Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?
Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?
Kommentit (462)
Kyllä ihmisiä on, keitä kiusataan joka paikassa. Itse olen sellainen persoona, että saan monesti kuulla kaikenlaista. Toki hakeuden itse näihin tilanteisiin, en tosin yleensä välitä toisten sanomisista, ellei se tapahdu isommassa porukassa ja ole täysin perätöntä asiaa, siihen puutun kyllä. Osaan sanoa kohteliaasti, että nyt meni vähän yli.
Olen ehkä myös outo siinä mielessä, että saatan johdatella puheen, ehkä minulle epäedullisiin asioihin. Pidän jotenkin siitä, miten saan ihmiset toimimaan ja puhumaan haluamallani tavalla. Haen jotenkin tähän tylsään työ elämään draamaa poikkeavalla käytöksellä. Moni kyllä pitää tästä ja haluaa seuraani.
Vierailija kirjoitti:
Pitkälti kyse on siitä että tietyt henkilöt kokevat että heitä kiusataan joka paikassa vaikka kohtelu on samanlaista muitakin kohtaan. Tosin minun on erittäin vaikeata käsittää miten joku voi kokea että työpaikalla muut kiusaavat. Nimimerkillä yli 30 vuotta työelämässä (toimistotyössä) ollut enkä ole ikinä havainnut mitään etäisestikään kiusaamiseen viittaavaa.
Et siis ole perillä kaikista kiusaamistyyleistä.
Olen huomannut että osa kiusaajista on erittäin kateellisia ja katkeria eivätkä tule edes kauppaan samaan aikaan kun minä ja heitä selvästi harmittaa että voin ostaa ruokaa mitä haluan kun taas nämä raukat on käyttänyt rahansa johonkin muuhun..
Wtf, mielenkiintoista. Itse en ollenkaa saa kiinni tästä tunteesta. Oletko ihan empatiakykyinen jne?
No en minä mikään kylmän sadistinen kiduttaha-psykopaatti-narsistikaan mielestäni ole.
Autismiinkaan tuskin olen kallellani.
Joten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovaluonteisimmat selviävät kiusaajista.
Kovaluonteinen ihminen muuttuu timantinkovaksi ja kyyniseksi.
Nämä ovat tyyppejä joiden nenästä ei kannata kaivaa verta, koska se kostautuu moninkertaisesti jossakin vaiheessa.
En laske kyyniseksi muuttumista selviäm
-----
Kyyninen ei pohdi sen syvällisemmin tuollaisia.
Kyyninen heittää hankalat tyypit heti selkänsä taakse ja unohtaa heidät. Sen enempää ei vaivaa noilla päätään.
Sanotaan sillä tavalla, että ihminen loistaa ulospäin... Ei tulevaisuuden potentiaaliaan, vaan historiaansa.
Psykologinen haava näkyy samalla tavalla kuin vaikkapa ontuminen.
Eikä "hehku" kerro lahjakkuudesta vaan vaivattomasta elämästä.
Näillä nyrkkisäännöillä elämässä eteenpäin, eiks jeh.
Jotkut kun käyttävät sitä tietoa väärin ja vain oman edun tavoittelemiseen ja toisten lyttäämiseen.
Ei sen niin pidä olla ja siksi he jäävätkin oman hiekkalaatikon kingiksi ja vangiksi näkemättä yhtään sen ulkopuolelle ja kehitys pysähtyykin sitten siihen.
Mainitsin narsisteista.
Narsisti pyrkii tuhoamaan ne yksilöt jotka oikeasti ovat vahvoja ja heissä on sisäinen valo.
Ei näitä ihmisiä voi tuhota.
Heistä voi toki tulla kyynisiä, mutta ei se valo ja voima heistä mihinkään katoa.
Näin se menee. Loppupeleissä narsisti jää kärsimään katkerana omaan kurjuuteensa.
Narsistilla ei ole minuutta. Hän yrittää imeä kuin vampyyri tällaisten ihmisten valon itseensä, turhaan.
Olen huomannut, että narsistinen " uhrit" ovat poikkeuksetta normaalia fiksumpia ihmisiä.
Ja niin fiksuja että selviävät. Se ärsyttää narsistia lisää .
Vierailija kirjoitti:
Mainitsin narsisteista.
Narsisti pyrkii tuhoamaan ne yksilöt jotka oikeasti ovat vahvoja ja heissä on sisäinen valo.
Ei näitä ihmisiä voi tuhota.
Heistä voi toki tulla kyynisiä, mutta ei se valo ja voima heistä mihinkään katoa.
Näin se menee. Loppupeleissä narsisti jää kärsimään katkerana omaan kurjuuteensa.
Narsistilla ei ole minuutta. Hän yrittää imeä kuin vampyyri tällaisten ihmisten valon itseensä, turhaan.
Olen huomannut, että narsistinen " uhrit" ovat poikkeuksetta normaalia fiksumpia ihmisiä.
Ja niin fiksuja että selviävät. Se ärsyttää narsistia lisää .
Ja nämä narsistin " uhrit" ovat yhtä puoleensavetäviä kuin ennenkin. Kyynisyyskään ei sitä vähennä.
Narsistille sopii toiset narsistit kavereiksi. Heillä vallitsee silloin keskenään kauhun tasapaino.
Normaalien ihmisten ei kannata uhrata aikaansa narsisteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua haukuttu työpaikoilla rumaksi selän takana eli aina kauniit ei kiusauksen kohteena
Oletko oikeasti niin ruma, että jokaisella työpaikalla siitä sitten juorutaan selän takana? Vai oletko tavallisen näköinen ihminen jota jostain syystä eri paikoissa aletaan sanoa rumaksi? Minkälainen työpaikka yleensä on sellainen jossa puhutaan jonkun ulkonäöstä? Mulla ei tule kyllä mieleen mun työpaikoista yhtäkään jossa olisi puhuttu että kylläpä se pirkko onkin ruma...
Olen itse sairaaloisen ylipainoinen, ja varmasti sitä on voitu mun selän takana päivitellä ja vitsaillakin, mutta en ole siitä tiennyt. Tosin, en ihmettelisi koska tottahan se on, läski olen ja eipä sitä tarvitse mulle kertoa koska tiedän sen jo. Mutta jos joku alkaisi minulle huomautella jotain painoon liittyvää jatkuvasti, niin kiusaamistahan se sitten olisi, tosin minä sanoisin aika kipakasti ta
Selän takana pahan puhuminen, on myös kiusaamista.
Olen todella herkkä ja empaattinen, pystyn lukemaan ihmisiä hyvin ja ns pääsemään heidän kanssaan samalle tasolle. En myöskään koe painetta kommentoida kaikkea ja olla sosiaalisissa peleissä työkavereiden kanssa mukana. Olen rauhallinen, hillitty ja hiljainen. En haasta riitaa ja konfliktitilanteissa peräännyn.
Nämä luonteenpiirteeni tuntuvat triggeröivän kovasti monia. Olen myös ollut kiusattu kotoa lapsuudesta asti, joten ympärilläni on siitä varmasti ns aura.
Joku katsoo koneelta kunnassa, että tuo on köyhä ja sitä tätä, mitä lie kirjattu ylös. Ohjeistus miten ihmisiä kohdellaan. Se on joillekin ollut kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Valtapeliä. Jos joku on kiltti, herttainen ja hieman alistuva ja toisia myötäilevä, kiusaajatyypit yleensä iskevät kuin sika limppuun. Täytyy olla vähän narttu, ettei joudu kiusatuksi.
Usein myös ihmiset joilla on paljon kadehdittavia ominaisuuksia voi aiheuttaa kiusaamista: työelämässä menestyminen (esim. yleneminen, kehut esimieheltä ja asiakkailta jne), kauneus, on suosittu ja pidetty jne. Tällaisia olen naisvaltaisella alalla nähnyt ulos savustettavan työyhteisöistä.
Tämä on outo ilmiö, kun aina väitetään että kauneus tuo etuja niin ei kyllä tässä asiassa tuo. Joka paikassa on automaattisesti toisten naisten vihaama. Tämä voi mennä ihan uskomattomiin svääreihin, ei tarvitse edes suutaan avata niin saa jo paskaa niskaansa
Kiusaajat ovat loppujen lopuksi säälittäviä p*skahousuja. Jotka toivottavasti joskus liukastuvat omaan p*skaansa.
Kuulemma 2 asiaa töissä paljastaa kiusaajille potentiaalisen kohteen: 1. Avuliaisuus 2. Erilaisuus
Eli jos et halua tulla kiusatuksi, älä alussa auta tai jousta liikaa, mieluiten yhtään, ettet saa empaatikon leimaa. Ja jos olet erilainen peitä sitä olemalla hiljainen ja opettelemalla muutaman smalltalk-lauseen. Mukaudu muiden käytökseen, mutta älä lähde epäkunnioittavaan käytökseen mukaan. Testasin tätä omalla kohdalla yhdessä ryhmässä ja olin auttamatta muita enkä joustanut omista rajoistani, en naureskellut tai kertonut elämästäni, en tullut kiusatuksi ja olin hyvin pidetty ryhmässä. Olen uudessa ryhmässä avoin ja en ole peitellyt erilaisuuttani ja koen että olen taas joutumassa silmätikuksi.
Synnynnäiset ulkonäköpiirteeni ja siihen yhdistetty autismikäytös. Eli ruma älykäs oikeudenmukainen juoruja kaihtava yksinpuurtaja.
Vierailija kirjoitti:
Valtapeliä. Jos joku on kiltti, herttainen ja hieman alistuva ja toisia myötäilevä, kiusaajatyypit yleensä iskevät kuin sika limppuun. Täytyy olla vähän narttu, ettei joudu kiusatuksi.
Usein myös ihmiset joilla on paljon kadehdittavia ominaisuuksia voi aiheuttaa kiusaamista: työelämässä menestyminen (esim. yleneminen, kehut esimieheltä ja asiakkailta jne), kauneus, on suosittu ja pidetty jne. Tällaisia olen naisvaltaisella alalla nähnyt ulos savustettavan työyhteisöistä.
Ei kaikkia kilttejä ja herttaisia kiusata. Eikä kauniita, menestyneitä, nuoria jne. Eikä varsinkaan suosittuja ja pidettyjä (jotka voi olla kaikkea edellä mainittua). Naisvaltaisella alalla myös, ja hyvin sen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on outo ilmiö, kun aina väitetään että kauneus tuo etuja niin ei kyllä tässä asiassa tuo. Joka paikassa on automaattisesti toisten naisten vihaama. Tämä voi mennä ihan uskomattomiin svääreihin, ei tarvitse edes suutaan avata niin saa jo paskaa niskaansa
Ei kauneus automaattisesti tarkoita että olisi muitten naisten vihaama. Minulla esim. on työkaveri joka on tosi kaunis, aina viimeisen päälle laitettu ja huoliteltu, menestyvä ja kaikki pitää hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusataan herkästi koska Asperger. Ihmisten on vaikea kestää erilaisuutta.
Minä taasen olen saanut tarpeekseni siitä, että minua yritetään lykätä ns. erilaisten ja kovia kokeneiden joukkoon. Se on jotakin minkä koen kiusaamiseksi.
Kyllä päättyy. Riittää kun esitin kirjallisesti mitä on tehnyt. Kuulemma vuosikymmenet se oli saanut terrorisoida rauhassa ennen kuin kesäharjoittelija pisti sen pihalle.