Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?
Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on luonnostaan aggressiivinen ja sotaisa eläin, piirre jonka kasvatus pyrkii kitkemään pois. Kanssaihmiset haistavat "verta" näissä kilteissä, ujoissa ja aroissa ihmisissä. Vissiin kivikautiset vaistot herää osassa ihmisiä.
Ne kiusaajat on luonnostaan aggressiivisia ja sotaisia eläimiä.
Keskivertoihminen on sopuisa ja yhteistyöhön pyrkivä.
Kunkin ryhmän auktoriteettihahmot päättävät, tehdäänkö sotaisille eläimille jotain vai ei. Jos vastaus on ei, niin yhteisössä on jatkuva pieni aggressio ja sisällissota meneillään :)
Kuka päättää, koulutetaanko lammashakaan päästettävät koirat vai saako ne riehua siellä just niin kuin vaisto ohjaa... Ja miten erilaista jälkeä kahdella eri toimintatavalla saadaankaan...
Vierailija kirjoitti:
Uusinta tutkimusta: "etenkin epäsuoraa kiusaamista käyttävät ovat osoittautuneet sosiaalisesti hyvinkin taitaviksi.
Kiusaajilla näyttää olevan tarve dominoida ja kontrolloida ikätovereitaan, halu tulla ihailluksi, näkyväksi ja vaikutusvaltaiseksi. Heillä saattaa olla virheellisen korkeat luulot itsestään ja vaikeutta ottaa vastuuta omista teoistaan.
Kiusaamisen ylläpitämiseksi tarvitaan yleensä sivustakatsojien (hiljainen) hyväksyntä tai jopa kannustus. Sivustakatsojat mahdollist
Jään odottamaan tutkimusta, joka osoittaa kiusaajien olevan älykkäitä ja ahkeria poikkeusyksilöitä, joiden suuri edustus yrityksissä johtaa poikkeuksellisen korkeaan liikevoittoon.
Muistelen lukeneeni vain sellaisen tutkimuksen, jonka perusteella poikkeuksellisen älykkäät viihtyvät yksin ja heillä on normaalia enemmän ahdistus- ja masennusoireilua.
En tiedä liittyvätkö nämä kaksi havaintoa toisiinsa, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat ovat käsittääkseni narsisteja.
Se ei koskaan parane. Fiksuimmat ihmiset joutuvat näiden alkuasukkaiden kohteeksi.
Narsisti ei kestä sitä valoa ja elämää mikä normaalissa, oikeasti fiksussa ihmisessä on.
Sellaisen ihmisen narsisti pyrkii tuhoamaan.
Minulle on jälkikäteen kerrottu miksi minua on kohdeltu huonosti ja kiusattu. On ihan tunnustettu että kateus on syynä. Myös parisuhteessa ilkeä ja lyttäävä poikaystävä aikuisena myönsi, ettei kestänyt kun olin häntä fiksumpi ja parempi.
Ainut ongelma tässä on se, että tuo oikeasti toimii. Kiusaajat saa sen mitä haluavat. Ihminen ei ole kone,vaan menee rikki.
Nyt minä olen rikki, olen tyhmentynyt, en loista valoa, en jaksa ahkeroida. Haluan kuolla pois. Olen työkyvytön ja pelattu pois yhteiskunnasta.
Lapsena ja nuorena olin keskimääräistä lahjakkaampi kaikessa, olin myös nätti ja hauska. Oikein valoisa.
No kaipa niillä lukuisilla kateellisilla kiusaajilla on nyt hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusinta tutkimusta: "etenkin epäsuoraa kiusaamista käyttävät ovat osoittautuneet sosiaalisesti hyvinkin taitaviksi.
Kiusaajilla näyttää olevan tarve dominoida ja kontrolloida ikätovereitaan, halu tulla ihailluksi, näkyväksi ja vaikutusvaltaiseksi. Heillä saattaa olla virheellisen korkeat luulot itsestään ja vaikeutta ottaa vastuuta omista teoistaan.
Kiusaamisen ylläpitämiseksi tarvitaan yleensä sivustakatsojien (hiljainen) hyväksyntä tai jopa kannustus. Sivustakatsojat mahdollist
Jään odottamaan tutkimusta, joka osoittaa kiusaajien olevan älykkäitä ja ahkeria poikkeusyksilöitä, joiden suuri edustus yrityksissä johtaa poikkeuksellisen korkeaan liikevoittoon.
Muistelen lukeneeni vain sellaisen tutkimuksen, jonka perusteella poikkeuksellisen älykkäät viihtyvät yksin ja heillä on normaalia enemmän ahdistus- ja masennusoireilu
Ei tarvitse olla edes poikkeuksellisen älykäs. Riittää että on edes hieman typerää läyhääjää älykkäämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on luonnostaan aggressiivinen ja sotaisa eläin, piirre jonka kasvatus pyrkii kitkemään pois. Kanssaihmiset haistavat "verta" näissä kilteissä, ujoissa ja aroissa ihmisissä. Vissiin kivikautiset vaistot herää osassa ihmisiä.
Ne kiusaajat on luonnostaan aggressiivisia ja sotaisia eläimiä.
Keskivertoihminen on sopuisa ja yhteistyöhön pyrkivä.
Kunkin ryhmän auktoriteettihahmot päättävät, tehdäänkö sotaisille eläimille jotain vai ei. Jos vastaus on ei, niin yhteisössä on jatkuva pieni aggressio ja sisällissota meneillään :)
Kuka päättää, koulutetaanko lammashakaan päästettävät koirat vai saako ne riehua siellä just niin kuin vaisto ohjaa... Ja miten erilaista jälkeä kahdella eri toimintatavalla saadaankaan...
Noh.
Jos irtokoira jahtaa jänkhän miehen poroja niin että emot luovat vasansa ja tokan rauha järkkyy, jänkhän mies ampuu koiran.
Jos irtokoira raatelee tamperelaisten lemmikkejä ja säikyttelee kadulla liikkujia niin että tamperelaisten rauha järkkyy, irtokoiran omistajasta tehdään uutisotsikko.
Jokin ero tuossa ajattelutavassa on. Kaupunkilaiset sietävät liikaa, ja vääriä asioita.
Minulle on jälkikäteen kerrottu miksi minua on kohdeltu huonosti ja kiusattu. On ihan tunnustettu että kateus on syynä. Myös parisuhteessa ilkeä ja lyttäävä poikaystävä aikuisena myönsi, ettei kestänyt kun olin häntä fiksumpi ja parempi.
Ainut ongelma tässä on se, että tuo oikeasti toimii. Kiusaajat saa sen mitä haluavat. Ihminen ei ole kone,vaan menee rikki.
Nyt minä olen rikki, olen tyhmentynyt, en loista valoa, en jaksa ahkeroida. Haluan kuolla pois. Olen työkyvytön ja pelattu pois yhteiskunnasta.
Lapsena ja nuorena olin keskimääräistä lahjakkaampi kaikessa, olin myös nätti ja hauska. Oikein valoisa.
No kaipa niillä lukuisilla kateellisilla kiusaajilla on nyt hyvä mieli.
💜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei koskaan parane. Fiksuimmat ihmiset joutuvat näiden alkuasukkaiden kohteeksi.
Narsisti ei kestä sitä valoa ja elämää mikä normaalissa, oikeasti fiksussa ihmisessä on.
Lapsena ja nuorena olin keskimääräistä
----
Höpö höpö. Miksi jäät vatvomaan tuollaisia ihmisiä? Heissä ei ole mitään kiinnostavaa.
Keskity omiin juttuihin ja käännä selkäsi typeryksille.
Vierailija kirjoitti:
Jos aivan joka paikassa kiusataan, kannattaa syytä lähteä etsimään peilistä. En usko hetkeäkään, että vuodesta toiseen ja vuosikymmenestä toiseen sadat ihmiset ympärillä olisivat kaikki kiusaajia. Päivökodissa, läpi koulun, jokaisessa työpaikassa. Jos näin on, täytyy itsessä olla isosti jotain vikaa. Todennäköisempää on, että osa tulkitsee kaiken kiusaamiseksi.
Oletpa tyhmä ihminen. Oikea riemuidiootti.
Sinä tyhmä luulet että ihmistä jota on useammassa paikassa kiusanneet kaikki.
Ei.
Ihmistä on kiusanneet useammassa paikassa se kaltaisesi raukat. Muut ovat olleet kiusaamatta, mutta ei se sitä kaltaistesi raukkojen kiusaamista ole poistanut.
Kaltaisesi tyhmät raukat kiusaavat toisia siksi, että ovat itse viallisia. Normaali ihminen ei kiusaa.
Kovaluonteisimmat selviävät kiusaajista.
Kovaluonteinen ihminen muuttuu timantinkovaksi ja kyyniseksi.
Nämä ovat tyyppejä joiden nenästä ei kannata kaivaa verta, koska se kostautuu moninkertaisesti jossakin vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena ja nuorena olin keskimääräistä lahjakkaampi kaikess
Minä tarvitsin vain yhden vuoden pois kateellisen äitini vaikutuspiiristä. Sen ansiosta yo-arvosanani nousivat 3-4 pykälää. Se oli upea kokemus. Se ja myöhemmät kokemukset opettivat ettei Suomessa pidä olla iloinen, fiksu ja kaikkein vähiten avulias. Sopivan hyödyttömänä ja tylsämielisenä pötkii, no ei pisimmälle, mutta pötkii eikä ole jatkuvasti kampitettavana 😄👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena ja
Siinäkin taas yksi mitätöijä. Sano vielä, että toinen on liian herkkä 😩🥲
Minua usein kiusataan koska olen liian aloitteellinen, ahkera, kyseenalaistan asioita ja tapoja. Hieman tyhmäkin olen, en heti tajua olla hiljaa ideoistani. Päällepäsmärinä siis pidetään. Koitan olla hiljaa vaikka tietäisin taloudellisemman tai helpomman tavan tehdä jotain jotta muut ei ärsyynny.
Niin. Siinä on sen kiusaajan henkinen tila nyt sitten kuitenkin se, mitä pitää tarkastella.
Ketkä kiusaavat!
Ketkä!
Sillä kiusatulla on jotain, joka risoo sitä kiusaajaa. Mikä on kiusaajan henkinen tila, älyllinen tila, ynnä muuta.
Mulla ne kiusaajat ovat siis päihteistä riippuvaisia, slummin asukkaita, jotka johdattavat myös alaikäiset puuhiinsa mukaan. Työpaikalla mun läsnäolo, mun osaaminen oli uhka. Minä tulin ja olin sitten jonkun mielestä viemässä häneltä pestejä kädestä. "ETHÄN VAAN TUONUT SITÄ MIKÄ OLI MULLE VARATTU!" no, miks olis tuonut, kun tuon kysyjä piti itseään niin hirveen täydellisenä, että hän ei tehnyt virheen virhettä ja osasi alan kuin alan ja oli nopsa ja ketterä, niin minkähän ihmeen takia se pelkäsi että minulle olisi tuotu jotain hänen varaamaansa (korkeamman palkan määräyskirjaa).
Että joo. JOKU JÄÄ AINA ILMAN JOS MINÄ SAAN JOTAIN! Just ja sitä sitten mulle kostetaan, ja yks kostaa sen, että se joutui poliisin kanssa tekemisiin, vaikka minä en sitä poliisia kyllä paikalle kutsunut...
Niin, että miks mulla on kokonainen hirviösakki kintereillä, miks mulle huudellaan asuintalon pihalla, jostain - päihdeluolan - ikkunasta huudellaan mun perään solvaavia herjoja, levitetään niitä solvaavia herjoja talossa tilapäisesti asuvien keskuuteen, minä olen sitten se hullu akka, se vähän tyhmä ja typerä, sillain ettei ole aivoja lainkaan!
No, joo miks jotakuta kiusataan! Spurgujen rattoliisa, hullu akka ja niin edespäin!
Tekis tosiaan mieli ruveta samaan käyttäytymiseen kuin nuo tuolla. Huudella ohikulkijoille ikkunasta solvauksia, olla olevinaan näppärä ja ketterä, huudella mitä milloinkin ja missä vain, kaupoissa ja kauppakeskuksissa, ajella autolla jonkun ihmisen kantapäillä, virnulla kuin mielipuoli vitsejään!"
JUST MIKS JOTAKUTA KIUSATAAN,KIUSAAJA NOSTAA OMAA ASEMAANSA KIUSAAMISELLA; VIE HUOMION JOHONKUHUN MUUHUN KUIN ITSEENSÄ; PEITTÄÄ ITTENSÄ TOISEN SELÄN TAA!"
SIKS KIUSATAAN!
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat tyyppejä joiden nenästä ei kannata kaivaa verta, koska se kostautuu moninkertaisesti jossakin vaiheessa.
Noh. Jossain vaiheessa ajattelu nyrjähtää asentoon "voi mitä kaikkea olisinkaan ollut valmis tekemään tämän maailman eteen. Jos sitä ei hyväksytä, niin olenpahan iloinen ja avulias itselleni ja maailma kantakoon minun syrjäyttämiseni seuraukset".
Hirveän narsistista ajattelua, mutta toisaalta, mitä voi odottaa riittävän fiksulta ihmiseltä, jolla on peruskiltti optimistinen luonne ja hyvin tavalliset toiveet, ja jolta maailma kieltää kaiken hyvästä äitisuhteesta ja omasta perheestä lähtien? Ihan vaan koska ihmiset ovat niin kateellisia? Sitten sitä oikeastaan vain nauttii elämän ohi lipumisesta. Nuoruus menee ohi, hedelmällinen ikä menee ohi, henkisesti skarpein ikäjakso menee ohi, kristallisoidun intuition (vai mikä olikaan) luomisen aikaikkuna sulkeutuu... Ja itse siitä saa vain mielihyvää, kun tietää mihin kaikkeen olisi vähän paremmassa maailmassa pystynyt 😆 Itselleni riitän joka tapauksessa, mutta muut saakoon vain murenia. Juuri kuten tahtoivat 🙂
Vierailija kirjoitti:
Osa kokee aivan kaiken kiusaamisena. Ylitulkitsevat ja etsivät piilomerkityksiä. Uhriutuvat sitten esimiehelle, että kiusataan, vaikka mitään tälläistä ei olisi ollut. Sen jälkeen muut alkavat ylivarovaisiksi ja helpompi välttää ongelmia yhden kanssa kun ottaa etäisyyttä. Kierre on valmis.
Toinen syy on huomaamattaan heikot sosiaaliset taidot omaavat. Ovat itse töykeitä, tympeitä, töksäytteleviä, vetäytyviä, puhuvat päälle, kääntävät jutut aina itseensä, riitaantuvat helposti, loukkaantuvat herkästi tai jotain muuta mikä saa muut ottamaan etäisyyttä. Tauoilla on miellyttävämpääkin seuraa tarjolla, eikä vapaa-aikaakaan huvita tämmöisten ankeuttajien kanssa viettää.
Kolmas riskiryhmä. Jatkuvasti saikuttavat. Pahalta haisevat. Laiskat. Työnsä huonosti hoitavat. Jne. Takuulla alkaa puhe selän takana, koska haittaa muiden työskentelyä.
Ei ketään pitäisi kiusata tietenkään, mutta ei pidä ihmetellä jos muu
Ystäväni (suhteessa elävä nainen) törmäsi yökerhon tanssilattialla työkaverinsa mieheen. Mies jäi tanssimaan ystävän porukan lähelle ja he vaihtoivat välillä muutaman sanan luonnollisesti melko lähekkäin, koska musiikki pauhaa yökerhossa isolla volyymilla. Sitten ystävä meni kotiinsa. Seuraavana työpäivänä hänen työkaverinsa syytti häntä miehen "yrittämisestä" ja on siitä lähtien kieltäytynyt työskentelemästä hänen kanssaan normaalisti. Esihenkilö on tätä lähtenyt erityisjärjestelyin tukemaan koska nainen on aiemmin jättäytynyt mm saikulle koettuaan olevansa työpaikkakiusattu ja on ottanut herkästi esille työyhteisössä kokemiaan ongelmia, joita muut eivät ole tunnistaneet.
Aika perus. Olen aika vakuuttunut, että hän vihastuisi tuosta lainaamastani kommentista, koska, noh, hänestä ihmiset nyt vaan ovat pahantahtoisia ja epäluotettavia. Siis muut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena ja nuorena olin keskimääräistä lahjakkaampi kaikess
Oi että. On se kyllä onni, etten ole liian kaunis, lahjakas tai fiksu. Oikeastaan merkittävästi ympäröivää yhteisöä parempi millään muotoa. Ehkä siksi en ole koskaan kokenut tulleeni kiusatuksi. Siis eihän kaikki minusta pidä tai halua olla ystäväni, joidenkin seurassa voi olla vaivaannuttavaa puolin toisin.Töissä ei aina noteerata mitä sanon tai lähdetä mukaan ehdotuksiini, joku saattaa joskus osoittaa turhautumista jos en ole toiminut mieltä myöden. Mutta tuohan ei ole kiusaamista vaan ihan normaalia ihmisten keskinäistä vuorovaikutusta.
Hyvä on keskinkertaisena elellä, on pystynyt saavuttamaan hyväpalkkaisen työn suuryrityksen keskijohdossa ja saavuttanut onnellisen parisuhteen upean, komean ja menestyneen miehen kanssa. Kaikki tämähän olisi jäänyt saavuttamatta jos olisi joutunut kateellisten kiusanteon kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
Höpö höpö. Miksi jäät vatvomaan tuollaisia ihmisiä? Heissä ei ole mitään kiinnostavaa.
Keskity omiin juttuihin ja käännä selkäsi typeryksille
Hohhoijaa. Taas tuo typerä käsitys, että muut "vatvoo" ja "märehtii" oikein urakalla ja ovat vaan niin tyhmiä, etteivät vaan "älyä antaa olla".
Minä en juuri ole jäänyt vatvomaan, vaan olen hampaat irvessä yrittänyt ja yrittänyt painaa eteen päin. Yritin ja yritin, vuosi kaudet vaan yritin olla välittämättä.
Kunnes sitten romahdin, terveys romahti, ja oli pakko alkaa tutkia missä on vika kun voimat loppuu.
Minua on lapsena kiusattu kotona. On puhuttu rumasti ja halvennettu. On lyöty laimin ja vähätelty. Koulussa heikompilahjaiset lapset ovat olleen sadistisia, mutta en ole heidän kiusaamisestaan kenellekään "kielinyt" koska kotona ei oltu minun puolella, vaan sähähdettiin naamalleni, että älä koskaan ole kielikello.
Olen aina vaan yrittänyt olla ahkera ja tehdä opintoni ja työni niin ahkerasti kuin voin.
Olen kohdannut monta ihmistä elämäni aikana. Ja KAIKKI eivät ole minua kiusanneet. Suurin osa on ollut kiusaamatta.
On kuitenkin käynyt niin, että JOKA IKISESSÄ paikassa minne menen, on se yksi tai kaksi häiriintynyttä heikkoa ihmistä, ketkä kohtelevat minua kuin jotain vihattavaa roskaansa.
Sinä et ymmärrä sitä, että ihminen ei ole kone, joka voi vaan aina "antaa olla" ja vaan päättää olla välittämättä.
Ei ihminen ole kone. Se menee rikki jos sille miljoona kertaa sanoo että se on arvoton, arvoton, arvoton, arvoton ja olet niin arvoton, että ansaitset vaan sietää kun tavarasi rikotoaan, sinusta valhedellaan, sinulle tehdään kieroja temppuja ja sinua nöyryytetään.
Sinäkin menisit siinä rikki, vaikka luulet että olet niin vahva ja hyvä, etten muka olisi moksiskaan.
Oi että. On se kyllä onni, etten ole liian kaunis, lahjakas tai fiksu. Oikeastaan merkittävästi ympäröivää yhteisöä parempi millään muotoa. Ehkä siksi en ole koskaan kokenut tulleeni kiusatuksi. Siis eihän kaikki minusta pidä tai halua olla ystäväni, joidenkin seurassa voi olla vaivaannuttavaa puolin toisin.Töissä ei aina noteerata mitä sanon tai lähdetä mukaan ehdotuksiini, joku saattaa joskus osoittaa turhautumista jos en ole toiminut mieltä myöden. Mutta tuohan ei ole kiusaamista vaan ihan normaalia ihmisten keskinäistä vuorovaikutusta.
Hyvä on keskinkertaisena elellä, on pystynyt saavuttamaan hyväpalkkaisen työn suuryrityksen keskijohdossa ja saavuttanut onnellisen parisuhteen upean, komean ja menestyneen miehen kanssa. Kaikki tämähän olisi jäänyt saavuttamatta jos olisi joutunut kateellisten kiusanteon kohteeksi.
Oletpa lapsellinen ja kateellinen. Älä huoli. En minä enää ole nätti, enkä fiksu. Olen oikeasti pelattu tästä elämästä pois, että kaltaisesi saavat porskuttaa hyvää elämäänsä, ja pilkata netissä ylimielisen halveksivaan tyyliinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh. Jossain vaiheessa ajattelu nyrjähtää asentoon "voi mitä kaikkea olisinkaan ollut valmis tekemään tämän maailman eteen. Jos sitä ei hyväksytä, niin olenpahan iloinen ja avulias itselleni ja maailma kantakoon minun syrjäyttämiseni seuraukset".
Hirveän narsistista ajattelua, mutta toisaalta, mitä voi odottaa riittävän fiksulta ihmiseltä, jolla on peruskiltti optimistinen luonne ja hyvin tavalliset toiveet, ja jolta maailma kieltää kaiken hyvästä äitisuhteesta ja omasta perheestä lähtien? Ihan vaan koska ihmiset ovat niin kateellisia? Sitten sitä oikeastaan vain nauttii elämän ohi lipumise
Itse olet narsisti
Mutta seuraavalla työpaikalla voi nauraen kertoa miksi sai edellisestä fudut. Ja onhan se sen arvoista kun näkee kiusaajan hämmästyneen ilmeen kun täysi kahvipannu on isketty hänen typerään naamaansa.