Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?

Vierailija
12.07.2020 |

Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?

Kommentit (462)

Vierailija
401/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja kiusaa, koska on lähtökohtaisesti huonompi ja yrittää vetää muut samalle tasolle. Opetelkaa tunnistamaan ilmiö. Jättäkää sekundat kiehumaan omissa liemissään.

Jättäkäää jättäkää.

SE EI AINA OLE IHAN NOIN YKSINKERTAISTA!

Voit jättää reagoimatta tai reagoida eri tavalla kuin aiemmin.

Vierailija
402/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin pohtisin sitä, että mikä vaivaa kiusaajia?

Huono omanarvontunto, kokee kilpailua kaikkialla( hyvin surullista kyllä), huono omatunto, kateus, katkeruus, ilkeä luonne??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin pohtisin sitä, että mikä vaivaa kiusaajia?

Huono omanarvontunto, kokee kilpailua kaikkialla( hyvin surullista kyllä), huono omatunto, kateus, katkeruus, ilkeä luonne??

sadistisuus? (nauttii tuottamastaan kivusta, pelosta jne.)

Vierailija
404/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajilla on yleensä kova tarve tulla nähdyksi. Kun katsot häntä, hän näkee että huomaat hänet. Vielä jos olet epävarma, se on sille kuin bensaa liekkeihin. Ratkaisu on, ettet katso niitä. Huonoimmat voi jopa käyttää väkivaltaa, että katsot. Voit vilkaista vaikka sen otsaa, mutta ole tietoinen tästä. Käänny vaikka sivuttain, älä hänen puoleensa. Älä näytä epävarmuutta missään vaiheessa. 

Usein (ainakin pojilla) on jo valmiiksi aikeena käyttää väkivaltaa, vaikka seisoisit päälläsi ja viheltäisit ave mariaa.

En tiedä tilannettasi mutta auttaisko työnohjaus? Jos kyse on muslimeista, ei voida enää mitään.

Vierailija
405/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiljainen introvertti. Suurin osa ihmisistä on todella mukavia minua kohtaan ja usein minusta pidetään. Mutta melkein joka paikassa on se yksi suupaltti, huomionkipeä höpöttäjä, jota olemassa oloni ärsyttää. 

Vierailija
406/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hiljainen introvertti. Suurin osa ihmisistä on todella mukavia minua kohtaan ja usein minusta pidetään. Mutta melkein joka paikassa on se yksi suupaltti, huomionkipeä höpöttäjä, jota olemassa oloni ärsyttää. 

Tällainen henkilö ärsyyntyy siitä että ei saa sinua hallintansa.

Vierailija
407/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nössöä" tai "hissukkaa" on helppo kiusata ja sellainen yleensä joutuu kiusattavaksi - mutta huomatkaa että heitäkin kiusaavat vain kiusaajasiat. 

Jos syy olisi kokonaan kiusatuissa niin kai heitä kiusaisivat sitten kaikki.

Aina tarvitsee kiusaajasian kiusaamisen toteutumiseen.

Älä viitsi.

Nössöys ja hissukkuus on kiusaamisen seuraus, ei sen syy. Jos jotakuta kiusataan, uhkaillaan ja pahoinpidellään vaikka viikko tai kuukausi ja hän muuttuu araksi, on kiusaajan helppo sanoa että "toi ärsyttää koska se on omituinen". 

No varmasti on omituinen, kokiessaan akuuttia stressireaktiota, vatsanväänteitä ja mustelmista johtuvaa kipua.

Minusta nössöt ja hissukat ovat ihan ok ihmisiä, luulit kai minun haukkuvan heitä ja ominaisuuksiensa takia oikeuttavan kiusaamisen? En tietenkään! Mun mielestä jokaisen pitää saada olla sellainen kuin on-myös nössö ja hissukka. 

Vierailija
408/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Olen muuttanut aika tiheästi viime vuosina ja joka ikisessä uudessa asuinpaikassa, taloyhtiössä joutunut hirveän kiusaamisen kohteeksi.

En siis vain sanallisen, vaan vanhukset 75-vuotiaat harrastavat uskomattomia koulukakaroiden kiusaamismetodeja :

Postilaatikon lukkoon tungetaan tikkuja ja se täytetään pikaliimalla etten saa postia, öisin käydään kolmen aikaan hakkaamassa lujaa nyrkillä ikkunoita ja ovia, kaikki, mikä irti lähtee varastetaan.

Nyt, kun korona-aikana tilasin lääkkeet kotiinkuljetuksella, niin nekin varastivat.

Mitä tekevät mun reseptiastmalääkkeillä tai koiran korvalääkkeillä ?

En tajua, miksi näin tapahtuu.

Neuvokaa ihmeessä, mitä tällaisille voi tehdä ?

Pistä kusipeltiä. Jäädytä uunipelille kusta ja suikauta se kätevästi postiluukusta heille.

Voit tehdä myös vihaliemikuutioita, joita on kätevä viskoa vaikka tuuletusikkunasta sisään.

Vihaliemikuution resepti: Jääpalamuotti+ ripulia, laita pakkaseen ja muovihanskojen kanssa voit sitten asetella kuutioita minne haluat.

Vierailija
409/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihmiset kiusaa helppoa kohdetta. Sellaista joka ei käy riehumaan. Ei kukaan kehtaa kiusata sellaista joka käy heittelemään tuoleja, lyö täyden kahvipannun naamaan tai vetelee nyrkillä päin pläsiä. Joskus ihmisen pitää näyttää ja tehdä esimerkki jotta saa olla rauhassa.

Olen kokenut tämän eri tavalla, että niitä helposti juuri kiusataan, joille tökkiminen ja ärsyttäminen aiheuttaa jonkun reaktion. Ei nyt noin väkivaltaisia, kuten kuvailit, vaan reaktion.

Minuakin on yritetty kiusata. En reagoinut mitenkään ja kiusaajat eivät jaksaneet pitkään yrittää.

Vierailija
410/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja kiusaa, koska on lähtökohtaisesti huonompi ja yrittää vetää muut samalle tasolle. Opetelkaa tunnistamaan ilmiö. Jättäkää sekundat kiehumaan omissa liemissään.

Jättäkäää jättäkää.

SE EI AINA OLE IHAN NOIN YKSINKERTAISTA!

Voit jättää reagoimatta tai reagoida eri tavalla kuin aiemmin.

Aina ei ole edelleenkään noin helppoa ja yksinkertaista. Jossain koulun pihalla tapahtuvassa pienessä suunsoitossa toimii nuo sinun hienot vinkkisi.

Ne ei toimi narsistin, psykopaatin tai sairaan sadistin kanssa, eikä tilanteissa jossa olet kiusaajan armoilla esim. kotona tai sairaalassa, tai jossain muualla kuin lasten hiekkalaatikolla.

Vierailija
411/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajilla on yleensä kova tarve tulla nähdyksi. Kun katsot häntä, hän näkee että huomaat hänet. Vielä jos olet epävarma, se on sille kuin bensaa liekkeihin. Ratkaisu on, ettet katso niitä. Huonoimmat voi jopa käyttää väkivaltaa, että katsot. Voit vilkaista vaikka sen otsaa, mutta ole tietoinen tästä. Käänny vaikka sivuttain, älä hänen puoleensa. Älä näytä epävarmuutta missään vaiheessa. 

Usein (ainakin pojilla) on jo valmiiksi aikeena käyttää väkivaltaa, vaikka seisoisit päälläsi ja viheltäisit ave mariaa.

En tiedä tilannettasi mutta auttaisko työnohjaus? Jos kyse on muslimeista, ei voida enää mitään.

Tilanne että istun tietokoneen ääressä ja kirjoitan. Työnohjaus ei auttaisi, koska osaan jo. Muslimiosastoa en tajua- ainakaan minä en ole muslimi, ja täsä ei ole muita.

Vierailija
412/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että olemalla introvertti ja pukeutumalla eri tavalla kuin muut ja usein samoihin vaatteihin ympäri vuoden saa nämä psyykkisesti sairaat kiusaajat suorastaan raivon partaalle ja oirehtimaan julkisilla paikoilla kuin viharikos terroristit.

Vierailija
413/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen miettinyt, että kiusaamisen kohteeksi valikoituu sellainen ihmistyyppi, joka provosoituu kun provosoidaan. 

Siitä kiusaaja saa palkintonsa, kun hiukan ärsyttää, ja odottaa että toinen räjähtää tai muuten menettää malttinsa. 

Sen sijaan henkilö, joka paskat nakkaa kiusaamisyritykselle, ei tuota kiusaajalle tyydytystä.

Kyllä, kiusaajan paras palkkio on kun kohde provosoituu ärsyttämisestä.

Vierailija
414/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on jälkikäteen kerrottu miksi minua on kohdeltu huonosti ja kiusattu. On ihan tunnustettu että kateus on syynä. Myös parisuhteessa ilkeä ja lyttäävä poikaystävä aikuisena myönsi, ettei kestänyt kun olin häntä fiksumpi ja parempi.

Ainut ongelma tässä on se, että tuo oikeasti toimii. Kiusaajat saa sen mitä haluavat. Ihminen ei ole kone,vaan menee rikki.

Nyt minä olen rikki, olen tyhmentynyt, en loista valoa, en jaksa ahkeroida. Haluan kuolla pois. Olen työkyvytön ja pelattu pois yhteiskunnasta.

Lapsena ja nuorena olin keskimääräistä lahjakkaampi kaikessa, olin myös nätti ja hauska. Oikein valoisa.

No kaipa niillä lukuisilla kateellisilla kiusaajilla on nyt hyvä mieli. 

💜

Ei olisi saanut kehua itseään, edes jälkikäteen. Älkää alapeukuttajat huoliko. En nuorena enkä lapsena ymmärtänyt olevani nätimpi tai fiksumpi kuin toiset.

Se on selvinnut minulle nyt vähän liian myöhään. Lupaan että teiltä ei ole mitään pois, että olin nuorena ihan ok tyyppi ja lahjakas. OLIN, en ole enää, ei mitään hätää enää.

Vierailija
415/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen miettinyt, että kiusaamisen kohteeksi valikoituu sellainen ihmistyyppi, joka provosoituu kun provosoidaan. 

Siitä kiusaaja saa palkintonsa, kun hiukan ärsyttää, ja odottaa että toinen räjähtää tai muuten menettää malttinsa. 

Sen sijaan henkilö, joka paskat nakkaa kiusaamisyritykselle, ei tuota kiusaajalle tyydytystä.

Kyllä, kiusaajan paras palkkio on kun kohde provosoituu ärsyttämisestä.

Kun sitä kiusaamista ja kiusaajia on monenlaisia.

Minulla on ollut laidasta laitaan. On ollut niitä, ketkä pskat nakkaavat reagoit tai olet reagoimatta. Aika harvassa on ne ketkä jättävät kiusaamisensa siihen kun olen vain harmaa kivi.

On aika tympeää kun aina vastuuta työnnetään kiusatulle, ja syyllistetään ja syyllistetään, kun 100% varmuudella kukaan ei halua olla kiusattu, vaan ihan varmasti parhaansa tekee ettei tarvitse kärsiä.

Oikeasti pitäisi puhua siitä, miten saadaan ne "hyvät ihmiset" kiusattujen tueksi sieltä kiusaajien hovista.

Ne "hyvät" ihmiset on tässä avainasemassa, koska hehän sen kiusaamisen mahdollistaa yleisönä ja siten että valitsevat kiusaajan tukemisen kiusatun puolustamisen asemesta.

Vierailija
416/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nämä kiusaamiskeskustelut menevät tällaiseksi vääntämiseksi ja venkoiluksi sen takia, että tää on naisvaltainen palsta, ja naiset muistavat miten aikoinaan koulussa salaa ihailivat kiusaavia koviksia.

Nykyisinkinhän heille sana "kiltti" tarkoittaa kaikkea negatiivista.

Mutta koska ei voi myöntää mitään, pitää vääntää ja venkoilla. 

Vierailija
417/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorena juuri sellainen herttainen, luonnonkaunis, herkkis, hymyileväinen ja halusin olla kaikkien kaveri tasapuolisesti, haaveenani oli auttaa muita mahdollisimman paljon. Mun kimppuun todella käytiin kuin sika limppuun. Sairastuin masennukseen, lihosin, erakoiduin ja menetin sen herttaisen minäni, tilalle tuli vihainen ja katkera minä. Nykyään mulle ei kukaan uskalla aukoa päätään, kun näytänkin niin pelottavalta ihmiseltä. Ja sanon todella pahasti takaisin jos syytä annetaan. Viattomien kimppuun en käy, mutta todellakin puolustan itseäni nykyään. Mun yli ei enää kävellä, mulla ei oo mitään menetettävää.

Mutta suoraan sanottuna harmittaa, etten saanut olla se suloinen empaatikko keijukaistyttö, mitä olin. Miksi se tyttö piti tuhota? Mulla olisi ollut niin paljon annettavaa maailmalle. Minusta olisi tullut hyvä ystävä, puoliso, äiti.. Kaikki ne vietiin minulta. Nyt olen vain yksinäinen mielenterveysongelmainen erakko läski.

Meitä on monta saman kohtalon kokenutta. Et ole ainoa.

Minäkin olen nykyään pelottava (kuulemma) ja todellakin puolustan rajojani (joita ei ennen ollut).

Minä olen miettinyt näin vanhoilla päivilläni, että miksi minut piti rikkoa ja katkoa siipeni jo nuorena. Olisin voinut tuottaa hyvää tälle maailmalle, nyt olen kivirekenä kaikille, myös niille ketkä eivät ole kiusaajia.

Kun nyt katson ihmisiä ketkä saivat elää normaalia elämää turvattuna ja vapaana henkisestä ja fyysisestä väkivallasta, niin en ole kateellinen. He ovat saaneet keskittyä opiskeluunsa ja työuraansa rauhassa, ja luontaisesti valinneet ne asuntovelkansa ja avioliittonsa ja lapsiperhe-elämänsä.

Oikeastaan oli onni, että minun rääkättiin sairaaksi ja uupuneeksi jo ennen kuin elämä ehti alkaa. Nyt minä voin vapaana seurata sivusta, kun toisen painivat siinä hirveässä liitossaan, hirveän asuntovelkansa kanssa, hirveässä alipalkatussa työssään hirveiden paineiden kanssa, ja hirveä rääkynä raikuu heidän kulissikodissaan kun ne lapsetkin on pitänyt sinne saada.

Kiitos kiusaajat. Pelastitte minut tuollaiselta.

Vierailija
418/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nämä kiusaamiskeskustelut menevät tällaiseksi vääntämiseksi ja venkoiluksi sen takia, että tää on naisvaltainen palsta, ja naiset muistavat miten aikoinaan koulussa salaa ihailivat kiusaavia koviksia.

Nykyisinkinhän heille sana "kiltti" tarkoittaa kaikkea negatiivista.

Mutta koska ei voi myöntää mitään, pitää vääntää ja venkoilla. 

Olen itse nainen ja voin sanoa että totta puhut. Muistan lapsena ihmetelleeni miksi yhdeksän kymmenestä luokkamme tytöistä ihailivat sitä koulun psykopaatti poikaa, joka ei ollut edes mitenkään komea, mutta oli eläinrääkkäjä, kiusaaja ja julma sadisti.

Jotain vikaa on ihmisten päässä. Joku evoluutiopsykologinen paha vamma on seurannut ihmisiä tuhansia vuosia.

Vierailija
419/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Ettei anna kiusaajalle valtaa omiin tunteisiin eikä omiin reaktioihin. Jokainen on vastuussa omista reaktioista.

Ihmiselle, joka ei ole yhteydessä omiin tunteisiinsa, käy hyvin,

hyvin

hyvin

huonosti. 

Ohjeesi on maailman huonoin.

Vierailija
420/462 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nössöä" tai "hissukkaa" on helppo kiusata ja sellainen yleensä joutuu kiusattavaksi - mutta huomatkaa että heitäkin kiusaavat vain kiusaajasiat. 

Jos syy olisi kokonaan kiusatuissa niin kai heitä kiusaisivat sitten kaikki.

Aina tarvitsee kiusaajasian kiusaamisen toteutumiseen.

Tässähän se pointti on, jota kiusaajasiat eivät ole tulleet ajatelleeksi. Jos kiusattu on kerran niin huono ja viallinen että sitä on pakko kiusata, niin miksi sitten muut pystyvät olemaan kiusaamatta sitä huonoa ja pahaa ihmistä? Vastatkaa kiusaajat? Miten on mahdollista jollekin olla kiusaamatta, vaikka se uhri on niin hirveä?

Pieni osa ihmisistä tuntuu siltä, että he polskuttelevat henkistä verta vuotaen ympäriinsa haavoittuneena meressä ja minulla tulee sellainen haimainen alista-, kiduta- ja tapa-tunne.

Oletettavasti tämän tunteen mukaan toimiminen olisi melko tyydyttävää.

Mutta tiedättekös, en minä lähde ketään kiusaamaan tai muuta vastaavaa.

Ja miksi en?

Siksi, että se ei ole mielestäni oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi