Onko täällä olemassa ihmistä, jota aidosti ja pyytteettömästi kiinnostaa toisten ihmisten auttaminen?
Olen usein törmännyt ihmisiin, jotka sanovat pitävänsä toisten auttamisesta ja auttamisen olevan yksi isoimmista elämää eteenpäin vievistä arvoista.
Itsekin väitän aina kaikille olevani sellainen ihminen ja kyllä myös autan ihmisiä, mutta teen sitä puhtaasti hyötynäkökulmasta. Kyse voi olla aineellisesta hyödystä (esim. rahaa, palkkaa töistä, vastapalvelus tulevaisuudessa, tietyn aseman tavoittelu) tai aineettomasta (esim. toisilta saatu ihailu, arvostus, oman sädekehän kiillostus, muut eivät tuomitse). Mutta todellisuudessa toisten ihmisten auttaminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Olen pohjimmiltani hyvin itsekäs, vaikka julkisesti muuta väittäisinkin.
Olen nyt alkanut epäilemään, ovatko aidon auttamishalun omaavat ihmiset vain samanlaisia valehtelijoita kuin minä vai onko tällaisia ihmisiä oikeasti olemassa. Ovatko nämä ihmiset mielestänne normaaleja? Omasta mielestäni eivät, jos auttamisesta ei hyödy jotain. Vai onko ap se epänormaali ja mikäli näin on mikä minua vaivaa?
Kommentit (57)
Mun yksi kaverini pyytää tämän tästä kyytiä, jos ollaan menossa yhteisen ystävän luokse.
Hänellä on oma auto ja tienaa enemmän kuin minä. Ei juoda kumpikaan alkoholi siellä kyllä paikassa. Ihan selvästi hyväksi käyttää. Emme edes asu samalla suunnalla.
Olen miettinyt että pitäisi auttaa enemmän. Ei vaan riitä taidot.
Mulla halu auttaa ihmisiä tulee kasvatuksesta, ja kokemuksista joita oon joutunut käydä elämässäni läpi. Oon kuitenkin huomannut, että ihmiset suhtautuu todella ennakkoluuloisesti jos kerron urahaaveistani (liittyy auttamiseen). Jotenkin tuntuu, ettei monikaan usko että vielä on ihmisiä, joita kiinnostaa toisten hyvinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sellaisia on oikeasti jotka todella auttavat paljon hyvin pyyteettömän oloisesti.
Nykyäänhän sellaista ei aina edes ymmärretä.Minulla on yksi tuttu joka on esim tehnyt tosi paljon auttamistyötä erään Afrikassa olevan kummilapsikohteen puolesta. Vieraillut siellä lahjoittanut tavaraa ja rahaa.
Hänen läheisensä jossain vaiheessa arvosteli häntä kovin että hän käyttää aikaansa ja rahaansa tälläisen. Vaikka se ei ole ollut keneltäkään pois.
Tuossa voi myös olla kyse oman sädekehän kiillotuksesta.
Minullakin on sukulaisia, joiden sydäntä lähellä ovat arabikansat. Voi hyi sentään. Tapa, jolla puhuvat auttamistyöstään tuo mieleen nimenomaan oman sädekehän kiillotuksen. Saattaa olla mm. tavallaa hieman alentavaa niistä auttamisen kohteista, eli heidät uhritetaan ja sitten mennään suurieleisesti itse ojentelemaan almuja. Samalla kun kyseisen kansan huijarit pettävät oman kansan ihmisiä. Toki ei tarvitse siinä rientää auttamaan, mutta eivät osaa sovittaa omaa puhettaan sen kanssa, että apunsa kohteet ovat MYÖS ihmisinä melkoisia mätäläjiä. Jos auttaminen olisi vilpitöntä, heiklä ei olisi vaikeutta myöntää myös tätä faktaa.
Ehkä tuossakin on mukana sellaista afrikkalaisten ja köyhien alempana pitoa.
Kyllä mielestäni autan pyyteettömästi enkä odota mitään vastapalvelusta. Luotan siihen, että hyvä kiertää.
Raha en anna kenellekään, mutta voin ostaa ruokakassin tai muuta tarpeellista, jos niikseen tulee. Käyn kahvittelemassa ja ulkoiluttamassa vanhuksia, en minä siitä saa muuta palkaksi kuin hyvän mielen. Teen paljon käsitöitä ja annan esim. villasukkia tarvitseville ilman mitään vastinetta.
”Auttaminen perustuu aina omaan hyötyyn.” Millä tavalla? No jos oma hyvä mieli lasketaan hyödyksi, niin sitten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikon kysymykseen nousee täällä sata kättä heti.
Sitten kun oikeasti pitäisi auttaa onkin hiljaisempaa.Eipä täällä suoranaisesti monikaan ole sanonut pystyvänsä auttamaan. Elämäntilanteita on niin monia mutta tuo apn kuvio nyt on ihan pimeä. Oikein myöntää käyttävänsä ihmisiä omaksi hyödyksi.
Mitä pahaa siinä on? Niin pitääkin tehdä. Käyttää ihmisiä hyödyksi. Se on eri asia, kuin hyväksi. Vai mikä seuraavista vahingoittaa niitä autettavia? ” Kyse voi olla aineellisesta hyödystä (esim. rahaa, palkkaa töistä, vastapalvelus tulevaisuudessa, tietyn aseman tavoittelu) tai aineettomasta (esim. toisilta saatu ihailu, arvostus, oman sädekehän kiillostus, muut eivät tuomitse). ”
t.kristallikissa
kyllä kela ja sossu auttavat tarpeeksi minunkin rahoillani. tuet puolitettava
Luulen etä tälläisillä palstoilla eivät kirjoittele ne tyypiltään auttavimat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sinulla huonoja kokemuksia muista ihmisistä vai miksi olet noin kylmä?
Kylmä? Ihan normaali suhtautuminenhan tuo on. Jokaisen pitää katsoa, ettei anna itseään käytettävän hyväksi, jokaisen pitää pärjätä täällä pääsääntöisesti omin avuin ja itse, kukaan ei ole toiselle mitään apua velkaa noin lähtöjään, lisäksi auttaa kannattaa vain, jos se ei ole itseltä pois.
t.kristallikissa
"Omin avuin". No entäs ne tyypit sitten jotka haluavat hyötyä muista mutta eivät sitten itse suostu auttamaan? He imevät vedet puista mutta kun puu haluaisi vettä takaisinpäin niin sanovat "hae itse"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä? Ihan normaali suhtautuminenhan tuo on. Jokaisen pitää katsoa, ettei anna itseään käytettävän hyväksi, jokaisen pitää pärjätä täällä pääsääntöisesti omin avuin ja itse, kukaan ei ole toiselle mitään apua velkaa noin lähtöjään, lisäksi auttaa kannattaa vain, jos se ei ole itseltä pois.
t.kristallikissa"Omin avuin". No entäs ne tyypit sitten jotka haluavat hyötyä muista mutta eivät sitten itse suostu auttamaan? He imevät vedet puista mutta kun puu haluaisi vettä takaisinpäin niin sanovat "hae itse"?
Kohta: auta vain jos se ei ole sinulta pois, eli miksi odotat saavasi apua? Miksi????? Hoida itse omat asiasi.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun oikeasti pitäisi auttaa onkin hiljaisempaa.Eipä täällä suoranaisesti monikaan ole sanonut pystyvänsä auttamaan. Elämäntilanteita on niin monia mutta tuo apn kuvio nyt on ihan pimeä. Oikein myöntää käyttävänsä ihmisiä omaksi hyödyksi.
Mitä pahaa siinä on? Niin pitääkin tehdä. Käyttää ihmisiä hyödyksi. Se on eri asia, kuin hyväksi. Vai mikä seuraavista vahingoittaa niitä autettavia? ” Kyse voi olla aineellisesta hyödystä (esim. rahaa, palkkaa töistä, vastapalvelus tulevaisuudessa, tietyn aseman tavoittelu) tai aineettomasta (esim. toisilta saatu ihailu, arvostus, oman sädekehän kiillostus, muut eivät tuomitse). ”
t.kristallikissa
Miten niin pitää tehdä? Missä niin sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Auttaminen perustuu aina omaan hyötyyn.
Paitsi jos kyse on lapsista tai heidän lapsistaan.
Tuo on ilmeisesti sinun oma tapasi toimia. Turha yleistää.
Minulle auttaminen on elämäntapa. Olen auttanut monenlaisia ihmisiä monenlaisissa tilanteissa. En koskaan odota saavani niistä tilanteista itselleni mitään muuta kuin hyvän mielen, autettavat ovat sitä paitsi minulla aina sellaisia, jotka eivät edes pystyisi mitenkään korvaamaan annettua apua. Tähän on ehkä osaltaan vaikuttanut se, että minua on aikanaan autettu kun olen ollut heikoilla, tiedän itse miltä tuntuu kun tilanne on toivoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissa"Omin avuin". No entäs ne tyypit sitten jotka haluavat hyötyä muista mutta eivät sitten itse suostu auttamaan? He imevät vedet puista mutta kun puu haluaisi vettä takaisinpäin niin sanovat "hae itse"?
Ei mua ainakaan itketä, jos joku jota en voi auttaa ilman, että se olisi minulta pois ei sitten pärjää. Tough. Koska siis mikä asia on sellainen, jossa yhteiskunta ei auta, jos et itse voi sitä maksaa?
t.kristallikissa
Ihminen joka auttaa muita on onnellinen. Siitä on jopa tutkimustuloksia.
Voiko sitä sitten pitää itsekkyytenä jos tekee hyvää toiselle saadakseen myös hyvän mielen itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissa
Miten niin pitää tehdä? Missä niin sanotaan.
No okei: on järkevää tai hyväksi. Ei ole pakko käyttää ihmisiä hyödyksi :)
t.kristallikissa
Autan aina, kun tarvetta. En tee sitä kiitoksen toivossa tai sädekehän kiillotukseen. Siitä vaan tulee hyvä mieli! Kiva, jos voi olla avuksi. Kaveripiiri on saman henkistä ja me tuupataan kattomaan toistemme perään
Vierailija kirjoitti:
Oni vanhusta auttava läheinen kin jaksaa niin paljon auttaa, kun ajattelee perintöä palkintona.
Siksi onkin vein, että vanhukset on pakotettuja antamaan perinnöt etukäteen, etteivät menisi täysin hukkaan.
Toki lähes kaikki vanhempiaan rakastavat, mutta se auttamiseen lisämotivaatiota tulee usein rahasta. Varsinkin sen sukulaisen puoliso saada saada siitä motivaatiota. (jos joutuu joskus mukaan auttamismatkalle jostain syystä)
Minä joudun välillä muistuttamaan miehelleni, että saatamme saada joskus perintöä vanhemmiltani, kun mieheni ei aina jaksaisi olla heidän auttamistouhuissaan mukana. Toki itse teen lähes kaiken, mutta välillä tarvitsen miehenikin apua. Mulla ei oo sisaruksia.
On erittäin väärin, että omaisuuksia joutuu luopunaan ennenaikaisesti, jotta ei menetä niitä vanhushoitoonsa. Mieheni täti antoi kaiken omaisuutensa miehelleni jo 20 vuotta ennen kuolemansa. Ei sitten ollut palkintoa tulossa ja motivaatio oli huonoa. Mieheni oli käyttänyt jo kaikki rahat ja piti kesämökkiä itsestään selvyytenä. Vanhus oli todella niukilla rahoilla. Säälitti.
Sellaiset ihmiset, jotka ovat auttaneet ja sitten haluavat itse apua ovat ihan kamalia. Miten se, että itsellä on resursseja auttaa loisi niitä toiselle? Se ei luo.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta: auta vain jos se ei ole sinulta pois, eli miksi odotat saavasi apua? Miksi????? Hoida itse omat asiasi.
t.kristallikissa
Oho, vetipä hurjaksi. Olen tottunut auttamaan muita mutta en vaadi vastapalveluksia joten en kyllä odota apua keneltäkään. Tuo puu vertauskuva ei liittynyt minuun vaan näkemiini tilanteisiin.
Eipä täällä suoranaisesti monikaan ole sanonut pystyvänsä auttamaan. Elämäntilanteita on niin monia mutta tuo apn kuvio nyt on ihan pimeä. Oikein myöntää käyttävänsä ihmisiä omaksi hyödyksi.