Kuinka hoitaisitte: traumatausta, saunominen uusperheessä
Elikkäs inhottava tilanne elämässäni.
Meillä on jo useamman vuoden ollut uusperhe, jossa vain miehellä on poikalapsi. Poika 10v.
Itselläni on sellainen tausta, että minua on lapsena käytetty seksuaalisesti hyväksi, mitä tapahtui pääasiassa saunassa. Sen vuoksi olen hyvin nuoresta asti saunonut lähinnä yksin. Nyt aikuisenakaan en sauno kenenkään muun kuin perheeni kanssa, ainakaan alasti.
Koen hyvin epämukavaksi miehen ja lasten kanssa saunomisen, jos miehen poika on mukana. Poika toki on täysin viaton tilanteeseen, mutta tuon ikäistä nyt sattuvat naisvartalot kiinnostamaan, ja aika usein hän vilkuilee ”paikkojani”, mikä tuntuu minusta ERITTÄIN epämiellyttävältä. Kun poika oli nuorempi, tämä ei haitannut niinkään, mutta nyt poika on jo sen ikäinen, että tuijotus alkaa oikeasti ahdistaa, ja olen saanut saunaan mennessä paniikkikohtauksenkin.
Kuinka ihmeessä ratkaisisitte tilanteen? Usein esim. mökillä saamme saunottua lapset ja aikuiset erillään, mutta esim. taloyhtiön saunavuoro on sellainen, että sinne nyt vain kuuluu mennä perheenä. Lapsille taas ei voi kertoa oikeaa syytä siihen, miksi minä usein mieluummin olen saunomatta kuin saunon koko perheenä. Ihmettelevät sitten tietysti.
Mies ymmärtää tilanteen, mutta hänelle sauna on tärkeä perheen yhteinen hetki.
Luoja mikä stressi osaa olla asiasta!
Ideoita?
Kommentit (43)
Sauna on paikka, jossa jostakin syystä tulee usein puhuttua syvällisiäkin asioita. Voisit vedota juuri siihen, että haluat tarjota isälle ja pojalle kahdenkeskisen rauhalllisen paikan ja ajan, jossa saavat puhua "miesten asioita" ilman sinua. Onko sinun mahdollista saunoa esim. naisten lenkkivuorolla, ettet joutuisi luopumaan kokonaan saunomisesta?
Jos aikaa tunti niin:
Ukot saunassa 30 min
Akat saunassa 30 min
Jos oma sauna eikä aikarajaa:
Ukot saunaan siksi aikaa kuin huvittaa
Akat saunaan siksi aikaa kuin huvittaa
Syy: haluan saunoa yksin omassa rauhassa.
Mitään traumataustaa ei ole, mutta en todellakaan vapaaehtoisesti sauno tai oleskele alasti 10 v. pojan kanssa. Ei asiaa tarvitse perustella yhtään mitenkään, on ihan tavallista ja normaalia päättää itse, keiden seurassa haluaa nakuilla. Kuvitelkaapa johonkin muuhun maahan tämä keskustelu. Suomalaiset saunahullut ovat kyllä ihan oma ihmislajinsa. Ap, sinun ei tarvitse aina miellyttää toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monta miestä ehtinyt jo olla siihen nähden että ”traumataustaa” löytyy...
Luin ap:n aloituksen monta kertaa, mutta en vaan löytänyt kohtaa, missä hän olisi kertonut tähänastisten kumppaniensa lukumäärän. Mutta sä löysit sen kuitenkin?
Ja sanotaan nyt vielä sekin, että vaikka ap:lla olisi ehtinyt olla sata miestä, se ei liity tähän mitenkään.
Vai meinaako tuo miesten määrän arvioija, että kun on ollut useamman kuin yhden miehen kanssa, niin pitää sitten olla kenen tahansa saatavilla.
Mitä jos muuttaisitte nyt nämä yhteiset saunavuorot miesten ja naisten vuoroiksi? Et sanonut, ovatko muut lapset tyttöjä vai poikia, mutta varsinkin, jos on tyttöjä ja poikia, niin tuo vois toimia. Miehesi poika on jo sen ikäinen, että todennäköisesti ei enää edes halua montaa vuotta saunoa sinun kanssasi, sitten saunomisen kokoonpanoa voi taas halutessaan muuttaa.
Jos haluat nyt kuitenkin kierrellä ongelman ympärillä niin voit sanoa suoraan pojalle että nyt on aika jo miesten saunoa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitään traumataustaa ei ole, mutta en todellakaan vapaaehtoisesti sauno tai oleskele alasti 10 v. pojan kanssa. Ei asiaa tarvitse perustella yhtään mitenkään, on ihan tavallista ja normaalia päättää itse, keiden seurassa haluaa nakuilla. Kuvitelkaapa johonkin muuhun maahan tämä keskustelu. Suomalaiset saunahullut ovat kyllä ihan oma ihmislajinsa. Ap, sinun ei tarvitse aina miellyttää toisia.
Ap tajunnee sen itsekin, että ei tarvitse, mutta kun tässä on nyt sellainen juttu, että aikaisemmin on saunottu yhdessä (aloittaja kertoi avauksessaan, ettei asia ollut ahdistava, kun poika oli pienempi), niin sen takia pitää olla hienotunteinen, kun käytäntöjä muutetaan.
Eikä mun mielestä tarvitse kuvitella muuhun maahan keskustelua, koska täällä Suomessa nyt on tämä saunakulttuuri, mistä syystä useimmille on luontevaa olla perheen kesken alasti.
Ap sinulla siis on omiakin tyttäriä tai tytär? Eivät hekään varmasti halua pitkään sekasaunoa, eikä tarvitse saunoa niin veli- kuin isäpuolenkaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki apua ap. Ammattiapua.
Haloo!
Joo, traumaan kandee hankkia ammattiapua, mutta ei yhdessä saunomiseen. Missään ei ole pykälää, jossa sanotaan, jossa pitää saunoa yhdessä.
Jos KYMMENENvuotiaan yhdistää omaan pahoinpitelyynsä (sori, en vaan pysty puhumaan noista hyväksikäyttönä), tarvitsee oikeasti ammattiapua. Ja nopeasti.
Jos on trauma niin ei tee. Piste. Itelläni on muista asioista, enkä pysty toisia miellyttääkseni menemään tiettyjä ärsykkeitä vastaan. En ees kuule enkä näe mitään silloin. Toisekseen en saunois 10+ pojan kanssa muutenkaan jos ei olisi omani ihan ilman traumaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo!
Joo, traumaan kandee hankkia ammattiapua, mutta ei yhdessä saunomiseen. Missään ei ole pykälää, jossa sanotaan, jossa pitää saunoa yhdessä.
Jos KYMMENENvuotiaan yhdistää omaan pahoinpitelyynsä (sori, en vaan pysty puhumaan noista hyväksikäyttönä), tarvitsee oikeasti ammattiapua. Ja nopeasti.
Minä olen näitä, jotka eivät sauno kenenkään kymmenvuotiaan pojan kanssa. Minulla ei ole traumataustaa. En katso tarvitsevani ammattiapua mihinkään.
"Usein esim. mökillä saamme saunottua lapset ja aikuiset erillään, mutta esim. taloyhtiön saunavuoro on sellainen, että sinne nyt vain kuuluu mennä perheenä."
Mitä ihmettä? Mikä laki niin sanoo? Jakakaa vuoro kahtia, ja asia on sillä selvä.
Mielestäni tässä yritetään tehdä ongelmaa turhan takia. Saunomisen voi kukin järjestää parhaaksi katsomallaan tavalla, ei ole olemassa mitään sääntöjä siitä miten pitäisi toimia. Esim. meillä on tapana pitää tunnin sekasauna taloyhtiön vuorolla, mutta jos asia aiheuttaisi minulle ongelmia, niin en tietenkään menisi sinne, vaan ehdottaisin kahta puolen tunnin vuoroa.
Saunotte erikseen. Asia sillä selvä.
Minun kotona on 1 suihku ja ahdas sauna. En tunge sinne miehen ja lastensa kanssa. Joskus menin miehen kanssa, kun lapset eivät halunneet ja yhtäkkiä sauna oli tupaten täynnä väkeä, kun lapset halusivat sinne minun mentyä. Ihan liian ahdas hikinen paikka 5 hengelle. Ei sellainen ole rentouttavaa.
Olen sanonut haluavani tilaa saunassani ja laitan oven lukkoon sinne mennessäni ja tarjoan saunavuoroa sitä ennen muille. Jos eivät halua, eivät voi sinne yhtäkkiä hypätä.
Saunassa loppuu happi 4 neliön tilassa nopeasti. Saunon mieluummin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo!
Ei sillä ole väliä minkä ikäinen tuijottelija on, vaan sillä kiinnostuneella toisen alastoman vartalon tuijottamisella.
Vetoa vaikka siihen, kun ei tuon ikäiset enää saisi käydä naisten puolella uimahallissakaan, niin olisi jo kotonakin aika käydä miehet ja naiset erikseen saunassa. Pojallahan voi kohta oikeastikin alkaa murrosikä.
Tässä on käynyt se klassinen: ap luulee että kaikki tuntemukset johtuu traumasta ja yrittää pinnistää ollakseen normaali. Kuitenkaan ei ole mikään normaali, että ap pakottaa itseään ja tyttäriään jonkun äijän ja sen 10v pojan kanssa nakuilemaan. Ap : n tunne on siis ihan normaali, mutta hän luulee, että kokee noin trauman takia ja siksi ei kuuntele sisäisiä viestejä. Miehenä tietysti hiukan rajaton äijä, joka tähän ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on käynyt se klassinen: ap luulee että kaikki tuntemukset johtuu traumasta ja yrittää pinnistää ollakseen normaali. Kuitenkaan ei ole mikään normaali, että ap pakottaa itseään ja tyttäriään jonkun äijän ja sen 10v pojan kanssa nakuilemaan. Ap : n tunne on siis ihan normaali, mutta hän luulee, että kokee noin trauman takia ja siksi ei kuuntele sisäisiä viestejä. Miehenä tietysti hiukan rajaton äijä, joka tähän ajaa.
Huhhuh. Myös miehelläni on tyttäriä, haloo...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Myös miehelläni on tyttäriä, haloo...
Ap
Mihin se liittyy? En minä ainakaan haluaisi mennä saunaan random-tyyppien kanssa vaikka uimahallin miesten puolelle, oli osa sitten 10 v. poikia, teinejä, aikuisia, jopa tytärten isiä.
Tässä hyvä pointti, kiitos. Rakastan saunoa mieheni kanssa, ne ovat usein hetkiä lapsihärdellin keskellä, joissa saa rauhoittua rauhassa ja hiljaisuudessa.
Kerran tosiaan kävi niin että olin jo riisunut ja saunaan menossa, kun piti huonoon oloon vedoten kääntyä pois. Huono olohan se toki onkin, jos tuntuu ettei happea saa ja vapisee kuin haavanlehti. Sen jälkeen olen ”sattunut” olemaan muualla saunavuoron aikaan, jos miehen poika on ollut meillä.
Ehkä tässä eniten stressaa se, että pojan kasvettua tilanne on muuttunut, ja sitä on vaikea lapsille selittää. Tai yhtäkkistä pyyhkeen ilmestymistä :) Pyyhe ei muuten taloyhtiön saunavuorolla auta, kun ollaanhan siellä alasti pesulla ja pukkarissakin.
Ja epäilijöille ja trollittelijoille, ette asian vakavuutta ymmärrä joten viisaampaa olisi jättää kommentoimatta. Traumaani on hoidettu psykiatrisella vuosia, mutta kaikista traumoista ei parannu. En esimerkiksi mene saunaan, jos se on niin pieni että siellä täytyy istua muissa kiinni, vihaan jos joku edes hipaisee minua saunassa.
Mieheni suhtautuu tilanteeseeni hyvin, vaikka ei tosin ennen tuota paniikkikohtauksen todistamista tainnut oikeasti tajuta, miten vaikeasta asiasta on kyse.
Ehkäpä teemme niin, että jatkossa mies saunoo lasten kanssa ja menen viimeiseksi vartiksi miehen kanssa. :)
Ap