Voiko ottaa spinaalipuudutusta ja silti synnyttää jakkaralla?
Estääkö spinaalipuudutus sängystä nousun jos mies on mukana tukemassa?
Oletteko kaikki jakkarasynnyttäjät synnyttäneet luomuna?
Kommentit (4)
Olen synnyttänyt jakkaralla, mutta kivunlievityksenä oli ilokaasu ja epiduraalipuudutus. Joku 20min (?) puudutteen laittamisen jälkeen piti olla sängyllä, sitten sai voinnin mukaan halutessaan nousta vuoteelta. Ihan hyvin jalat kantoivat ja puudutteen vaikutus riitti kuitenkin loistavasti koko ponnistusvaiheen (20min) ajan.
Kehoitan harkitsemaan jakkara-asennon rinnalle muitakin ei-tavallisia asentoja. Jakkarasynnytyksessä on jonkin verran suurempi riski välilihan repeämiin ja minulla kävi juuri niin. En tiennyt tästä kohonneesa riskistä asentovaihtoehtoja miettiessäni ja niistä keskustellessani synnytyssuunnitelmaa tehdessäni kätilön kanssa hän ei mitään varoittanut. Voi tosin olla, että repeämät olisi tulleet joka tapauksessa ja vauvan syke laski ponnistusvaiheessa ja piti laittaa vauhtia oksitosiinilla, se saattoi olla osasyy myös. Ei kai se jakkara ihan hirveästi sitä riskiä nosta, joku kätilö osaisi varmaan sanoa enemmän. Esim. asennossa, jossa ollaan kontillaan tai polvillaan sängyllä ja ylävartaloa tuetaan nostettuun sängynpäätyyn välilihaan tulee vähemmän painetta kuin jakkarasynnytyksessä.
Mulla ainakin onnistui. Eikä tullut repeämiäkään.
Juuri luin, että jakkarasynnytyksessä tulee keskimäärin vähemmän välilihan repeämiä, sillä vauva tulee luonnollisemmin ja venyttää samalla välilihaa painollaan. Toki varmaan jos synnytystä nopeutetaan oksitosiinilla (kuten 3:lla) repeämän todennäköisyys varmasti vastaavasti kasvaa.
Kiva kuulla jos spinaali+jakkara onnistuu!
Ap
Mulle sanottiin että en saa spinaalia jos haluan jakkarasynnytyksen. Syytä en muista. Niinpä ponnistelin sitten luomuna.. aaaargghh