Teini on jatkuvasti pois koulusta - aina on jotain vaivaa
14-vuotiaani on ainakin yksi tai kaksi päivää pois koulusta joka viikko. On mahakipua, flunssantynkää, menkkakipua, oksettaa, pää kipeä.. Paha noista on mennä sanomaan että onko todellista vai ei. Oletan kuitenkin että tyttö puhuu totta, siksi olen antanut jäädä kotiin. Sillä ehdolla, että ihmeparannusta ei tule illalla ja menoa kavereiden luokse. Sitten pysytään kotona. Koulussa menee muuten hyvin, on kavereita, menestys hyvää jne.
Tyttö on kyllä aika jäärä. Esimerkiksi liikuntatunneille ei vain osallistu. Ei millään. Kun ei huvita kastella tukkaa uimahallissa, luistelu on paskaa, ei ole liikuntavaatteita mukana, jalka on kipeä jne. Opettajalta tullut tästä palautetta kovasti. Mutta mitenkäs pakotan? Puhun, keskustelen, käsken, uhkailen, mutta en voi pakottaa. Tytöllä on vastapainona rankka urheiluharrastus, jossa menee monta päivää viikossa. Siellä teloo usein itseään, joten ymmärrän että kipeä voi olla ja siksi liikuntatunneilla rankka liikkuminen ei luonaa.
Kyllä tyttö korvaavia tehtäviä saa, mutta ei se nyt läsnäoloa vastaa kuitenkaan. Miten teillä sujuu teinin koulunkäynti? Miten suhtaudutte näihin mahakipuselkäkipupääkipu-selityksiin?
Kommentit (43)
Voi pyhä sylvi...
Nyt lakkaat olemasta sen teinisi kaveri ja otat vanhemman vastuun!
Niin kuin joku täällä jo totesikin, niin ei noilla poissaolomäärillä työelämässä pärjätä. Nyt tyttö lääkäriin ja jos ei todellista vikaa löydy niin sitten kouluun. Onko tytön harrastama liikunta yksipuolista - voisiko osa oireista selittyä sillä? Onko paljon koneella huonolla ergonomialla - onko niskat jumissa ja pää sen vuoksi kipeä? Ulkoileeko? Syökö terveellisesti? Venytteleekö? Nukkuuko? Eli perusasiat kuntoon, jospa se terveyskin siitä kohentuisi.
Liikunnastakin voi saada nelosen ja ehdot... Liikunta on pakollinen oppiaine siinä kuin vaikka matematiikka ja historia. Ei niistäkään voi vain jättäytyä pois, jos ei huvita, ja tuskin antaisitkaan? Miksi sitten annat luistaa liikunnasta? Välillä on vain PAKKO tehdä jotain, mistä ei niin kauheasti tykkää. Tekee sitten puolitehoilla, jos ei kiinnosta, mutta on ainakin läsnä tunneilla ja osallistuu jollain tavoin.
T: ope
Miten se kouluun pakottaminen siis onnistuu käytännössä? Fyysisesti raahaamalla? Poliisit soittamalla?
Minä olin ysiluokalla ihan samanlainen. Myöhemmin yritin itsemurhaa. Olin vain niin helkkarin väsynyt, uupunut ja masentunut, jouduin kantamaan vanhempieni raskaita traumoja ja koulussa en löytänyt paikkaani, vaikka sosiaalinen olinkin.
Olisitko itse pois töistä, jos sinulla olisi mahakipua, flunssantynkää, menkkakipua, oksettaa, pää kipeä?
Et vai? No miksi siis luulet että tyttäresi tarvitsisi olla? Kouluun vain!
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:35"]
Miten se kouluun pakottaminen siis onnistuu käytännössä? Fyysisesti raahaamalla? Poliisit soittamalla?
[/quote]
Uhkailu, lahjonta ja kiristys. Kännykkä, läppäri ym. kivat jutut pois kunnes koulu sujuu. Viedään lapsi kouluun ovelle asti.
Joo no varmaan lintsailee. Meidän pojalla oli yläkoulussa samanlaista, liikkatunneista oli varmaan puolet pois, koska muut pojat kuulemma soittivat suutaan ja opea ei kiinnostanut oikein mikään. Heitti pallon kentälle ja sanoi; pelatkaa. Muutenkin poika jäi usein kotiin, oli päänsärkyä, ei ollut saanut nukuttua moneen yöhön, kurkku kipeä, maha kipeä jne. Asiasta puhuttiin moneen kertaan luokanvalvojan ja kuraattorin ja terkankin kanssa. Eipä kukaan osannut sanoa, mitä pitäisi tehdä. Jos pojalle sanoi, että lintsaamisesta seuraa esim. tietokoneen "loma" tai tulee kotiarestia, niin poika sanoi vaan, että "ok". Hän sanoi, että mitä vaan, kunhan ei tarvitse mennä kouluun, se on niin turha ja paska paikka. Kokeet menivät aina hyvin ja päättötokarin ka oli lähes 9. Nyt on lukiossa, eikä lintsaa enää ollenkaan, koulussa on kuulemma nyt jotain järkeä ja opettajat fiksuja, eikä mölisevää älykääpiölaumaa ole häiritsemässä. Että näinkin voi mennä.
Jonkun asian siinä koulunkäynnissä/kouluympäristössä on aivan pakko stressata tyttöä kamalasti, jos kerran noin paljon tahtoisi olla pois. Itse tein myös 14-vuotiaana aivan samaa, koska luokassa oli ahdistava tunnelma ja otin paineita onnistumisesta. Kehotan, että juttelisit asiasta ja kokeilisit saada tytön puhumaan siitä, mikä kouluunmenossa oikeasti haraa niin paljon vastaan, että sieltä on jatkuvasti oltava pois. Mainitsit myös tyttösi olevan "laiska", mutta usein nuoren laiskuus on oire eikä syy. Taustalla voi olla vaikka piilevää masennusta, ja vaikka tyttö vaikuttaisi suositulta ja sosiaaliselta, voi kaveriporukoissa silti olla ongelmia, ja myös suosittuja oppilaita kiusataan.
T. tyttö 19v
Puhu kuraattorin ja terveydenhoitajan kanssa ja pyydä puhumaan tyttösi kanssa asiasta.
Minä en luottaisi sinuna, sillä nuo muut asiat kielii, että huijaa ja huolella.
Mun 15v teini tullee saamaan pari stipndiä ja päättöspettari on ainakin ka 9.5, lintsannut on kahdesti ysillä.
Viesti on selvä, että ongelmaa koulussa on
Parempi selvittää nyt heti, ennenkuin on myöhäistä ja tilanne karkaa käsistä
Mun teinillä on päättötoikkarin keskiarvo 12.5 ja ei oo ikinä ollut pois koulusta ja oppi lukemaanki 1 vuotiaana.
Ja asiaan. Meillä oli tuollaista pahaa oloa yhdessä välissä. Taustalta paljastui luokan tyttöjen välinen kähinä, mikä oli valvotuttanut ja pelottikin välillä. Saatiin juteltua lopulta asiasta ja tilanne helpotti.
Liikutatunteihin en osaa ottaa kantaa.Meillä ainakin inhoaa liikuntatunteja siksi, että suihkussa tytöt vertailee pillukarvoja ja tissien kasvua ja kovikset kiusaa herkempiä. Yrittää siksi vältellä liikkatunteja mahdollisimman paljon. Ja toisaalta ymmärrän sen varsin hyvin jos luokalle sattuu pari "posliinivarhaisherännyttä" jotka haukkuu toisia ja esittelee itseään ja pitää mammantyttöinä tuheroita ja niitä, jotka ei ole seksuaalisesti kokeneita.
'Tytöt osaa olla tosi vittumaisia oikeasti
No minäkin epäilisin lähinnä jotain tyttöjen välistä kiusaamista, selittäisi poissaoloja yleensä ja etenkin liikunnasta.
Joku ketjussa pilailee tytön painoasialla. En ole vastannut painoasiaan mitään. Mutta jos sanon, että tyttö harrastaa rankkaa urheilulajia monta kertaa viikossa, niin tuskin hän on lihava. Eli normaalipainoinen on, hoikka enemmänkin.
Miten otan puheeksi tytön kanssa? Hän hyppii silmille. Soitanko suoraan kouluun?
Ap
Niin, ja kiusaamista ei ole. Tyttöni on luokan suosituimmasta päästä ja haluttua seuraa. Koulussa on aina kivaa jos sinne menee. Mä veikkaan syyksi laiskuutta. Tyttö makoilee huoneessaan, syö karkkia ja asuu tietokoneella. On aina ollut laiska, tekee kyllä kun käsketään, mutta ei ole oma-aloitteinen. Siinä lyö vaan tenkkapoo, kun tyttö valittaa särkyjä ja kipuja. On loukkaavaa jos toinen on oikeasti kipeä ja hänelle sanotaan että valehtelee. Olen ammatiltani hoitaja, ja lähökohtaisesti haluan uskoa jos ihminen sanoo että sattuu.
Ap
Voisiko tyttösi olla masentunut, stressaako koulu ja arvosanat? Viilteleekö? Syökö samoin kuin ennen?
Onko koulussanne oppilashuoltoryhmää, johon esim. meidän koulussa kuuluu luokanvalvoja, vararehtori, kuraattori, terveydenhoitaja ja koulupsykologi?!
Mutta tähän on vain yksi vastaus, ota yhteyskouluun ja hoida tyttäresi asiat kuntoon.
Koittaisit jo päättää onko lapsesi urheileva supersankari vai karkkia syövä ES-Jonne.
On SINUN vastuulla huolehtia, että lapsesi hoitaa oppivelvollisuutensa ja jos noin voimaton olet lapsesi edessä, voisit olla hän puolella ja tehdä teistä lastensuojeluilmoituksen.
Itsellä lapset nuorempia mutta juuri samantapaista lintsaamista esiintyy (tänään pitkästä aikaa). Tosin se väheni kun sairauksista menettää reippaasti oikeuksia ym.
Eli jos on sairas niin päivällä on pakollinen "päivälepo". Kavereita ei saa tulla kylään eikä itse mennä kylään jos on sairas. Lisäksi tehdään kaikki koulutehtävät, läksyt ja äidin tekemät ylimääräiset läksyt kotona sinä päivänä. Meillä lisäksi sääntö ettei olla myöskään tietokoneella jos sairaus ei ole kovaa eli kuumetta jne. Tietokoneeton sairastaminen ei houkuttele ollenkaan niin paljon mitä päivän löhöily tietokoneen ääressä.
Liikunnasta sanoisin että on ihan hyvä oppia tekemään sellaisiakin asioita joista ei tykkää. Ymmärrän jos vaikka uinti tai hiihto on niin kova pala että välttelee mutta en sitä että välttelee kaikkia liikuntamuotoja.
Ehkä olisi aika laittaa kovemmat säännöt kun ei vielä ole tuon pahempi tilanne...
Oletko tarkkaillut syömistä. Syökö tyttö hyvin. Onko ruvennut laihtumaan.
Jos huomaat tytön ahmivan, laihtuvan tai syövän vähän kerrallaan on kyse syömishäiriöstä. Syömishäiriöitä ovat anoreksia, bulimia ja ortoreksia.