Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsytän työkavereita olemuksellani ja minusta ei pidetä - mikä neuvoksi?

Vierailija
12.07.2020 |

Olen nuori ja työskentelen oman alani työpaikalla, jossa lähes kaikki työkaverit ovat minua 10-20 vuotta vanhempia. Olen edennyt alallani hyvää vauhtia tämän ikäiseksi. Olen vaihtanut työpaikkoja edetäkseni ja minusta varmasti näkee sen, että "en kaipaa eläkevirkaa", vaikka vakituisessa paikassa olenkin. Olen kouluttautunut työn ohessa maisteriksi valmistumisen jälkeen. Haluan edetä uralla pitkälle, olen ahkera, innokas, hoidan työni hyvin ja panostan työhöni. Kehitän itseäni myös ammatillisesti työn ohessa ja hankin erityisosaamista, jota harvalla alallani on. Esimiehet kehuvat ja asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä. Työ merkitsee minulle paljon ja nautin työstäni. Kahvipöytäkeskustelun sijaan teen mieluummin intensiivisesti töitä työajan, jotta vapaalla voin olla rauhassa vapaalla. En ymmärrä kuppikuntajuoruilua tai turhia ylimääräisiä palavereita, jos työt voi tehdä tehokkaasti. Olen ystävällinen ja toisaalta melko kiltti, mutta en suostu sietämään työpaikalla mitä tahansa.

Olen erityisesti nyt nuorena halunnut edetä töissä ja satsata töihin, koska se on ollut minulle lapsettomana helppoa. En odota muilta samanlaista paloa/satsaamista työhön, koska kaikkien elämäntilanne ei ole sellainen, että satsaaminen olisi mahdollista. Eikä kaikki ole työn suhteen intohimoisia, eikä tarvitsekaan. Minulle työ on tosi tärkeä juttu, mutta ymmärrän, ettei kaikille ole. Suhtaudun muiden työntekoon kannustavasti, kehun työkavereita aina kun on aihetta ja kuuntelen toisia, mutta en ole mikään päällepäsmäri vaan enemmän hiljainen puurtaja.

Ongelmani on se, että ahkeruuteni, innokkuuteni, tavoitteellisuuteni ja kunnianhimoisuuteni vuoksi ärsytän osaa työkavereistani. Ärsytän heitä, jotka tekevät samassa tiimissä töitä, muut suhtautuvat yleensä hyvin, arvostavat ja kehuvat työtäni. Miehet eivät ole minulle ärsyyntyneitä, vaan ongelma on nimenomaan näiden itseäni vanhempien naisten kohdalla. 40-50 v naiset ovat minulle töissä todella ilkeitä, mutta +50 naisissa on todella mukavia ja ihania työkavereita. Työtäni vähätellään jatkuvasti, jopa asiakkaiden kuullen. Kun olen päätöksenteossa tehnyt johdon kanssa jonkun ratkaisun, niin päätökset kyseenalaistetaan ja kysytään, eikö vielä voisi palauttaa johdolle mietittäväksi. Kaikki tekemiseni kyseenalaistetaan ja paikoitellen työkaverien käytös menee jo kiusaamisen puolelle (epäilevät ääneen mielenterveyttäni, kuvailevat, kuinka ovat saaneet ihmisiä savustettua ulos tästä työpaikasta jne). Nämä ärsyyntyneet työkaverit jaksavat hokea, kuinka "sinulla ei ole tarpeeksi osaamista ja kokemusta, toisin kuin minulla on", vaikka olen ollut työelämässä jo vuosia. En vähättele toisten osaamista, mielelläni otan vastaan vinkkejä ja hyviä neuvoja vanhemmilta kollegoilta, mutta haluan tehdä työtä viimeisimmän koulutuksen mukaisella otteella. Kaipaankin nyt vinkkejä, mikä neuvoksi tällaisessa tilanteessa? Minulle on muussa yhteydessä kommentoitu, että ahkeruuteni ja innokkuuteni voi ärsyttää toisia, "koska se alleviivaa sitä, etteivät se halua/pysty/viitsi tehdä samalla tasolla töitä". En ymmärrä, miksi minun pitäisi "pienentää" itseäni tai tehdä vähemmän, jotta en ärsyttäisi? Miksi minun pitäisi pyydellä anteeksi, että nautin aidosti työstäni ja haluan edetä minulle tärkeän asian parissa?

Etsin koko ajan uutta työpaikkaa, mutta koronan vuoksi työtilanne alallani on jäissä toistaiseksi.

Ap

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian ahkera ja innokas, siksi sinua inhotaan.

Jos tämä häiritsee --> ole vähemmän ahkera ja sulaudu massaan

Jos haluat edetä uralla ja elämässä --> älä anna näiden ihmisten määritellä elämääsi. Mitä sitten jos heitä ärsyttää? Eivät nuo rivityökaverit sinua auta etenemään eivätkä päätä tulevista työpaikoista. Rohkeasti vaan eteenpäin! Älä pyytele anteeksi sitä, että olet jossain hyvä! 

Vierailija
2/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee: olet nuorempana, enemmin kouluttautuneena ja ahkerampa uhka noiden keski-ikäisten naisten etenemismahdollisuuksille. Kuulostat vielä kohteliaalle ja positiiviselle, joten saat varmasti tuplasti enemmän lokaa niskaasi.

Koita jättäytyä kaiken draaman ulkopuolelle, ja jos sinua ikinä kirjallisesti näpäytellään, tallenna mailit ynnä muut tietokoneelle siltä varalta, että nuo keski-ikäiset tekevät sinusta valituksen. Nimim. vierestä todistanut tällaistakin - tosin tässä tilanteessa nuori sai jäädä taloon ja vanhempi ostettiin ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes harkitset itsesi pienentämistä? Jos saat viestejä, joissa kyseenalaistetaan, niin lähetä ne takaisin johdolle ja ilmoita että työkaverisi epäilevät heidän päätöksiään ja pitäisikö siihen asiaan palata. 

Vierailija
4/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna kun arvaan: olet nuori, kaunis ja lahjakas työssäsi ja vielä ihmettelet, miksi sinua kiusataan?

Vierailija
5/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä työkavereita sinulla sen perusteella mitä kerroit.

Olet selvästi uhka heille (ja ihan syystä). Joskus elämässä paras kosto on olla vielä ihanampi, ystävällisempi ja hymyilevämpi, sekös vasta ärsyttää. :D

Vierailija
6/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna toisten latistaa sinua. Olet varmasti hyvä työssäsi, ovathan esimiehet ja asiakaskunta tyytyväisiä panokseesi. Tuollaisia kateellisia marmattajia löytyy valitettavasti työelämästä. Ehkä noilla sinua 10-20 vuotta vanhemmilla ottaa päähän, kun nuorempana näytät rynnistävän heistä ohi? 

Vierailija
7/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse ala, jossa mitataan tulosta? Meillä oli yksi, joka teki aina yli 100 % tuloksen tavoitteisiin nähden, mikä johti siihen, että koko tiimin tulostavoitetta nostettiin. Tämän jälkeen joutui niin armottoman kiusauksen kohteeksi, että päätyi vaihtamaan työpaikkaa. Tekee sitten tulosta kilpailevalla firmalla.

Vierailija
8/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä katsoa tätä tilannetta 10 vuoden päästä. Missä silloin haluaisit olla töissä/mitä kohti pyrit? Tuskin olet enää tuossa samassa paikassa. Nuo ihmiset eivät voi määrittää sinun tulevaisuuttasi, vaikka sitä kovasti yrittävät. Älä lannistu ja anna periksi. Tee töitäsi hyvillä mielin ja niin hyvin kuin pystyt. Se ei ole muilta pois, jos olet hyvä siinä mitä teet.

Vierailija
9/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse ala, jossa mitataan tulosta? Meillä oli yksi, joka teki aina yli 100 % tuloksen tavoitteisiin nähden, mikä johti siihen, että koko tiimin tulostavoitetta nostettiin. Tämän jälkeen joutui niin armottoman kiusauksen kohteeksi, että päätyi vaihtamaan työpaikkaa. Tekee sitten tulosta kilpailevalla firmalla.

Alani ei ole kaupallinen eivätkä työntekijöiden työtulokset ole vertailtavissa toisiinsa, koska teemme eri tehtäviä ja jokaisella on oma vastuualueensa. Tulosta mitataan asiakkaiden tyytyväisyydellä ja jossain määrin asiakasmäärän kasvulla. Tähän vaikuttavat tarjoamamme palvelun laatu, asiakaslähtöisyys ja kyky toteuttaa työ juuri asiakkaan tilanteeseen sopivalla tavalla. Työtä tehdään myös omalla persoonalla eli asiakkaat mielellään hakeutuvat "hyvälle tyypille" uudemmankin kerran.

Ap

Vierailija
10/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat päämäärätietoiselta tapaukselta. Uskon, että tulet etenemään urallasi pitkälle ja myös työkaverisi tietävät sen. Pää kylmänä vaan, asiattomuuksia ei tarvitse sietää, mutta yritä keskittyä vaan työhösi. Toivottavasti löydät vielä työpaikan, jossa kollegat arvostavat osaamistasi! :) 

Vierailija
11/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein jaksa uskoa, että olet työssäsi niin tehokas ja ihmeellinen kuin väität. Sen osoittaa jo lavea, jäsentelemätön kerrontapasi. Se ei ole tehokkaan ihmisen kirjoitusta.

Vierailija
12/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo tässä vaiheessa kannustuksesta ja ystävällisistä sanoista kaikille teille kommentoineille! Pyrin suuntaamaan katsetta eteenpäin ja ajattelemaan positiivisesti.💖

Ap

Vierailija
13/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan töissä mun entisessä työpaikassani.

Lähdin pois.

Vierailija
14/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein jaksa uskoa, että olet työssäsi niin tehokas ja ihmeellinen kuin väität. Sen osoittaa jo lavea, jäsentelemätön kerrontapasi. Se ei ole tehokkaan ihmisen kirjoitusta.

Moi Ap:n työkaveri! :D

Vierailija
15/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samoja ongelmia, mutta olen yli nelikymppinen alanvaihtaja. Eräässä paikassa esimies suorastaan vihasi minua ja kyseenalaisti osaamiseni. Kyseessä akateeminen ala ja arvostettu julkisen alan työyhteisö...

Vierailija
16/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näyttää siltä, että olet asettanut itsesi muiden yläpuolelle. Edes kahvihetkeä et halua viettää heidän kanssaan. Koska suhtaudut muihin noin, niin minsi heidän pitäisi suhtautua sinuun paremmin kuin sinä heihin.

Vierailija
17/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta näyttää siltä, että olet asettanut itsesi muiden yläpuolelle. Edes kahvihetkeä et halua viettää heidän kanssaan. Koska suhtaudut muihin noin, niin minsi heidän pitäisi suhtautua sinuun paremmin kuin sinä heihin.

Jos työpaikan kahvihetket on p*skan jauhamista muista niin kuin voi hyvin aapeen työpaikasta kuvitella, niin miksi noihin kahvihetkiin pitäisi osallistua??

Vierailija
18/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olet hyvä ja osaava, mutta missaat pointin. Sinun pitää ansaita arvostus myös kollegoiltasi.

Vierailija
19/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei vaan tykkää kaikista, se pitää oppia hyväksymään. Tuollaisia ilonpilaajia on aina ja naisvaltaisilla työpaikoilla varsinkin.

Vierailija
20/45 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti olet hyvä ja osaava, mutta missaat pointin. Sinun pitää ansaita arvostus myös kollegoiltasi.

Miksi ilkeiltä työkavereilta pitäisi ansaita arvostusta? Eikö riitä et johto ja asiakkaat on tyytyväisiä?