Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?
Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?
Kommentit (462)
Jostain syystä herätän toisinaan ihmisissä "pelkoa", ihan vaan olemalla mie.
Olen saanut niskaani heitä, jotka väittävän minun sanoneet tai tehneen jotain.
Kun työpaikalla eräs nainen sanoi ettei voi kanssani tehdä työtä koska pelkää, olin totaalisen hämmästynyt. En edes ollut tietoinen asiasta että meillä oli mitään ongelmaa, ja niinpä vaadin pomoa kutsumaan sen naisen ja minut toimstoonsa keskustelemaan asiasta. Nainen kieltäytyi tulemasta. Onneksi olin vain sijaisena, joten pomo sitten järjesti asiat niin että olimme mahdollisimman vähän yhtäaikaa töissä kunnes sopimukseni loppui. Vastaavaa ei ole missään muussa työssä tapahtunut. Yhä joskus mietin, olisin halunnut kuulla perusteluja, en vain koskaan saanut niitä.
Ehkä muistutin jotakuta joka oli joskus ollut tuolle naiselle ikävä tms.
Olin eräässä muutaman kk mittaisessa koulutuksessa ja olin ryhmän vanhin. Nuoremmat eivät "kiusanneet" minua perinteisessä mielessä, mutta jättivät kuitenkin ulkopuoliseksi kaikessa koulutuksen ulkopuolisessa tekemisessä. Se sattui, vaikkei sillä mitään pitempää vaikutusta elämääni ole ollut.
Olen mies ja joka paikassa on aina joku, jonka kanssa ei pysty tulemaan toimeen hänen jyrkän asenteensa takia, mutta suurin osa on semmoisia joiden kanssa tulee toimeen, joidenkin kanssa jopa hyvinkin.
Yläasteajat olivat poikkeus, siellä lähes kaikki vihasivat ja inhosivat minua, tai jos joku ei vihannut, ei ainakaan uskaltanut asettua kaverikseni. Vain yksi reipas ja rohkea, mukava tyttö luokaltani kerran sanoi, ettei (nimeni) saa kiusata. Kiitokset ja hatunnosto hänelle :)
Minua on kiusattu joissakin työpaikoissa, koska en kerro yksityisasioitani koko porukalle enkä osallistu juoruiluun.
Sellaisissa töissä, missä on hirveÄ kiire, ei kiusailla, kun ei ehdi.
Usein se menee niin, että ihminen on syystä tai toisesta kiltti ja alistuva. Syynä on luultavasti temperamentti ja kotikasvatukseen liittyvät asiat. Kun oppii selviytymään alistumalla, kiusaajat ikään kuin aistivat, ettei ihminen uskalla puolustautua. Hänestä tulee sopiva kohde. Kiusattu alistuu yhä enemmän, mikä tekee hänestä entistä paremman kohteen seuraaville kiusaajille. Tämä on traagista, koska se vahvistaa kiusatun omaa kokemusta siitä, että hänessä olisi jotain vikaa ja kiusaaminen johtuisi siitä.
Jotkut ärsyyntyvät kohdatessaan herkän ihmisen. Ujous tulkitaan joskus ylimielisyydeksi, joten siitä kiusaaja saattaa loukkaantua ja olla sitten ilkeä "takaisin". Jotkut vakaumukset ja elämänkatsomukset, kuten raamatullinen kristinusko, ärsyttää osaa ihmisistä ja jotkut ärsyyntyjät ovat sellaisia, jotka eivät pysty hillitsemään itseään ja ilkeilevät sen takia.
Ylipäätään kiusaajat lienevät sellaista ihmistyyppiä enimmäkseen, että he valitsevat kohteekseen ihmisiä, joiden arvioivat syystä tai toisesta olevan puolustuskyvyttömiä.
Kiusaamisen syypää on toki aina kiusaaja itse. Vaikka kuinka ärsyttäisi tai kokisi toisen käyttäytymisen omituiseksi tms., silti ei saa kiusata.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Osittain oman kokemuksen mukaan jotkut kiusatut myös usein herkistyvät ja näkevät monet asiat kiusaamisena, vaikka näin ei ole. Toki monessa paikassa on kiusaajia, mutta eivät kaikki ole tai kaikissa paikoissa ei ole lainkaan.
Olemme yhden ystäväni kanssa molemmat entisiä kiusattuja, ala- ja yläasteen ajoilta. Hän otti asian paljon raskaammin kuin minä, varmaan koska hänen kohdalla se jatkui pidempään ja hän on muutenkin herkempi. Nyt hän usein ylianalysoi ja pohtii kaikkia tilanteita töissään ja kokee usein tulevansa kiusatuksi. Minä yritän taas toppuutella, että kaikki sanovat joskus vähän tyhmästi, eivätkä voi muistaa sinun kaikkia kokemuksia, eikä varmasti tarkoittaneet asialla mitään. Ihan normaaleja, joka heitti typerän vitsin tai joku ei muistanut pyytää lounaalle, vaikka edellisenä ja seuraavana päivänä pyysi.
Toinen esimerkki on omasta työstäni, meillä asiat ja järjestelmät muuttuvat usein, siksi lähes päivittäin tulee pieniä ja joskus isompia virheitä kaikille, myös minulle. Näistä sitten työkaverit sanoo tyyliin "huomasitko, että tallensit tuon paikkaan x, pitäisi mennä y:hyn koska...". Yksi työkaveri, myös entinen kiusattu, kokee tuon aina kiusaamisena, kyykyttämisenä ja hänen virheiden etsimisenä. Vaikka samaa tapahtuu ympärillä koko ajan. Hänen virheitään ei myöskään sovi korjata, koska sekin on hänestä selän takana kiusaamista, mutta osa virheistä estää muiden työntekoa. Hänen mielestään tuollaiset asiat pitäisi tulla esimiehen kautta, mutta meistä muista tuntuisi ikävältä kerätä jotain "virhelistaa" toisen selän takana jota sitten esimies kävisi läpi muutama päivä tapahtumien jälkeen, kun hän ehtisi. Esimies ei ole mukana päivittäisessä työssä, eikä joka päivä paikalla. Nyt kukaan ei sitten halua olla vuorossa tämän henkilön kanssa, koska kokoajan pitää varoa sanomisia ja työt eivät etene. Ihminen muuten on kiva, mutta ei tuollaista vaan jaksa.
Tämän vuoksi koen, että minulle oli apua ja monelle muullekin olisi apua kiusaamisen jälkeen terapiasta, ettei jää kiinni siihen ja koe normaalia kanssakäymistä aina kiusaamisena. Vaikka kiusaaminen ei ole kiusatun vika, ei se tarkoita, etteikö se jätä jotain jälkiä, joita pitää korjata.
Pitkälti kyse on siitä että tietyt henkilöt kokevat että heitä kiusataan joka paikassa vaikka kohtelu on samanlaista muitakin kohtaan. Tosin minun on erittäin vaikeata käsittää miten joku voi kokea että työpaikalla muut kiusaavat. Nimimerkillä yli 30 vuotta työelämässä (toimistotyössä) ollut enkä ole ikinä havainnut mitään etäisestikään kiusaamiseen viittaavaa.
Jos ei sopeudu joukkoon. Ei ole perheellinen, materialisti, juoruilija. Sellaista kiusataan.
Tuttua kiusataan parissakin nettiryhmässä. Sille ei puhuta mitään. On syytetty tyyliin valehtelijaksi vaikkei koskaan ole mitään valehdellut. Ei ole sellaiseen mitään syytä. Tietää paljon asioista ja on kohtelias ja omaa käytöstavat. On asiallinen siellä netissä mutta uskaltaa olla eri mieltä ja sanoa sen. Ei mielistele mutta on kohtelias. Ei kuulu kuppikuntiin eikä lässytä turhuuksia.
Vasta yhdessä ryhmässä se uhattiin tappaa.
Täytyy sanoa että ei voi kuin ihmetellä internetin ihmeellistä maailmaa ja miten aikuiset ihmiset kehtaa?!
Jos vaikuttaa jollain tavalla puolustuskyvyttömältä niin esim sillon voi olla altis kiusaamiseen jos ympäristössä on kiusaaja tyyppisiä ihmisiä jne. Riippuu ihan missä sattuu olemaan jne. Myös välillä esim pienikokoista voi kiusata jos näyttää jotenkin siltä ettei uskalla puolustautua tai pysty.
Rumat voi kiusata kaunista, huonommat lahjakkaampaa jne. On tutkittu, että suuressa osassa kyse on kateudesta.
En ole törmännyt aitoon työpaikkakiusaamiseen jota en lainkaan epäile olevan olemassa, mutta tiedän parikin tyyppiä jotka omasta mielestään tulevat kiusatuiksi aivan kaikkialla. Yhden tunnen erittäin läheisesti ja kyse on 100% siitä, että hän on äärimmäisen itsekeskeinen ja kokee muiden tekemiset aina kommenttina juuri hänen olemassaoloonsa. Hän on huono tulkitsemaan muita ja tekee oudot tulkintansa aina negatiivisimman mahdollisen kautta. Tyyliin jos joku on sanonut menevänsä töiden jälkeen jumppaamaan, hän on kokenut tulleensa kiusatuksi ja haukutuksi lihavaksi.
Tämä ihminen tulee siis olemaan kiusattu kaikkialla todennäköisesti loppuelämänsä ajan.
Hit first. Strike hard. Pane kiusaajille aina luu kurkkuun heti kättelyssä.
Olen sellainen, jota monet haluavat kiusata. Vaikutan kiltiltä, sopuisalta, ahkeralta ja avoimelta. Ulkonäköäkin on kehuttu. Se on kuitenkin vain yksi puoli minusta
Viimeiset 10-20 vuotta olen osin ollut sellainen että kostan. Olen järjestänyt potkut esihenkilölle ymv.
En kosta heti, vaan odotan sopivaa tilaisuutta ja suunnittelen toteutustavan huolella. Yleensä kohde ei saa koskaan tietää, kuka hänelle ikävän tilanteen aiheutti. Minullakin tavallaan monta keskeneräistä projektia, jotka saatan loppuun kun palaset on oikeassa järjestyksessä.
Jossain työyhteisössä voi olla jo niin myrkyttynyt ilmapiiri että siellä kaikki vähän "'kiusaa" kaikkia. Eikä uusia tulokkaita tai vielä vähemmän harjoittelijoita kohdella sen enempää silkkihansikkain. Samaa kuraa tai jopa enemmän, niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua kiusataan parissakin nettiryhmässä. Sille ei puhuta mitään. On syytetty tyyliin valehtelijaksi vaikkei koskaan ole mitään valehdellut. Ei ole sellaiseen mitään syytä. Tietää paljon asioista ja on kohtelias ja omaa käytöstavat. On asiallinen siellä netissä mutta uskaltaa olla eri mieltä ja sanoa sen. Ei mielistele mutta on kohtelias. Ei kuulu kuppikuntiin eikä lässytä turhuuksia.
Vasta yhdessä ryhmässä se uhattiin tappaa.
Täytyy sanoa että ei voi kuin ihmetellä internetin ihmeellistä maailmaa ja miten aikuiset ihmiset kehtaa?!
Laittomista uhkauksista pitää ilmoittaa poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset kiusaa helppoa kohdetta. Sellaista joka ei käy riehumaan. Ei kukaan kehtaa kiusata sellaista joka käy heittelemään tuoleja, lyö täyden kahvipannun naamaan tai vetelee nyrkillä päin pläsiä. Joskus ihmisen pitää näyttää ja tehdä esimerkki jotta saa olla rauhassa.
Sellaista kun on vähän hankala tehdä, jos sinulla on lapsia-lasua heilahtaa ennenkuin olet ehtinyt kiusaajallesi haistattaa vi..t, joten kiusaaminen saa jatkua rauhassa.
Esim kauniit luulevat jokaista kritiikkiä työnlaadusta kateudeksi kauneudesta ja kiusaamiseksi sen vuoksi. Vaikka voisi tehdä työnsä ihan oikeesti eikä uhriutua
Samaa mietin. Mukaviatonta ihmettelyä.