle eteenpäin, mutta minua pyydetään olemaan kärsivällinen ja antamaan tilanteelle aikaa. Käytös on jatkunut jo yli vuoden, siitä asti kun työpaikkaan tulin. Vedotaan myös siihen, että nämä ikävästi käyttäytyvät naiset ovat "haastavia ja voimakastahtoisia persoonia, jotka eivät aina osaa asetella sanojaan oikein". Mielestäni se ei silti oikeuta käyttäytymään tuolla tavalla töissä. Onneksi välillä pääsee kahville ja lounaalle mukavien työkaverien kanssa. :) 

Ap

Vierailija
42/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko te kahvitaukojen skippailijat sellaisissa hommissa että saatte itsellenne jotain lisäetua (palkkaa?) siitä että teette myös tauot töitä? Vai onko siinä ideana tehdä vaan mahd. paljon töitä ylennyksen toivossa?

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, etenkään jos siitä ei mitään hyödy. Miksi painaa duunia työnantajan hyväksi lakisääteisellä tauolla?

Toki pidän tauon, mutta en pidä kahvitaukoa yleisessä kahvihuoneessa, vaan otan kahvimukin työpöytäni ääreen tai kauniilla säällä kävelen korttelin ympäri. :) 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap sujuu?

Vierailija
44/45 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tämän ihmistyypin: "haastavia ja voimakastahtoisia persoonia, jotka eivät aina osaa asetella sanojaan oikein". Joku voisi tutkia, paljon työyhteisön ilmapiiri paranisi, prosessit tehostuisi, asiakastyytyväisyys lisääntyisi ja tulos paranisi ilman tällaisten TYÖAJALLA aiheuttamaa turhaa draamaa.

Vierailija
45/45 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin noin, mutta sitten otin pääni ulos perzeestäni. Nyt olen sovussa kaikkien kanssa.