Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?
Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?
Kommentit (462)
Jos aina kiusataan, uusissa paikoissa, eri ihmiset, niin pitää jo miettiä, onko itse jotenkin helppo pitämään normaaleja asioita kiusaamisena (=ihmiset ovat eri mieltä, kaikki eivät pidä kaikista, kaikki asiat eivät miellytä kaikkia, joku tekee eri lailla kuin toinen) vai käyttäytyykö itse ärsyttävästi, joka saa muut itseään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nössöä" tai "hissukkaa" on helppo kiusata ja sellainen yleensä joutuu kiusattavaksi - mutta huomatkaa että heitäkin kiusaavat vain kiusaajasiat.
Jos syy olisi kokonaan kiusatuissa niin kai heitä kiusaisivat sitten kaikki.
Aina tarvitsee kiusaajasian kiusaamisen toteutumiseen.
Tässähän se pointti on, jota kiusaajasiat eivät ole tulleet ajatelleeksi. Jos kiusattu on kerran niin huono ja viallinen että sitä on pakko kiusata, niin miksi sitten muut pystyvät olemaan kiusaamatta sitä huonoa ja pahaa ihmistä? Vastatkaa kiusaajat? Miten on mahdollista jollekin olla kiusaamatta, vaikka se uhri on niin hirveä?
Pieni osa ihmisistä tuntuu siltä, että he polskuttelevat henkistä verta vuotaen ympäriinsa haavoittuneena meressä ja minulla tulee sellainen haimainen alista-, kiduta- ja tapa-tunne.
Uskoisin, että kokemus 'ärsyttävästä ihmistyypistä' on yleisinhimillinen. Toiset vaan juoksevat impulssiensa perässä ja toiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos aina kiusataan, uusissa paikoissa, eri ihmiset, niin pitää jo miettiä, onko itse jotenkin helppo pitämään normaaleja asioita kiusaamisena (=ihmiset ovat eri mieltä, kaikki eivät pidä kaikista, kaikki asiat eivät miellytä kaikkia, joku tekee eri lailla kuin toinen) vai käyttäytyykö itse ärsyttävästi, joka saa muut itseään vastaan.
Ahdistunut ihminen ylitulkitsee vaaraviestejä mutta oletko koskaan miettinyt, mitä kaikkea sille pololle on pitänyt tehdä, että hänestä tuli niin pelokas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nössöä" tai "hissukkaa" on helppo kiusata ja sellainen yleensä joutuu kiusattavaksi - mutta huomatkaa että heitäkin kiusaavat vain kiusaajasiat.
Tässähän se pointti on, jota kiusaajasiat eivät ole tulleet ajatelleeksi. Jos kiusattu on kerran niin huono ja viallinen että sitä on pakko kiusata, niin miksi sitten muut pystyvät olemaan kiusaamatta sitä huonoa ja pahaa ihmistä? Vastatkaa kiusaajat? Miten on mahdollista jollekin olla kiusaamatta, vaikka se uhri on niin hirveä?
Pieni osa ihmisistä tuntuu siltä, että he polskuttelevat henkistä verta vuotaen ympäriinsa haavoittuneena meressä ja minulla tulee sellainen haimainen alista-, kiduta- ja tapa-tunne.
Wtf, mielenkiintoista. Itse en ollenkaa saa kiinni tästä tunteesta. Oletko ihan empatiakykyinen jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen miettinyt, että kiusaamisen kohteeksi valikoituu sellainen ihmistyyppi, joka provosoituu kun provosoidaan.
Siitä kiusaaja saa palkintonsa, kun hiukan ärsyttää, ja odottaa että toinen räjähtää tai muuten menettää malttinsa.
Sen sijaan henkilö, joka paskat nakkaa kiusaamisyritykselle, ei tuota kiusaajalle tyydytystä.
Kyllä, kiusaajan paras palkkio on kun kohde provosoituu ärsyttämisestä.
Kun sitä kiusaamista ja kiusaajia on monenlaisia.
Minulla on ollut laidasta laitaan. On ollut niitä, ketkä pskat nakkaavat reagoit tai olet reagoimatta. Aika harvassa on ne ketkä jättävät kiusaamisensa siihen kun olen vain harmaa kivi.
On aika tympeää kun aina vastuuta työnnetään kiusatulle, ja syyllistetään ja syyllistetään, kun 100% varmuudella kukaan
Tämä on totta, kiusattujen ja kiusaajien ympärillä oleva muu porukka ei tee mitään. Antavat asioiden tapahtua. Hyväksyvät hiljaa ja karttavat kiusattua.
Säälittävää porukkaa nekin.
Kiusaajalla on vapaat kädet kiusata, kiusaaja on kingi. Myös orpopiru on aito kiusaaja. mab
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni osa ihmisistä tuntuu siltä, että he polskuttelevat henkistä verta vuotaen ympäriinsa haavoittuneena meressä ja minulla tulee se
Sanotaan sillä tavalla, että ihminen loistaa ulospäin... Ei tulevaisuuden potentiaaliaan, vaan historiaansa.
Psykologinen haava näkyy samalla tavalla kuin vaikkapa ontuminen.
Eikä "hehku" kerro lahjakkuudesta vaan vaivattomasta elämästä.
Näillä nyrkkisäännöillä elämässä eteenpäin, eiks jeh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että kokemus 'ärsyttävästä ihmistyypistä' on yleisinhimillinen. Toiset vaan juoksevat impulssiensa perässä ja toiset ei.
No ette kyllä ole inhimillisiä haimaisine tunteinenne, ette yleis, ettekä aleis. Olette epäinhimillisiä ja teidän haimaisia tunteitanne voidaan kuvata paremmin, kutsumalla teitä pedoiksi. Ei yleisinhimillisiksi.
Se on vain teini-ikäisten kehitysvaihe. Pojat potevat rakkautta diktaattoreita kohtaan ja etsivät sydämenkuvat silmissään oman elämänsä staalinia ja tytöt vuoraavat huoneensa seinät jokerin kuvilla.
Siitä vaiheesta on tarkoitus kasvaa ohi, ei urautua elämään sitä vaihetta loppuelämäkseen.
Minulla ei ollut koskaan tuota kehitysvaihetta. Mikä minussa on vikana?
Minä en missään vaiheessa fanittanut mitään psykopaatteja ja väkivaltaisia pskoja. En saa yhtään kiinni siitä logiikasta miksi kukaan niin tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni osa ihmisistä tuntuu siltä, että he polskuttelevat henkistä verta vuotaen ympäriinsa haavoittuneena meressä ja minulla tulee se
Huutista vammaisen haimaisille tunteille
Minua alkoi kiusaamaan uudessa työpaikassa kollega. Tuntui, että kaikki se mitä tein, korjattiin, järjesteltiin uudestaan, katseltiin vinoon ja kommentoitiin ala-arvoisesti, ym.
Katsoin aikani häirintää/kiusaamista ja kerroin esimiehelle, kuten ohjeistetaan. Esimies järjesti neuvottelun. Selvisi, että kollega oli kateellinen ja kapeakatseinen. Hän kertoi ihmetelleensä, miksi minulle järjestetään erityistehtäviä vaikka hän itse oli ollut 'talossa' pidempään. Esimies sitten kertoi, että minulla on pitkä ja hyvä työkokemus (muualla) tehdä vaativia asiantuntijatehtäviä, joita tein osaltaan työkuvassani (tein mm. sovelluksia ko. työpisteen käyttöön ja järjestelin arkistoja, ym.).
Sitten alkoi pitkä tuppisuu-kausi. Onneksi sain toisen työpaikan.
Mut siis että vaikka näin...
Vierailija kirjoitti:
Minua alkoi kiusaamaan uudessa työpaikassa kollega. Tuntui, että kaikki se mitä tein, korjattiin, järjesteltiin uudestaan, katseltiin vinoon ja kommentoitiin ala-arvoisesti, ym.
Katsoin aikani häirintää/kiusaamista ja kerroin esimiehelle, kuten ohjeistetaan. Esimies järjesti neuvottelun. Selvisi, että kollega oli kateellinen ja kapeakatseinen. Hän kertoi ihmetelleensä, miksi minulle järjestetään erityistehtäviä vaikka hän itse oli ollut 'talossa' pidempään. Esimies sitten kertoi, että minulla on pitkä ja hyvä työkokemus (muualla) tehdä vaativia asiantuntijatehtäviä, joita tein osaltaan työkuvassani (tein mm. sovelluksia ko. työpisteen käyttöön ja järjestelin arkistoja, ym.).
On äärimmäisen raskasta yrittää tehdä mitään työtä, kun joku itseään tyhmempi on siinä koko ajan kontrolloimassa, holhoamassa ja poikkiteloin asettumassa kaiken eteen mitä yrität tehdä. Se uuvuttaa todella paljon. Ei työn määrä väsytä, vaan nuo työpaikkojen ihmispeput. Noiden vika on ettei kaikki jaksa työelämässä ja uupumus on valtaisaa.
Kiusaajalla on Suomessa hyvät oikeudet, jos marssii idioottien massassa,pärjää,
Dob
Vierailija kirjoitti:
Kovin tavanomaisen kuuloinen tarina!
Vierailija kirjoitti:
Kovaluonteisimmat selviävät kiusaajista.
Kovaluonteinen ihminen muuttuu timantinkovaksi ja kyyniseksi.
Nämä ovat tyyppejä joiden nenästä ei kannata kaivaa verta, koska se kostautuu moninkertaisesti jossakin vaiheessa.
En laske kyyniseksi muuttumista selviämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovaluonteisimmat selviävät kiusaajista.
Kovaluonteinen ihminen muuttuu timantinkovaksi ja kyyniseksi.
Nämä ovat tyyppejä joiden nenästä ei kannata kaivaa verta, koska se kostautuu moninkertaisesti jossakin vaiheessa.
En laske kyyniseksi muuttumista selviämiseksi.
Jep. Sellainen on kuin elävä kuollut. Ehkä liikkuu ja tekee ja toimii, mutta ei se enää elossa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtapeliä. Jos joku on kiltti, herttainen ja hieman alistuva ja toisia myötäilevä, kiusaajatyypit yleensä iskevät kuin sika limppuun. Täytyy olla vähän narttu, ettei joudu kiusatuksi.
Usein myös ihmiset joilla on paljon kadehdittavia ominaisuuksia voi aiheuttaa kiusaamista: työelämässä menestyminen (esim. yleneminen, kehut esimieheltä ja asiakkailta jne), kauneus, on suosittu ja pidetty jne. Tällaisia olen naisvaltaisella alalla nähnyt ulos savustettavan työyhteisöistä.
Kiusaajille pitää osata sanoa jämptisti takaisin tai kuitata se kiusaaminen nokittamalla takaisin ja mielellään huumorin kanssa.
Totta sekin, että osa kokee kiusaamiseksi sen, mitä paksunahkaisimmat eivät edes huomaa tai noteeraa mitenkään.
Oman havaintoni mukaan ihmisen pitää olla sopivan itsevarma, ronski ja suorapuheinen. Ja se on vaikeampaa, jos olet "herkistynyt" kiusaamisel
Tosi monella tässä keskustelussa on sellainen oletus, että kiusaaminen on jotain pään aukomista tms. itse todistanut enemmän asioiden tahallista kertomatta jättämistä ym. työn teon sabotointia. "Nokittamalla" tällaisissa tilanteissa saa aikaan vain täysimittaisen sodan.
Silakkaliikkeen perustaja Johannes Koski ainakin on kertomansa mukaan sellainen. Kiusattu ala-asteella, yläasteella, lukiossa ja intissä. Jotain omaakin syytä täytyy tuollaisessa olla.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset kiusaa helppoa kohdetta. Sellaista joka ei käy riehumaan. Ei kukaan kehtaa kiusata sellaista joka käy heittelemään tuoleja, lyö täyden kahvipannun naamaan tai vetelee nyrkillä päin pläsiä. Joskus ihmisen pitää näyttää ja tehdä esimerkki jotta saa olla rauhassa.
Jos työpaikalla alkaa riehua, työsuhde yleensä loppuu. Siinä on syy miksei voi alkaa heittelemään tavaroita. Kiusaajan työsuhde ei tietenkään koskaan pääty, se on nähty.
Se on vain teini-ikäisten kehitysvaihe. Pojat potevat rakkautta diktaattoreita kohtaan ja etsivät sydämenkuvat silmissään oman elämänsä staalinia ja tytöt vuoraavat huoneensa seinät jokerin kuvilla.
Siitä vaiheesta on tarkoitus kasvaa ohi, ei urautua elämään sitä vaihetta loppuelämäkseen.