emme osallistu sisareni häihin. Löytyykö ymmärrystä?
Minulla on yksi sisar, jonka kanssa emme ole juurikaan tekemisissä. Olemme asuneet nykyisessä kodissamme kaksi vuotta, jonka aikana täällä on vietetty mm. kahdet ristiäiset ja kolmet lasten synttärit. Sisareni on kutsuttu muttei ole osallistunut. Kerran syynä oli poikaystävän kuume (WTF?!?).
Sisareni on vieraillut kotonamme kerran, jolloin hänen asianaan oli, että on menossa naimisiin ja pyysi käytännön neuvoja minulta, koska häät ovat samalla paikkakunnalla kun meidän häämme oli muutamia vuosia sitten. Nyt saimme kutsun häihin sekä ilmoituksen ettei lapsemme ole tervetulleita häihin. Samalla tuli pyyntö, että he tarvitsisivat kuivausrummun, että jos sellaisen heille antaisimme lahjaksi. Parin päivän päästä tuli linkki sähköpostiin että tällainen. HInta oli vaivaiset 829 €.
Emme osallistu, emme osta kuivausrumpua, voiko meitä varsinaisesti syyttää?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:25"] [quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:49"] 32, Isäni ymmärtää, äitiäni meidän välit vaivaa. Ei ole asiasta sen enempää sanonut, mutta viimeisimmissä ristiäisissä totesi vain että "H elää niin omissa maailmoissaan ettei taida huomata toisten juhlia". Äiti kylläkin odottaa meidän osallistuvan mutta on jo valmiiksi pettynyt kun hänen lastenlapsiaan ei ole kutsuttu häihin.[/quote] Nyt herää taas sama kysymys kun monissa vastaavissa aloituksissa. Miksi että puhu keskenänne?? Miksi äitisi ei sano sisarellesi mitään jos on pettynyt? Miksi et soita siskollesi ja kysy onko tuo lahjatoive joku vitsi? Miksi et sano, että tulette lasten kanssa tai ette ollenkaan? Puhukaa ihmiset keskenänne![/quote]Kaikkien kanssa ei ole mahdollsta saada avointa keskusteluyhteyttä jos on luonteeltaan sellaisia, että pelkäävät toisen loukkaantuvan. Sitten kärvistellään. Luonnekysymys. [/quote]
Mutta kun siinä puhumattomuudessakin lopputulos on se että joku loukkaantuu ja toinen suuttuu. Eikö? Suu auki vaan, niin ainakin tiedätte loukkaantumisen syyn.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:17"]
Siskoni on kuusi vuotta minua vanhempi ja olemma tavanneet viimeisen 20 vuoden aikana noin kerran vuodessa. Sanomattakin selvää, että mitään yhteistä siskolla ja mulla ei ole kuin vanhemmat. En loukkaantuisi, jos siskoni ei osallistuisi häihini tai lapseni ristiäisiin. Siskoni kutsuminen tällaisiin juhliin on ollut minulle lähinnä velvoite, kuin aito halu saada sisko paikalle.
Osallistuiko sisko ap:n häihin? Ristiäiset on kuitenkin aika "matalan profiilin juhla" häihin verrattuna...
[/quote]
Ap on itse vähän korottanut lahjatoive summaa koska kukaan täysjärkinen ei mene mitään tonnin toiveita esittämään (jos ei ole miljonääri perheestä) Eli täysin keksitty juttu tuo lahjatoive ja muutenkin koko paska tarina.
Mitä jos menette koko perhe kirkkoon? Osoitat aikuisena ihmisenä haluavasi osallistua siskosi tärkeään hetkeen, mutta juhlaan ette voi osallistua, kun lapsia ei ole kutsuttu. Sitten lähetät siskolle 100 € shekin (jos se on teille tulojen puolesta mahdollista). Ihan mukava summa, mutta ei nyt ruhtinaallinen, kun ette juhlaankaan osallistu.
Ja minusta saat olla syystä loukkaantunut. Minun lapseni ovat lapsettomille pikkusiskoilleni erittäin tärkeitä ja rakkaita. Ja tädit ovat lapsille läheisiä. Kukaan ei ole niin lapsellinen, että ei ymmärtäisi, että ristiäisistä pois jääminen (ilman hyvää syytä) on loukkaus niin teitä vanhempia, kuin lastakin kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:17"]
Siskoni on kuusi vuotta minua vanhempi ja olemma tavanneet viimeisen 20 vuoden aikana noin kerran vuodessa. Sanomattakin selvää, että mitään yhteistä siskolla ja mulla ei ole kuin vanhemmat. En loukkaantuisi, jos siskoni ei osallistuisi häihini tai lapseni ristiäisiin. Siskoni kutsuminen tällaisiin juhliin on ollut minulle lähinnä velvoite, kuin aito halu saada sisko paikalle.
Osallistuiko sisko ap:n häihin? Ristiäiset on kuitenkin aika "matalan profiilin juhla" häihin verrattuna...
[/quote]
Ap on itse vähän korottanut lahjatoive summaa koska kukaan täysjärkinen ei mene mitään tonnin toiveita esittämään (jos ei ole miljonääri perheestä) Eli täysin keksitty juttu tuo lahjatoive ja muutenkin koko paska tarina.
[/quote]
entäs jo ei olekaan täysjärkinen? Niitäkin mahtuu tähän maahan...
Lapset eivät välttämättä ole tärkeitä kaikille muille sukulaisille, sekin täytyy ymmärtää että on ihmisiä jotka eivät välitä lapsista, edes niistä sisarusten lapsista.
No en kyllä menisi tuollaisen siskon häihin. Vanhemmille voi sanoa ettei saanut lapsenvahtia.Piste.
Tässä haisee nyt vääristely. Siskolla varmaan on ollut jokin/hyvä syy olla tulematta niille kutsuillenne. Rumpukuivaajajuttua en usko sekuntiakaan. Taatusti on esitetty teidän perheen kimppalahjana (vanhemmat + sisarukset perheineen) eikä minään yhden siskon kustannettava lahjana. Lapsettomat häät taas eivät tarkoita sitä, että juuri teidän lapsienne tulo haluttaisiin estää, vaan kaikkien lasten tulo on epätoivottua. Serkkujen ikiä ei kerrota, josko ovat jonkun ikärajan ylittäneet ja siksi saaneet kutsun. Viisikuukautinen vauva ei todellakaan kuole yksien häiden osallistumiseen. Voihan siellä olla lyhyen aikaa, jos haluaa.
Parempi tarina toki noin esitettynä kuin ap kuvaa.
Noin pienen imettävä äiti ei voi osallistua. Sillä pyörii vaan koko ajan imetys imetys imetys mielessä j apuhuu siitä ja haisee maidolle - yäk. Pysy vaan kotona imettämässä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 18:02"]
Serkkujen ikiä ei kerrota, josko ovat jonkun ikärajan ylittäneet ja siksi saaneet kutsun.
[/quote]
Ap taisi tarkoittaa, että jättämällä etäistäkin etäisemmät vieraat kutsumatta olisi lapsivieraille ollut tilaa, mutta sisko halusi kutsua aikuisia koska aikuiset tuovat lahjoja, lapset eivät.
Minä olisin tosi lapsellinen: kiittäisin ja ilmoittaisin että tulemme, juhlapäivänä laittaisin tekstarin että lapsen kuume estää tulon ja samalla saisi ihmetellä mihin se kuivausrumpu jäi :) Tuskin sisko kehtaisi lahjaa jälkeenpäin kysellä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:30"]
Numerolle 11 + 12. Eikös tuo mitä siskoni on tehnyt väärin, ole juuri se syy, miksen aio häihin osallistua? MInulle ristiäiset ovat lapsen isoin juhla, johon ei ketä tahansa kutsuta, siksi olen kyllä loukkaantunut, että poikaystävän kuume on hyvä syy olla osallistumatta. Olkoonkin sitten vanhojen kaivelua.
Ja lahja oli nimenomaan pyydettty minulta, veljeni saivat omat lahjatoivelinkit, samaa hintatasoa.
Mitä taas sisareni loukkaantumiseen tulee, niin en oikeastaan välitä. Enemmän välitän vanhemmistani ja heidän tunteistaan.
[/quote]
Niin eli syynä on kauna ja kosto, eikä suinkaan lapsenvahtiongelmat. Jatkat inhottavaa kierrettä. Mun mielestä jokainen saa päättää osallistuuko juhliin vai ei. Syynä voi olla ihan vain sekin ettei huvita, tai jotkut ahdistuu suunnattomasti juhlista ja se on mulle ok, jos joku ei sen takia juhliin halua tulla. Täytyy ymmärtää ihmisten erilaisuutta, mutta ainoa syy mitä en ymmärrä on tollanen pohjaton katkeruus. Kutsun joka kerta ne sukulaiset, jotka eivät ole kertaakaan tulleet, ehkä joku kerta he tulevat, ehkä eivät.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:25"]
ei se rintaruokinnalla oleva vauva kuole, jos äiti yhdet häät juhlii!!!!!
[/quote]
Ei varmaan kuole, mutta huutaisi kyllä itsensä käheäksi, enkä ikinä voisi tehdä omalle lapselleni niin! Onko sulla lapsia? Vai ovatko he olleet korvikevauvoja tai yleenskäkin pullovauvoja? Meillä ei kukaan vauvoista ole osannut syödä tuttipullosta, vaikka olisin lypsänyt sinne omaa maitoani (kaikilla lypsäminen ei edes onnistu).
Anteeksi vain, mutta pidän sinua kyllä melko yksinkertaisena. Tai sitten olet lapseton. :)
[/quote]
Taitaa kyseessä olla erityislapset kun eivät osaa pullosta imeä?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 18:42"]
Minä olisin tosi lapsellinen: kiittäisin ja ilmoittaisin että tulemme, juhlapäivänä laittaisin tekstarin että lapsen kuume estää tulon ja samalla saisi ihmetellä mihin se kuivausrumpu jäi :) Tuskin sisko kehtaisi lahjaa jälkeenpäin kysellä.
[/quote]
Todellakin, tuo on tosi lapsellista! Miksi aikuinen ihminen alentuisi moiseen?
Jospa poikaystävän kuume esti ristiäisiin tulon siksi, että sisaresi ajatteli olevansa itsekin kohta sairaana ja pelkäsi tartuttavansa jo?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:22"]
Lapsien kutsumatta jättämisen nielisin kiukkuamatta, sillä jotkut nyt vain haluaa lapsettomat häät. Rintaruokinnalla (tai muutenkin) vauvan on kyllä yleensä annettu tulla mukaan. Kysy siskoltasi, voitteko ottaa vauvan mukaan. Jos vastaa kieltävästi, niin sanot että kiitos kutsusta, mutta sitten ette pääse tulemaan, sillä vauvaa ei voi jättää koko häiden ajaksi ilman ruokaa.
13
[/quote]
ne häät joissa on ollut ei lapsia kutsu, ei edes rintaruokinnalla olevat lapset ole päässett mukaan, joten älä yleistä kiitos
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 18:45"]Anteeksi vain, mutta pidän sinua kyllä melko yksinkertaisena. Tai sitten olet lapseton. :)
Taitaa kyseessä olla erityislapset kun eivät osaa pullosta imeä?[/quote]
OT, mutta:
Ei täysimetetty vauva osaa pullosta juoda, kun ei siihen välttämättä ole koskaan ollut tarvetta! Meidän kuopus, nyt jo 6-vuotias täysin terve lapsi, ei sitä koskaan oppinut. Enkä nyt lähtisi enää 5 kk vanhaa vauvaa opettamaankaan, kun kohta sujuu juominen ihan mukista.
Tuon ikäisenä vauvan olisi voinut jättää hoitoon n. 3-4 tunnin ajaksi, kun äkillisen nälän iskiessä lapselle olisi voinut antaa hedelmäsosetta tms.
Mene, ap, kirkkoon, ja jätä juhla väliin.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:25"]
ei se rintaruokinnalla oleva vauva kuole, jos äiti yhdet häät juhlii!!!!!
[/quote]
Ei varmaan kuole, mutta huutaisi kyllä itsensä käheäksi, enkä ikinä voisi tehdä omalle lapselleni niin! Onko sulla lapsia? Vai ovatko he olleet korvikevauvoja tai yleenskäkin pullovauvoja? Meillä ei kukaan vauvoista ole osannut syödä tuttipullosta, vaikka olisin lypsänyt sinne omaa maitoani (kaikilla lypsäminen ei edes onnistu).
Anteeksi vain, mutta pidän sinua kyllä melko yksinkertaisena. Tai sitten olet lapseton. :)
[/quote]
Taitaa kyseessä olla erityislapset kun eivät osaa pullosta imeä?
[/quote]
Pöljä olet.
Ajatella, kymmenet naiset HALUAVAT uskoa ilmiselvään provoon. :D
Ne serkuthan voivat olla ties kuinka läheisiä morsiamelle, mistä sisko sen tietää jos eivät ole tekemisissä. Mua ärsyttää se, että verisukulaisuus toisi jotain velvotteita tai pakollisia osallistumisia yhtään mihinkään. Jos ei ole läheinen sisarustensa kanssa, niin ei ole pakko osallistua halutessaan mihinkään juhliin. Mukavampi juhlia sellaisten ihmisten kanssa joista pitää.
Tuo sisko on varmaan painostettu kutsumaan ap ko. juhliin, tuskin hän sinne siskoaan oikeasti haluaa - kaikesta päätellen. Meillä on vain ap:n versio tapahtumista, hänhän voi olla vaikka miten veemäinen ihminen nuoremmalle siskolleen, mitä en kyllä ihmettelisi noista prinsessa-kommenteista päätellen.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:49"] 32, Isäni ymmärtää, äitiäni meidän välit vaivaa. Ei ole asiasta sen enempää sanonut, mutta viimeisimmissä ristiäisissä totesi vain että "H elää niin omissa maailmoissaan ettei taida huomata toisten juhlia". Äiti kylläkin odottaa meidän osallistuvan mutta on jo valmiiksi pettynyt kun hänen lastenlapsiaan ei ole kutsuttu häihin.[/quote] Nyt herää taas sama kysymys kun monissa vastaavissa aloituksissa. Miksi että puhu keskenänne?? Miksi äitisi ei sano sisarellesi mitään jos on pettynyt? Miksi et soita siskollesi ja kysy onko tuo lahjatoive joku vitsi? Miksi et sano, että tulette lasten kanssa tai ette ollenkaan? Puhukaa ihmiset keskenänne![/quote]
Kaikkien kanssa ei ole mahdollsta saada avointa keskusteluyhteyttä jos on luonteeltaan sellaisia, että pelkäävät toisen loukkaantuvan. Sitten kärvistellään. Luonnekysymys.