Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka hoitaisitte: traumatausta, saunominen uusperheessä

Vierailija
12.07.2020 |

Elikkäs inhottava tilanne elämässäni.

Meillä on jo useamman vuoden ollut uusperhe, jossa vain miehellä on poikalapsi. Poika 10v.

Itselläni on sellainen tausta, että minua on lapsena käytetty seksuaalisesti hyväksi, mitä tapahtui pääasiassa saunassa. Sen vuoksi olen hyvin nuoresta asti saunonut lähinnä yksin. Nyt aikuisenakaan en sauno kenenkään muun kuin perheeni kanssa, ainakaan alasti.

Koen hyvin epämukavaksi miehen ja lasten kanssa saunomisen, jos miehen poika on mukana. Poika toki on täysin viaton tilanteeseen, mutta tuon ikäistä nyt sattuvat naisvartalot kiinnostamaan, ja aika usein hän vilkuilee ”paikkojani”, mikä tuntuu minusta ERITTÄIN epämiellyttävältä. Kun poika oli nuorempi, tämä ei haitannut niinkään, mutta nyt poika on jo sen ikäinen, että tuijotus alkaa oikeasti ahdistaa, ja olen saanut saunaan mennessä paniikkikohtauksenkin.

Kuinka ihmeessä ratkaisisitte tilanteen? Usein esim. mökillä saamme saunottua lapset ja aikuiset erillään, mutta esim. taloyhtiön saunavuoro on sellainen, että sinne nyt vain kuuluu mennä perheenä. Lapsille taas ei voi kertoa oikeaa syytä siihen, miksi minä usein mieluummin olen saunomatta kuin saunon koko perheenä. Ihmettelevät sitten tietysti.

Mies ymmärtää tilanteen, mutta hänelle sauna on tärkeä perheen yhteinen hetki.

Luoja mikä stressi osaa olla asiasta!

Ideoita?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAUNAAN MENNÄÄN YKSIN, EI SE OLE MIKÄÄN YÖKERHO.

Vierailija
42/43 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti saunavuoro puoliksi naisten ja miesten vuoroon. Onhan sillä kohta lastenkin kannalta merkitystä ovatko sisarukset, sisaruspuolet ja isä/äitipuoli samaan aikaan saunassa. Helpointa tehdä jako nyt, niin uusi rutiini muodostui nopeasti. Lisäksi vielä koko sakille kunnon kylpytakit niin, että vaatteiden vaihto/kuivaus hoituu pääasiassa kotona eikä pukuhuoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen yhteiseksi hetkeksi voi kehittää esimerkiksi yhdessä syömisen ja leffan/lautapelailun saunan jälkeen.