Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset, millaisia asuinpaikkasi muut ulkosuomalaiset ovat?

Vierailija
14.05.2013 |

Ulkosuomalaisista on täällä palstalla leivottu ihmisryhmä, joka yrittää olla muita suomalaisia parempi.

Väitän, että tämä menee vielä pidemmälle, että jokainen suomalainen tahtoo olla muiden yläpuolella jotenkin, Mielestäni tämä näkyy ulkosuomalaisten suhtautumisessa toisiinsa uudessakin asuinmaassani. Kaikki ovat itse parempia ja välttelevät junttien ulkosuomalaisten seuraa ja kantaväestön ystävät ovat hienompaa seuraa. Muiden ulkosuomalaisten tapoja arvostellaan. Pukeutumisestakin kuulemma huomaa, että ollaan suomalaisia.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa mekin. Meillä on lapset koulussa, jossa on aika paljon suomalaislapsia, ja olemme ystävystyneet lasten kautta. Yhdessä on vietetty monia juhlia, ja koulun tapahtumiin osallistuttu porukalla. Samanikäiset lapset yhdistävät, ja apua/neuvoja on helppo kysyä. Enemmän tämä on vertaistukea kuin vertailua! 

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:29"]

Ei pidä paikkaansa. Täällä ulkosuomalaiset ovat lähes poikkeuksetta ystäviä (tai sanotaan kavereita) keskenään ja ollaan aika paljon tekemisissä keskenään, selvästi enemmän kuin Suomessa esim. me oltiin ystävien kanssa.

Täällä emme tuhlaa turhaan energiaa suomalaistyyliseen vänkkäämiseen, selän takana puhumiseen ja kateellisuuteen. Istumme samassa "veneessä ja ilmeisesti ympäristö vaikuttaa siihen. Ja maani on Saksa.

[/quote]

Vierailija
22/27 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:20"]

Täälläkin suomalaiset pitävät tiiviisti yhtä ja ovat lähes poikkeuksetta mukavia ihmisiä. Ihan tavallisia kuitenkin, kukaan ei ole ylimielinen tai omahyväinen. Myös muita kansallisuuksia joskus tulee tavattua, esim. naapurustossa on vähän joka puolelta muuttaneita.

Olen todella ihmetellyt näitä "ulkosuomalainen ihmettelee" -avauksia sillä en pysty kuvittelemaan, että yksikään tuntemani ulkosuomalainen tällaisia avauksia tekisi. Kaikki ihmiset, jotka tunnen (ja niitä on aika paljon), puhuvat kauniisti Suomesta, ikävöivät jne. Joskus joitain asioita kritisoidaan, mutta ne ovat yksittäisiä juttuja ja niihin suhtaudutaan kiihkottomasti: siellä on niin, täällä on näin. Aika paljon tulee muiden suomalaisten kesken kyllä arvosteltua paikallisia tapoja ja ihmisiä :) Mutta siihenkin suhtaudutaan niin, että kenenkään ei täällä ole pakko olla, maassa maan tavalla. No, provojahan ne ovat mutta kyllä provoilukin kumpuaa joistain todellisista tunteista. Jotenkin nämä provoilijat tuntevat suurta ylemmyydentuntoa siitä, että ovat osannet ostaa lentolipun.

[/quote]

Älä ihmettele. Mm. minä ulkosuomalainen olen täällä tehnyt joitain avauksia (en tod. kaikkia). Suomessa on moni asia aivan paskaa ja niistä pitää puhua. Puhun toki Suomen hyvistä puolista mielelläni positiivisesti paikallisille, mutta myös kritisoin Suomea.

Suomessa on mielestäni paljon huonoja puolia; jos ei olisi niin asuisin siellä.

[/quote]

no en mä keskustelua ja kritisointia paheksu mutta se avausten sävy kummastutaa. Kauhea ylemmyydentunto siitä, että asuu ulkomailla ja halveksunta Suomea ja siellä asuvia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunnallani asuu mm. Mungo-Anna. need I say more?

Vierailija
24/27 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalaistten piiri on täällä aika pieni. Olen vähän väliinputoaja, koska en ole nuori opiskelija/au-pair, joilla omat kokoontumiset ja sama elämäntilanne. Minulla ei ole lapsia, joten Suomi-koulu ja muut lasten tapahtumat ja mammakerhot eivät ole minulle. 

Vierailija
25/27 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan maasta. Olen asunut seka hienossa maailman metropolissa, etta taalla kehitysmaassa. Taalla kehitysmaassa on ehdottomasti parempi henki suomalaisten kesken, ja meno rennompaa. Kukaan ei muuta tanne pateakseen, syyt on ihan muut.

Vierailija
26/27 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun en tunne täältä ketään muita suomalaisia. Työpaikalla oli ennen yksi (muutti takaisin Suomeen), ihan tavallinen ja kiva, muttei mikään sydänystävä kun oltiin luonteilta ja kiinnostuksenkohteilta hyvin erilaisia. Lapsen koulussa ei ole ketään toista suomalaista. Muutamia sellaisia tunnemme joiden toinen vanhempi on kotoisin Suomesta ja muuttanut tänne 60-70-luvulla. Kyseessä Etelä-Ruotsalainen kaupunki, mutta ei niitä jonne suomalaisia muutti sankoin joukoin. Emme koe mitään tarvetta hakea erityisesti suomalaista seuraa täällä, kun yhteydenpito Suomessa asuviin tuttuihin on vilkasta. Emme kyllä karttelekaan suomalaisia, ei vaan ole sattunut kohdalle sellaisia joiden kanssa olisi synkannut niin etät haluaisi vapaa-ajalla olla tekemisissä. Ehkä tilanne olisi eri jos asuisimme esim. Aasiassa.

Minusta Suomi on hyvä maa, muttei täydellinen, ja kyllä minä niistä vioista varmaan saan puhua vaikka en nyt Suomessa asukaan ja viihdyn täällä? Ja jos joskus kehun jotain juttuja täällä mieluisammiksi kuin Suomessa, niin ei se tarkoita että täällä olisi kaikki täydellistä ja Suomessa kaikki olisi paskaa. Mikään maa ei ole paratiisi, mutta olisihan se hassua jos ei saisi sanoa mielipiteitä siitä mikä on hyvää ja huonoa eri maissa.

Vierailija
27/27 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 19:41"]

Riippuu varmaan maasta. Olen asunut seka hienossa maailman metropolissa, etta taalla kehitysmaassa. Taalla kehitysmaassa on ehdottomasti parempi henki suomalaisten kesken, ja meno rennompaa. Kukaan ei muuta tanne pateakseen, syyt on ihan muut.

[/quote]

Olen samaa mieltä kanssasi!

t. 19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan