Kuinka hoitaisitte: traumatausta, saunominen uusperheessä
Elikkäs inhottava tilanne elämässäni.
Meillä on jo useamman vuoden ollut uusperhe, jossa vain miehellä on poikalapsi. Poika 10v.
Itselläni on sellainen tausta, että minua on lapsena käytetty seksuaalisesti hyväksi, mitä tapahtui pääasiassa saunassa. Sen vuoksi olen hyvin nuoresta asti saunonut lähinnä yksin. Nyt aikuisenakaan en sauno kenenkään muun kuin perheeni kanssa, ainakaan alasti.
Koen hyvin epämukavaksi miehen ja lasten kanssa saunomisen, jos miehen poika on mukana. Poika toki on täysin viaton tilanteeseen, mutta tuon ikäistä nyt sattuvat naisvartalot kiinnostamaan, ja aika usein hän vilkuilee ”paikkojani”, mikä tuntuu minusta ERITTÄIN epämiellyttävältä. Kun poika oli nuorempi, tämä ei haitannut niinkään, mutta nyt poika on jo sen ikäinen, että tuijotus alkaa oikeasti ahdistaa, ja olen saanut saunaan mennessä paniikkikohtauksenkin.
Kuinka ihmeessä ratkaisisitte tilanteen? Usein esim. mökillä saamme saunottua lapset ja aikuiset erillään, mutta esim. taloyhtiön saunavuoro on sellainen, että sinne nyt vain kuuluu mennä perheenä. Lapsille taas ei voi kertoa oikeaa syytä siihen, miksi minä usein mieluummin olen saunomatta kuin saunon koko perheenä. Ihmettelevät sitten tietysti.
Mies ymmärtää tilanteen, mutta hänelle sauna on tärkeä perheen yhteinen hetki.
Luoja mikä stressi osaa olla asiasta!
Ideoita?
Kommentit (43)
Sinulle saunapyyhe. Sanot vaan, että muut saa olla alasti, mutta sinä pidät saunapyyhettä. Sellainen ohut pellavapyyhe vaikka.
Minä hoitaisin asian hankkiutumalla eroon haitallisista ajatusmalleista. Alastomuus on luonnollista. Kohta poika haluaa jo saunoa yksin ja ongelma katoaa itsestään.
Saunavuoro puoliksi, ensin sinne menee mies ja lapset ilman sinua, sitten viimeiseksi 10-15 minuutiksi sinä yksinäsi. "Äiti tarvitsee vähän omaa aikaa ja hiljaisuutta, tästä lähtien meidän järjestely on tällainen." :)
Tai sitten jätät menemättä kokonaan, käyt suihkussa ja nautit hiljaisuudesta muiden saunoessa. Tekosyyksi nyt sitten vaikka että kun viime kerroilla on saunan jälkeen ollut päänsärkyä tai iho kutissut tai mitä nyt keksitkin, ei ne lapset sitä varmasti rupea tenttaamaan ja tottuvat pian siihen ettei äiti tule mukaan.
Todennäköisesti ei tarvitse odottaa kuin pari vuotta ja tuskin se poika enää edes haluaisi sun tai ehkä muidenkaan aikuisten kanssa saunaan. Ainakin meidän murrosikäiset (samoin kuin minä itse teininä) jossain vaiheessa rupesi itse ujostelemaan sitä yhdessä saunomista.
Voi ap, olen pahoillani. Ei sinun tarvitse eikä ole hyväkään kertoa lapsille miksi et ole talonyhtiön saunavuorolla mukana. Aina voi sanoa, ettei jaksa tms. Keskustelisin miehen kanssa, koska hän ei nyt tunnu aidosti tajuavan miten vakavasta asiasta on kyse. Haluatko mennä saunaan perheenä? Jos haluat, auttaisiko, jos laittaisit pyyhkeen päälle?
Eräs nainen kertoi minulle, että hän saunoi yhdessä isänsä kanssa 18-vuotiaaksi asti.
Kaikesta sitä voi tehdä ongelman.
Minä elän uusperheessä, jossa molemmilla on omia lapsia. Uusperhe perustettiin, kun nuorimmat olivat 11+.
Emme ole koskaan saunoneet yhdessä. Taloyhtiön saunaan mennään vuorotellen, ken sinne haluaa.
Minä haluan maata lauteilla, enkä edes miehen kanssa yhdessä halua saunoa.
Vierailija kirjoitti:
Hanki apua ap. Ammattiapua.
Haloo!
Joo, traumaan kandee hankkia ammattiapua, mutta ei yhdessä saunomiseen. Missään ei ole pykälää, jossa sanotaan, jossa pitää saunoa yhdessä.
Aika monta miestä ehtinyt jo olla siihen nähden että ”traumataustaa” löytyy...
Kristiina xx kirjoitti:
Eräs nainen kertoi minulle, että hän saunoi yhdessä isänsä kanssa 18-vuotiaaksi asti.
Joten????? Ei ratkaise kyllä ap:n ongemaa mitenkään.
Edellä on jo tullut hyviä neuvoja.
Perheellä voi olla yhteisiä hetkiä muuallakin kuin saunassa. Itse asiassa on suurempi ongelma, jos ei voi kuvitella niitä olevan missään muualla.
Antaa lasten ihmetellä. Miehelle voi näyttää keskisormea, jos hän yrittää määräillä, mikä on oikea tapa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Luin ap:n aloituksen monta kertaa, mutta en vaan löytänyt kohtaa, missä hän olisi kertonut tähänastisten kumppaniensa lukumäärän. Mutta sä löysit sen kuitenkin?
Mikä ihme siitä taloyhtiön saunavuorosta tekee sellaisen, että sinne kuuluu mennä koko perheen voimin, vaikka se ahdistaa sinua? Mikset vain sano perheellesi, että nyt ei huvita tulla saunaan tai vaikka että haluat saunoa lyhyesti ihan omassa rauhassasi, kun muut ovat tulleet sieltä saunasta pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ap:n aloituksen monta kertaa, mutta en vaan löytänyt kohtaa, missä hän olisi kertonut tähänastisten kumppaniensa lukumäärän. Mutta sä löysit sen kuitenkin?
Aidosti traumatisoituneella ei olisi yhtäkään miestä. Joten trolololoooo
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siitä taloyhtiön saunavuorosta tekee sellaisen, että sinne kuuluu mennä koko perheen voimin, vaikka se ahdistaa sinua? Mikset vain sano perheellesi, että nyt ei huvita tulla saunaan tai vaikka että haluat saunoa lyhyesti ihan omassa rauhassasi, kun muut ovat tulleet sieltä saunasta pois?
Koska Ap:n trauma taitaa olla isompi, mitä hän kertoo. Ei tuollainen miellyttäminen ole tervettä, että laittaatoisten tarpeet ja toiveet oman traumataustan edelle.
Kenenkään ei ole pakko saunoa, jos ei halua. Eiköhän miehelle ja pojallekin olisi kiva viettää kahdenkeskistä aikaa.
Kannattaisi jos senkin vuoksi ruveta pitämään muita perheelle tärkeitä yhteisiä hetkiä kuin saunominen, koska parin vuoden päästä viimeistään poikaa nolottaa mennä saunaan yhdessä kanssasi.
Rupeatte harrastamaan uikkarisaunoaja yhdessä( jos se ei häiritse sinua.9 ja peseydytte muissa tiloissa.
Ryhdytte kysymään, että kuka haluaa saunaan tänään, ja sinä sanot aina kun poika on paikalla, että sinä tahdo.
Jaatte saunavuoron naisten ja miesten saunavuoroihin.
Jaatte saunavuoron niin, että mies saa pitää perheen yhteisen saunavuoron lapsensa kera ja sinulle on oma rentoutumishetki.
Ihmisen seksuaalinen itsemääräämisoikeus eli mm. se kenen silmissä on alasti, menee tuhatta ja sataa sen edelle, että saunominen on jollekulle perheessä tärkeä perheen yhteinen hetki.
Siis ihan oikeestiko tätä kysyt?
Ketä yrität miellyttää?
Miksi?
Miehet ja naiset erikseen. Pyyhe päällä?