Pelastaisitko tulipalosta oman koiran vai random vauvan
Törmäsin jonkun aikaa sitten muistaakseni naistenhuoneella vastaavaan ketjuun. Ymmärrys ei itsellä riitä, kun liian moni oli sitä mieltä että pelastaisi sen oman fifin mielummin kun vauvan.
Itse omistan kaksi koiraa, ja vaikka rakkaita perheenjäseniä ovat niin en räpäyttäisi edes silmiä kun olisi koirat jätetty ja random baby pelastettu.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä... Pelastaisin koirani, koska rakastan niitä. Jokainen huolehtii ensisijaisesti omistaan. Miksi muuten jollain random-vauvalla olisi suurempi oikeus elää kuin mun koirilla? Vauvan rakkaat huolehtikoot vauvastaan.
Totta kai vauvalla on suurempi oikeus elää kuin koiralla.
Random vauvan tietysti. Minulla on koira, mutta jos pitäisi valita sen ja ihmisen välillä niin valitsisin ihmisen. Eikä tarvitsisi edes miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Pelastaisin koiran, ja se on ainoa järjellinen vaihtoehto, kääntelipä asiaa sydämessään mille kantille tahansa. Ei ole kyse siitä, että molempien elämät olisivat tasa-arvoisia, vaan ihmisen elämä on vähempiarvoisempi kuin eläimen. Ihminen on lajina pelkkä arvoton syöpäläinen, roska ja virhe.
Jos asia on näin, eikö sinun sitten pitäisi vain päästää koira ulos palavasta talosta mutta jäädä sinne vauvan kanssa itse palamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä... Pelastaisin koirani, koska rakastan niitä. Jokainen huolehtii ensisijaisesti omistaan. Miksi muuten jollain random-vauvalla olisi suurempi oikeus elää kuin mun koirilla? Vauvan rakkaat huolehtikoot vauvastaan.
Kaikki ei ajattele samoin. Minä näen eläimen hengen yhtä arvokkaana kuin ihmisen. Ja varsinkin mun koira on mulle yksi maailman rakkaimmista asioista, joka pitää mut maan päällä. Niin moni eläin on antanut mulle niin paljon hyvää, joten tässä tekisin valinnan ja pelastaisin koiran. Ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vauvasta voi kasvaa uusi Hitler, koirasta ei. Ihmisellä on synnynnäinen kyky pahaan, koirilla ei.
Mielestäni minkä tahansa eläimen elämä on arvokkaampi kuin ihmisen, tuon maapallon suurimman tuholaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vauvasta voi kasvaa uusi Hitler, koirasta ei. Ihmisellä on synnynnäinen kyky pahaan, koirilla ei.
Mielestäni minkä tahansa eläimen elämä on arvokkaampi kuin ihmisen, tuon maapallon suurimman tuholaisen.
Olisiko sinulle siis ok, että palokunta pelastaisi mieluummin koiran kuin sinut? Koska voihan sinustakin tulla seuraava Hitler.
Olen koiranomistaja ja koirani on minulle tärkeä, mutta lapseni ovat tärkeämpiä ja niin myös muiden lapset. Jo ihan senkin takia, että koiranelämä on kovin lyhyt.
Eli pelastaisin ilman muuta vauvan ensisijaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne samat pahat ihmiset mm pakottavat eläimiä elämään lajinsa luonteen vastaisesti vankeudessa vain omien itsekkäiden halujensa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Koirani koska vihaan vauvoja. Jos olisi edes teini niin kokisin enemmän ihmiseksi ja lajisolidaarissuutta sitä kohtaan.
Etkö tiedä, että vauvasta kasvaa teini ja myöhemmin vielä aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen koiranomistaja ja koirani on minulle tärkeä, mutta lapseni ovat tärkeämpiä ja niin myös muiden lapset. Jo ihan senkin takia, että koiranelämä on kovin lyhyt.
Kiitos tervejärkisestä kommentistasi tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvä meininki, pidä toi psykoosi.
Eilen suojatien ylittäessä koirani kanssa päälle meinasi tulla autolla kaksi 18-22v blondia nuorta naista. Oikein kiihdyttivät autolla päälle kun lähdin ylittämään suojatietä. Meinasi jalat jäädä renkaan alle. Ei ole eka kerta kun näin meinaa käydä ja se on aina suojatiellä asutusalueella ja kuskina aina nuori hyvin ylimielisen näköinen nainen. Vastaus kysymykseen koirani pelastaisin. Poika vauvan kohdalla voisin miettiä. Tyttö vauvasta kasvaa todennäköisesti tuollainen ylimielinen kusipää mitä suurinosa nyky naisista on. Pitää olla oikeasti päässä vikaa etta lähtee tulemaan autolla ihmisen ja koiran päälle suojatiellä. Auto on muuten laitettu muistiin ja samoin naamat :). You fucked up...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tervejärkisestä kommentistasi tähän ketjuun.
Mitä jos yritettäis ajatella, että ihmiset näkee nämä asiat eri tavoilla? Toiset välittää ja rakastaa eläimiä enemmän, toiset lapsia.
Ajatelkaapa jos pelastushenkilökuntakin tai poliisi asettaisi eläimen ihmisen edelle.
Menossa on pahoinpitely, jossa joltain kohta lähtee henki. Poliisi ei nyt kuitenkaan ehdi paikalle, kun pelastaa koiraa jossain.
Kerrostalopaloa ei nyt just kukaan ehdi sammutella, kun kissa on pulassa. Tai jos sammuttaakin, niin savusukeltajat kantavat talosta pihalle undulaatin ja marsun, mutta lapset ja mummelit/pappelit saa jäädä liekkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Elämän ajallinen kesto on ääliömäinen arvottamisperuste.
Olisin 5vuotta sitten sanonut, että ehdottomasti pelastaisin koirani, mutta nyt kun on oma lapsi, en tiedä mitä vastaisin. Jos pelastaisin koirani, niin omatuntoni varmaan romuttuisi vuosi kausiksi vauvan takia. Mutta, jos pelastaisin jonkun vauvan ja näkisin vanhempien reaktion, niin se lieventäisi hirveästi oman rakkaan koiran menettämistä. Todella vaikea kysymys. Kyllä silti todennäköisesti koittaisin pelastaa vauvan, vaikka ihmisistä en edes tykkää. Eikä kyse ole siitä kenen elämä on arvokkaampi, vaan siitä että pystynkö elämään normaalisti valintani takia.
Nää on ihan älyttömiä ketjuja. Jokaisella ihmisellä on elämässään oma tärkeysjärjestyksensa ja moraalikoodinsa. Se, onko ihminen olentona arvokkaampi kuin koira, ei ole mikään kiveen hakattu totuus. Meidät on totutettu toki niin ajattelemaan, käytännössä koko maailma pyörii sen lähtökohdan perusteella että ihmiset ovat muita eläinlajeja ja luontoa arvokkaampia. Mutta mikään "totuus" tämä ei ole.
Todennäköisesti pelastaisin oman koirani, ainakin toivon niin. Jos taas joku pelastaisi oman koiransa ennen minun lastani, en voisi häntä siitä syyttää vaikka sillä hetkellä se varmasti tuntuisikin äärimmäisen väärältä ja epäoikeudenmukaiselta. Ihan sen takia, että olen yhtä itsekäs kuin suurin osa ihmiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa jos pelastushenkilökuntakin tai poliisi asettaisi eläimen ihmisen edelle.
Menossa on pahoinpitely, jossa joltain kohta lähtee henki. Poliisi ei nyt kuitenkaan ehdi paikalle, kun pelastaa koiraa jossain.
Kerrostalopaloa ei nyt just kukaan ehdi sammutella, kun kissa on pulassa. Tai jos sammuttaakin, niin savusukeltajat kantavat talosta pihalle undulaatin ja marsun, mutta lapset ja mummelit/pappelit saa jäädä liekkeihin.
Erittäin heikko vertaus. Nyt oli kyse yksittäisen ihmisen henkilökohtaisesta valinnasta, ei ihmisten pelastamiseen koulutettujen ammattilaisten toimintatavasta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kysymyksessä on nyt kyse siitä, kumman ITSE pelastaisi. Osa arvottaa OMAN koiransa etusijalle, toinen näkee ihmishengen arvokkaampana. Mä näen, että jos pelastushenkilökunta vain pystyy, se pyrkisi pelastamaan myös eläinten henget.
Vauvan tietenkin. Joskus vanhana se vauva saattaisi muistaa hyvän työni, ja pelastaisi mut vanhainkodin vaipoilta.